Show je aquarium III!

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lor1_1984

Berichten: 12111
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 16:00

maralyn schreef:
Ik ben zo blij dat we een vijver gaan maken voor de goudvissen. Maar dan moet ik wel iets met een deksel ofzo maken :')

Ze zijn zo onwijs hyper :') springen door de bak heen. :):)
Allemaal sinds de nieuwe pomp.

Ik geloof dat ze zich als vis in het water voelen :+

Ik weet niet hoe groot je bak is maar vaak is springen iets wat ze doen bij ruimtegebrek.
Flink verkeerde waterwaarden kunnen ook een oorzaak zijn trouwens.
Normaal zouden ze in een vijver niet springen dus in principe hoef he daarvoor geen afdekking te zoeken/maken, wel jan het verstandig zijn om reigers, katten etc uit je vijver te houden. :+


Edit: parasieten kunnen ook dergelijk gedrag geven, door de jeuk kunnen ze gaan schuren en springen. :)

lor1_1984

Berichten: 12111
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 16:21

J0anieke schreef:
Weten jullie nog meer leuke plantjes die het aquarium uit groeien (dus boven water verder groeien)? :D

Echinodorus argentinensis zowiezo. :)

Britta31

Berichten: 13243
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 17:22

Mijn dochter heeft een sluierstaart die een witte wazige vlek op het hoofd heeft. Hij is er niet ziek van en de andere vissen hebben er geen last van. Wat zou dit kunnen zijn?

Afbeelding

Afbeelding

lor1_1984

Berichten: 12111
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 19:11

Is deze vis toevallig veel aan het oppervlak aan het luchthappen?

Ann

Berichten: 13350
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 19:22

Kan het een schimmelinfectie zijn?

Safiera

Berichten: 7570
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 19:28

Britta31: Een schimmel? (tot zo ver mijn beginners-kennis)

lor1_1984: Goed om die opbouw-strategie te lezen! Misschien dan ook (naast de hoge hardheid) een nitriet piek gehad omdat ik in een keer veel visjes toevoegde.

J0anieke: Dit is in Paderborn, Duitsland (ik woon de helft van de tijd in NL maar mijn aquarium staat in DE). Vond het ook wel extreem van het kraanwater...

Omany: Misschien de oorzaak van sterfte gevonden dus! Hoeveel deel van je aquarium wissel jij bij een normale waterwissel? En doe je dat elke week?

Ik heb nu vanmiddag 1/4 water er uit gehaald en 15 liter osmosewater er in gedaan. Vanavond of morgen nog eens testen. Heb ook een kh- product gekocht, maar even kijken of door de waterwissel niet al wat gedaald is daarvan ook.

Een steen heb ik er in elk geval niet in.

Marisje76: Vanmiddag dus met osmosewater bezig geweest. En ik vrees dat ik te veel vissen tegelijk toevoegde twee weken terug... Nu weer aantal dagen draaien en misschien volgende week weer proberen visjes toe te voegen.

Britta31

Berichten: 13243
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 19:45

lor1_1984 schreef:
Is deze vis toevallig veel aan het oppervlak aan het luchthappen?


Ja hij hapt regelmatig lucht aan het wateroppervlak, daarom had mijn dochter al voor hem een zuurstofpomp gekocht. Hij is ook de enige die lucht hapt de rest van de vissen doen dat niet. De zuurstofpomp zit er nu al een maand in maar hij hapt nog steeds lucht en heeft dus die witte vlek die niet weg gaat. Hij heeft al een keer zoutbad gehad en het heeft iets geholpen maar mijn dochter wilt hem liever geen regelmatige zoutbaden geven.

Britta31

Berichten: 13243
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 19:52

Ann schreef:
Kan het een schimmelinfectie zijn?



Nee het is geen schimmel, bacterie, infectie, of parasiet (voor zover ik weet). De rest van de vissen hebben er geen last van. Mijn dochter dacht zelf dat hij zich ergens had gestoten en zijn slijmlaag was beschadigd dus heeft ze hem een zoutbadje gegeven daarna leek de plek weg te gaan maar nu is hij terug. Ze geeft hem liever niet regelmatig een zoutbad en wilt graag weten wat het is zodat ze hem de juiste behandeling kan geven en niet de hele tijd willekeurig maar iets probeert aangezien dat veel stress voor de vis oplevert.

lor1_1984

Berichten: 12111
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 20:01

Britta31 schreef:
lor1_1984 schreef:
Is deze vis toevallig veel aan het oppervlak aan het luchthappen?


Ja hij hapt regelmatig lucht aan het wateroppervlak, daarom had mijn dochter al voor hem een zuurstofpomp gekocht. Hij is ook de enige die lucht hapt de rest van de vissen doen dat niet. De zuurstofpomp zit er nu al een maand in maar hij hapt nog steeds lucht en heeft dus die witte vlek die niet weg gaat. Hij heeft al een keer zoutbad gehad en het heeft iets geholpen maar mijn dochter wilt hem liever geen regelmatige zoutbaden geven.

Dan is het zeer waarschijnlijk uitdroging.
Hoe groot is het verblijf?
Zit er een pomp/filter op naast de luchtpomp?

Yacintha

Berichten: 1068
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 20:21

Ik ga eens op marktplaats kijken!
Hele tijd geleden wel eens gekeken, maar was toen niets te vinden.
Even goed in de gaten houden de komende tijd!

Britta31

Berichten: 13243
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 20:37

lor1_1984 schreef:
Is deze vis toevallig veel aan het oppervlak aan het luchthappen?


Ja hij hapt regelmatig lucht aan het wateroppervlak, daarom had mijn dochter al voor hem een zuurstofpomp gekocht. Hij is ook de enige die lucht hapt de rest van de vissen doen dat niet. De zuurstofpomp zit er nu al een maand in maar hij hapt nog steeds lucht en heeft dus die witte vlek die niet weg gaat. Hij heeft al een keer zoutbad gehad en het heeft iets geholpen maar mijn dochter wilt hem liever geen regelmatige zoutbaden geven.[/quote]
Dan is het zeer waarschijnlijk uitdroging.
Hoe groot is het verblijf?
Zit er een pomp/filter op naast de luchtpomp?[/quote]

Het is een aquarium van 180 liter met 3 sluierstaartjes 2 ervan zijn ongeveer 15 cm de ander is een centimeter of 8. Daarnaast zitten er nog 15 platys en 4 slakken in. Dit is in overleg gegaan met een aquariumspeciaalzaak we weten dat je eigenlijk niet koudwatervissen met tropischevissen moet huisvesten maar omdat onze huiskamer een constante 23 graden is gaat dat wel. Daarnaast heeft mijn dochter de 2 grootste sluierstaartjes overgenomen van een vriendin die ze samen in een 20 liter bakje had zitten. De 3e goudvis heeft maar 1 oog en een ingevallen mond dus ze geeft hem speciale verzorging. Het liefste wilde ze een garnalen aquarium maar vond het zielig voor de sluiterstaartjes van haar vriendin daarom heeft ze een 180 liter gekocht in plaats van een 60 liter garnalen aquarium die ze liever wilde. De zuurstofpomp is een opzet stuk dat je los kan kopen voorop je juwel aquarium ( zie deze op de achtergond van de foto) dit was goedkoper in vergelijking tot een losse zuurstofpomp omdat het eigenlijk maar om 1 vis gaat.

Afbeelding

Melyoramel

Berichten: 784
Geregistreerd: 13-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 20:39

*\%/*
Afbeelding

Nu wachten tot ie niet meer troebel is :o en donderdag komen de bucephalandras om de stenen iets meer groen te geven!
Plantjes boven water zijn mijn pothos (Epipremnum aureum) stekken.
Afbeelding

Ann

Berichten: 13350
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 20:45

Prachtige scape is het geworden! :-)

nps
Berichten: 2029
Geregistreerd: 12-09-11

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 21:06

Heel tof <3

lor1_1984

Berichten: 12111
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 21:19

Britta31 schreef:
Het is een aquarium van 180 liter met 3 sluierstaartjes 2 ervan zijn ongeveer 15 cm de ander is een centimeter of 8. Daarnaast zitten er nog 15 platys en 4 slakken in. Dit is in overleg gegaan met een aquariumspeciaalzaak we weten dat je eigenlijk niet koudwatervissen met tropischevissen moet huisvesten maar omdat onze huiskamer een constante 23 graden is gaat dat wel. Daarnaast heeft mijn dochter de 2 grootste sluierstaartjes overgenomen van een vriendin die ze samen in een 20 liter bakje had zitten. De 3e goudvis heeft maar 1 oog en een ingevallen mond dus ze geeft hem speciale verzorging. Het liefste wilde ze een garnalen aquarium maar vond het zielig voor de sluiterstaartjes van haar vriendin daarom heeft ze een 180 liter gekocht in plaats van een 60 liter garnalen aquarium die ze liever wilde. De zuurstofpomp is een opzet stuk dat je los kan kopen voorop je juwel aquarium ( zie deze op de achtergond van de foto) dit was goedkoper in vergelijking tot een losse zuurstofpomp omdat het eigenlijk maar om 1 vis gaat.

[ [url=m/gXK6cp.jpg]Afbeelding[/url] ]

Het aquarium klinkt als ruim genoeg.
Ik zou persoonlijk dat zuurstofding eraf halen en de uitstroom vh filter meer naar boven richten zodat het wateroppervlak meer in beweging komt.
Door meer beweging vh oppervlak komt er meer zuurstof in het water.
Verder zou ik de platy's eruit halen, maar dat is uiteraard aan jou/jullie. :)
En als laatste tip; kijk naar een potfilter, die hebben veel meer inhoud qua bioloog en kunnen smeerkezen als sluierstaarten veel beter aan dan zo'n intern filter. :j

ellepel

Berichten: 47563
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 21:28

ik heb ook zo’n pomp, je kunt dat opzetstukje er dus ook afhalen, en dan de uitstroompijp iets zo draaien dat die dus omhoog wijst.
dan heb je meer stroming aan het oppervlak

oh maar veel vissen kunnen bij elkaar hoor,zie soms best grappige combinaties
zag een tijd terug nog bij iemand een hele mooie pleco bij goudvissen in zitten.

lor1_1984

Berichten: 12111
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 21:39

Oef neeeeee! :x
Pleco's staan erom bekend zich aan de slijmlaag vd goudvis tegoed te doen wanneer de goudvis rust.
Heb zelf een sluierstaart gehad die helemaal onder de littekens zat dankzij een pleco. -O-

ellepel

Berichten: 47563
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 22:26

het zijn ook joekels van goudvissen, echt waar.
die pleco zit meestal in het kasteel wat in de bak staat? :')
word in elk geval echt supergoed voor gezorgd, dat wel.

Safiera

Berichten: 7570
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Duitsland

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 22:33

Vanavond nog twee tests gedaan na de 15 liter osmosewater toevoeging van vanmiddag:

Carbonaathardheid KH 8dh (zou tussen 6-8 moeten zijn dus nu best ok)
totale hardheid GH 14dh (zou tussen 8-12 moeten zijn, nog steeds te hoog, maar wel beter)

Misschien morgen nog een waterwissel... maar kan ook dat ik dat volgende week pas doe. De GH is een hele tijd 20 geweest, op zich ook goed om nu aan 14 te wennen en dan volgende week lager.

J0anieke

Berichten: 4983
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 22:35

Zou zeker niet te snel alles verlagen. Je bacteriën moeten die verandering ook even verwerken..

Safiera

Berichten: 7570
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 22:38

J0anieke schreef:
Zou zeker niet te snel alles verlagen. Je bacteriën moeten die verandering ook even verwerken..


Hm ja inderdaad, niet alleen de vissen moeten wennen, de bacteriën ook!

snorkel1986

Berichten: 3057
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 22:48

Safiera schreef:
Vanavond nog twee tests gedaan na de 15 liter osmosewater toevoeging van vanmiddag:

Carbonaathardheid KH 8dh (zou tussen 6-8 moeten zijn dus nu best ok)
totale hardheid GH 14dh (zou tussen 8-12 moeten zijn, nog steeds te hoog, maar wel beter)

Misschien morgen nog een waterwissel... maar kan ook dat ik dat volgende week pas doe. De GH is een hele tijd 20 geweest, op zich ook goed om nu aan 14 te wennen en dan volgende week lager.


Rare vraag wat voor stenen heb je er in? Dat was bij mij het probleem.. stenen gaven te veel kalk af heel veel gedoe mee gehad ( had bak aan laten leggen door aquarium winkel hier in de buurt heeft mij ook veel vis gekost en heel veel ergernis)

J0anieke

Berichten: 4983
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 22:53

Haar leidingwater had dezelfde waarden, dus komt denk niet door stenen oid.

maralyn

Berichten: 10500
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 10:16

De stoute schoenen aan trekken...

Zout...

Ik denk, lieve blauwe gourami, dood ga je waarschijnlijk toch.
Meeste dingen los ik op met zout.

Witte stip acht jaar geleden met mijn eerste aquarium, zout.

Mijn schoonmoeder laatst had ook n probleem, opgelost met zout


We geven het nog n kans.
Zie ik dat z'n vriendin ineens witte stipjes krijgt.
Potjedikke!!!

Zonder enige vorm van twijfel, hup, zout in de bak.

De stippen verdwijnen.
Maar vreemder is, meneer zijn plek wordt wit, en is gestopt met groeien op zijn kop.

Zal ik dan toch gewonnen hebben?!

ChristaMoor

Berichten: 2650
Geregistreerd: 18-09-05
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 10:21

iemand vreet aan de ondervin van de discusvis. Wie kan de sloper zijn?
Bestand nu:
1 discus ca 10 cm
4 maanvissen van ca 15 cm
ancytrus ca 8 cm
6 kardinalen (hier wil ik er nog 10 van bij halen, maar moet de maat xl hebben)
5 of 6 kullii's

Overdag zie ik niets gebeuren en leeft de discus in harmonie met de maanvissen.

Discus is een meeverhuizer toen we de bak hebben overgenomen. Hij/zij is alleen, omdat ik er niet meer bij durf te zetten in verband met de grootte van de bak, de hoeveelheid vissen en de combi tussen maanvissen en discusvissen. Ik heb geprobeerd een ander huisje te vinden, maar dit is toen niet gelukt. Ik weet dus niet hoe oud hij/zij is.

We dachten dat het een grote eenzame hockeystick was, maar deze is ondertussen ook verhuist en de vinnen van de discus worden niet beter. er is ondertussen een behoorlijk stuk verdwenen, een soort halve maan. Het lijkt geen vinrot, want de andere vinnen zijn wel heel.