Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
xMathilde schreef:Persoonlijk zou ik er niet aan beginnen. Het is best veel werk, met de hand ben je even bezig en een machine aanschaffen is niet goedkoop en met reinigen ed er bij wellicht niet sneller dan met de hand. Denk ook dat het beter is 2 keer per dag te melken en inderdaad, je kan geen dag over slaan.
Ik zou zelf kijken of er een geitenhouder in de buurt woont waar je melk zou kunnen halen, of evt in de supermarkt. Daarnaast kan je natuurlijk wel geiten houden zonder te melken.
Renske_W schreef:Wij melken 2x per dag, op vaste tijdstippen.
Als je er een beetje handigheid in hebt heb je een geit zo leeg met de hand.
als bij ons de geiten medicijnen hebben gehad melken wij ze ook met de hand.
Maar ons voordeel is wel dat we het in de melkput kunnen doen en dus niet laag bij de grond hoeven melken.
Maar hou er idd rekening mee dat geiten slopers en uitbrekers zijn.
Wij zeggen altijd dat alles hufterproef moet zijn.
tamary schreef:Wat wil je qua hoeveelheden melk en wil je lammetjes elk(e 2) jaar? Je kan een geit zeker na de 2e dracht blijven doormelken zonder problemen, vraag naar melk houdt de productie op gang. Dan kan je kiezen voor 1 melkgeit + 1 gecastreerd bokje. Om en om melken & lammetjes krijgen kan ook, maar lammetjes kwijt raken is niet altijd even simpel (of je moet ze zelf willen opeten) en dracht (incl. bijbehorende risico's)+ melkproductie is ook zwaar voor de geit en kost meer qua voer en medicijnen als ontworming.
Leer je geiten aan stick/pin te staan zodat je ze in kan zetten om bv specifieke stukken kort te eten 2x dag uurtje of 2 (geit is een herkauwer, na ong. 2 uurtjes maag volstoppen gaan ze op hun gemak liggend verder), dat kan ook op een kleiner stuk waar ze naast hooi en water altijd droog en met geitproof omheining lekker kunnen rondklooien in hun speeltuin zonder dat jij je zorgen hoeft te maken over uitbreken, staartvreten, etc. Leren op een verhoging te staan zodat je makkelijk kan melken is heel handig, zelfs met maar 1 geit te melken scheelt het heel veel gepruts en frustratie bij beide partijen. Ik kwam ook ooit nog deze handmelker tegen, ook mogelijkheid en van wat ik begrijp stuk goedkoper dan vele opties op dit gebied als je maar enkele dieren wil melken. http://www.henrymilker.com/ Sneller klaar met melken vergroot het geduld van de te melken geit om lang genoeg te blijven staan.
tamary schreef:En als je een geit koopt die al gemolken wordt (handig als in elk geval 1 partij weet hoe het moet) proef dan ook de melk van die geit, want ook daar zit nogal eens veel verschil in (en dat is niet alleen wat voor voer er in gaat).
spatter schreef:Kuggur Als ik het mijn DA vraag , als particulier , kost dat geintje me 170 euro, heb het nagevraagt.
Terwijl als het gebeurd bij de fokker zijn de prijzen ineens heel anders en doen ze het gelijk na de geboorte , voelt het lam er weinig van heb ik begrepen.
Kuggur schreef:KPet schreef:
Ik zal het in mijn achterhoofd houden
Doe het dan legaal en diervriendelijk; laat het een veearts doen.
Kuggur schreef:spatter schreef:Kuggur Als ik het mijn DA vraag , als particulier , kost dat geintje me 170 euro, heb het nagevraagt.
Terwijl als het gebeurd bij de fokker zijn de prijzen ineens heel anders en doen ze het gelijk na de geboorte , voelt het lam er weinig van heb ik begrepen.
Dat werd van mensenbaby's óók beweerd, en daar werden operaties zonder verdoving op uitgevoerd. Zijn ze behoorlijk op teruggekomen. Zoals al opgemerkt, het is illegaal, en dat is niet voor niets zo.
Als jij niet eens een luizige 170 euro overhebt voor een dergelijke operatie zou ik in jouw plaats eens overwegen hoe graag je deze dieren wil houden.
KPet schreef:Kuggur schreef:"Dat geintje kost me 170 euro bij de dierenarts" was de eerste zin van je reactie. Dat er een goedkopere optie was je tweede.
Mijn excuses voor de interpretatie dat geld een primaire rol speelde in je overwegingen.
Dat was niet mijn opmerking! Dat was spatter.