nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nickeltje

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 14:30

Eind mei meestal.
Hangt beetje van het weer af. Als mei alleen maar warm en zon is, dan beetje eerder en als er koude en regen is, dan beetje later...

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 16:29

Nog even geduld dus :)

Ik heb net even ze gecontroleerd; ik had een koninginnerooster weer geplaatst en de gok genomen dat ze onderin zat... verkeerd gegokt. Honingkamer had vijf ramen broed :')
Ik kon haar echter echt niet vinden... Ik had uiteindelijk alle ramen broed apart en heb wel een uur zitten zoeken. Toen maar de bijen afgeslagen in de broedkamer en dan zien we het maar... Ik hoop dat het nu goed gaat :)
Ze doen het verder wel super.

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 17:35

Wanneer zwermcellen:
Een week geleden _O- ik heb vanmiddag een zwerm geschept.

Niet van mijzelf gelukkig. Ik zat krap qua tijd maar kon gelukkig mijn geplande eigen controle ook uitvoeren. Daar zat het volk er vredig maar krapjes bij. Veel voer in de bovenste kamer maar helaas ook al broed, dus ik kon niet gewoon die kamer er af halen en vervangen door een HK.
Natuurlijk geen Q gezien, en net als jij Century uiteindelijk maar gegokt dat ze onderin zat. Moerrooster geplaatst zodat straks de bovenste BK vrij is van broed en ik die kan weghalen.

Ik merk echt dat ik nu met twee BKs boven mijn macht sta te werken, dus ik wil terug naar 1 (en bij gelegenheid de bok wat verlagen…).

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 17:40

Ik hoop dat jij wel goed hebt gegokt haha :D En een zwerm, nu al? Ik heb nog maar enkele darren zo langzamerhand, die is er dan wel vroeg bij...
En dan mijn koningin nu wel beneden zit... ze is wel echt een goede verder, maar ik kan haar nooit vinden.
Ik wil graag de HK voor honing houden, dat doen ze nu ook al zo goed, en nu is het echt een rommeltje in de kast. Bij gebrek aan ruimte bouwen ze ook aan het rooster vast en ik trek elke keer allerlei larven kapot, zo zonde.

Ik ben wel weg een aantal dagen rondom Hemelvaart, ik hoop dat ze dan nog geen cellen hebben gemaakt zodat ik dat rustig kan voorbereiden.

Wat hebben we toch een leuke, maar stiekem ook best lastige hobby :D

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 18:16

Jemig, nu al een zwerm!!
Was dat volk zo ongelukkig in de oude kast dan!?
Wij hebben wel al darren in alle volken inderdaad...

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 09:19

Wij zijn zaterdag de bijen in geweest. 2 volken aan het knallen! Eentje zat op 2 bk en had 16 ramen broed en de ander op 1 bk en had op alle 10 ramen broed :):). Beide een hk gegeven. Eentje liep nog net iets achter maar over 2 weken zijn ze ook bij denk ik.

Ze waren ook allemaal super chill, was echt weer genieten :D

Hier alleen nog speeldopjes. Vorig jaar hadden waren ze pas in juni in zwermstemming door droogte in mei.

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 15:10

Lekker Moonfight! En chille bijen is zo fijn he... Mijn volk was ook heerlijk rustig.

Century, wellicht wil je de HK ramen waar broed in heeft gezeten dan nog wel wisselen voor schone. Eigenlijk wil je geen honing oogsten uit bebroede ramen, ivm de vervuiling door poppenhuidjes enzo.
En altijd zo sneu idd als je cellen stuk trekt en overal larven of bleke witte poppen liggen omdat die sukkels aan bovenliggende ramen of het moerrooster hebben gebouwd.

Nickeltje, ik denk het ¯\_(ツ)_/¯
Het zou natuurlijk kunnen, een groot volk op 1 BK wat dit voorjaar explosief is gegroeid. Dan door het slechte weer heel de tijd binnen moet zitten... (en de bijbehorende imker die om diezelfde redenen nog niet in de kast heeft gekeken) Ik las meer dat dit zwermdrift in de hand werkt. De zwerm is ook een flinke, ze moeten wel bijna uit de kast gebarsten zijn :D

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 15:22

Goede, ik zal wat nieuwe ramen klaarmaken. Wel jammer van hun werk en de best nieuwe was. Ik weet ook niet helemaal meer welke ramen het waren, maar ik zal binnenkort wel weer even kijken. Weet ik ook of het nu goed gaat.
Ze waren bij mij ook best chill!

Akires1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 16:58

Indy_Mouse_9 schreef:
Fijn dat je weer bijen hebt Akires! Had je ze overgenomen van iemand die niet verder wilde? Het is toch niet precies de tijd voor jonge/nieuwe volken.

Nee, we hebben ze gekocht bij iemand die aan koninginneteelt doet. Hij werkt met F0 moeren (Carnicas), waardoor onze koningin een F1 is (als ik het goed heb begrepen ;) )
Dit is het eerste volk dat we hebben gekocht. Het eerste volk kwam van de vereniging en daarvan hebben we afleggers gemaakt en ook hebben we een keer een volk geschept bij een vriendin in de tuin.
We wilden nu graag zo zuiver mogelijke Carnicas, omdat we wel merkten dat de bijen het afgelopen jaar toch wat minder gemoedelijk werden en we ook al eens geprikt werden, zonder dat er iemand bij de kast bezig was.
Dit zijn harde werkers! Gisteren bij de kastcontrole bleek dat er al heel veel honing in de honingkamer zat.
Het volk is al best groot, dus we moeten niet te lang wachten met een aflegger (of waarschijnlijk dit keer een vlieger) te maken.
We willen het dan bij twee volken houden voor nu.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 18:19

Lekker bezig Akires!

Omdat het komende dagen waarschijnlijk toch echt warmer gaat worden enzo wilde ik die van mij en honing kamer er bij geven. Even snel.
Ze waren BOOS!!! Er zat wel regen in de lucht dus misschien is dat de reden. Ben er in elk geval niet uitgebreid in geweest...

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 17:53

Dat is wel naar altijd. Mijne waren vandaag iets minder blij, maar het waren met name enkele.

Ik had nog steeds (veel) broed in de HK :\ koningin dus nog steeds boven... ik heb nogmaals alle ramen afgeslagen (dit keer echt álle), dus ze kan nu niet in de HK zitten. Over een week maar weer kijken, als er dan nog steeds broed in zit kan ze dus gewoon door het rooster heen...
Ik had ook een klein beetje broed in de BK... ik las iets over dat werksters met eieren kunnen slepen? Het was niet heel veel maar het was er wel. En de HK is echt vol, dus ergens kan ik me dat voorstellen. Hebben jullie dat wel eens gezien?

Ik weet wel dat ik niet meer ga inwinteren op een HK... wat een gedoe om het weer recht te krijgen, en ik moet de ramen straks nog vervangen ook (wilde ik vandaag doen, maar ja).

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 17:54

Het kan dat werksters zelf gaan leggen (bv als er geen koningin meer is), met eieren slepen heb ik niets van gehoord tijdens cursus.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 17:59

Ik had wel gewoon larven ook (in de HK) en een heleboel werksters, dus de koningin zal er nog steeds wel zijn :)

Edit: ik bedenk me net dat het rooster er op 10 april tussen is gegaan. Dat is nog niet drie weken. Dus het broed dat ik zag, zal oud broed zijn (ik heb geen larven gezien maar ook niet heel goed gekeken).
Dus ze zat wel boven vast, is mijn conclusie.

Nu hopelijk beneden... en dan langzaam alle HK-ramen vervangen die broed hebben gehad.
En volgend jaar ga ik het anders doen :P

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 19:10

Als je genoeg materiaal hebt, zou je deze HK onder de BK kunnen zetten en een schone bovenop. Als ze volgens de boekjes werken ( _O- ) zou het broed voornamelijk in de broedkamer moeten blijven, en gebruiken ze de HK onder om snel nectar en stuifmeel van de binnenkomende bijen te kunnen overnemen. Dat wordt dan op een geschikt moment herverdeeld over de kast.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 19:34

Dan had ik ook niet de koningin hoeven afslaan in dat geval :) Ik heb het materiaal wel liggen.

Was achteraf een beter idee geweest denk ik. Dus misschien voor volgend jaar, als ik ze toch weer wil inwinteren op een HK+BK, om dan iets soortgelijks te doen.

Lijkt me wel een lastige klus alleen moet ik zeggen. Ik heb al behoorlijk wat bijen, en het was ook voortdurend af en aan vliegen. Om dan netjes de twee kasten om te draaien zonder al te veel schade lijkt me erg lastig (alleen, en met eigenlijk niet genoeg ruimte om twee kamers tijdelijk neer te zetten, maar daar komt nog verandering in).

Ik denk dat als ik nog steeds nieuw broed in de HK heb bij de volgende controle, dat ik dat ga overwegen. Voor nu denk ik dat de koningin eindelijk beneden zit, en daar is nog genoeg ruimte voor broed. Ik vervang dan de ramen bovenin in de HK, en dan is het ook weer goed. En maar even nadenken hoe ik het dan volgend jaar wil doen.

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 14:51

Heel veel dingen gaan inderdaad met z'n tweeen net even makkelijker. Ik heb een vriendin die een tijdje geleden de cursus heeft gevolgd en nu ook zelf bijen heeft, zij komt me regelmatig helpen, dat is toch fijn!

Century, hoeveel plek heb je? Je hebt in principe natuurlijk maar plek nodig om 1 kamer neer te zetten, al moet je dan wel sterk zijn om de hele stapel weer op de bodem te zetten :D Als je een extra bodem hebt, kan je die naast je huidige kast zetten, en dan omstapelen.

Mijn schoonmoeder was het zat om te wachten op nieuwe potjes honing, die heeft zichzelf uitgenodigd vanavond om de huidige voorraad uit emmers in potjes te stoppen. :')

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 16:16

Afbeelding

Mooi weer, werk was rustig dus wij hebben allebei een middag vrij kunnen nemen en zijn net de bijen in gegaan.
Alle vier volken halen honing. Één volk heeft zelfs twee honing kamers vol. Nog niet verzegeld.

Het volk dat klein uit de winter was gekomen groeit als een malle en haalt duidelijk in.

Van de andere drie grote volken hebben we drie verschillende afleggers gemaakt.
Van de eerste een veger, met koningin van vorig jaar in het aflegger volk, cadeau voor collega die begint met imkeren.

Tweede volk had al gesloten Q doppen dus daarmee hebben we een broed aflegger gemaakt. Even goed in de gaten houden of we waar kunnen nemen wanneer die uitkomen.

De derde, dat hoofdvolk was gigantisch maar geen aanzet tot Q doppen dus daar een klassieke broed aflegger gemaakt en moeten we over dertien dagen dus doppen breken, wat we ook in het eerste hoofdvolk moeten gaan doen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 17:33

We hadden hier op de moestuin een zwerm. Is nu opgehaald door een imker.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 17:38

Gelukkig is die zwerm geschept en gaat zo'n volkje niet verloren.
Ik hoop dat wij met deze ingreep zwerm plannen van onze volken weer een tijdje onderdrukt hebben...

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 18:02

Had mijn kast er al bij gezet, maar bedacht dat ik geen spullen of wat dan ook heb. Kast staat er nog wel en zaten nog een hoop bijen op/in/rond. Koningin was zeker geschept.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 19:00

Al druk bezig dus Nickeltje!
Ik had nog geen doppen gezien bij mijn vorige controle. Als je doppen gaat breken is dat om nazwermen te voorkomen, neem ik aan?
Moet je in de broedaflegger dat niet ook doen, of heb je daar al doppen weggehaald?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 19:17

Ze zullen nu meerdere doppen aanzetten in de koninginloze volken. Maar daar wil ik inderdaad dan niet over twee weken een zwerm hebben. Dus we laten laat in de avond van de 13e dag twee rijpe doppen uitlopen. Die twee koninginnen vechten het in de nacht uit. En de anderen breken we er uit...

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 20:37

Ik vrees dat ik een pak moet gaan kopen. De jonge bijen blijven om de kast hangen.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 20:47

Heeft de imker duur de scherm geschept heeft, de kast met volk al meegenomen?
Vaak laten ze die tot in de avond staan zodat alle bijen binnen kunnen kruipen...
Maar deze zijn dus achtergelaten en snappen er niks van.

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 21:04

Klinkt als een fijne middag in de bijen Nickeltje! Fijn dat de volken het zo goed doen *\o/*

Marcella, de achtergebleven bijen kunnen weinig zonder hun koningin. Als er bijenvolken in de buurt zijn, is het waarschijnlijk dat ze die wel vinden en zich daar inbedelen.

Ik ben ook eerder vertrokken van werk om kastcontroles te doen :)
Mijn geschepte zwerm doet het uitstekend, de ramen zijn uitgebouwd, zitten vol nectar en ik heb eitjes zien zitten. De kast is goed vol, dus ik heb ze er een HK bij gegeven, dan kunnen ze ook de nectar verslepen zodat de Q voldoende ruimte heeft om te leggen.

Mijn overwinterde volk heeft twee BKs bezet. Ik had goed gegokt, de Q zat onderin, dus de bovenste is loeizwaar met honing en een restje broed. Ze hebben geen zwermneigingen zo te zien, maar wellicht dat ik ze toch splits. 2 BKs vind ik waardeloos werken :')
De Q heb ik wel gevonden! En gevangen. En toen kon ik mijn merkvloeistof niet vinden _-:(
Maar ze was goed in beeld, prachtige zwart-rode koningin