Goede Eitjes, Slechte Eitjes! Het kweekseizoen van 2016!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Myrsky

Re: Goede Eitjes, Slechte Eitjes! Het kweekseizoen van 2016!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 14:49

Wat een heerlijk filmpje <3
Leuk om al die verschillen in karakter te kunnen zien

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-16 17:38

Goed, tijd voor het hele verhaal rond de kleintjes van Britt en Breitling...
Hou je vast, ik ben niet kort van stof :')

Zoals jullie weten heb ik ongeveer anderhalve week geleden de twee naar binnen gehaald omdat de ouders hen niet voldoende warm konden houden of voeren (ivm Breitling die een dag of 2 niet goed in zijn vel zat).
Dit ging eigenlijk supergoed. Vanaf het begin af aan aten ze super en zijn heel alert. Dat is ook nooit anders geweest trouwens.
Maar na een paar dagen begon het opeens: beide kleintjes lieten plotseling alle veren los :wow: Ik ben meteen naar mijn vogelarts geweest omdat ik een vermoeden had en de arts bevestigde het: het zou Polyoma kunnen zijn. Een van mijn grootste nachtmerries.... -O-

Polyoma/Kruipersziekte is een ziekte waar de vogels lijder of drager van kunnen zijn. De lijders gaan vaak al binnen de eerste weken dood of blijven hun hele leven kaal. Zij zullen dus ook nooit kunnen vliegen en mankeren vaak ook het een en ander aan de organen. Aan de dragers zie je vaak niets en die kunnen gewoon een 'normaal' leven lijden, maar ze geven de ziekte wel door en het is helaas ontzettend besmettelijk. Al mijn vogels zijn bij aankoop getest omdat ik nooit een ongeteste vogel bij de rest wil zetten (juist om dit soort situaties te voorkomen). Alleen blijkt nu dat Polyoma alleen de eerste zes levensmaanden in het bloed te vinden is. En de ouders van deze kleintjes waren al een jaar oud toen ik hen liet testen..

Ik heb meteen de laatste paar veertjes die ze nog hadden laten testen op mijt. Het leek me sterk dat mijn vogels mijt zouden hebben ivm mijn schoonmaakwoede :+, maar mijt kan iedereen gebeuren en in dit geval zou het nog het beste scenario zijn (alles beter dan Polyoma...). Er werden onder de microscoop dus geen mijten aangetroffen. Ook in de ontlasting werden geen parasieten gevonden. Toen is er een bloedtest bij beide kleintjes afgenomen. Echt, dat gaat door merg en been. Die kleine hulpeloze babies met flinke bloeduitstorting in de hals omdat ze daar geprikt moeten worden met de kleinste maat naald die eigenlijk nog te groot was. Maar het moest ;( Ze hielden zich zo groot en ik voelde me zo schuldig dat ze dat moesten ondergaan.

En toen begon het wachten. Mocht uit het bloed blijken dat het Polyoma is, dan zou ik direct alle kleintjes uit alle nesten moeten laten inslapen omdat je niet kunt riskeren dat zij als dragers de ziekte verspreiden. Ik ben echt de hele week ziek geweest van ellende, met nachtmerries en huilbuien erbij. Mijn geweldige mooie en lieve babies die verder kerngezond zijn en zich zo leuk ontwikkelen ;( Dat was ook de reden dat ik het even niet kon opbrengen om vrolijke foto's te plaatsen. Het idee dat ze er misschien binnenkort niet meer zouden zijn..
Voor mijn eigen volwassen vogels zou het betekenen dat ik nooit meer met hen zou kunnen kweken. Dat was nog wel het minste probleem en interesseerde me eigenlijk niet zoveel. Zolang zij maar mogen blijven leven.. Het was allemaal zo dubbel. Je zit naar twee volieres vol kerngezonde vogels te kijken, maar toch lijkt er iets gigantisch mis te zijn. Het rare is ook dat er in de andere nesten totaal geen veeruitval is. Het zijn puur en alleen deze twee kleintjes geweest.

Maar goed, vandaag was het dan eindelijk zover. De uitslag! En godzijdank... Ze zijn allebei negatief getest voor PBFD, Chlamydia, Pachecho en Polyoma!!! Ze zijn dus gelukkig kerngezond! Waarom ze hun veren hebben laten vallen is nog steeds een raadsel. Momenteel zitten ze alweer volop in de pennen (en hebben zelfs nog meer veerpennen dan voordat de veren uitvielen := :+ ) en het is dus afwachten of alles nu netjes blijft zitten. Ik ga sowieso volgende week nogmaals met hen naar de vogelarts. Als zij zegt dat ze echt niets vreemds aan ze kan ontdekken, dan leg ik me erbij neer en zal het vermoedelijk altijd een raadsel blijven. Misschien toch de overgang van vrieskou naar de warmtekooi of een voedingsgebrek in de paar dagen dat de ouders minder goed konden voeren...

Ze wegen allebei momenteel ruim 90 gram, zijn fit en alert en verder gewoon kerngezond. Wat een opluchting!

Dus hier eindelijk weer foto's:

Angel Wings' J'Adore.
Vooral de kuif heeft de schade ruimschoots ingehaald :P
Afbeelding

Angel Wings' Brand New Day (Roepnaam Brandi)
Afbeelding

En dit was J'Adore afgelopen woensdag. Kort na deze foto verloor ze ook de laatste veren. Linksachter zie je ook de schade bij Brandi... Die was een dag later helemaal kaal.
Afbeelding
Echt ongelooflijk hoe snel het weer bijgroeit...

En nu ga ik weer heerlijk van ze genieten. Iets wat ik de afgelopen week niet meer kon.
Eigenlijk gaat het verder ook helemaal super. Alles groeit goed en Odinn kan weer vliegen. Nu alleen nog duimen dat de veertjes blijven zitten en dan kan mijn zomer niet meer stuk!
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 10-05-16 17:47, in het totaal 3 keer bewerkt

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 17:43

Cayenne wat een drama
Gelukkig blijkt het in ieder geval geen Polyoma te zijn.
En gelukkig lijken de kleintjes hun veertjes weer terug te krijgen.
Hopelijk is dat de enige ellende voor dit jaar
Ik duim voor mooie veren bij deze kleintjes!!

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 17:45

Oh jeetje, wat heftig.. Gelukkig hebben ze uiteindelijk niks ergs.
Kan het niet gewoon een soort gekke rui zijn, inderdaad door vanaf buiten naar binnen te zijn gegaan? Ze hadden het denk ik sowieso koud door de ouders die hen niet warm konden houden. Ik weet niet of het hetzelfde is, maar één van de kippen van mij verloor ook elke lente bijna al haar veertjes, dat was gewoon haar manier van ruien. Dan kroop ze 's nachts gewoon tegen de rest aan en dan groeide het wel weer aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 17:46

Jeetje wat zal jij daar ziek van zijn geweest zeg!! :(:)

Gelukkig valt het dus allemaal mee maar pfffff

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-16 17:51

Een gekke rui kan het niet zijn, want ze zijn nog geen maand oud en de eerste rui die ze krijgen is met ongeveer 8 maanden de jeugdrui.

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 18:00

Wauw wat heftig! Wat fijn dat het toch allemaal Ok is!

Misschien een domme vraag,misschien lees ik erover heen: maar waarom had je niet meer kunnen kweken met je vogels?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-16 18:05

Omdat de ouders dan de jongen hadden besmet met Polyoma. Daarbij gaan de meeste jongen in het nest dood of blijven hun leven lang kaal en kunnen niet vliegen (en zij geven de ziekte dan ook weer door). Ik zou niet verantwoordelijk willen zijn voor het verspreiden van zo'n ziekte en nieuwe eigenaren ermee opzadelen :n
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 10-05-16 18:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 18:34

Jemig dan snap ik je helemaal, wat een schrik :oo

Die kuif :'( , prachtig ik ga hem stiekem stelen heel stiekem <3

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 18:45

ach gossie! plots kale baby's! Dan schrik je jezelf inderdaad het apenlazerus, Wat als!!!
Gelukkig geen besmettelijke ernstige aandoening.
Vingers gekruist dat dit niet nogmaals voorkomt.
Denk dat het inderdaad een combinatie van factoren moet zijn geweest. Slecht gevoed onderkoeld geraakt en dan plots bij papa en mama weggenomen (voor hun eigen bestwil natuurlijk!)

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 18:57

Kan mij voorstellen dat je je dan zo rot voelt. Maar wat ontzettend fijn dat de uislagen goed zijn.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 19:04

Jeetje wat moeten dat helse dagen voor je geweest zijn!!!
Fijn dat je een goede uitslag gehad hebt en de kleine ukjes het nu goed doen! *\o/*

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-16 19:24

Dank jullie wel! Ik ben ontzettend opgelucht dat ze gewoon kerngezond zijn <3
En nu maar hopen dat het gewoon een bizar toeval was en de veren voortaan blijven zitten :D

Kunnen jullie je die mini-haai in het eivoer nog herinneren?
Vandaag stond ik letterlijk ook in oog met mijn eivoer :')
Afbeelding

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 19:25

Gadver!! -O-

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-16 19:44

Dit zit er ook in en is favoriet! Ze vechten er echt om :=
Geen idee wat het is? Rivierkreeftjes? Garnalen?
Afbeelding

mar10tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 19:51

Pfff Cayenne, wat een verhaal zeg!
Wat een zorgen over het welzijn van al je vogels. :(:)
Nu de kleintjes negatief testen op Polyoma weet je nu ook zeker dat de ouders niet dragen *\o/*
en nu weer genieten van al het mooie spul!
Brandi zit er lekker bij op de foto :D

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 19:55

Jeetje Cayenne, snap volkomen dat je er even helemaal doorheen zat. Gelukkig was het geen Polyoma.. Als dat wel zo zou zijn, jeetje.. Kunnen ze Polyoma alleen van andere vogels krijgen of ook door andere externe factoren?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-16 19:57

Ze kunnen het voor zover ik weet alleen van andere vogels krijgen.
Er zijn zelfs wetenschappers ervan overtuigd dat vogels al vanuit het ei besmet kunnen raken.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 20:04

Allemachtig, dan schrik je je ook rot. Ik kan me niet eens indenken hoe het moet voelen om alle jongen, die zo goed groeien en kerngezond ogen (en gelukkig ook zijn!) te moeten laten inslapen. Dat is hels, zeg. Wat een moeilijke dagen moet jij hebben gehad, met zoveel liefde voor je vogels.

Ik ben onwijs blij dat het geen polyoma blijkt te zijn. En ga weer heerlijk mee genieten van je prachtige gevederde schoonheden.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 20:06

Vlokreeftjes zijn dat zijn mijn kipjes verzot op. Alleen bij teveel gaan de eieren naar vis smaken. Maar jaikes weer een oog dus.

Wat een opluchting dat het geen kruipersziekte is. Mijn grootste nachtmerrie toen ook. Vooral omdat testen toen nog niet echt gebruikelijk was. Dan ben je in een keer je toekomst kwa fokken kwijt en met wat pech je goede naam ook nog. Maar betekend de negatieve test dat de ouders per definitie dan wel vrij zijn ook?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-16 20:12

Nee, de negatieve test betekent niet per sé dat de ouders vrij zijn. Maar die kans is wel heel groot. Ik heb nogmaals contact gehad met de kweker (waar Ghost en Geisha trouwens ook vandaan komen) en die liet foto's en gegevens van babies van Britt en Breitling zien die bij hem geboren zijn. Die zaten allemaal gewoon netjes in de veren.
Ik heb dus al mijn vogels laten testen, maar jammer genoeg laat bijna niemand zijn vogels op het complete ziektepakket testen. Dat is ook een van de redenen waardoor Polyoma zich zo flink kan verspreiden. Het komt veel bij grasparkieten voor en is ook wel bekend bij valkparkieten. Alleen houden veel kwekers dat verborgen en verkopen de dragers gewoon door. Op die manier maak je het probleem alleen maar groter :\
Komt het bij kippen dan ook voor?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 20:15

Geen idee, ik kweek niet met mijn kippen, maar destijds wel grasparkieten en zebravinkjes. Vooral grasparkieten waren erg gewild vanwege mijn fokvoorkeur voor een vake kleur blauw zonder tekening, destijds een weinig voorkomende kleur, ben even de naam kwijt

Geen garantie dus, brr niet fijn toch. Zijn ghost en geisha wel getest op tijd?

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 20:18

Och jemig, wát een verhaal!
Wat zul jij een ***week achter de rug hebben!
Ik drink een wijntje op de fantastische afloop! Proost! B-)
Laatst bijgewerkt door Puchje op 10-05-16 20:24, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 20:23

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 20:29

Naar mijn weten komt kruipersziekte alleen bij kromsnavels voor, ik heb in elk geval nog nooit een fokker van kippen (en ik ken er veel :P) over de ziekte gehoord :)