Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Isaboy schreef:Wat fijn voor je denies!! Ik hoop het ook echt voor je zou heel fijn voor je zijn.
Balen Anna maar het hoort erbij ze word een grote meid
Iemand ervaring met het voor de loopsheid helpen of na de 1ste loopsheid.
Het liefst laat ik rocksy helpen voor haar eerste loopsheid. We willen geen pups en gedoe al zou het heel stiekem wel weer leuk zijn haha maar tis heel veel werk kost heel veel tijd en ruimte dus dat doen we maar niet.
ZoZenn schreef:Isaboy schreef:Wat fijn voor je denies!! Ik hoop het ook echt voor je zou heel fijn voor je zijn.
Balen Anna maar het hoort erbij ze word een grote meid
Iemand ervaring met het voor de loopsheid helpen of na de 1ste loopsheid.
Het liefst laat ik rocksy helpen voor haar eerste loopsheid. We willen geen pups en gedoe al zou het heel stiekem wel weer leuk zijn haha maar tis heel veel werk kost heel veel tijd en ruimte dus dat doen we maar niet.
Aan wel-niet castreren en aan voor of na de 1e loopsheid kleven nadelen, maar ook voordelen. Daar moet je zelf een afweging in maken.
Castreer je voor de eerste loopsheid? Dan komen de hormonen gepaard met loopsheid niet vrij en castreer je voordat je teef is uitgegroeid. Dit kan een negatief effect hebben op het karakter, de groei, de ontwikkeling in het algemeen. Het risico op mammatumoren wordt echter compleet weggenomen en ook je risico op baarmoederontsteking verdwijnt bij teven. Elke loopsheid is een aanslag op het lichaam.
Het is lastig het karakter van je teef te bepalen voordat deze is uitgegroeid. Teven worden vaak dominanter na castratie, omdat het blokkerende oestrogeen niet meer vrij komt waardoor je testosteron meer op de voorgrond komt. Bij sommige teven moet je dit echt niet willen, bij meer onzekere teven kan het een positieve uitwerking hebben.
Castreren voor de 1e loopsheid kan totaal verschillend uitpakken per hond.
kiwiwitje schreef:ZoZenn schreef:
Aan wel-niet castreren en aan voor of na de 1e loopsheid kleven nadelen, maar ook voordelen. Daar moet je zelf een afweging in maken.
Castreer je voor de eerste loopsheid? Dan komen de hormonen gepaard met loopsheid niet vrij en castreer je voordat je teef is uitgegroeid. Dit kan een negatief effect hebben op het karakter, de groei, de ontwikkeling in het algemeen. Het risico op mammatumoren wordt echter compleet weggenomen en ook je risico op baarmoederontsteking verdwijnt bij teven. Elke loopsheid is een aanslag op het lichaam.
Het is lastig het karakter van je teef te bepalen voordat deze is uitgegroeid. Teven worden vaak dominanter na castratie, omdat het blokkerende oestrogeen niet meer vrij komt waardoor je testosteron meer op de voorgrond komt. Bij sommige teven moet je dit echt niet willen, bij meer onzekere teven kan het een positieve uitwerking hebben.
Castreren voor de 1e loopsheid kan totaal verschillend uitpakken per hond.
Dit is niet helemaal waar.
Testostoron word bij teven o.a. in de eierstokken aangemaakt. En Testostoron zal dus ook afnemen. Dat is de reden van de gedragsverandering.
https://www.doggo.nl/artikelen/hond-en- ... n-nadelen/
Deze is ook interessant:
https://www.doggo.nl/artikelen/hondenge ... stosteron/
kiwiwitje schreef:Dat kan je niet anders dan negatief bedoelen![]()
Maar dan zou ik toch even goed kijken naar de bronnen van het artikel
kiwiwitje schreef:Doggo is niet de enige die dit soort dingen aanhaalt. Dus laten we het er maar op houden dat we verschillende meningen hebben maar t uitgangspunt t zelfde is
xDenies schreef:Ik heb twee voorbeelden gehad hier van teefjes die geholpen zijn voor hun eerste loopsheid, toen was dat nog de bedoeling. Nu ik meer geleerd heb hier over zou ik het niet weer doen. Liever zou ik het helemaal niet doen maar goed er moeten nu eenmaal keuzes gemaakt worden. Afhankelijk hoe het gaat verlopen.
De fokker heeft mij in ieder geval geadviseerd om absoluut niet vóór de eerste loopsheid te laten helpen omdat juist die éérste loopsheid van groot belang is. Niet alleen voor de groei maar ook voor de botten en o.a de sluitspier(?) bij het plassen. Voor mij reden genoeg om het niet te doen. Ik gok dat een goede dierenarts dat advies ook zal geven en als je het navraagt aan een fokker zal die dat ook zeggen.
xDenies schreef:Het komt er toch wel op neer dat Mera geholpen gaat wordenIk wil gewoon niet straks continu die honden moeten scheiden. Er komt een moment dat Lupa er niet meer is en dan hebben ze alleen elkaar en ik vind het zielig om ze regelmatig apart van elkaar te moeten laten leven. Daar heb ik niet meerdere honden voor.