Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 01:40

1x/dag melken (mits rond zelfde tijd) kan best, maar het moet wel in je dagschema passen, overslaan kan niet.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 05:28

Wij melken 2x per dag, op vaste tijdstippen.
Als je er een beetje handigheid in hebt heb je een geit zo leeg met de hand.
als bij ons de geiten medicijnen hebben gehad melken wij ze ook met de hand.
Maar ons voordeel is wel dat we het in de melkput kunnen doen en dus niet laag bij de grond hoeven melken.
Maar hou er idd rekening mee dat geiten slopers en uitbrekers zijn.
Wij zeggen altijd dat alles hufterproef moet zijn. :))

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 09:28

xMathilde schreef:
Persoonlijk zou ik er niet aan beginnen. Het is best veel werk, met de hand ben je even bezig en een machine aanschaffen is niet goedkoop en met reinigen ed er bij wellicht niet sneller dan met de hand. Denk ook dat het beter is 2 keer per dag te melken en inderdaad, je kan geen dag over slaan.
Ik zou zelf kijken of er een geitenhouder in de buurt woont waar je melk zou kunnen halen, of evt in de supermarkt. Daarnaast kan je natuurlijk wel geiten houden zonder te melken.

Ik weet dat het werk is, maar het lijkt me gewoon leuk om van een nood een deugd te maken. Misschien denk ik als de geit weer droog staat: daar begin ik nooit meer aan, maar dat zien we dan wel weer.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 09:31

Renske_W schreef:
Wij melken 2x per dag, op vaste tijdstippen.
Als je er een beetje handigheid in hebt heb je een geit zo leeg met de hand.
als bij ons de geiten medicijnen hebben gehad melken wij ze ook met de hand.
Maar ons voordeel is wel dat we het in de melkput kunnen doen en dus niet laag bij de grond hoeven melken.
Maar hou er idd rekening mee dat geiten slopers en uitbrekers zijn.
Wij zeggen altijd dat alles hufterproef moet zijn. :))

Hier ben ik bekend mee :D Ik hoop dat de grote geiten minder erg zijn dan de dwergjes, vandaar ook mijn keuze, maar ik ben bekend met het euvel van een geit binnen het hek houden.

Wat raden jullie aan voor bij de geit? Andere geit of gecastreerde bokjes?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 10:36

Wat wil je qua hoeveelheden melk en wil je lammetjes elk(e 2) jaar? Je kan een geit zeker na de 2e dracht blijven doormelken zonder problemen, vraag naar melk houdt de productie op gang. Dan kan je kiezen voor 1 melkgeit + 1 gecastreerd bokje. Om en om melken & lammetjes krijgen kan ook, maar lammetjes kwijt raken is niet altijd even simpel (of je moet ze zelf willen opeten) en dracht (incl. bijbehorende risico's)+ melkproductie is ook zwaar voor de geit en kost meer qua voer en medicijnen als ontworming.

Leer je geiten aan stick/pin te staan zodat je ze in kan zetten om bv specifieke stukken kort te eten 2x dag uurtje of 2 (geit is een herkauwer, na ong. 2 uurtjes maag volstoppen gaan ze op hun gemak liggend verder), dat kan ook op een kleiner stuk waar ze naast hooi en water altijd droog en met geitproof omheining lekker kunnen rondklooien in hun speeltuin zonder dat jij je zorgen hoeft te maken over uitbreken, staartvreten, etc. Leren op een verhoging te staan zodat je makkelijk kan melken is heel handig, zelfs met maar 1 geit te melken scheelt het heel veel gepruts en frustratie bij beide partijen. Ik kwam ook ooit nog deze handmelker tegen, ook mogelijkheid en van wat ik begrijp stuk goedkoper dan vele opties op dit gebied als je maar enkele dieren wil melken. http://www.henrymilker.com/ Sneller klaar met melken vergroot het geduld van de te melken geit om lang genoeg te blijven staan.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 16:14

Met een beetje handigheid is een geit met de hand melken echt niet zo moeilijk.
Wel een verhoogingetje bouwen zodat je er makkelijk bij kan.
Als 1 x per dag kan , is dat best te doen, alleen hoe doe je dat als je zelf een dag niet kan?
Dat handpomp-ding is wel makkelijk, dat zou je nog iemand anders kunnen leren voor het geval je zelf niet kunt.

Ik vraag me alleen af of het niet veel makkelijker is om effe bij de geitenhouder in de buurt wat verse melk te halen.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 19:07

tamary schreef:
Wat wil je qua hoeveelheden melk en wil je lammetjes elk(e 2) jaar? Je kan een geit zeker na de 2e dracht blijven doormelken zonder problemen, vraag naar melk houdt de productie op gang. Dan kan je kiezen voor 1 melkgeit + 1 gecastreerd bokje. Om en om melken & lammetjes krijgen kan ook, maar lammetjes kwijt raken is niet altijd even simpel (of je moet ze zelf willen opeten) en dracht (incl. bijbehorende risico's)+ melkproductie is ook zwaar voor de geit en kost meer qua voer en medicijnen als ontworming.

Leer je geiten aan stick/pin te staan zodat je ze in kan zetten om bv specifieke stukken kort te eten 2x dag uurtje of 2 (geit is een herkauwer, na ong. 2 uurtjes maag volstoppen gaan ze op hun gemak liggend verder), dat kan ook op een kleiner stuk waar ze naast hooi en water altijd droog en met geitproof omheining lekker kunnen rondklooien in hun speeltuin zonder dat jij je zorgen hoeft te maken over uitbreken, staartvreten, etc. Leren op een verhoging te staan zodat je makkelijk kan melken is heel handig, zelfs met maar 1 geit te melken scheelt het heel veel gepruts en frustratie bij beide partijen. Ik kwam ook ooit nog deze handmelker tegen, ook mogelijkheid en van wat ik begrijp stuk goedkoper dan vele opties op dit gebied als je maar enkele dieren wil melken. http://www.henrymilker.com/ Sneller klaar met melken vergroot het geduld van de te melken geit om lang genoeg te blijven staan.

Dankjewel. Dit is informatie waar ik iets aan heb! Liter per dag ben ik al blij mee. Ik las dat toggeburgers tot 3 liter geven en witte melkgeiten zelfs 5 liter. Dat is méér dan genoeg.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 20:00

Houd er wel rekening mee dat aantal liters ook afhankelijk is van het voer!
Want lang niet alle witte geiten halen de 5 liter. En sommige gaan er zelfs overheen met een goed rantsoen.
Wij voeren maïs, perspulp, luzerne, gehakseld koolzaadstro en 3 soorten brok.
Er zijn ook collega's die vooral ruwvoer voeren en minder brok maar die hebben vaak ook minder liters.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 20:30

En als je een geit koopt die al gemolken wordt (handig als in elk geval 1 partij weet hoe het moet) proef dan ook de melk van die geit, want ook daar zit nogal eens veel verschil in (en dat is niet alleen wat voor voer er in gaat).

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 21:12

tamary schreef:
En als je een geit koopt die al gemolken wordt (handig als in elk geval 1 partij weet hoe het moet) proef dan ook de melk van die geit, want ook daar zit nogal eens veel verschil in (en dat is niet alleen wat voor voer er in gaat).

Goede tip! Ik denk dat ik wil uitkijken naar een melkgeit met 1 of 2 (bok)lammeren. Dan kan ik melk proeven en ook kijk of de geit niet te lastig is met melken zelf.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 11:17

Als je het boklam wel aanhouden , laat het dan gelijk bij de fokker castreren, dat kunnen ze daar bij net geboren lammeren zelf wel.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 11:19

Mogen ze het ook? Dat is hier zonder verdoving verboden.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 11:37

Kuggur schreef:
Mogen ze het ook? Dat is hier zonder verdoving verboden.

Nee dat mag niet. :+

Happy16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 12:01

Ik heb geen verstand van melkgeiten, sorry :=

Gisteren mocht ik een dagje de kudde hoeden in de duinen bij Bergen aan Zee :D Was een hele toffe ervaring :)

Afbeelding

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 12:11

spatter schreef:
Als je het boklam wel aanhouden , laat het dan gelijk bij de fokker castreren, dat kunnen ze daar bij net geboren lammeren zelf wel.

Ik zal het in mijn achterhoofd houden ;)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 16:14

KPet schreef:
spatter schreef:

Doe het dan legaal en diervriendelijk; laat het een veearts doen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 16:45

Kuggur Als ik het mijn DA vraag , als particulier , kost dat geintje me 170 euro, heb het nagevraagt.
Terwijl als het gebeurd bij de fokker zijn de prijzen ineens heel anders en doen ze het gelijk na de geboorte , voelt het lam er weinig van heb ik begrepen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 17:29

spatter schreef:
Kuggur Als ik het mijn DA vraag , als particulier , kost dat geintje me 170 euro, heb het nagevraagt.
Terwijl als het gebeurd bij de fokker zijn de prijzen ineens heel anders en doen ze het gelijk na de geboorte , voelt het lam er weinig van heb ik begrepen.

Dat werd van mensenbaby's óók beweerd, en daar werden operaties zonder verdoving op uitgevoerd. Zijn ze behoorlijk op teruggekomen. Zoals al opgemerkt, het is illegaal, en dat is niet voor niets zo.
Als jij niet eens een luizige 170 euro overhebt voor een dergelijke operatie zou ik in jouw plaats eens overwegen hoe graag je deze dieren wil houden.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 17:39

Kuggur schreef:
KPet schreef:

Doe het dan legaal en diervriendelijk; laat het een veearts doen.

Ik probeerde boktpolitiek correct te antwoorden, maar als ik zeg dat ik iets in mijn achterhoofd houd, betekent dat dat ik het goede informatie vind om te onthouden en in de toekomst verder zal uitzoeken wat de opties zijn. Op het moment dat zo'n beslissing op mijn pad komt kan ik de opties afwegen en op basis van goede argumenten mijn beslissing nemen. Ik vind het belangrijk dat dieren zo min mogelijk lijden en ik kan me ook voorstellen dat vroeg en snel castreren uiteindelijk minder stress oplevert dan het hele DA gebeuren. Die discussie vind ik niet iets voor dit topic, maar wees ervan overtuigd dat ik bij dat soort dingen echt niet alleen denk aan wat het goedkoopst is.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 17:46

Kuggur schreef:
spatter schreef:

Dat werd van mensenbaby's óók beweerd, en daar werden operaties zonder verdoving op uitgevoerd. Zijn ze behoorlijk op teruggekomen. Zoals al opgemerkt, het is illegaal, en dat is niet voor niets zo.
Als jij niet eens een luizige 170 euro overhebt voor een dergelijke operatie zou ik in jouw plaats eens overwegen hoe graag je deze dieren wil houden.

Hier ben ik het dus niet mee eens. Niet alle regels worden gemaakt ter bevordering van dierenwelzijn. Sommige regels worden gemaakt omdat mensen menen dat iets zielig zijn vanuit een antropomorf standpunt. Zeker als het gaat om boerderijdieren is dat nog wel eens zo. Ik zeg overigens NIET dat dat bij dit voorbeeld ook zo is. Dat weet ik niet, maar het feit dat het volgens de regels niet mag verandert daar niets aan.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 18:05

"Dat geintje kost me 170 euro bij de dierenarts" was de eerste zin van je reactie. Dat er een goedkopere optie was je tweede.
Mijn excuses voor de interpretatie dat geld een primaire rol speelde in je overwegingen.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 19:03

Kuggur schreef:
"Dat geintje kost me 170 euro bij de dierenarts" was de eerste zin van je reactie. Dat er een goedkopere optie was je tweede.
Mijn excuses voor de interpretatie dat geld een primaire rol speelde in je overwegingen.

Dat was niet mijn opmerking! Dat was spatter.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 19:07

Een heel andere vraag: tot op welke leeftijd geeft een geit eigenlijk melk? Ik weet dat ze 10-15 jaar oud worden, maar ik ga er even makkelijk vanuit dat ze eerder stoppen met 'nuttig' zijn als melkgeit.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 19:15

Zelf castreren mag niet, punt.
Zou het zelf ook niet vragen bij een fokker je bent dan gewoon verkeerd bezig.
Denk er ook aan dat je als particulier geen geiten mag laten onthoornen.

Wij hebben nog geiten van een jaar of 10/12 lopen die volop produceren. :)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 19:33

KPet schreef:
Kuggur schreef:

Dat was niet mijn opmerking! Dat was spatter.

Helemaal gelijk, nogmaals excuses (zo blijf ik aan de gang ;) )