Starten met kippen houden: how to?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 12:37

Goldie schreef:
Wij zijn onderweg om onze kuikens op te halen <3 *\o/*

Leuk! Stuur je straks een foto? Welk ras is het uiteindelijk geworden?

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 19:10

Afbeelding

Daar zijn ze <3, ik vind ze zo schattig, helemaal niet eng :+:
We hebben 2 Barnevelders, 2 Amrocks en 1 Australorp :Y)

Mer1980

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 13:28

Te schattig! Allemaal gesext?

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 15:02

Super cute

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 15:37

Wat lief!

Wij hadden net gezinsuitbreiding, ik kwam uit bed na een nachtdienst en toen ik mn ogen open stond te weken voor het achterraam zag ik ineens 4 vogels lopen in het kippenhok...ik heb er 3.
Was er dus een duif ergens de ren in gekomen, wsl toen de deur even open stond en die kon er niet uit.
Dus eerst kippen er maar uit, zoon erin (ren is 90cm hoog := ), duif fladderen natuurlijk, kippen dames in de stress en die stonden voor de ren te kijken terwijl ze het hoogste woord voerden _O-
Naja, uiteindelijk duif gevangen en vrij gelaten en dames ook weer tot rust

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 18:23

Kippen hebben niet geknabbeld aan de duif. Mini T Rexen zijn het. :+

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 19:31

Nee dat viel me eigenlijk reuze mee, ze liepen gezellig samen in de ren. Maar toen de kippen mij zagen kwamen ze (zoals altijd) plankgas aanrennen (je weet maar nooit wat er te halen valt he)

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 13:49

Mer1980 schreef:
Te schattig! Allemaal gesext?

Ja, maar goed dat is geen 100% garantie natuurlijk dus nog even duimen hihi.
Vanaf wanneer kun je het echt zien?

Ze zaten net lekker uit mn hand te eten <3

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 11:06

Goldie, als ik het zo zie kon zoof nog wel eens toch een haantje zijn maar de tijd zal het leren :)

Hier gisteren de eitjes uit de keerrekjes gehaald en plat gelegd voor uitkomst. Ik kwam er toen ook achter waarom ik best wat afgestorven eitjes had. De extra thermometer lat net tegen de buitenbak aan met de punt. Het hele broedproces heeft de temperatuur dus een grade of 2 te hoog gestaan.
Gevolg is dan dus ook dat ik vanochtend wakker werd en er al 3 kuikens uitgekomen waren, ondertussen zijn er nog 2 bij gekomen.
so far zijn het sussex en olijf legger kruisingen maar so far is elk kuiken zwart.. Ik hoop dat er nog wat kleur variatie bij gaat komen en vooral dat al mijn geliefde toef kuikens uit komen.
Afbeelding

We hadden het laatste over sneeuw en kippen. Vorig weekend lag hier sneeuw en de kippen liepen er eigenlijk zonder twijfel gewoon door :)
Afbeelding

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 14:34

Hier is sneeuw ook nooit een issue :)

Wat doen jullie met ongedierte? Ik vind "een muis of 2" geen ramp, maar vond het de laatste tijd toch nogal overdreven.
We hebben sindsdien het kippenhok opgehoogd, zodat de kippen er nu ook onder kunnen en de muizen zich daar niet meer kunnen verstoppen. We zijn ook bezig met wilgentakken-borders in de grond te slaan om het de muizen toch net iets moeilijker te maken. En ik zet het eten nu ook 's nachts in een afgesloten kist.

Kan ik nog iets doen? Gif doe ik liever niet - ik vind het gewoon niet zo'n fijn idee, én ik zag gisteren mijn witte cochin een muis vangen en inslikken :')

Foto van de borders, a work in progress :D En het opgehoogde kippenhok :j
Afbeelding

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 14:36

Zo te horen lossen je kippen het verder wel op.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 15:05

tamary schreef:
Zo te horen lossen je kippen het verder wel op.

Ik vond het gek om te zien haha. Maar idd, ze regelen het hopelijk wel :')

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 20:52

Ik weet niet of je al een trapbak hebt, anders kan je daar nog naar kijken

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 22:57

Bij candelen van eieren die 6 dagen in de incubator zitten zien we 2 waarvan de dooier vast is gaan zitten.. is er een kans dat die embryos zich nog normaal gaan ontwikkelen?

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 10:47

Hoe is jullie ervaring met zijdehoenders en nat weer?
We willen een groot deel van de tuin afzetten als ren maar kunnen dit niet overdekken. Er staan ook 2 bomen (bolcatalpa's) die in de zomer wel beschutting bieden maar in de winter zijn deze kaal/gesnoeid.
Het liefst heb ik zijdehoenders. Tenzij het echt een ongeschikt ras is voor ons, dan is een ander (klein) kippenras ook goed.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 11:27

Gaabjje, Hoe bedoel je vast is gaan zitten? Ik heb dit namelijk nog nooit gezien.
Ik heb nu wel een eitje met een losse luchtkamer gezien maar de dooier die vast zit nog nooit van gehoord of gezien.

Majabeestje, In het algemeen zijn de meeste kippen van suiker en zullen in de regen zich niet of amper buiten laten zien, hier komen ze naar buiten om te eten en maken dan een rechtsomkeerd weer het nachthok in. Als ik het goed zeg hebben zijdehoenders veren aan de poten, dat is wat kwetsbaarder voor problemen met de poten als dit niet normaal kan drogen en ze door dikke plassen water ofzo moeten lopen.
Buiten dat kunnen ze goed tegen het weer. De enige kippen die volgens mij echt slecht tegen nat weer kunnen zijn krulveren kippen omdat hun veren niet isoleren en dat doen normale verenkleden wel waardoor de veren best nat kunnen zijn en ze er zeker als verzopen katten uit zien maar dan zijn ze toch nog grotendeels droog op de huid en kan het allemaal geen kwaad :)

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 11:39

Ik heb alles lopen qua kippen dus ook zijde hoenders en dat is geen probleem. Als het heel slecht is qua weer dan zit bijna alles binnen, maar beetje regen lopen ze gewoon buiten.

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 12:46

XxLiEsJuHhxX schreef:
Gaabjje, Hoe bedoel je vast is gaan zitten? Ik heb dit namelijk nog nooit gezien.
Ik heb nu wel een eitje met een losse luchtkamer gezien maar de dooier die vast zit nog nooit van gehoord of gezien.

Majabeestje, In het algemeen zijn de meeste kippen van suiker en zullen in de regen zich niet of amper buiten laten zien, hier komen ze naar buiten om te eten en maken dan een rechtsomkeerd weer het nachthok in. Als ik het goed zeg hebben zijdehoenders veren aan de poten, dat is wat kwetsbaarder voor problemen met de poten als dit niet normaal kan drogen en ze door dikke plassen water ofzo moeten lopen.
Buiten dat kunnen ze goed tegen het weer. De enige kippen die volgens mij echt slecht tegen nat weer kunnen zijn krulveren kippen omdat hun veren niet isoleren en dat doen normale verenkleden wel waardoor de veren best nat kunnen zijn en ze er zeker als verzopen katten uit zien maar dan zijn ze toch nog grotendeels droog op de huid en kan het allemaal geen kwaad :)

Als je dan het ei draait met schouwen dat de dooier met embryo niet meebeweegt. Heb het ook nog even aan onze kippenman gevraagd. Hij gaf aan dat als de incubator gewoon draait dat er dan niks aan de hand zou moeten zijn. Dat het eiwit dan gewoon wat stug is geworden. Beetje jammer want op basis van alle informatie online leek het dan klaar te zijn, dus hebben we 2 eitjes eruit gehaald.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 14:01

Zucht, heb ook wel weer pech hoor. 1 van mijn Orphinton hennen heeft en ontsteking aan het legapparaat dus staat op de antibiotica, ze knapt zienderogen op, maar de dierenarts zegt nu al dat zodra ze weer gaat leggen het in 90% van de gevallen weer terug komt. Die pillen zijn de kosten niet, maar een implantaat wordt mij te gortig, dan ga ik haar wel laten hemelen.

Dan mijn Cream Legbar die liep af en toe wel wat kreupel, ik dacht gaat wel over, maar sinds het weekend opeens extreem kreupel, bol zitten en niet meer willen eten. Toch even laten kijken, breuk in de heup, de haan is er te grof mee geweest. Nu heb ik MEER dan zat hennen maar Henk de jonge haan mag niet op alle dames en deze was van hem zegmaar. Hij heeft haar dus gewoon letterlijk kapot gemaakt. Die zit dus nu op de pijnstillers bij de andere zieke kip apart van de rest.

maar dan nu de echte pech. Marek in het oog. Dierenarts zei: och geen probleem die volwassen kippen gaan hier nauwelijks last van hebben. maarrrrrr ik heb dus 1 hen op 8 eitjes zitten. Nu is de CL de enige die het heeft voor zover we kunnen zien. Die zit dus de komende weken apart omdat Henk er dus echt niet meer op mag. Maar maak mij dus nu wel zorgen om mijn kuikens. Het betreft niet de verlammingsvariant. Heel eerlijk wist ik niet dat er dus ook een oog variant bestond. Iemand hier ervaring mee?

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 14:16

Oei dat is wel vervelend zeg! Kan je niet helpen mbt de marek. Is dat een erfelijke ziekte of dusdanig besmettelijk dat het ook kuikens in het ei al kan besmetten?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 15:39

Tegen Marek is toch te vaccineren? Meestal op iets van dag 1-2. Even met je DA overleggen.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 16:07

Gaabje, Nog nooit eht opgevallen maar misschien kijk ik ook zo secuur niet O:) Ik kijk vooral naar leven en aders als die 2 goed zijn is het voor mij weer goed genoeg ook en ook die met de losse luchtkamer heb ik erin laten liggen. We gaan het zien of het nog leeft overmorgen, ik vermoed het niet maar wie weet.

Mer, Die met de breuk, gaat dat nog wel goed komen? Ik bedoel Henk de haan of de andere zal haar toch weer gaan treden en dat moet ze dan natuurlijk wel aan kunnen.
Die orpington zou ik ook wel laten hemelen denk ik. Alleen jammer dat je er dan verder niet teveel mee kan kwa consumptie.
Die met de marek is dezelfde als die met de breuk? Marek in het oog heb ik ook nog nooit van gehoord. Ik heb ook kwa vaccineren weer geleerd dat als je vaccineerd alles dus soort van drager is en dat dan nog eens extra risico's mee neemt voor de kuikens als je die dan niet zou vaccineren. Daarom vaccineer ik niks en koop ik ook geen gevaccineerde vogels. :)
Wel echt dikke pech bij jou nu zeg! :(

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 18:12

Het klopt dat je kunt enten tegen Marek, ik doe dat niet om dezelfde redenen als Liesjuh. Deze vorm is echter niet de vorm waar je dus tegen ent. Dat zou best kunnen dat dit ook is, maar in dit geval wordt enten ivm kuikens die bij mij geboren worden dus afgeraden.

De kip met de breuk is ook die met de Marek in het oog. Deze zit dus apart met de Orpington samen. Die gaan dus ook de komende tijd niet bij de rest zodat ook de heup kan genezen, maar voor de kip met de breuk geldt ook, over een maand niet beter = hemelen. Wel sneu want ik koop dus zelden een kip en precies de Cream Legbar heb ik gekocht en die heeft dit weer. zucht...

dit zegt internet over de Oculaire vorm van Marek:
Bij Oculaire Marek worden de oogzenuwen zo aangetast, waardoor de dieren blind worden. De pupil wordt onregelmatig en de iris verkleurd over het algemeen naar een grijs/melkachtig of blauwige kleur. In plaats van de normale kleur. Deze vorm is het minst schadelijk omdat de dieren blijven leven.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 09:00

En de pfas- discussie is weer opgelaaid. Iemand ervaring met testen? Aan de ene kant denk ik: ja de groeten, ik blijf lekker de eieren van mijn kipjes eten maar aan de andere kant is een stapeling van pfas in je lichaam ook niet ideaal..

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 09:03

Het is denk ik ook hoe je in het leven staat. Ik ga mij niet te druk over maken.

Zit er ook over te denken om medische dossier uit te breiden en dat er geen enkele levensreddende handeling gedaan mag worden.