Border collie topic!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 17:11

Normaal gesproken train ik op zaterdag alleen de laatste weken niks van gekomen ivm slecht veld.
Vanmorgen werd ik wakker en keek naar buiten en de zon scheen. Ik vet blij, eindelijk weer trainen. Kom ik aan op de hs, had trainster net een appje gestuurd dat niet door ging ivm bevroren veld. Zucht.

Veetje rondgehangen en gekletst en toen om 11 uur was het veldje wat normaal geen veld is lekker gedroogd door de zon. Geen harde stukken etc. Gewoon goed trainbaar. Dus wij enkele sprongen en wat andere dingen opgehaald en op dat stukje getraind. Gewoon wat simpel om weer ff in te komen na zoveel weken niks doen.

Het was overdag dus ik heb een filmpje. Vrij simpel rondje maar eindelijk weer wat kunnen doen:

KimD

Re: Border collie topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 18:12

Mooi rondje!

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 18:13

Mooi hoor! Nu willen wij ook weer...

Eerst zo nog even uitrennen in het bos.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 18:18

Wij zijn al lekker gaan rennen, voor Puk een grote uitdaging want met mooi weer zijn er opeens heel veel toeristen hier. Het ging eigenlijk heel goed, 8 van de 10 mensen negeert ze en doet ze niks mee, maar die twee waar ze op reageert is dan ook niet mis. En dan heb je ook nog van die onnozele mensen die gaan klappen of tegen haar praten of nog erger terug grommen.

Wij trainen binnen, dat is echt luxe qua veld. :j Veel buiten clubs stoppen hier van November tot April.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 18:27

Was ook erg blij dat Jinn zo goed deed. Normaal gesproken kan ik er niks mee als we poosje stil hebben gestaan. Was dus ook erg blij. Ook maar half uurtje getraind, we waren met z'n drieën en dan gaat het wel hard.

Die luxe hebben wij niet. Normaal kan ons veld heel veel hebben maar de regen heeft het veld niet goed gedaan...

Wat fijn dat Puck het goed deed :D
Hoe reageert ze dan, als ze reageert..

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 18:48

Zodra de trigger er is duikt ze op de grond, tanden bloot, grommen en tanden klappen, vervolgens haalt ze ook uit. Maar ze bijt dus (nog) niet toe, ze laat alleen die tanden klappen, maar goed, voor vreemde mensen is dat natuurlijk al angstaanjagend genoeg. En een hele belangrijke, haar staart vind je niet meer terug, die zit zover tussen haar benen, wat voor mij bevestigd dat het iets met angst te maken heeft. Sowieso reageren die andere twee ook niet erop, als het echt agressie is jegens een hond of mens dan springen hun erbij.

Ik ga ook wat agility filmpjes delen, had verder toch niks te doen. :+

Dit was de nieuwjaarswedstrijd, voor mijn gevoel een heerlijk rondje. Wij trainden toen nog niet bij een wedstrijdclub, zoals je ziet heeft Guinness totaal geen snelheid.

Deze is vooral erg leuk vind ik zelf, ik maak een fout, ben hem kwijt en hij lost hem voor me op. Roy zei achteraf dat het wel handig was zo'n hond wat voor zichzelf denkt. _O-

Wij trainen nu op verschillende wissels, ze had bedacht dat de valse franse wel een leuke toevoeging zou zijn, WAT. EEN. HEL!! Ik lijk nog op een vliegtuig met evenwichtsstoornissen, maar ik ben duidelijk genoeg voor Guinness. Nu nog mezelf zover krijgen dat ik er niet meer bij nadenk, dan gaat 't vast beter. :Y)

Zijn nog twee video's aan 't uploaden, maar dat duurt nog even.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 19:14

Dat laatste filmpje. Haha.. Ziet er inderdaad een beetje vreemd uit maar je hond snapt het wel :)

Heb van dit jaar alleen het filmpje van zonet en heb er nog 1.
Ging na het parcourtje even gewoon een rondje doen met alleen sprongen en een tunnel. Heel simpel maar Jinn vindt dat zo leuk.

Zal eens kijken of ik die kan uploaden

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 19:17

Dat zijn vaak wel de fijne rondjes om alles nog eens even te kunnen bevestigen. :j

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 19:30

Heel simpel en de latten verschillend neer gelegd qua hoogte en de afstanden ook verschillend tussen de sprongen etc.

Hij tikt wel 2 latten :P

Edit:
Dit is dus niet het officiële veld :P

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 19:40

Die wissels zijn vreselijk, ik heb vanaf november geen les meer gehad en vraag me af of ik er nog eentje goed weet....
Morgen avond maar eens de binnenbak in met een paar hindernissen en een paar goede voorbeelden op youtube bij de hand.

Dat is een leuk rondje, zou Isis ook leuk vinden, lekker hard en vaak door de tunnel.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 19:42

Wij leggen in hetzelfde rondje nooit de latten verschillend. Wel in verschillende rondjes. Dus rondje 1 op 60 en rondje twee op 35 bijvoorbeeld. Overigens train ik, als ik met Guinness alleen train zelden of nooit op 65, eigenlijk altijd maar op 30 en soms op 45.

Laatst een parcourtje met alleen tunnels uitgezet voor de cursisten, vonden ze niet grappig. _O-

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 19:51

Toen ik Jinn ooit eens gemeten had wassie 51 cm. Bij de FHN is dat Large (65) en nu ben ik een niveau omhoog gegaan naar de A en had dus verwacht dat hij in de A65 moest starten. Kijk ik op de startlijst, staat ie in de A55. Hmm.. wel moet ik hem laten meten dus misschien wordt ik alsnog naar de A65 gezet maar er is ergens iets fout gegaan en anders ga ik lekker de 55 onveilig maken.
Dus laatste tijd train ik op 55 en af en toe 65 en ook wel eens echt heel laag.

Dit was ook zo neer gelegd omdat er ook shelties mee deden.

Dat rondje vond Jinn echt geweldig. Heb ook rechtsom gedaan maar daar geen filmpje van

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 19:55

Oh wat vreemd van die meting. Guinness is sowieso Large, als een keurmeester besluit op 55 te leggen hebben we geluk, maar die 65 is ook geen probleem. Voor Abbay daarentegen is het wel aanpoten, die is maar 44 cm dus die is ook Large. Zal eens kijken of ik een filmpje van haar heb, ze komt eroverheen maar het absurd als je het verschil ertussen ziet. Honden zoals Guinness en groter hupsen er zo overheen en zij moet alle moeite doen, we trainen met haar dus ook standaard medium.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 19:56

Bij RvB zijn de metingen anders dan bij FHN volgens mij.

Jinn kan in de large wel mee komen alleen hij wordt dan wat slordiger qua latten tikken.. Dat is het enige nadeel

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 20:00

Nee, dat doen gelukkig beide niet. Zowel Abbay als Guinness niet, de latten die hun getikt hebben kan ik op één hand tellen. Ik weet ze zelfs nog te noemen op welke wedstrijd en waarom.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 20:06

Nou, daar begin ik echt niet aan!

Soms springt Jinn gewoon niet. Tikt hij ze gewoon volop met z'n borst aan. Hij is op de foto geweest en alles was 100% goed dus daar ligt het niet aan. Volgens mensen van de behendigheid is het een gebrek aan concentratie en boeit het hem niet dat hij 'iets' voelt.
Super lastig te trainen hoor...

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 18:48

Net eventjes 10/15 minuutjes gefrisbeet (?)
Loslaten gaat steeds beter maar weer op z'n tong gebeten.
Na 10/15 min vond ik dat ie moe was en zijn gestopt. Hij vond zelf van niet haha

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 19:07

Leuk woord hè, ik twijfel er ook altijd over. :') Wij hebben ook lekker met de frisbee gegooid, Puk blijkt dat erg leuk te vinden. Dus dat is even handig. :))

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 19:15

Volgens google is het met een D maargoed, je snapt me xD

Jinn wordt er ook echt moe van.
We zijn nu zo ver dat hij 3 of 4 keer achter elkaar de frisbee goed los laat en dan beloont wordt met de andere.

In het begin moest ik gooien. Frisbee los laten. Weer netjes neer zetten en dan weer gooien, nu laat hij optijd los om de andere te gooien maar na een paar keer blijft hij die hij al heeft vast houden en dan moet ik weer opnieuw.
Kwartje is denk voor 80% gevallen xD

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 19:56

Hier een meelezer.

Mijn vader heeft reeds 8 jaar een border collie kruising met labrador. Heerlijk lief dier, woont op een boerderij met paarden, koeien en schapen.

Wij waren echt verbaasd hoe snel ze op instinct de koeien en schapen bij elkaar gedreven krijgt. Helaas hebben wij geen kennis qua trainen, daarom mag ze aan een longeerlijn helpen met het halen van de koeien/schapen (anders wil ze de dieren nog wel eens de verkeerde kant op sturen) en wanneer je haar los klikt weet ze dat het "werk" over is en wandelt ze rustig op het erf rond tussen de dieren zonder problemen.

Heerlijk dier ook voor mijn neefjes en nichtjes, die kunnen er alles mee. De jongste is net 1 jaar oud, als die het huis binnenkomt gaat ze er gelijk naast zitten om "geaaid" te worden.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hiervoor meerdere kruisingen collies ( zowel Schotse als border) gehad (uit asiel en van kennissen), voorkeur van mij ligt toch wel bij de border collies.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 20:34

Wat een prachtige lieve hond cobiie, borders zijn echt geweldig hé en kruisingen ook _/-\o_

(leuke paarden ook!)

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 20:56

Assebassie, dank je, ik vind borders idd geweldig. :P heerlijk voorop de boerderij.

Wij hebben in het verleden ook herders en boeren foxies gehad, maar geen van die hielpen zo goed mee als de collies met het verplaatsen van de andere dieren.
En met de komst van een nieuwe generatie was ook gedrag richting kleine kids erg belangrijk.

Mijn paarden onderdeel zou ik moeten gaan updaten komend jaar. Jonkies worden groot, dat betekent dat er dit jaar waarschijnlijk 2 zelf gefokte paarden ingereden gaan worden. 8-) zijn uitgegroeid tot knappe dieren al zeg ik het zelf. :Y)

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 21:18

Zeker heerlijk voor op de boerderij, ze zijn graag buiten en aan 't werk!, die van mij 'helpt' ook altijd met de paarden, is soms veel te enthousiast, 'drijft' ze de stal in, paarden zijn gelukkig braaf maar ik moet haar vaak afremmen. Wel geweldig om te zien vind ik dat, en zo ontzettend slim en leergierig, helaas is ze al 13, dus.... ik moet er niet aandenken ;( . Ze is nog fit maar komt soms moeilijk op gang.
Ze is ook zo lief met kinderen, hoe kleiner ze zijn hoe meer ze er naartoe wil, terwijl wij geen kinderen meer thuis hebben wonen, de kleinkinderen zijn dol op haar.

succes met je paarden, ga je ze zelf in rijden?

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 21:23

Cobiie: erg leuke hond :)

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 22:20

Mooie hond Cobiie!

Wij zijn vanavond even lekker in de binnenbak gaan oefenen. Eerst een lijntje met een eenvoudige wissel na de tunnel.
Dat was nog best lastig om de focus te houden, de kinderen waren mee en stonden aan de kant, vindt ze heel lastig.

Daarna een cirkel met 4 sprongen en een tunneltje.
Meer materiaal heb ik niet, kon ik in de tuin toch niet kwijt, maar nu wil ik er nog wel een paar sprongen bij. Echt fijn om een plekje te hebben om zo nu en dan te kunnen trainen.