De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 11:18

idylle schreef:
Moet je de baby's de eerste week niet met rust laten? Of is dat alleen bij hamsters zo? Die vreten hun jongen op als ze niet meer naar het nest ruiken :+

Ik heb ook gewoon elke dag het n'est bekeken. Je wil toch als er een dood of erg zwak jong is er op tijd bij zijn. Niet altijd eet de voedster een dood jong op namelijk en die wil je niet tussen de anderen hebben liggen een hele week.

Daarnaast raak ik altijd eerst de voedster aan, dan het bodembedekking rondom het nest en sowieso het nest zelf omdat de kleintjes goed ondergestopt worden..

Gisteren lag de voedster naast het nest toen ik gewoon de kleinste vast had. Ze komt ook even snuffelen en het laten drinken gaat ook gewoon zonder tegenstribbelen.

caro29

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 11:30

Ik check dagelijks het nest. Ene keer raak ik eerst voedster aan andere keer eerst het nest. Oppakken doe ik de eerste week bij voorkeur niet. Ik check alleen hoopje baby’s en of mama er fit bij zit. Kleintjes moeten volle buikjes hebben en bewegen

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 13:29

@kimberley, wat spijtig! Heb het ook wel eens meegemaakt. Flou had toen ook geen goed nestje gemaakt en baby lag beneden in de ren. De laatste 2 zaten vast, dus ritje DA nodig gehad. Helaas allemaal dood. Hopelijk overleeft jou baby het nog! Alvast een mooi kleurtje.
Waren er 3 in totaal dan?
Bailey was nog jong zeker? Heeft ze zelf niet teveel last?

Ik raak de baby's pas aan als ze uit het nest komen.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 14:31

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Project konijnentunnel is klaar! Ze nemen er echt direct dankbaar gebruik van en sjeezen nu keihard door de tunnel haha.

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 14:33

Wat leuk! Hopelijk blijft het gras zo groen :)

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 14:38

Wat leuk gedaan!

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 14:38

Ahh dat ziet er echt superleuk uit!! <3

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 17:13

Oh superleuk gedaan.

Hier alle kleintjes gewogen.
Wit-Havana 1, grootste van nest: 100gram
Wit-Havana 2, kleinste van nest: 50gram
Havana 1, kleinste van de Havana's: 75-80gram
Havana 2, grootste van de Havana's:90gram

Beetje lastig als ze niet stilzitten hihi dus heb de gemiddelden genomen.

De allerkleinste heeft de oogjes open.
De grootste begint er ook al mee maar nog niet helemaal open zoals de allerkleinste. En de 2 havana's zijn de ogen nog dicht.

De allerkleinste.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 20:58

Om te smelten Art!

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 21:46

Oeehh , wat lief <3

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-21 22:00

Over het wel/niet met rust laten van het nest... bij Brownie pakte ik de babys ook regelmatig, Brownie vond dit allemaal prrrrrima! Bailey lijkt er ook geen moeite mee te hebben!

Stillangel, wat ontzettend leuk! :))
Ben je niet bang dat ze zich verstoppen en dat je ze niet meer te pakken krijgt? :+

Art, leuk hoor! Zit er al een blijvertje tussen? <<)

============================

De baby leeft nog! :))
Vandaag waren de dames al minder op het nest te vinden, dus dat was fijn om te zien! :))
Helaas is de baby al een echte avonturier, die was vanmiddag zelfs tussen de fles/zijkant hokje gekropen... vanmorgen trof ik hem/haar ook bloot, maar wel warm aan!
Ik kijk meerdere keren per dag, vooral omdat de start zo moeizaam is. Vanmiddag was ze niet lekker warm, dus nu het wat afgekoeld is moet ik wel echt 3 x per dag een warme kruik erin gooien!

Gelukkig is het wel ONTZETTEND dik _O- dus dat doet Bailey WEL goed!

Bailey had idd maar 3 babys gekregen. Ze voelt zich verder prima. Leek wat suf bij de bevalling, maar later geen probleem meer.

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 22:05

Wat fijn dat het goed gaat!

Hier heeft mevrouw een start gemaakt met nesten. Hele dag al versneld ademen en niet eten. Helaas is er een feestje een paar huizen verderop aan de gang met af en toe vuurwerk. Hopelijk geeft het haar niet meer stress

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 22:06

Wat tof die groene konijnentunnel! Heb je dat met grasmat o.i.d. gedaan?

Iemand hier misschien die advies geven kan :)?
Mijn 3 konijnen zijn weggeweest om te koppelen aan een nieuwe voedster.
Dat ging eigenlijk super goed, geen gedoe geweest.

Tot we terug kwamen in het konijnenverblijf. 1 van de voedsters is schijnzwanger en daardoor waarschijnlijk heel erg territoriaal. Ze rent achter het nieuwe konijn aan en er gaan wat plukken haar uit. Volgens mij geen wonden en geen gevecht want het nieuwe konijn blijft wegrennen. Daarna liggen ze naast elkaar (niet tegen elkaar) en dan na een tijdje rennen ze weer rond. Het nieuwe konijn gaat de confrontatie niet aan.

Het nieuwe konijn krijgt niet de kans om iets te ontdekken en zit stil in een hoek met de horen plat op haar rug. Die is bang denk ik.

Is het een idee dat ik het schijnzwangere konijn even in het hok vast zet voor een dag zodat het nieuwe konijn even op haar gemak kan rondkijken. Ze blijven elkaar zien, er zit dan alleen gaas tussen.

Of is dit een heel slecht idee?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 22:10

Ik denk dat ik de kleinste ga aanhouden. Ik hoop ergens dus ook dat dit een mannetje wordt (te castreren uiteraard)

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 08:17

Hier wel een nest en geen jongen. Voedster was gisteren de hele dag onrustig. Gisteravond wel nest gemaakt. Nest is leeg. Gaat wel piepend op het nest zitten toen ik erbij kwam. Zou wel toevallig zijn dat je op de uitgerekende dag nest maakt en schijnzwanger bent. Ik snap er niks meer van

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 10:55

Kak, net van de week de dierenarts gemaild ivm castratie ram, is de voedster een nest aan het maken... -O- god wat stom van mezelf. Wilde ze bij elkaar laten tot Kiwi geholpen zou worden gezien de spookverhalen dat ze anders ruzie zouden gaan maken bij het terug koppelen... Nu de ram de andere helft vd tuin gegeven zodat er na de bevalling niet nog eens gedekt wordt. Deze week hopelijk laten helpen als ze tijd hebben en dan na het nest kunnen ze weer bij elkaar. Gelukkig wel de ruimte om ze allebei een eigen stuk tuin te geven

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 11:24

He wat vreemd Caro. Zeker dat ze drachtig is? Misschien dat er een jong geblokkeerd zit?

Idylle, had je dan ram en voedster samen zitten? Of was voedster al zwanger?

Bollebuik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 11:24

idylle schreef:
Kak, net van de week de dierenarts gemaild ivm castratie ram, is de voedster een nest aan het maken... -O- god wat stom van mezelf. Wilde ze bij elkaar laten tot Kiwi geholpen zou worden gezien de spookverhalen dat ze anders ruzie zouden gaan maken bij het terug koppelen... Nu de ram de andere helft vd tuin gegeven zodat er na de bevalling niet nog eens gedekt wordt. Deze week hopelijk laten helpen als ze tijd hebben en dan na het nest kunnen ze weer bij elkaar. Gelukkig wel de ruimte om ze allebei een eigen stuk tuin te geven

Hoe oud zijn ze nu?

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 13:24

Art_Ificious schreef:
He wat vreemd Caro. Zeker dat ze drachtig is? Misschien dat er een jong geblokkeerd zit?

Idylle, had je dan ram en voedster samen zitten? Of was voedster al zwanger?

Ik keek net stiekem om een hokje en het is begonnen. Zag nog een nageboorte liggen dus eind van de middag even checken. Raar gedrag had zij. Wel besloten dat dit het laatste nestje van haar is. Nu 1x nest van 2 en een dood nest van 4 gehad. Het is genoeg na deze ondanks dat zij pas 2 is. Erg jammer want zij is verder zo leuk en haar zoon ook

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 14:06

Oh OK hopelijk gaat alles goed nu.

Voor Savannah blijft dit ook haar 1ste en laatste nest hoor. Zij is ook nog maar 1 jaar oud. Zeker aangezien ze geopereerd zal worden aan die tepel. Ik laat dan meteen alles weghalen bij haar.

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 14:36

Er liggen 3 levende tot nu toe. Ik kijk nu pas morgen weer. We zien wel wat er gebeurt. Het geeft mij nu rust. Geen verkeerd liggende baby oid

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 17:09

Oh OK.

Hier druk bezig met de nieuwe woonst te maken. Wordt iets anders dan gepland ivm dat het niet langs de zijkant van het huis komt (ivm de buren die dieren haten en we bang zijn dat zij vergif gaan gooien in de kooi).

Afmetingen zullen dus ook anders zijn namelijk :
1m hoog, 80cm diep en 2m70 lengte.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 21:25

Al een deeltje gedaan. We zijn nog lang niet klaar. Het dak nam enorm veel tijd in beslag :')

Het begin
Afbeelding

Dak deels klaar (op de roofing komt nog een leukere afwerking)
Het dak zal ook licht hellend zijn zodat regenwater goed afvloeit. Onder de roofing liggen 3 vezelplaten naast elkaar voor extra stevigheid.
Afbeelding

Voorwand tussentijds
Afbeelding
Voorwand nu. Ook nog niet af. (staat tegen het dak aan vandaar de zwarte achtergrond)
Er moet aan de onderkant nog een plank komen voor meer stevigheid. Nu is het gaas ook nog niet stevig genoeg. Moet nog bevestigd worden aan de bovenste plank en dan nog aan de onderste plank die er nog op komt. De achterwand wordt identiek hetzelfde.
Afbeelding

1 zijwand gaan we een poortje voorzien. En het dak kan ook volledig openklappen.

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 22:06

Hopen op gezonde babies caro!

Ik merkte dat de nijntjes beide meer dan normaal aan het krabben waren bij de oren, even gecheckt en ik zie wat losse velletjes. Niet veel, maar lijkt me oormijt (ik heb het eerder bij een konijn gezien). In de vacht zelf geen schilfers, maar ik vind wel dat ze er niet helemaal lekker in zitten (al kan dat ook nog rui zijn).

Wilhelminapark geeft op de website dat er gezalfd moet worden, maar dat is volgens mij alleen voor de veel verder gevorderde gevallen waar echt sprake is van korsten/wondjes? Ik verwacht dat op dit stadium een pipetje genoeg is (met herhaling 4 weken later). Iemand tips welke?
Anders wordt het toch een tripje naar de DA.

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 22:09

Wordt mooi Art!
Wij zijn ook begonnen met een tekening maken. We hebben een lengte van 6,70 meter. Daarin maken we 2 hokken van 1.90 die verbonden kunnen worden. En 1 hok ernaast die niet verbonden kan worden. Ook 1.90 en evt voor quarantaine en noodopvang.
Wij wilden eerst glas voor de ruiten doen, maar gaan ook voor gaas. En dan voor de winter evt. Plexiglas ervoor tegen de wind en kou.

En spannend Caro!