Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

is m’n verjaardagscadeau
gelukkig vindt ze dat totaal niet erg

Kaus schreef:CupCakes, dat is heel bekend gedrag bij drijfhonden. Dexter doet dat ook als hij de kans krijgt (alleen bij honden die apporteren). Tis een vorm van willen drijven maar die andere hond laat zich natuurlijk niet sturen dus dan maar omtrekken/afremmen als uiting van onmacht.
Ik zou er gewoon bovenop staan. Absoluut niet toestaan, hoe langer je het tolereert, hoe meer ze het gaan doen.
xLaraaj schreef:Inderdaad als de andere hond het niet leuk vind etc aanlijnen. Maar voorbeeld aussies onder elkaar spelen ook gewoon zo en verbazingwekkend ruw. Naya die kan niet anders spelen, zoals eerder uitgelegd dus laten we ook niet zomaar met andere honden spelen. Charlie kan zich wel mooi aanpassen. Maar tussen hun of andere aussies die ik ken ...

) En dat ging haast in slow motion en liet hij niet dat gedrag zien. Dus ik vind het vrij lastig, aangezien Jip het wel enorm tof vind om een keer met een hond te spelen ipv met ons

En meestal stopt ze dan ook weer vrij snel en gaat ze wat anders doen, en Anders kapt Puk het wel af (meestal dus vlak voor het moment dat ik zelf al wat ervan wil gaan zeggen, maar ik prefeer op dat moment wel dat een Puk dat bv. doet omdat ze dan gewoon onder de honden zelf de grenzen leert die zij aangeven ipv dat ik me overal mee moet bemoeien zeg maar) en dan is de boodschap wel duidelijk haha. Dus dat lossen ze dan meestal zo onderling op en dat kijk ik dan ook eerst even aan voor ik d'r meteen ga aanlijnen - maar als ik idd echt zie dat ze in die focus zit, er niet uitkomt en ze te intens blijft voor een andere hond, grijp ik dus ook zeker in om het voor alle partijen leuk te houden want voor Arya zelf is dat ook echt niet goed op zo'n moment. Wordt bij ons wel steeds minder moet ik zeggen. Ze heeft ook wel eens een specifiek individu die we tegenkomen, waarbij ze soms sneller getriggerd wordt en dan probeer ik d'r af te leiden/eruit te halen en anders idd door te lopen en/of aan te lijnen. Maar meestal valt het hier wel mee en gaat het niet zover (meer). En toch is het vaak gewoon een karakter dingetje ook of misschien in Jip's geval ook de leeftijd een beetje. Ik zie het bv. bij herder teefjes heeel veel voorkomen ook dat ze echt regelteven zijn; dat zit daar toch wel een beetje in - maar ja; dat vind idd zeker niet elke hond leuk dus je moet gewoon blijven opletten of je hond een match is met een ander of niet en soms moeten ze de tijd krijgen om dat zelf uit te zoeken, maar altijd idd onder een toeziend oog van ons. Dus ik probeer een beetje een balans te zoeken in tot waar laat je Wat toe, afhankelijk van de situatie die ik probeer zo goed mogelijk in te schatten. Blijft een leerproces allemaal haha.
- en met sommige honden is het echt met de voorpoten tegen elkaar opspringen en over de grond rollen. En met sommige honden wil ze wel maar moet ze gewoon aanpassen en leren dat ze niet altijd d'r zin kan krijgen (zoals met Kim's roedel bv haha die zijn meer van het rennen en lekker snuffelen bv wat ze ook heeeeel graag met ze mee doet, maar soms probeert ze toch een Harvey bv. nog wel eens uit te dagen, maar je ziet daar wel heel veel vooruitgang in) en met sommige honden wil ze dan zelf niks omdat ze voor haar weer te intens zijn. En met anderen is het alleen even snuffelen en gewoon weer lekker met mij verder lopen en meer niet. Is elke keer weer de situatie bekijken; hoe reageren beide partijen op elkaar, hoe reageert je hond op jou als je je ermee bemoeit en wat doe je erna ermee. Leuk ja, honden opvoeden en laten spelen met andere honden
Soms ben ik er wel klaar mee
Kaus schreef:CupCakes, dat is heel bekend gedrag bij drijfhonden. Dexter doet dat ook als hij de kans krijgt (alleen bij honden die apporteren). Tis een vorm van willen drijven maar die andere hond laat zich natuurlijk niet sturen dus dan maar omtrekken/afremmen als uiting van onmacht.
Ik zou er gewoon bovenop staan. Absoluut niet toestaan, hoe langer je het tolereert, hoe meer ze het gaan doen.
Bij Puk bijvoorbeeld durft ze het absoluut niet, dan weet ze dat ze op haar donder krijgt. Bij Arya is het een soort overprikkeling, even niet meer weten wat 'haar plekje' is bijvoorbeeld.Kaus schreef:Tja en ik zie het wel ontzettend veel gebeuren in mijn kringen KimD. Ik zie hetzelfde gedrag ook wel in Harvey, die gaat niet over tot het hangen in de hals maar ook die drijft jouw andere honden op in filmpjes waar ze apporteren.
Ik heb haar wel het commando ‘laat hem’ geleerd en dan laat ze (meestal) meteen los. Maar blijft een uitdaging. Bij andere honden heeft ze dit nog nooit gedaan gelukkig.

fannetje schreef:Spilt moet denk split zijn?
Maar met andere woorden, jullie laten ze even flink schrikken en dan luisteren ze weer?
Cupcakes, Roetsj heeft vanmorgen nog met een jonge Mechelse herder kruising gespeeld en die hing ook regelmatig in haar nek. Roetsj vindt dat de normaalste zaak, zolang het maar een herder-achtige is. Ze gaat dan ook echt terug duwen/hangen met haar schouder. Het grappige is dus, doet een labrador of ridgeback dat, dan is ze direct klaar met het spel. Hoort niet vindt ze dan.
KimD schreef:Splitters denk ik inderdaad. Ik overweeg die van Biothane te maken voor als we er straks 6 hebben voor de langere wandelingen. Zes korte splitters en twee riemen is makkelijker meenemen dan zes losse riemen om de nek hangen. Maar dan moeten ze alle zes een tuigje krijgen, dat is het nadeel. De non-stop tuigen zijn niet handig voor te wandelen.
Maargoed, pup heeft sowieso tuigen nodig tot ze uitgegroeid is, dus die moet ik sowieso een halen al.