Puppy Erbij 2021

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kaus

Re: Puppy Erbij 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 18:51

CupCakes, dat is heel bekend gedrag bij drijfhonden. Dexter doet dat ook als hij de kans krijgt (alleen bij honden die apporteren). Tis een vorm van willen drijven maar die andere hond laat zich natuurlijk niet sturen dus dan maar omtrekken/afremmen als uiting van onmacht.

Ik zou er gewoon bovenop staan. Absoluut niet toestaan, hoe langer je het tolereert, hoe meer ze het gaan doen.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 19:07

Mijn Black Friday aankoop;
Afbeelding
Afbeelding
Matching onesie/trui :+
Heb ook nog een nieuwe iPad gekocht maar die telt niet mee als BF aankoop want die heb ik woensdag met personeelskorting gekocht :)) is m’n verjaardagscadeau :D :+:

Verder heb ik alleen maar gewerkt en dus veel verkocht voor BF... het was echt goed druk in de winkel! Heb deze week voor het eerst weer 4 dagen gewerkt (zit in de ziektewet, dus 4 uurtjes per dag) en ben ka-pot %)
Was gisteren na 3 uurtjes naar huis gegaan omdat ik niet lekker was maar was uiteindelijk gewoon vermoeidheid. Nu 1 dag vrij en dan weer 4 dagen werken.

Lig nu met Otje te chillen op bed, denk morgen ook de hele dag. Ze zal het ermee moeten doen :z gelukkig vindt ze dat totaal niet erg :D

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 19:12

Ooohhh heerlijk Warboel en Otje!
Doe vooral rustig aan!!

Ik heb nog geen bananen trossen in d'r oren gevonden... Het stoom oren poppetje kon ik niet vinden :D
Nu is het de perfecte huishond.

Morgen nog een keer hetzelfde rondje lopen alleen samen met manlief. Kijken wat ze doet en beginnen we desnoods weer op nieuw... Zit te denken... Ze is ook bijna 8 maanden dus zou ze ook loops kunnen worden....

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 19:14

Kaus schreef:
CupCakes, dat is heel bekend gedrag bij drijfhonden. Dexter doet dat ook als hij de kans krijgt (alleen bij honden die apporteren). Tis een vorm van willen drijven maar die andere hond laat zich natuurlijk niet sturen dus dan maar omtrekken/afremmen als uiting van onmacht.

Ik zou er gewoon bovenop staan. Absoluut niet toestaan, hoe langer je het tolereert, hoe meer ze het gaan doen.

Zo had ik het nog niet bekeken, maar dat klinkt vrij logisch. Ik lijn hem aan als ik zie dat hij die kant op gaat. Dat is wel goed te zien bij Jip, want dat gaat best 'langzaam' dat hij naar dat gedrag toe gaat.

Bedoel je met bovenop staan gelijk aanlijnen of voorlopig niet laten spelen bijv?

Oh warboel, wat een heerlijke outfit!

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 20:15

Nee aanlijnen zodra het gebeurt, hij moet wel een link kunnen leggen tussen het negatieve gedrag en de consequenties. Met Dexter zijn we daar richting Dundy te laat mee geweest en hij vertoont dat gedrag nu nog steeds. Dundy doet er ook niks aan. Daarom moet Dexter altijd aan de riem als we gaan apporteren of ik moet er echt bovenop zit met corrigeren want hij weet wel dat het niet mag. Naar andere honden toe zijn we er wel op tijd bij geweest en daar doet hij het niet meer.

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 23:10

Inderdaad als de andere hond het niet leuk vind etc aanlijnen. Maar voorbeeld aussies onder elkaar spelen ook gewoon zo en verbazingwekkend ruw. Naya die kan niet anders spelen, zoals eerder uitgelegd dus laten we ook niet zomaar met andere honden spelen. Charlie kan zich wel mooi aanpassen. Maar tussen hun of andere aussies die ik ken ... :+

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 23:16

xLaraaj schreef:
Inderdaad als de andere hond het niet leuk vind etc aanlijnen. Maar voorbeeld aussies onder elkaar spelen ook gewoon zo en verbazingwekkend ruw. Naya die kan niet anders spelen, zoals eerder uitgelegd dus laten we ook niet zomaar met andere honden spelen. Charlie kan zich wel mooi aanpassen. Maar tussen hun of andere aussies die ik ken ... :+

Helaas komen we bijna nooit Aussies tegen hier. Schijnt een bijzonder ras te zijn op dit eiland :+

Als Jip speelt dan is het inderdaad vrij ruw en met een hoop kabaal. Niet elke honden eigenaar vindt dat tof. Laatst speelde hij met een Duitse Dog van 6 maanden (dat was toch al een joekel _/-\o_) En dat ging haast in slow motion en liet hij niet dat gedrag zien. Dus ik vind het vrij lastig, aangezien Jip het wel enorm tof vind om een keer met een hond te spelen ipv met ons :Y)

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 23:27

Maar als je dan honden vindt die soortgelijk spelen, kan hij toch spelen? Of zijn er geen andere honden die zo spelen?
Toby vindt bijvoorbeeld maar één spelletje leuk met andere honden: hard rennen. Alle andere spelletjes doet hij liever met mensen.
Nee, dat is niet waar, vogels vangen doet hij ook best graag in roedelverband, alleen snapt de Doodle van mijn ouders niet hoe dat moet, dus die kijkt dan alleen maar heel onnozel mee over Toby's schouder _O-
(Nee, ik laat hem niet bewust vogels vangen, maar als je tegen het bos woont én een tuin met veel bomen hebt, gaat er met uitvliegen wel eens iets niet zo goed. Hij laat ze keurig los als ik dat vraag en alle vogeltjes hebben het tot nu toe gewoon overleefd, twee moesten naar het vogelasiel, eentje omdat hij echt te jong was en eentje omdat hij duidelijk blind was aan één oog en die het niet zou redden in het wild)

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 23:30

In het geval van Jip denk ik dat het op dat moment een soort van stress release is; omgaan met veel prikkels/hoog in de emotie zitten en als je dat herkent zou ik idd ook op het moment dat je denkt dat hij er zelf niet uitkomt, hem er ook zelf uithalen idd. En dan zou je het erna nog eens kunnen proberen bv. als je denkt en ziet dat hij weer rustiger is - vaak is even uit zo'n focus halen genoeg en kun je ze gewoon weer laten gaan; leren ze ook weer van (tenzij je echt doorhebt dat de honden gewoon geen goede match zijn samen natuurlijk, maar dat zie je op wel snel genoeg op een gegeven moment)

Het is vaak ook even uitzoeken wat de oorzaak is; is het overprikkeling en is dat een manier van 'stress release' of is het spel/karakter van het individu die al sneller zo doen. Arya kan dat ook wel eens doen, en bij haar is het deel ook echt karakter. Met name bij reutjes doet ze het vaker omdat ze daar dan meestal sneller de baas kan spelen maar ze doet het bv. ook met een ander ODH teefje van dezelfde leeftijd als ze 1 op 1 spelen. En het is dan ook niet zo dat ze het de hele tijd doet namelijk want het gros van zo'n wandeling lopen de honden gewoon super fijn samen. Als ze niet stopt grijp ik ook in, als ze het wel eens doet uit overprikkeling bv (en dat probeer ik in elke situatie zo goed mogelijk uit te vogelen; wanneer grijp ik wel zelf in en wanneer niet maar dat is soms lastig haah), maar het heeft imo niet in elke situatie eenzelfde aanpak nodig, afhankelijk van de situatie en bv ook hoe de andere partij erop reageert en jouw hond daar weer op reageert enz. Bij sommige honden is het idd onderdeel van spel/communiceren wat xLaraaj ook zegt. Als je Arya bv. met Buffy de Wolfhond hier ziet spelen denken andere mensen ook soms dat ze elkaar afmaken omdat je alleen maar tanden ziet en happen in elkaars vel en overal waar ze maar kunnen (Buffy hangt Arya letterlijk in de staart bv, lol) terwijl als je goed kijkt, je ziet dat ze echt de grootste lol samen hebben en dan gaat dat dus heen en weer - en dat is dan echt niet iets waar ik dan op ingrijp, tenzij het spel te lang duurt en 1 van de 2 gewoon klaar is ermee, maar meestal regelen ze dat zelf goed en zoeken ze zelf weer ruimte op om wat anders te doen bv. Maar soms kan het dan ook een uiting van overprikkeling zijn idd; wanneer ik dan wel zou ingrijpen als ze er zelf niet uitkomen (en dat zie je als eigenaar zijnde meestal zelf het beste op dat moment; al ben ik ook wel eens te laat hoor en twijfel ik soms ook nog). Maar om nu meteen per direct aan te lijnen en niks meer toe te laten met geen enkele hond bv. zou imo ook niet meteen nodig zijn. Ik zou het dus per situatie aankijken. Maar als je je er zelf echt niet prettig bij voelt, moet je natuurlijk niks forceren met wat je wel/niet toelaat en probeert. Arya doet het ook wel eens als ze bv. Harvey van Kim wil uitdagen om te spelen en hij reageert niet, dan gaat ze af en toe dus etteren om nog even Net wat duidelijker te maken dat ie moet doen wat ze wil - wat natuurlijk niet werkt :') En meestal stopt ze dan ook weer vrij snel en gaat ze wat anders doen, en Anders kapt Puk het wel af (meestal dus vlak voor het moment dat ik zelf al wat ervan wil gaan zeggen, maar ik prefeer op dat moment wel dat een Puk dat bv. doet omdat ze dan gewoon onder de honden zelf de grenzen leert die zij aangeven ipv dat ik me overal mee moet bemoeien zeg maar) en dan is de boodschap wel duidelijk haha. Dus dat lossen ze dan meestal zo onderling op en dat kijk ik dan ook eerst even aan voor ik d'r meteen ga aanlijnen - maar als ik idd echt zie dat ze in die focus zit, er niet uitkomt en ze te intens blijft voor een andere hond, grijp ik dus ook zeker in om het voor alle partijen leuk te houden want voor Arya zelf is dat ook echt niet goed op zo'n moment. Wordt bij ons wel steeds minder moet ik zeggen. Ze heeft ook wel eens een specifiek individu die we tegenkomen, waarbij ze soms sneller getriggerd wordt en dan probeer ik d'r af te leiden/eruit te halen en anders idd door te lopen en/of aan te lijnen. Maar meestal valt het hier wel mee en gaat het niet zover (meer). En toch is het vaak gewoon een karakter dingetje ook of misschien in Jip's geval ook de leeftijd een beetje. Ik zie het bv. bij herder teefjes heeel veel voorkomen ook dat ze echt regelteven zijn; dat zit daar toch wel een beetje in - maar ja; dat vind idd zeker niet elke hond leuk dus je moet gewoon blijven opletten of je hond een match is met een ander of niet en soms moeten ze de tijd krijgen om dat zelf uit te zoeken, maar altijd idd onder een toeziend oog van ons. Dus ik probeer een beetje een balans te zoeken in tot waar laat je Wat toe, afhankelijk van de situatie die ik probeer zo goed mogelijk in te schatten. Blijft een leerproces allemaal haha.

---

Arya is idd met veel honden heel anders. Met sommige honden is het echt vooral achter elkaar aanrennen - waarbij ze soms ook even spelend hapt hoor :') - en met sommige honden is het echt met de voorpoten tegen elkaar opspringen en over de grond rollen. En met sommige honden wil ze wel maar moet ze gewoon aanpassen en leren dat ze niet altijd d'r zin kan krijgen (zoals met Kim's roedel bv haha die zijn meer van het rennen en lekker snuffelen bv wat ze ook heeeeel graag met ze mee doet, maar soms probeert ze toch een Harvey bv. nog wel eens uit te dagen, maar je ziet daar wel heel veel vooruitgang in) en met sommige honden wil ze dan zelf niks omdat ze voor haar weer te intens zijn. En met anderen is het alleen even snuffelen en gewoon weer lekker met mij verder lopen en meer niet. Is elke keer weer de situatie bekijken; hoe reageren beide partijen op elkaar, hoe reageert je hond op jou als je je ermee bemoeit en wat doe je erna ermee. Leuk ja, honden opvoeden en laten spelen met andere honden :') Soms ben ik er wel klaar mee :')

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 09:18

Kaus schreef:

Het gedrag is zo bekend dat ik er in deze vorm nog nooit van heb gehoord. 80% van onzen hondenvrienden zijn drijfhonden. Zowel Borders, als Kelpies, als Aussies, geen één van deze honden heb ik dat ooit zien doen. Ik zou het gedrag van Jip daarop dus nooit op wegschrijven.

Zonder bewegend beeld is het lastig inschatten maar het eerste wat in mij opkomt is dat de chemische castratie in december uit zou werken toch? Wellicht wat last van hormonen die (opnieuw) door het lijf jagen? Kan me voorstellen dat hij weer opzoek moet naar de juiste plaats.

Wat zegt de gedragstherapeut?

Is er een hond die het niet toestaat en hem op de plek zet? Dat kan ook wel helpen!

Arya doet dit wel eens (in een iets andere vorm) bij Harvey maar Harvey doet dan helemaal niks behalve een sprintje trekken als hij haar beu is. :+ Bij Puk bijvoorbeeld durft ze het absoluut niet, dan weet ze dat ze op haar donder krijgt. Bij Arya is het een soort overprikkeling, even niet meer weten wat 'haar plekje' is bijvoorbeeld.

Edit: Lees nu de reactie van Curse, dubbelop, sorry! Ik had mijn post gemaakt toen ik bij die post aankwam.

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 09:57

Ik zal eens proberen of ik het kan filmen. Dan is het misschien iets duidelijker. Hij wordt niet echt op zijn plek gezet door een de andere hond als hij dat gedrag vertoont.

Ik moet nog even overleggen met de gedragstherapeut.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 10:54

Tja en ik zie het wel ontzettend veel gebeuren in mijn kringen KimD. Ik zie hetzelfde gedrag ook wel in Harvey, die gaat niet over tot het hangen in de hals maar ook die drijft jouw andere honden op in filmpjes waar ze apporteren.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 11:04

Kaus schreef:
Tja en ik zie het wel ontzettend veel gebeuren in mijn kringen KimD. Ik zie hetzelfde gedrag ook wel in Harvey, die gaat niet over tot het hangen in de hals maar ook die drijft jouw andere honden op in filmpjes waar ze apporteren.

Drijven zeker, logisch. Maar absoluut niet bijten of hangen en dáár gaat het over. Dat zijn twee totaal andere gedragingen. ;)

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 12:42

En dat is het imo dus niet. Dat drijven escaleert vaak in het hangen. Andere honden laten zich namelijk niet drijven zoals schapen en dan dus de hond maar omtrekken. Daarmee zeg ik niet dat elke hond die andere honden drijft dat doet. Maar het gebeurt wel regelmatig.

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 13:08

Jackie doet dat hangen idd. ook maar alléén bij Jones omdat die sukkel het toelaat. Die loopt ook gewoon door met Jackie als een vlaggetje aan zijn hals :Y) Ik heb haar wel het commando ‘laat hem’ geleerd en dan laat ze (meestal) meteen los. Maar blijft een uitdaging. Bij andere honden heeft ze dit nog nooit gedaan gelukkig.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 13:19

Yoshi 'hangt' ook wel eens aan Vesper maar dat is alleen als vesper d'r lange benen gebruikt en Yoshi gepikeerd is dat ze het niet kan bij houden met de korte pootjes.

Vanochtend samen met Yoshi en manlief gewandeld. En ging op een paar kleine missertjes weer heel goed. M'n schoonouders lopen altijd met kettingkjes aan de riemen, van die spilt dingen. Dus die rammelen en als we met z'n alle lopen en iemand luistert niet, word de riem gegooid vlak naast de hond en dan luisteren ze weer en doen ze het ook niet. Yoshi is daarin iets hardleerser en die probeert het 10 minuten later weer opnieuw

Dus nu paar keer de riem naast d'r geparkeerd op de grond en we hadden een voorbeeldig hondje. Alleen bij 1 Ridgeback pup van 7 maanden was ze ons iets te snel af. Maar voor de rest ging het super.

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 13:21

Wat hangt er aan de riemen? Ben niet mee :+

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 13:26

xLaraaj schreef:
Wat hangt er aan de riemen? Ben niet mee :+

Mn schoonouders hebben 6 honden. Alleen willen ze niet met 6 lijnen lopen. Dus hebben ze 3 korte lettings van 40cm denk ik en daaraan zit 1 lijn, dus aan 1 lijn kunnen 3 honden lopen.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 13:53

Afbeelding

Het bot is net zo lang als Yoshi :D
Nu afpakken en verplichte rust :)

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 14:26

Spilt moet denk split zijn?
Maar met andere woorden, jullie laten ze even flink schrikken en dan luisteren ze weer?

Cupcakes, Roetsj heeft vanmorgen nog met een jonge Mechelse herder kruising gespeeld en die hing ook regelmatig in haar nek. Roetsj vindt dat de normaalste zaak, zolang het maar een herder-achtige is. Ze gaat dan ook echt terug duwen/hangen met haar schouder. Het grappige is dus, doet een labrador of ridgeback dat, dan is ze direct klaar met het spel. Hoort niet vindt ze dan.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 14:39

Splitters denk ik inderdaad. Ik overweeg die van Biothane te maken voor als we er straks 6 hebben voor de langere wandelingen. Zes korte splitters en twee riemen is makkelijker meenemen dan zes losse riemen om de nek hangen. Maar dan moeten ze alle zes een tuigje krijgen, dat is het nadeel. De non-stop tuigen zijn niet handig voor te wandelen.

Maargoed, pup heeft sowieso tuigen nodig tot ze uitgegroeid is, dus die moet ik sowieso een halen al.

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 15:20

Ik loop met van die politieriemen en dan aan elke klip 1 hond. Voor 4 honden heb ik dan maar 2 riemen nodig.

Hier wil de beardie juist dat de anderen in haar nek bijten/duwen.
Ze gaat liggen rollen in het gras en gaat door als buddy of gioia dat doen. Doen die dat niet, dan stopt ze en gaat ze weer blaffen en vlak voor ze op de grond liggen _O-

Vanochtend had ik een balletje meegenomen tijdens de wandeling. Ik had buddy en gioia mee. Die 2 zijn echt niet goed in het vinden van balletjes :+ :')
En maar zoeken terwijl ze al 3x over het balletje gerend waren _O-

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 15:26

Bijzondere wezens zijn het, die beardies :+

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 15:29

fannetje schreef:
Spilt moet denk split zijn?
Maar met andere woorden, jullie laten ze even flink schrikken en dan luisteren ze weer?

Cupcakes, Roetsj heeft vanmorgen nog met een jonge Mechelse herder kruising gespeeld en die hing ook regelmatig in haar nek. Roetsj vindt dat de normaalste zaak, zolang het maar een herder-achtige is. Ze gaat dan ook echt terug duwen/hangen met haar schouder. Het grappige is dus, doet een labrador of ridgeback dat, dan is ze direct klaar met het spel. Hoort niet vindt ze dan.

Goede autocorrect indd split lijnen, stukjes. Ja de schrik reactie werkt hier heel goed. Zijn ze even van het andere af. Ook als Yoshi iets denkt te ruiken hoef ik maar een klein rammeltje te doen of uhhum te doen.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 15:37

KimD schreef:
Splitters denk ik inderdaad. Ik overweeg die van Biothane te maken voor als we er straks 6 hebben voor de langere wandelingen. Zes korte splitters en twee riemen is makkelijker meenemen dan zes losse riemen om de nek hangen. Maar dan moeten ze alle zes een tuigje krijgen, dat is het nadeel. De non-stop tuigen zijn niet handig voor te wandelen.

Maargoed, pup heeft sowieso tuigen nodig tot ze uitgegroeid is, dus die moet ik sowieso een halen al.

Als je die met de biothane riemen gemaakt krijgt, weet ik wat ik m'n zusje voor de eerstvolgende verjaardag koop voor d'r drie mormeltjes :') :') :')

Ik ga je eeuwig dankbaar zijn *\o/* :')