Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MeggiieTommy
Berichten: 399
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 23:01

xDenies schreef:
Gwenvd schreef:
Zie hier, onze kleine Dino!

[ [url=m/WNpZfj.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik twijfelde of ik gek werd, maar deze foto had ze van toekomstige Dino geplaatst! :D


Ik zat zo hard te twijfelen of ik inderdaad niet al een foto had gezien, maar kon het niet terug vinden. Net ook weer drie keer overheen gekeken, haha.

Dino is leuk <3

xDenies

Berichten: 13512
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-21 00:07

Haha ja ik verwar soms ook wel eens iets met de Scape groep, dus ach het had gekund!

Gwenvd

Berichten: 1738
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 07:06

Jaaa dat is Dino! Ze is zoooo schattig <3

Maar als ze er is zal ik zeker foto’s plaatsen.

Gwenvd

Berichten: 1738
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 07:45

Hoe lang laten jullie de hamster met rust om te laten wennen?

xDenies

Berichten: 13512
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-21 10:08

Gwenvd schreef:
Hoe lang laten jullie de hamster met rust om te laten wennen?


Ik adviseer mijn nieuwe uk-eigenaren altijd de eerste week de uk gewoon met rust te laten. Het is voor een uk een hele overgang om van zusjes/broertjes en omgeving waar ze 4weken hebben gewoond te verkassen naar een hele andere omgeving, alleen en met andere geluiden. Eigenlijk zie je vaak al dat de uk zelf stoerder wordt naarmate ze de tijd krijgen. Bij de één duurt het een week, bij de ander 3. Ik zeg altijd wel dat als je besluit na een week je uk op te gaan pakken dat je wel moet doorzetten. Een hamster is en blijft een prooidier, hoe goed tam die ook is, hij moet dat ook van jou gaan leren. Een uk van 4 weken is niet 'klaar' zeg maar. Dus pakken = ook echt oppakken, ongeacht of je heel de bak overhoop moet halen en ongeacht of er wat gemopperd (= verdedigen tegen roofdier) wordt.

Maar uiteindelijk zal je merken dat het allemaal wel mee valt :D Geluid van schuifdeurtjes moeten ze vaak wel aan wennen, tenzij ze dat natuurlijk al kennen.

Gwenvd

Berichten: 1738
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 15:21

Yes, klinkt helder. Dank je!

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 15:32

xDenies schreef:
@ Anoeska,
Dat verschilt per hamster. Je mag altijd een foto sturen van je hamster op een plat oppervlakte zoals een tafel. Even wegen en doorgeven wat en hoeveel en hoe vaak je voert :)

Ze weegt ongeveer 50 gram en krijgt een handje Hosannahs mix (dat kreeg ze bij de fokker) per 2 dagen ongeveer. En dan krijgt ze van mij als ze wakker is als ik ga slapen nog een paar zonnebloempitten of een gedroogd meelwormpje.

Afbeelding

xDenies

Berichten: 13512
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-21 15:35

Ik zie een stevige hamster, maar heb je ook een foto vanaf andere kanten? Ik wil je in ieder geval adviseren om het voer te wegen, je hebt nu eigenlijk niets om aan te passen. Dat wil ik eigenlijk iedereen met enige klem adviseren. Als je eenmaal weet hoeveel gram een handje is; dikke prima, maar zolang je niet weet hoeveel je voert kan je niets met een dieet.

Meelwormen zitten ook al door de Hossanahs mix dus die zou ik niet extra voeren, zonnebloempitten zou ik vervangen voor pompoenpitjes of een andere kleine lekkernij. Is minder vet en gezonder.

Vijftig gram is in principe niet schokkend, zeker niet voor een hamster van een hobbyfokker (mag ik vragen welke?). Maar een foto vanaf de voorzijde/zijkant zou idealer zijn.

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 15:46

Ik vind het echt heel lastig om haar op de foto te krijgen, ze is nogal hyper. Ze komt van Hamstery Mellow uit Zelhem.
Afbeelding

Afbeelding

Pompoenpitjes vind ze ook lekker, dan haal ik die de volgende keer ipv zonnebloempitten.

xDenies

Berichten: 13512
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-21 15:50

Ah oké, dus wel een hybrideje. Op de eerste foto van je nieuwe post zie je wat wintervacht tekenen komen haha. Op je 2e foto vind ik het wel echt een te forse hamster. In principe zou er best zo'n 5 gram af mogen. Maar aan gezien je nu niet exact weet hoeveel je voert is dat knap lastig om een verandering toe te passen. Dus ik zou het eerst even wegen :)

Een dwerghamster heeft 6 tot 10 gram voeding per dag nodig, maar het beste is om 15 tot 20 gram om de dag te voeren zodat er ruimte is om te hamsteren. Ook niet te guitig met plantjes op het moment :P

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33934
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 15:53

Bij rodenttopia hebben ze ook diverse mixen waarvan enkele geschikt voor wat dikkere hamsters. Dat kan je misschien afwissen met je normale voer?

Ik heb allemaal zooi gekocht om mijn aquarium te updaten voor mijn robo baby die ik donderdag op kan halen. *\o/*

xDenies

Berichten: 13512
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-21 15:54

Is jouw andere uk overleden Marlinde? Dat wist ik nog niet, leuk dat er een robo komt! Uit een opvang dat ie alleen zit?

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 15:57

Een Hybridje?

Ze krijgt ook wat hooi in haar tunnel, moeten we daarmee stoppen? Ze is wel echt heel erg actief, vaak ook overdag een uurtje. Maar ik kreeg het idee dat ze nu wat te groot werd voor haar tunnel en haar rad en zag dat ze wel heel veel gegroeid was sinds we haar hebben. Mijn dochter geeft verder niets extra's. Maar dan ga ik eens kijken naar een goede keukenweegschaal, die van mij gaat per 10 gram.

xDenies

Berichten: 13512
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-21 16:01

Anoeska27 schreef:
Een Hybridje?

Ze krijgt ook wat hooi in haar tunnel, moeten we daarmee stoppen? Ze is wel echt heel erg actief, vaak ook overdag een uurtje. Maar ik kreeg het idee dat ze nu wat te groot werd voor haar tunnel en haar rad en zag dat ze wel heel veel gegroeid was sinds we haar hebben. Mijn dochter geeft verder niets extra's. Maar dan ga ik eens kijken naar een goede keukenweegschaal, die van mij gaat per 10 gram.


Nee hoor, hooi kan in zekere zin geen kwaad en is ook absoluut geen dikmaker. Dat kan je prima geven. Mag ik vragen hoe ze woont? Of heb je daar al eens een foto van geplaatst? Deze hamster heeft in ieder geval een 20cm loopwiel nodig, en dan echt het loopgedeelte. Die houten van Trixie worden als 20 verkocht maar zijn vaak maar 17cm.

Een hybride inderdaad. Kruising tussen een Campbelli x Russische Dwerghamster. Niets mis mee maar kan bepaalde dingen wel beïnvloeden.

Ik schaf mijn keukenweegschalen altijd bij Blokker of Bol aan, bol is nu wel wat handiger met alles gesloten haha.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33934
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 16:06

xDenies schreef:
Is jouw andere uk overleden Marlinde? Dat wist ik nog niet, leuk dat er een robo komt! Uit een opvang dat ie alleen zit?

Blini is helaas overleden ja. Ik heb er nog 1 een opvanger van marktplaats. Maar het is van een dwerg hamster fokker die gestopt is met fokken en nu een robo koppel opgevangen had die een nestje kregen. En ik kan wel twee zusjes nemen maar robo's zijn mij te instabiel, ik heb dat nog niet zo vaak goed zien gaan. Hoewel ik het graag zou willen. :=

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 16:29

xDenies schreef:
Anoeska27 schreef:
Een Hybridje?

Ze krijgt ook wat hooi in haar tunnel, moeten we daarmee stoppen? Ze is wel echt heel erg actief, vaak ook overdag een uurtje. Maar ik kreeg het idee dat ze nu wat te groot werd voor haar tunnel en haar rad en zag dat ze wel heel veel gegroeid was sinds we haar hebben. Mijn dochter geeft verder niets extra's. Maar dan ga ik eens kijken naar een goede keukenweegschaal, die van mij gaat per 10 gram.


Nee hoor, hooi kan in zekere zin geen kwaad en is ook absoluut geen dikmaker. Dat kan je prima geven. Mag ik vragen hoe ze woont? Of heb je daar al eens een foto van geplaatst? Deze hamster heeft in ieder geval een 20cm loopwiel nodig, en dan echt het loopgedeelte. Die houten van Trixie worden als 20 verkocht maar zijn vaak maar 17cm.

Een hybride inderdaad. Kruising tussen een Campbelli x Russische Dwerghamster. Niets mis mee maar kan bepaalde dingen wel beïnvloeden.

Ik schaf mijn keukenweegschalen altijd bij Blokker of Bol aan, bol is nu wel wat handiger met alles gesloten haha.

In een bak van 75 x 48 x 48 en ik heb de grootste silent spinner (die niet silent is). We hebben ook een Trixie, maar die ging te stroef voor haar. Ze heeft ook een tunnel, een zandbak en een huisje, maar ze slaapt het liefste onder de brug in haar zandbak. De bodem is een mengsel van zaagsel, vlas en cotton.
De bodem is aan de ene kant met de zandbak vrij laag (net zo hoog als de afzetting) en aan de andere kant rond de 30 cm. Ze graaft erg graag.
Ik zal straks eens kijken of ik een foto kan maken van de volledige bak, heb alleen gedeeltes op de foto.

De fokster zei dat het een vol Rusje was, maar ik ging twijfelen doordat ze zo groot wordt.

Deze foto's zijn van 2 weken geleden:

Afbeelding

Afbeelding

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33934
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 16:48

Alvast het hok ingericht, wie weet verander ik nog iets haha. Maar tot zover is dit het idee. Afbeelding

xDenies

Berichten: 13512
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-21 16:51

MarlindeRooz schreef:
Blini is helaas overleden ja. Ik heb er nog 1 een opvanger van marktplaats. Maar het is van een dwerg hamster fokker die gestopt is met fokken en nu een robo koppel opgevangen had die een nestje kregen. En ik kan wel twee zusjes nemen maar robo's zijn mij te instabiel, ik heb dat nog niet zo vaak goed zien gaan. Hoewel ik het graag zou willen. :=


Hier toch grotendeels altijd goed gegaan, maar ik snap je. Alvast veel plezier! :)


Anoeska27 schreef:
In een bak van 75 x 48 x 48 en ik heb de grootste silent spinner (die niet silent is). We hebben ook een Trixie, maar die ging te stroef voor haar. Ze heeft ook een tunnel, een zandbak en een huisje, maar ze slaapt het liefste onder de brug in haar zandbak. De bodem is een mengsel van zaagsel, vlas en cotton.
De bodem is aan de ene kant met de zandbak vrij laag (net zo hoog als de afzetting) en aan de andere kant rond de 30 cm. Ze graaft erg graag.
Ik zal straks eens kijken of ik een foto kan maken van de volledige bak, heb alleen gedeeltes op de foto.

De fokster zei dat het een vol Rusje was, maar ik ging twijfelen doordat ze zo groot wordt.

Deze foto's zijn van 2 weken geleden:

[ [url=m/xSUmi9.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/W9upcd.jpg]Afbeelding[/url] ]


Een volle rus in globale zin, maar geen zuivere rus. Deze fokker fokt met kleurtjes en die krijg je alleen maar door inkruising van de Campbelli. Dat heeft de fokker niet zelf gedaan maar door te fokken met die kleurtjes is het nu eenmaal zo dat die inkruising er in zit. Qua formaat maakt dat verder niet uit, ik heb zat zuivere russen van 65 gram gehad.

De Silent Spinner is 16,5cm. Ik krijg in mijn assortiment een look-a-like Silent Spinner die wel 20cm is, maar die heb ik nu helaas nog niet op voorraad. Het blank houten loopwiel van Trixie is 21cm. De Silent Spinner is dus eigenlijk wel te klein voor jouw hamstertje. Ik ben benieuwd naar de hele inrichting, misschien kunnen we daar nog wat uitdaging in bieden voor wat meer activiteit/beweging :D

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33934
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 16:53

Jij hebt ze toch ook uit elkaar moeten halen? Maar deze zijn dus ook niet gefokt op sociaal gedrag en ik weet de achtergrond ook niet. Dus ik ga het er niet op gokken en ik heb tevens geen ruimte om ze toch apart te houden indien nodig.

En Anouska, misschien de zandbak eens op een plateau zetten en dan overal veel bodem in gooien (30cm) dan kan je hamster langere tunnels maken (en dus meer graven). Dat is goed voor de vetjes! :D Zeker omdat je hok niet enorm groot is is die extra ruimte die een plateau biedt erg fijn. Hier slapen ze ook vaak onder het plateau.

xDenies

Berichten: 13512
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-21 16:58

Mijn 3 dames hebben eigenlijk al die tijd samen gewoond, uiteindelijk bleef er één over die is afgelopen winter overleden. Mijn mannen heb ik apart gezet omdat één uk gewond was geraakt en daardoor verstoten werd; verder ging dat wel goed.
Bij mijn Bellies ging het helemaal mis :P

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33934
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 20:03

Ja lastig, ik zou ze heel graag alletwee ophalen maar het risico is er gewoon dat het mis gaat. Had jij ook twee radjes in het hok trouwens? Ik herinner me dat niet haha. En had je het idee dat ze gelukkiger samen waren dan alleen?

xDenies

Berichten: 13512
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-21 20:56

MarlindeRooz schreef:
Ja lastig, ik zou ze heel graag alletwee ophalen maar het risico is er gewoon dat het mis gaat. Had jij ook twee radjes in het hok trouwens? Ik herinner me dat niet haha. En had je het idee dat ze gelukkiger samen waren dan alleen?


Ja ik had gewoon twee loopwielen, was toen mijn 100x40x40 bak. Ik persoonlijk zal nooit de keus maken voor een groepsdier als deze niet bewezen samen kan leven. Of hoe leg ik dat uit? Je snapt me wel haha.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33934
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 21:05

Ja het punt is gewoon dat zelfs fokkers ze niet samen kunnen houden vaak haha. Maarja Rusjes zijn ook niet solitair dus dat is eigenlijk ook al lastig. :P

xDenies

Berichten: 13512
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-21 21:24

MarlindeRooz schreef:
Ja het punt is gewoon dat zelfs fokkers ze niet samen kunnen houden vaak haha. Maarja Rusjes zijn ook niet solitair dus dat is eigenlijk ook al lastig. :P


Rusjes zijn in gevangenschap wel degelijk solitair op het koppelgewijs (man/vrouw) houden na. Het is niet nodig om een dier samen te houden om continu ukken te krijgen. Dat wil je als huisdier-eigenaar ook niet. Fokkers in Nederland zijn inderdaad met hun Roborovskis wat aftastend maar in Duitsland is het niet meer dan normaal om ze in grote groepen te houden. Dat zal ook in de lijnen terug te zien zijn en daar heb ik het ook met NL fokkers over gehad, die herkennen dat ook!

Maar goed. Ik zeg niet dat je iets fout doet heh, maar mijn keus zal het niet zijn en daarom heb ik ook geen Roborovski's meer. Ook geen Campbellies trouwens, die zou ik graag willen maar niet meer samen; dus dan niet.
Laatst bijgewerkt door xDenies op 06-04-21 21:26, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33934
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 21:26

Ja ik snap je punt hoor. Maar het is inderdaad lastig je kan een dier eigenlijk zelden houden zoals het “hoort”. Wie weet als ik groter woon of als ik maar 1 hamster over heb dat ik eens een koppel/groepje neem van goede fokkers. Maar met robos met een onbekende achtergrond durf ik het niet. Kan nu ook geen robo halen op Exo of in Duitsland. :+