Een andere manier van hamsters houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Walkure

Re: Een andere manier van hamsters houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 19:00

Ik heb even het topic doorgespit, en wauw, wat een gave hokken zeg!

Toevallig moet ik voor school ook over een paar weken een 'perfecte' huisvesting tonen en toelichten, nu ik er zo mee bezig ben wil ik zo graag weer een hamstert. :Y)

Misschien dat ik er voorbij heb gelezen, maar is het aan te raden om een hamster in zo'n terrarium/glazen bak te houden ipv een kooi met spijlen? Gezien hamsters toch wel graag klimmen.
Vind dit er wel veel mooier en leuker uit zien

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 19:11

Hamsters zijn geen klim dieren :P
Glazen bak raad ik dus zeker wel aan. Dan kan er veel bedekking in en stimuleer je het graafgedrag.

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 19:12

De meeste hamsters klimmen juist helemaal niet graag :) Een hamster kan niet goed diepte inschatten, waardoor hij in een (hoge) traliekooi lelijk kan vallen. Een reden dat veel hamsters klimmen in traliekooien is dat ze zich vervelen. (Een te kleine kooi bijvoorbeeld, of te weinig uitdaging).

Hamsters graven van nature juist. Ze maken hele gangenstelsels. En dat kan in een glazen bak veel beter dan in een traliekooi :) En als een hamster wel behoefte heeft aan klimmen, kun je ze klimspeelgoed/klimhuisjes/takken geven.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 19:14

Haha, het staat er wel grappig. Een hamster klimt juist helemaal niet graag; niet op die manier in ieder geval. Over een steen of een bruggetje klimmen is oké .. maar in de tralies klimmen is stereotype gedrag. Hetzelfde als leeuwen die in de dierentuin voor de ramen heen en weer lopen. Die vinden dat ook niet leuk om te doen maar ze kunnen hun natuurlijke behoefte ook niet uitoefenen .... Snap je?

Omdat de dieren juist graafdieren zijn heb je een kooi nodig met een zeer diepe onderbak. Veel komen daar niet aan ... dus een aquarium of terrarium is dan inderdaad aan te raden.

Wat voor opleiding doe je? Ben benieuwd wat een school een perfecte huisvesting vind.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 20:20

xDenies schreef:
Haha, het staat er wel grappig. Een hamster klimt juist helemaal niet graag; niet op die manier in ieder geval. Over een steen of een bruggetje klimmen is oké .. maar in de tralies klimmen is stereotype gedrag. Hetzelfde als leeuwen die in de dierentuin voor de ramen heen en weer lopen. Die vinden dat ook niet leuk om te doen maar ze kunnen hun natuurlijke behoefte ook niet uitoefenen .... Snap je?

Omdat de dieren juist graafdieren zijn heb je een kooi nodig met een zeer diepe onderbak. Veel komen daar niet aan ... dus een aquarium of terrarium is dan inderdaad aan te raden.

Wat voor opleiding doe je? Ben benieuwd wat een school een perfecte huisvesting vind
.

Precies wat ik me afvroeg, de eisen die ze op het Clusius stellen zijn lang niet zo natuurlijk dan die van ons. :+

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-16 21:30

Hierboven is het al uitgelegd dat hamsters geen goede klimmers zijn, maar wel graag over dingen heen klimmen. Een glazen bak is juist prettig in gebruik omdat je er zo veel bodembedekking in kan doen t.o.v. een traliekooi waar je vaak een ondiepe onderbak hebt. Hier hebben ze minstens 20 cm bodembedekking en ze maken hier echt de mooiste tunnels.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-16 17:54

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 18:13

Nimfee schreef:
Voor degene die geïnteresseerd zijn:
Ik heb twee filmpjes gemaakt om te laten zien hoe ik mijn verblijven inricht op duitse stijl manier :)

https://youtu.be/qf6CNrT8lYc
https://youtu.be/PyjiOBr53Dc
Wat vinden jullie ervan :D

Toppie! *\o/*

Daar kan geen traliekooitje van 50x40 tegenop... (triest dat ze zulke kleine kooitjes verkopen als hamsterverblijf)

Die bak is ook geschikt voor gerbils of een Syrische hamster. Ik zou er dan nog wel een degelijk stuk gaas bovenop leggen (vastgetimmerd aan een houten raamwerk), want vooral Syrische hamsters kunnen er makkelijk uitklimmen als ze een keertje al het bodemmateriaal op 1 hoop gooien. En gerbils kunnen goed springen.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-16 19:45

Ja hier zitten ook deksels op hoor. Durf ik anders niet. En zeker gerbils ja, die klimmen er anders zo uit.

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 00:59

Hoevaak verschoon je zo'n grote bak dan?

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-16 19:00

Phoe, ligt er aan. Meestal tussen de 6-9 maande maar dan gooi ik niet alles weg. Ik haal wel elke week de vieze plekken weg.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 20:41

Ik eens in de drie maanden, omdat ze dingen vaak zo uit elkaar weten te plukken dat wekelijks bijhouden echt onmogelijk is. Gooi alle bodembedekking in een (of twee) vuilniszak en pluk er vaak nog best veel uit. Wil niet alle geuren van ze weggooien.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 21:58

Mijn eindresultaat! Morgen haal ik m'n dwerg op als het goed is! <3
Zandbak staat niet op de foto, dat nam een beetje de hele sfeer van het verblijf eraf, voor de foto dus even weggehaald :')
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-16 23:02

Echt ontzettend mooi :D

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 00:33

Afbeelding
De bewoner is er intussen ook!! :D

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 01:22

He wat leuk! Hier komen veel mooie inspirerende hokken voorbij. Binnenkort ga ik het hok weer omgooien. Ben nog opzoek naar een leuk nieuw toestel. Ben er nog niet helemaal uit welke het gaat worden.

Ik heb een terrarium en een visaquarium in gebruik als hamsterhok. Via hamsterbuizen die je met elkaar kunt verbinden zitten de hokken aan elkaar vast. Verder maken we gebruik van gaas om het op de plek te houden. Aan de bovenkant van het hok zitten ook ventilatiegaten:

Afbeelding

Ooh en misschien ook net even anders, het nieuwste project van mij en mijn vriend :+ :
Afbeelding

Hij is bijna klaar en dan gaan we de hamster weer op verkenningstocht sturen :+: .

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 10:15

Dat ziet er leuk uit :) En wat voor hamster woont er nu in?

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 10:21

Een Syrische langhaar :+:

Afbeelding

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 10:24

Oh serieus? Ik had een rusje verwacht gezien de buizen en het medium loopwiel.

Het is wel een pracht diertje maar het loopwiel is écht te klein voor het ruggetje van je hamstertje. (eveneens de loopbal die boven op ligt)
Sorry dat ik dan weer degene ben die het moet zeggen ...

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 10:41

ik heb dat spul gekocht op advies van de dierenwinkeleigenaar. Ik neem aan dat die er wel verstand van heeft... :+ ze was ook heel specifiek met de maten.

Het loopwiel staat er overigens in maar dat toestel heeft hij misschien een paar keer gebruikt in zijn hele leven. Hij heeft een enorm royaal hok en is meer bezig met klimmen en van hok switchen.

Ik heb hem nu precies 2 jaar zag ik net op een Facebook melding :D .

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 10:50

Nouja als je foto vertekend en het is inderdaad een 30cm loopwiel heb ik niets gezegd.

Maar néé, je kan er niet van uit gaan dat een dierenwinkel eigenaar er verstand van heeft, helaas :) Anders hadden we ook niet zo ons best hoeven doen voor goede huisvesting; als dat bij de dierenwinkel al begon :D

Kan mij inderdaad voorstellen dat, als het een medium spinner is, er weinig tot niet in gelopen word: Dat doet hem namelijk pijn.

Maar de andere in het topic zullen me wel aanvullen ;)

Bix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 10:55

Dat kan ook een signaal van je hamster zijn.. (omdat deze qua maat niet geschikt is en dus niet prettig voor je hamster om in te bewegen).

Hamsters hebben een loopwiel echt nodig om hun energie kwijt te kunnen.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-16 11:13

Syrische hamsters hebben een territorium van ongeveer 14000 km2 en leggen 's nachts meer dan 10 km af. De lopen 's nachts rond op zoek naar voedsel en overdag leven ze in hun hamsterburcht, een tunnel systeem met meerdere kamers (die ze vaak zelf graven). Hamsters zijn geen klimdieren, ze zijn juist ontzettend slechte klimmers. Ze zien al geen diepte en dat lijkt mij wel héél belangrijk bij echte klimdieren zodat ze zich niet dood laten vallen. Ze klimmen dus voornamelijk over takjes, stenen, etc. heen.
Dat je hamster weinig in zijn loopwiel loopt is dus niet zo best, aangezien hamsters echt de behoefte hebben om flink te rennen en veel kilometers moeten maken 's nachts. Hier hebben ze heel veel ruimte en een dikke laag bodembedekking waar ze hele tunnels maken, maar toch hebben ze het echt nodig om even flink te rennen. Daar is dus dat loopwiel voor. Je hamster zal hem niet gebruiken omdat hij inderdaad te klein is. Voor syren heb je een loopwiel nodig van minstens 27 cm. Dan weet je zeker dat hij met een rechte rug loopt.

Klimmen is vaak ook een indicatie dat je hamster niet kan doen wat hij eigenlijk wilt: rennen en graven. Omdat dat ontbreekt, gaan hamsters vaak klimmen.

Ik zie wel dat je je best doet voor je hamster om het zijn leven aangenaam te maken :) nu je deze informatie hebt, kun je je hamster zijn welzijn nog meer verbeteren. Zeker je terrarium kun je echt goed volstoppen met bodembedekking!
Het advies van dierenwinkels is, zoals je al leest, niet het beste advies en waar je naartoe kan gaan voor advies.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 11:22

xDenies schreef:
Oh serieus? Ik had een rusje verwacht gezien de buizen en het medium loopwiel.

Het is wel een pracht diertje maar het loopwiel is écht te klein voor het ruggetje van je hamstertje. (eveneens de loopbal die boven op ligt)
Sorry dat ik dan weer degene ben die het moet zeggen ...

Sorry, ik lag nog te pitten :(:)

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 11:30

Ik ga mee met Nimfee, dit soort 'foutjes' worden heel vaak gemaakt omdat iedereen ze doorgeeft aan iedereen voordat ze op het goeie been worden gebracht. OP Zooplus.nl kan je relatief goedkope raderen kopen, ik heb de speedy en die van mij is absoluut piepstil -je hoort hem alleen ruizen- en hij staat ook mooi in je verblijf.
Syrische hamsters worden helaas vaak als klimdieren gezien, en natuurlijk heb je wel wat uitzonderingen. Die van mij klimt wel door de hazeltakken die in haar verblijf liggen, maar in tralies hangen is eigenlijk vergelijkbaar en net zo stereotype gedrag als tralieknagen.
Om dit te voorkomen kan je tunnels ingraven (van karton, hout, kurk, etc), met lagen verschillende bodembedekking werken en ook stenen en hout boven/half in de grond leggen en hierbij ingangen te maken waar ze makkelijk kunnen graven.

Wel een knap dier, en twee jaar is ook al wat, je hebt een oudje! <3

Dit is van mijn rusje, dit bedoel ik met verschillende lagen. Van die van mijn Syr heb ik geen foto. :\ Die is namelijk ontzettend gaaf, haha.
Afbeelding