'Strenge maatregelen voor 'Hoogrisicohonden'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 17:34

DatBenIkNou schreef:
Nikass schreef:
Is een niet erkend ras dan niet "officieel" nog een kruising?
(niet dat al dat stamboom/rvbh/rasgedoe mij erg veel boeit - heb zelf ook een niet-erkend-ras, lekker belangrijk :roll: )

Niet FCI erkend, maakt alles denk ik kruisingen? Bij mijn Australian labradoodles zit ook een stamboom en DNA profiel tot 7 generaties terug, maar dat maakt ze nog niet erkend. Maar van zomaar ' een kruising' kan je ook niet echt meer spreken. Er zit wel degelijk een fokprogamma en beleid achter van meer dan 20 jaar.. dat kan je dus niet echt vergelijken met de buurman die zijn poedel laat dekken door een Labrador.
Maar niet erkend maakt die van mij toch gewoon dure vuilnisbakken :-)

Oja zo ja snap ik. Dat is met mijn hond ook het geval.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 17:50

lor1_1984 schreef:
Die aanlijnplicht is er al binnen de bebouwde kom, de handhaving ervan laat fiks te wensen over.

Anders gezegd: de eigen verantwoording van eigenaren laat fiks ten wensen over.
En dat is helaas ook bij een grote groep van rh eigenaren, en door de kracht en het karakter van de rh maakt dit dat er meer grote incidenten gebeuren.
Er zijn zeker rh eigenaren die weten wat ze aan de lijn hebben maar ook een hele grote groep niet, die vind het vooral een stoere hond maar beseffen niet wat er nodig is in de opvoeding bij deze honden.

Toevallig afgelopen week nog een bijna incident gezien, zeer lakse eigenaar staat een beetje stoer te doen, hond springt tegen jan en allemaal op en wordt door iedereen aangehaald. Top hartstikke lief beest.
Tot er aan de andere kant van het winkelcentrum een hond begint te blaffen en de staford zich losrukt en midden over een kinderspeelplaatsje sprint en niet om vrienden te worden met die andere hond.
De eigenaar nam een sprint en middels een sliding zijn hond te grijpen om vervolgens stoer terug te lopen en nog even te pochen: zag je dat snel is ze, ging maar net goed.
Heel eerlijk dit soort mensen verdiend geen hond en al helemaal niet zo een.

Was dit de schuld van de blaffende hond, nee, was dit de schuld van de staford, nee, was dit de schuld van de eigenaar, jazeker. Was het tot een aanval gekomen wie hard er dan met de gebakken peren gezeten, juist de blaffende hond en de staford.
De een was verwond, de ander afgemaakt en de eigenaar die zoekt vast een leuke nieuwe uit

secricible

Re: 'Strenge maatregelen voor 'Hoogrisicohonden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 17:57

Niet alleen bij hr honden gillbo, bij alle hondeneigenaren.
Een hoop gedoe kan voorkomen worden als alle eigenaren hun verantwoordelijkheid nemen.

-Het muilkorven of aanlijnen van dieren die problemen opleveren.
-stoppen met honden en vooral doldwaze druktemakers los laten lopen in aanlijngebieden maar ook in aanlijngebieden.
- kleine uitdagende keffertjes opvoeden en stoppen met accepteren dat zij alles mogen.

En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 14:03

secricible schreef:
Een hoop gedoe kan voorkomen worden als alle eigenaren hun verantwoordelijkheid nemen.

...en dat gebeurt nu al 40 jaar niet, met de Raad van Beheer in de stoel achterover leunend.

Gewoon verplicht muilkorven tot de hondensector zelf met wat daadwerkelijk beters komt.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 14:20

Huertecilla schreef:
secricible schreef:

...en dat gebeurt nu al 40 jaar niet, met de Raad van Beheer in de stoel achterover leunend.

Gewoon verplicht muilkorven tot de hondensector zelf met wat daadwerkelijk beters komt.

Dat doen heel veel mensen wel (verantwoordelijkheid nemen) en een aantal mensen niet.
Een gewone afspiegeling van de maatschappij dus.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 15:08

Ik vraag me echt af of jij enig idee hebt wat de raad van beheer doet HC. Die taak ligt namelijk totaal niet bij de raad van beheer, om mensen op hun vingers te tikken als ze hun onopgevoede mormel los laten lopen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 15:51

secricible schreef:
Ik vraag me echt af of jij enig idee hebt wat de raad van beheer doet HC.

Oh.
Ja dat weet ik.
Ze werpt zich echter wel op als de hoeder van de kynologie met de absolute wijsheid in pacht. Zie hun WC-eend stuk.

Citaat:
Die taak ligt namelijk totaal niet bij de raad van beheer, om mensen op hun vingers te tikken als ze hun onopgevoede mormel los laten lopen.

Mee eens. Daarom schreef ik al dat de overheid hen helemaal niet bij dit probleem behoort te betrekken.

Ondertussen zijn er onverminderd serieuze bijtincidenten in de openbare ruimte.
Dat is niet acceptabel.
De beheerder van de veligheid in die ruimte had 40 jaar geleden al moeten optreden met de destijds al geopperde werkende maatregel en dient nu niet langer te verzaken.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 17:11

Het zou misschien 'goed' zijn om in kaart te brengen of het stamboomhonden, stamboomhonden via rasvereniging, lookalikes, broodfokhonden of kruisingen zijn die de meeste incidenten veroorzaken. Ook qua percentages. Niet omdat alleen stamboomhonden goed zijn en die nooit een incident veroorzaken, maar als het bijvoorbeeld veel broodfokhonden of juist kruisingen zijn, dan zou je aan die handel misschien iets kunnen doen. Okee, dat is iets wat niet te realiseren is, maar goed. Of als het 15% van de stamboomhonden van een bepaald ras zijn, dan weet je dus dat je daar flink werk aan de winkel hebt.

Maar de RvB heeft hier idd in mijn ogen weinig mee te maken. Die willen wel eens vaker met hun vinger wijzen naar anderen, terwijl er zat gedoe is onder de koepel van de RvB

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 17:32

MyWishMax schreef:
Het zou misschien 'goed' zijn om in kaart te brengen of het stamboomhonden, stamboomhonden via rasvereniging, lookalikes, broodfokhonden of kruisingen zijn die de meeste incidenten veroorzaken. Ook qua percentages. Niet omdat alleen stamboomhonden goed zijn en die nooit een incident veroorzaken, maar als het bijvoorbeeld veel broodfokhonden of juist kruisingen zijn, dan zou je aan die handel misschien iets kunnen doen. Okee, dat is iets wat niet te realiseren is, maar goed. Of als het 15% van de stamboomhonden van een bepaald ras zijn, dan weet je dus dat je daar flink werk aan de winkel hebt.

Maar de RvB heeft hier idd in mijn ogen weinig mee te maken. Die willen wel eens vaker met hun vinger wijzen naar anderen, terwijl er zat gedoe is onder de koepel van de RvB

Dus weer een aantal jaren afwachten en nietsdoen totdat die rapporten er liggen (met waarschijnlijk de weinig verrassende conclusie dat er te weinig zicht is op alle kruisingen, marktplaatsimport en doe-het-zelffok om stevig onderbouwde uitspraken te doen)?

Zou het niet belangrijker zijn om gewoon nú een aantal duidelijke en strak te handhaven maatregelen te nemen om direct het aantal incidenten terug te draaien? Die zou je dan altijd op een later moment met onderbouwing nog kunnen versoepelen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 17:37

Dat is iig iets waar onze rasvereniging om gevraagd heeft pmdat men sterk vermoed dat daar bij de akita sprake van is, omdat er in NL helemaal niet zoveel incidenten bekend zijn met akitas en het wereldje binnen de stamboomhonden best hecht is dus die incidenten zijn meestal wel bekend. Veel fokkers hebben nog contact met het grootste deel van de mensen waar ze hondjes aan verkocht hebben.

En verder ben ik het met je eens oomens, hoewel ik er heel erg wrang naar kijk aangezien ze de afgelopen 10jaar niks gedaan hebben en er nu ineens actie ondernomen moet worden met duidelijk een hoop collateral damage er omheen. Had verdorie in die 10jaar actie ondernomen dan had er nu een fatsoenlik plan kunnen zijn dat ook daadwerkelijk goed werkte.
In plaats van nu een deels willekeurige berg honden te verplichten een muilkorf om te doen, wat ook nog eens vrijwel niet gehandhaafd zal worden.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 17:43

ik denk inderdaad dat het handhaven niet te doen gaat zijn... Iedereen een verplichte cursus is makkelijker te controleren.

Als je alleen al kijkt welke mensen hun honden los laten lopen... De meeste hr honden lopen in een wijk gewoon vast. Denk dat de verantwoorde baasjes hun hond ook nog wel zouden muilkorven, maar die mensen hebben hun hond ook goed over controle ( of kennen hun hond goed genoeg om de situatie in te schatten en erna te handelen ) en zijn dus niet het probleem.

De oplossing is moeilijk... Voor nu zou dan alle honden muilkorven als ze los lopen of gewoon aan de lijn het beste zijn, maar er zijn genoeg mensen die zich daar niet aan gaan houden vrees ik. Je beperken tot een paar rassen heeft geen nut in mijn ogen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 17:47

oomens schreef:
MyWishMax schreef:

Dus weer een aantal jaren afwachten en nietsdoen totdat die rapporten er liggen (met waarschijnlijk de weinig verrassende conclusie dat er te weinig zicht is op alle kruisingen, marktplaatsimport en doe-het-zelffok om stevig onderbouwde uitspraken te doen)?

Zou het niet belangrijker zijn om gewoon nú een aantal duidelijke en strak te handhaven maatregelen te nemen om direct het aantal incidenten terug te draaien? Die zou je dan altijd op een later moment met onderbouwing nog kunnen versoepelen.

Ik heb het nergens over afwachten. Dit zou er eventueel naast kunnen. Die maatregelen hadden er al veel eerder moeten zijn, zoals secrible al vaker gezegd heeft en waar ik het helemaal mee eens ben. ;) Ik ben het idd eens dat je nu actie moet ondernemen, maar hopelijk kan het in een later stadium versoepeld worden of aangepast.

Daarnaast zijn de groepen die via rasvereniging fokken en die alleen via de RvB fokken er makkelijk uit te filteren. De broodfokkers door een DA ook wel redelijk, staat vaak gewoon in het entingsboekje. Het moeilijkste is om de doe het zelf fokker (sorry ik vind het goed gevonden ;) ) en de kruisingen er uit te halen.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 18:41

StonedRomy schreef:
ik denk inderdaad dat het handhaven niet te doen gaat zijn... Iedereen een verplichte cursus is makkelijker te controleren.

Als je alleen al kijkt welke mensen hun honden los laten lopen... De meeste hr honden lopen in een wijk gewoon vast. Denk dat de verantwoorde baasjes hun hond ook nog wel zouden muilkorven, maar die mensen hebben hun hond ook goed over controle ( of kennen hun hond goed genoeg om de situatie in te schatten en erna te handelen ) en zijn dus niet het probleem.

De oplossing is moeilijk... Voor nu zou dan alle honden muilkorven als ze los lopen of gewoon aan de lijn het beste zijn, maar er zijn genoeg mensen die zich daar niet aan gaan houden vrees ik. Je beperken tot een paar rassen heeft geen nut in mijn ogen.

Wat is er makkelijker te handhaven aan een verplichte cursus voor iedere hondeneigenaar? Gaan ze dan iedereen op straat staande houden om naar eev eventueel houdbewijs te vragen? Honden van een bepaald ras of gewicht korven en dat handhaven lijkt me bijna nog minder moeilijk dan die verplichte cursus, dus ik ben benieuwd hoe jij dat ziet?

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 18:46

Is zo'n cursus dan een doorlopend iets, of alleen een aantal keer? Lijkt mij geen oplossing, altijd goed voor een aantal onwetende hondenbezitters, je steekt er natuurlijk altijd iets van op. Maar voor de 'aso' eigenaar lijkt het mij geen oplossing. Deze types hondenbezitters gaan een paar keer heen en hun statussymbool loopt daarna lijkt mij dan gewoon weer ouderwets met ze mee. Als deze mensen de verantwoording voor hun hond hadden willen nemen, hadden ze het al wel gedaan, ik neem niet aan dat een cursus hen over gaat halen anders met hun dier om te gaan.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 18:48

Als ze komen checken hoeveel honden je hebt voor de hondenbelasting ook controleren of je honden de cursus hebben gevolgd.

Als je ziet hoeveel honden er los lopen in de bebouwde kom, dan blijkt dat die regel al niet te controleren valt. Laat staan controleren of een hond van een bepaald ras is.

mightymike, secricible heeft een paar pagina's terug een leuk idee voor een cursus aan de hand gedaan. Die cursus zal een gemiddelde aso niet halen lijkt mij...

bovendien, gewoon in de bebouwde kom eens echt gaan controleren of iedere hond vast aan een lijn zit zou al heel wat schelen. hoeft niet iedere hr hond of vast of een muilkorf ( want het gaat niet eens om en en )

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 18:58

Wij hebben hier geen hondenbelasting :o Hiervoor wel, maar gecontroleerd hebben ze ook nog nooit.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 19:02

oh, bij ons komt er iedere jaar iemand van de gemeente controleren hoeveel honden we hebben, daarom leek me het een makkelijker iets om te controleren... want dan krijg je als eigenaar gewoon een pasje oid dat je training goed heb afgerond en juiste kennis hebt en dan kan je dat meteen laten zien aan de ambtenaar.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 19:07

Ik heb in 4 gemeentes gewoond zeg maar, de laatste paar jaar is de hondenbelasting hier afgeschaft, maar echt nog nooit controle gehad. Heb ze wel altijd netjes opgegeven, wellicht slaan ze je dan over? Maar goed, sommige mensen hebben natuurlijk hele roedels in huis, dan zouden ze wellicht nog moeten kijken hoeveel honden er daadwerkelijk zijn.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 19:09

ik heb ze ook altijd ieder jaar opgegeven, maar hier komen ze echt kijken naar hoeveel honden je in huis hebt. Dus ook echt IN je huis.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 19:10

Nee, dat heeft hier nooit plaats gevonden, ook niet bij familie. Die vlieger gaat dan helaas niet in heel NL op.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 19:14

Hier is wel controle. En dan krijg je eerst een waarschuwing. Betaal je niet een flinke boete.
Ze komen niet in huis en dat moeten ze ook niet wagen ook. Ik bel direct de politie voor huisvredebreuk. Want een boa mag echt je huis niet in als je dat niet Wilt.

Dat we belasting betalen in het buitengebied is natuurlijk idioot.
Maar bezwaar levert helaas niets op.
Tja iemand moet dat voetbalveld hier betalen.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 19:18

Gemeente kiest zelf of ze hondenbelasting willen handhaven of niet, er zijn hier in de omgeving inmiddels een paar gemeenten meer die het ook niet doen. Ik heb het voorheen ook altijd moeten betalen. Toen we hier naartoe verhuisd zijn heb ik ze zelfs 2 keer opgegeven. De eerste aanslag stonden de honden niet bij op, het duurde even voor het kwartje hier viel dat ze geen hondenbelasting inden :o

melissac

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 19:20

Hier wordt er ook niet gecontroleerd, 3 jaar geleden zijn ze 1 keer langs geweest maar waren we niet thuis dus kregen we een brief in de deur. Wij hadden op dat moment ook geen hond dus dat was het probleem niet. Maar nu heb ik eigenlijk in de afgelopen 3 jaar niemand aan de deur gehad die vroeg of we een hond hadden. Mijn buren zijn ook niet meer gecontroleerd in de afgelopen 3 jaar maar toen zij hun hond nog hadden is er 1 keer gecontroleerd en hebben ze gezegd dat het de hond van haar moeder was. Wij hebben nu dan sinds januari een puppy en hebben hem wel aangegeven en ik werd serieus voor gek verklaard omdat ze hier toch niet controleren.

Dus ik vind ook dat ze daar wat meer in de gemeentes kunnen controleren waar het niet gedaan wordt.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 20:49

Hier idd ook geen controle. Maar ik stel voor dat je een pasje moet hebben als je een hond wil aanschaffen in de toekomst. En daarna nogmaals een eenmalige controle van de organisatie die in het leven wordt geroepen voor registratie van alle honden, bijtincidenten enz. Enz.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 20:52

Moet je dat pasje dan altijd bij je hebben als je met je hond wandelt?