Voor het eerst Rambo's nagels geknipt.. Was even bang voor z'n reactie maar na 20 minuten piepen en mopperen van zijn kant én zijn tanden in m'n hand viel het me best mee
spookyskippy
Geplaatst: 13-08-15 20:32
Mijn konijnen zijn juist makkelijk met nagels knippen. Ik zet ze op het dak, pak een pootje en knippen maar. Ook toen ik de 1e keer bij hun ze nagels ging knippen.
Ik knip ze normaal niet, ze lopen op steen en ik doe zeker de halftamme dames er geen plezier mee. Het slijt vanzelf.
Rambo echter is nieuw hier en zijn nagels slijten op de een of andere manier niet. Bovendien is het een gedumpt konijn die voor zijn castratie bij iedereen in de vingers hing. Hij is erg bang en gaat dan in de aanval. Er was zelfs sprake van euthanasie omdat ie zo agressief was.
Ik ben dus heel trots op hem dat het zo goed ging. Ook omdat ie hier pas een week of 6 is. Ik ben ook niet bang voor hem, ik wil hem alleen niet nog een trauma bezorgen. Het is duidelijk dat er veel met hem gebeurd is.
Andere konijnen waarvan ik de nagels knip moeten gewoon niet zeiken, dan ben ik ook binnen 5 min klaar
Ik had even een vraagje... stel ik heb m'n konijnen een paar weken geleden aan bijvoorbeeld sla laten wennen. Daarna heb ik ze dat een paar weken niet gegeven. Kunnen ze dan nu weer een gewone hoeveelheid krijgen of eerst weer een beetje om te laten wennen?
Lees nog altijd mee. Heb even een vraagje, hoe maken jullie het hok/ren schoon? Ik doe normaal altijd gewoon met veger en veger en blik. Al het stro hooi zaagsel vervangen.
Maar hoe maak je het nou een keer echt goed schoon? Dus ook het hok zelf en de tegels.. en het stukje gras/zand? 2/3 de van mn ren is tegel. En 1/3 de is zand waar qat gras groeit. Verder een dubbel nachthok en het speel huisje.
Eoweyn_x
Geplaatst: 14-08-15 13:43
Ik geef ze dan gewoon wat ze altijd kregen.
Ik gooi zo af en toe een plens water met schoonmaakazijn/bleek door het hok en de ren. Ik heb de ferplast grand lodge, 90% plastic, ideaal. Verder hou ik het gewoon goed schoon met veger en blik. Iedere dag veeg ik alles even op. Dan blijft het goed schoon. Ik heb ook van die hondenmanden staan met gaten in de bodem zodat de urine eruit loopt, daar zit geen bodembedekking in.
Ze zitten overigens op steen. Mensen die ze grond/gras hebben, hebben daar soms een speciale stofzuiger voor geloof ik. Hier zitten ze weleens op het gras en als er erg veel keutels liggen veeg ik die ook op met veger en blik.
Ik vraag me trouwens af of de boterbloemen, en dan het groen daarvan, wel echt giftig is. Dat staat bij ons over het hele grasveld en ik merk toch wel dat ze het eten af en toe. Ze eten niet wat ze niet mogen dus dat vind ik wel opvallend.
Hier hetzelfde met klimop. Zou giftig moeten zijn. Ook hier eten ze niet wat ze niet kunnen hebben en ze hebben altijd hooi tot hun beschikking en krijgen daarnaast genoeg groenvoer. Toch wordt er zo nu en dan een hapje klimop gegeten. Metk niks aan ze...
spookyskippy
Geplaatst: 14-08-15 13:51
Morgen een koppeling, als het klikt gaat hij mee naar huis! Maar hoe groot moet de reismand zijn voor 2 konijnen (ongeveer 2kg)
Snap ik ook niet nee. Misschien dat het giftig is in grote hoeveelheden? Net zoiets als eikels bij paarden. Een paar kan geen kwaad maar een flinke hoeveelheid...
Hier bijna alle klimop weg gehaald maar toch vinden ze hier en daar een blaadje of takje
Ik zit mij af te vragen wat wijsheid is. Heb een rammetje gekregen twee weken terug. Hij is bijna 8 en niet gecastreerd. Hij heeft vroeger altijd bij de kippen gelopen en nu bij mij ook met 400m2 ruimte om te lopen. Maar het gaat tegen mijn principes om een konijn alleen te laten maar hij heeft nooit een maatje gehad en lijkt mij te oud om een castratie goed door te komen. Wat zou hierin wijsheid zijn.
Ik zou 'm laten castreren en een maatje geven. Je kunt ook een dierenarts opzoeken die castreert onder plaatselijke verdoving, dan heb je geen last van de narcose.