Goed, tijd voor het hele verhaal rond de kleintjes van Britt en Breitling...
Hou je vast, ik ben niet kort van stof 
Zoals jullie weten heb ik ongeveer anderhalve week geleden de twee naar binnen gehaald omdat de ouders hen niet voldoende warm konden houden of voeren (ivm Breitling die een dag of 2 niet goed in zijn vel zat).
Dit ging eigenlijk supergoed. Vanaf het begin af aan aten ze super en zijn heel alert. Dat is ook nooit anders geweest trouwens.
Maar na een paar dagen begon het opeens: beide kleintjes lieten plotseling alle veren los
Ik ben meteen naar mijn vogelarts geweest omdat ik een vermoeden had en de arts bevestigde het: het zou Polyoma kunnen zijn. Een van mijn grootste nachtmerries....
Polyoma/Kruipersziekte is een ziekte waar de vogels lijder of drager van kunnen zijn. De lijders gaan vaak al binnen de eerste weken dood of blijven hun hele leven kaal. Zij zullen dus ook nooit kunnen vliegen en mankeren vaak ook het een en ander aan de organen. Aan de dragers zie je vaak niets en die kunnen gewoon een 'normaal' leven lijden, maar ze geven de ziekte wel door en het is helaas ontzettend besmettelijk. Al mijn vogels zijn bij aankoop getest omdat ik nooit een ongeteste vogel bij de rest wil zetten (juist om dit soort situaties te voorkomen). Alleen blijkt nu dat Polyoma alleen de eerste zes levensmaanden in het bloed te vinden is. En de ouders van deze kleintjes waren al een jaar oud toen ik hen liet testen..
Ik heb meteen de laatste paar veertjes die ze nog hadden laten testen op mijt. Het leek me sterk dat mijn vogels mijt zouden hebben ivm mijn schoonmaakwoede
, maar mijt kan iedereen gebeuren en in dit geval zou het nog het beste scenario zijn (alles beter dan Polyoma...). Er werden onder de microscoop dus geen mijten aangetroffen. Ook in de ontlasting werden geen parasieten gevonden. Toen is er een bloedtest bij beide kleintjes afgenomen. Echt, dat gaat door merg en been. Die kleine hulpeloze babies met flinke bloeduitstorting in de hals omdat ze daar geprikt moeten worden met de kleinste maat naald die eigenlijk nog te groot was. Maar het moest
Ze hielden zich zo groot en ik voelde me zo schuldig dat ze dat moesten ondergaan.
En toen begon het wachten. Mocht uit het bloed blijken dat het Polyoma is, dan zou ik direct alle kleintjes uit alle nesten moeten laten inslapen omdat je niet kunt riskeren dat zij als dragers de ziekte verspreiden. Ik ben echt de hele week ziek geweest van ellende, met nachtmerries en huilbuien erbij. Mijn geweldige mooie en lieve babies die verder kerngezond zijn en zich zo leuk ontwikkelen
Dat was ook de reden dat ik het even niet kon opbrengen om vrolijke foto's te plaatsen. Het idee dat ze er misschien binnenkort niet meer zouden zijn..
Voor mijn eigen volwassen vogels zou het betekenen dat ik nooit meer met hen zou kunnen kweken. Dat was nog wel het minste probleem en interesseerde me eigenlijk niet zoveel. Zolang zij maar mogen blijven leven.. Het was allemaal zo dubbel. Je zit naar twee volieres vol kerngezonde vogels te kijken, maar toch lijkt er iets gigantisch mis te zijn. Het rare is ook dat er in de andere nesten totaal geen veeruitval is. Het zijn puur en alleen deze twee kleintjes geweest.
Maar goed, vandaag was het dan eindelijk zover. De uitslag! En godzijdank... Ze zijn allebei negatief getest voor PBFD, Chlamydia, Pachecho en Polyoma!!! Ze zijn dus gelukkig kerngezond! Waarom ze hun veren hebben laten vallen is nog steeds een raadsel. Momenteel zitten ze alweer volop in de pennen (en hebben zelfs nog meer veerpennen dan voordat de veren uitvielen
) en het is dus afwachten of alles nu netjes blijft zitten. Ik ga sowieso volgende week nogmaals met hen naar de vogelarts. Als zij zegt dat ze echt niets vreemds aan ze kan ontdekken, dan leg ik me erbij neer en zal het vermoedelijk altijd een raadsel blijven. Misschien toch de overgang van vrieskou naar de warmtekooi of een voedingsgebrek in de paar dagen dat de ouders minder goed konden voeren...
Ze wegen allebei momenteel ruim 90 gram, zijn fit en alert en verder gewoon kerngezond. Wat een opluchting!
Dus hier eindelijk weer foto's:
Angel Wings' J'Adore.
Vooral de kuif heeft de schade ruimschoots ingehaald 

Angel Wings' Brand New Day (Roepnaam Brandi)

En dit was J'Adore afgelopen woensdag. Kort na deze foto verloor ze ook de laatste veren. Linksachter zie je ook de schade bij Brandi... Die was een dag later helemaal kaal.

Echt ongelooflijk hoe snel het weer bijgroeit...
En nu ga ik weer heerlijk van ze genieten. Iets wat ik de afgelopen week niet meer kon.
Eigenlijk gaat het verder ook helemaal super. Alles groeit goed en Odinn kan weer vliegen. Nu alleen nog duimen dat de veertjes blijven zitten en dan kan mijn zomer niet meer stuk!
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 10-05-16 17:47, in het totaal 3 keer bewerkt