Beginnen met kippen houden

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 10:02

dblijham schreef:
@amaris, dit haantje is nu bijna een jaar oud en had wel even nodig om zo te worden. Zowel in verenpak als qua kleur.
Wat naar dat Binkie niet geaccepteerd wordt, is die later er bij gekomen of was ze aldoor al de laagste in rang? Ik merkte hier wel dat mijn zilverzwartgezoomde hen zich superieur lijkt te voelen boven de bruinvarianten die ik heb gehad. Die mochten ook niet allemaal op stok bij haar. Vreemd genoeg is zij de enige die alles lijkt te overleven hier terwijl alle drie de bruinvarianten al dood zijn.

Binkie en Bibi zijn samen uit het ei gekomen (nouja, ieder hun eigen ei natuurlijk :') ) en Bets is erbij gekomen toen ze een paar weken waren. Samen opgegroeid dus.

Het viel me al op dat Bets de strijd aanging met het haantje, dus dominant is ze wel. En nu het haantje weg is, is ze duidelijk de baas...

Vanmorgen deed ik de schuur open en toen zaten Bets en Bibi nog op de pallet, Binkie zat weer alleen op de kast... ze is in de ren al 2x weggepikt van eten.

sweetsox

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 10:21

zielig is dat he. heb nu drie kipjes en ik moet zeggen geen ruzie op dit moment. dus komt niks bij alleen als ze kuikens heeft maar die gaan dan ook weer terug waar ik de eitjes van heb. Want mijn hok is te klein.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 11:42

Mijn Grijs heb ik er ooit in haar eentje bij gezet (dom, dom, dom). Was achteraf ook best zielig, het heeft twee weken geduurd voordat ze helemaal zelf uit het hok durfde te komen om te eten en te drinken. Nu hoort ze er wel helemaal bij, maar staat ze wel onderaan. Zelfs kleine Pientje jaagt haar af en toe weg. Maar ze is al een stuk volwassener aan het worden, heeft al een mooie kam gekregen en zit al strakker in de veren (al blijft ze aan haar achterste toch van die lange plumeau-veren houden).

Pientje had me zondag trouwens goed laten schrikken: ik was haar ineens kwijt. Overal gekeken en al balend geconcludeerd dat ze misschien hoog in de coniferen aan de verkeerde kant eruit gesprongen was. Er zitten hier en daar wat kale plekken in nl. We moesten dan maar beter geen kleintjes meer nemen hadden we al snel besloten. Kwam ze ineens vrolijk aangeparadeerd :-). Had zich vast onder het hok verstopt voor een zandbadje. Toch wel blij dat de kleine ukkepuk er nog is :-).

We hebben sinds Sientje haar treurig heengaan afgelopen week trouwens geen mini-eitjes meer gehad. Waarschijnlijk was dat ene eitje in de 3 tot 4 dagen toch alleen van haar. Heeft hondlief zich toch goed gekl**t, die mocht nl. die kleine eitjes altijd hebben, vindt ze heerlijk (met schil en al, twee tellen en het is weg).

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 11:46

Ik heb misschien wel een idee... ik zou die witte legkip erbij krijgen. Als ik deze nu eens een tijdje op stal in een box hou... en ik zet Binkie daarbij. Dan kan ik ze met zn tweeen terug plaatsen.

Moet ik alleen de staleigenaar even lief aankijken of er een box beschikbaar is...

zou dat kunnen werken?

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 11:55

Ik heb altijd gelezen en gehoord dat je nieuwe kippen-combi's best bij elkaar in een hok zet als het heel donker is. Misschien zo eens proberen als het mag van de staleigenaar?

Wij hebben die 3 van ons (waarvan de 2 krielen al langer samen zaten) overdag samen in het hok met ren gestopt. Dat was ff een gedoe, maar de volgende ochtend kwamen ze allemaal als vriendinnetjes naar buiten - al hingen de kleintjes nog wel heel erg hard aan elkaar en liep de Betty een beetje in haar eentje. Inmiddels hangen ze alle 3 even hard, of niet hard, aan elkaar. Zeker nu 1 vd kleine dametjes ook aan de leg is, is er een soort van onafhankelijkheidsverklaring uitgeroepen ofzo... := Leuk om te zien!

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 11:59

elke nacht zit de kleine hollandse kriel ook op de eitjes naast de zijdehoender de andere zit in het andere legnest. ik vermoed dat het misschien toch een haan is.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 12:04

Shanelle schreef:
Ik heb altijd gelezen en gehoord dat je nieuwe kippen-combi's best bij elkaar in een hok zet als het heel donker is. Misschien zo eens proberen als het mag van de staleigenaar?

Wij hebben die 3 van ons (waarvan de 2 krielen al langer samen zaten) overdag samen in het hok met ren gestopt. Dat was ff een gedoe, maar de volgende ochtend kwamen ze allemaal als vriendinnetjes naar buiten - al hingen de kleintjes nog wel heel erg hard aan elkaar en liep de Betty een beetje in haar eentje. Inmiddels hangen ze alle 3 even hard, of niet hard, aan elkaar. Zeker nu 1 vd kleine dametjes ook aan de leg is, is er een soort van onafhankelijkheidsverklaring uitgeroepen ofzo... := Leuk om te zien!

Mja. ik durf het met Betty toch niet aan om ineens een nieuwe witte erbij te zetten in het donker. Dat past ook niet op de pallet. Als ik zie hoe ze overdag op Binkie reageert...

Het hok is overigens bij mij thuis en stal is ergens anders. Hoe langer ik erover nadenk hoe beter idee dat ik het vind om Binkie tijdelijk naar stal te brengen om te 'bonden' met de nieuwe kip (die is er overigens nog niet dus ik kan ze vanaf het begin samen zetten) De nieuwe kip is ook een ietwat treurig geval dat nog moet leren 'kip' te zijn, misschien kan ze zich wat optrekken aan Binkie.

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 12:25

denk dat het wel goed gaat met zijn tweeen zal even de rangorde bepaald worden maar verder denk wel dat het goed gaat.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 12:47

Klinkt als een goed plan Amaris. Dan heb je hopelijk 2 koppeltjes lopen straks die elkaar wel accepteren. Het idee achter bijplaatsen in het donker is dat de kips dan slapen en dat ze de volgende ochtend al een beetje elkaars geur kennen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 18:15

Resie, mijn New Hampshirekip, is aan de leg *\o/* Ze heeft me een Paasei gegven :D De bovenkant wit, het midden bruin en de onderkant ook weer wit. Opstartprobleempje denk ik :D

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 20:10

Gefeliciteerd met je ei! Hopelijk volgen er nog veel smakelijke hapjes van je kip! *\o/*

Mijn kippetjes/kuikentjes (ze hangen er nu een beetje tussenin, ze piepen niet meer maar tokken ook niet) zijn dapper aan het worden. Ze rennen nu niet gelijk meer naar binnen als ze me aan zien komen en nu laten ze goed zien hoe hard ze groeien:

Afbeelding

Hier zie je trouwens de constructie van het hok goed. Aan 2 kanten Heras van 2 meter hoog, 3e zijde met 2x2m trallyrekken van betongaas en de achterzijde is een wand van het kippenhok. Werkt al jaren super! De buitenren is 4x2 meter en binnen ook 4x2 meter.

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 22:34

mooi hok en leuke kippen. wat lekker groot zeg. dat is de helft van mijn tuin. hahaha
mijn buffy zit heerlijk op haar eitjes. elke dag haal ik de bijgelegde eitjes weg. ik hoop dat ik nu nog beter kan ontdekken of mijn ene kip een hen of een haan is. want mijn gevoel is een haan. nou ja een soort travestiet grote kam maar geen haan gedrag en nog geen gekraai. ach zolang hij niet kraai kan hij dan in elk geval blijven. en als we mazzel hebben dan hebben we tegen die tijd een moestuin. zet ik ze als het vroeg licht begin te worden de kippen daar neer en in de winter gewoon aan huis.
maar goed nu eerst hopen op een moestuin. zucht.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 09:03

Over moestuin gesproken: ik ga dit voorjaar twee tafels inrichten als moestuin-op-hoogte. Eén wordt sowieso vol gezet met sla, als we het zelf niet op krijgen, weet ik wel een paar dames die er wel raad mee weten :D.

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 09:11

heb ik ook speedster.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 09:17

Nou hebben we weer wat... Onze Betty legt al vanaf dag 1 dat ze bij ons is elke dag trouw haar eitje (een enkele uitzondering daar gelaten). We hebben ook pakweg 3x een windei gehad, maar achteraf bekeken kwam dat -denk ik- omdat ik niet te zuinig met de yoghurt was geweest... :o

Maar sinds één van de kleintjes ook aan de leg is, lopen Betty haar eitjes terug! Laatst was ik een paar dagen niet gaan rapen en toen vond ik al dat er precies minder Betty-eitjes waren, ik twijfelde zelfs of beide kleintjes misschien aan de leg waren omdat het zo vreemd was. Maar nu ging ik vandaag na 3 dagen weer rapen, en lag er maar 1 Betty-ei en 3 kleine eitjes...

Hoe kan dat nou?

Edit: voor de rest is ze kiplekker (oeps, klinkt fout) en eet ze goed en scharrelt ze lekker rond enzo dus ik denk echt absoluut niet dat ze ziek is ofzo.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 09:29

krijgt ze ook grit?

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 09:32

Ja er staat altijd een bakje ter beschikking en ik zie ze daar alle 3 regelmatig van pikken...

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 10:04

heb je geen kippen die net leggen.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 10:12

1 vd 2 kleintjes (cochin kriel) legt nog maar net. En sindsdien is de Betty (bleu des landes) gaan afbouwen...

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 10:31

o oke, snap er dan ook niks van.

lijkt dat mijn haan toch een hen is want vond twee eitjes.

_Floss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 19:12

even een kleine onhandige telefoon spam:
ze durfden om half vijf vandaag voor de eerste keer in hun jonge leventje buiten!

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 20:47

ZE doen wel kijk mij is stoer ben ik. Erg leuk

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 21:13

Wat leuk!

Ik weet nu zeker dat ik de sensor van het deurtje wat moet bijstellen, vanavond zaten Pientje en Grijs heel sipjes op hun veranda voor een gesloten deur te koekeloeren -O-. En Grijs nog protesteren ook toen ik het deurtje ff open deed en haar tegen haar derriѐre duwde zodat ze naar binnen zou gaan :=.

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 22:03

Hihihi zie het voor me. Hier vinden mijn kipjes die broedse hen maar raar

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 22:29

AAwwhhh dat getjilp! <3