Puppy erbij 2020

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kiwiwitje

Re: Puppy erbij 2020

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-20 15:00

Wij bleven expres op de zaak. Zijn gaan wandelen op een stuk industrie/buitengebied en daar ook even gefietst. Maar heel de avond alleen in de tuin. En uiteraard aangelijnd en tuigjes extra gecheckt of ze niet iets strakker konden..

Zorry

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 17:24

Super denies.

Jeetje wat balen voor de baasjes die met giardia worstelen hopelijk zijn de hondjes er snel vanaf.

Wij hebben gister avond een keuze gemaakt, toch heel anders dan we verwacht hadden.
Ons eerste gevoel was de rood met witte reu, echter is zijn karakter erg veranderd en niet wat wij wilde.

Het is dus de witte met zwarte vlekjes op zijn rug geworden. Nog iets minder dan 2 weken en dan komt hij al.

Hier bij stel ik voor broertje
Afbeelding

Isaboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 17:26

Wat fijn voor je denies!! Ik hoop het ook echt voor je zou heel fijn voor je zijn.

Balen Anna maar het hoort erbij ze word een grote meid

Iemand ervaring met het voor de loopsheid helpen of na de 1ste loopsheid.
Het liefst laat ik rocksy helpen voor haar eerste loopsheid. We willen geen pups en gedoe al zou het heel stiekem wel weer leuk zijn haha maar tis heel veel werk kost heel veel tijd en ruimte dus dat doen we maar niet.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-20 17:33

Haha naast Zusje nu een broertje Zorry? :P

Isaboy, ik kan je een hoop linkjes per PB sturen met de risico's per leeftijd. Ik zou gewoon intact laten tenzij medisch noodzakelijk.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 17:37

Super Denies, ik hoop dat het je veel gaat brengen!

Zorry, wat een schatje <3 sterkte met wachten :D

Wij willen Mila in principe intact laten ook al willen we niet fokken. Behalve wanneer ze er extreem veel last van heeft wordt ze gesteriliseerd.

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 17:38

Isaboy schreef:
Wat fijn voor je denies!! Ik hoop het ook echt voor je zou heel fijn voor je zijn.

Het liefst laat ik rocksy helpen voor haar eerste loopsheid. We willen geen pups en gedoe al zou het heel stiekem wel weer leuk zijn haha maar tis heel veel werk kost heel veel tijd en ruimte dus dat doen we maar niet.

Aan wel-niet castreren en aan voor of na de 1e loopsheid kleven nadelen, maar ook voordelen. Daar moet je zelf een afweging in maken.

Castreer je voor de eerste loopsheid? Dan komen de hormonen gepaard met loopsheid niet vrij en castreer je voordat je teef is uitgegroeid. Dit kan een negatief effect hebben op het karakter, de groei, de ontwikkeling in het algemeen. Het risico op mammatumoren wordt echter compleet weggenomen en ook je risico op baarmoederontsteking verdwijnt bij teven. Elke loopsheid is een aanslag op het lichaam.

Het is lastig het karakter van je teef te bepalen voordat deze is uitgegroeid. Teven worden vaak dominanter na castratie, omdat het blokkerende oestrogeen niet meer vrij komt waardoor je testosteron meer op de voorgrond komt. Bij sommige teven moet je dit echt niet willen, bij meer onzekere teven kan het een positieve uitwerking hebben.

Castreren voor de 1e loopsheid kan totaal verschillend uitpakken per hond.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-20 17:45

ZoZenn schreef:
Isaboy schreef:

Aan wel-niet castreren en aan voor of na de 1e loopsheid kleven nadelen, maar ook voordelen. Daar moet je zelf een afweging in maken.

Castreer je voor de eerste loopsheid? Dan komen de hormonen gepaard met loopsheid niet vrij en castreer je voordat je teef is uitgegroeid. Dit kan een negatief effect hebben op het karakter, de groei, de ontwikkeling in het algemeen. Het risico op mammatumoren wordt echter compleet weggenomen en ook je risico op baarmoederontsteking verdwijnt bij teven. Elke loopsheid is een aanslag op het lichaam.

Het is lastig het karakter van je teef te bepalen voordat deze is uitgegroeid. Teven worden vaak dominanter na castratie, omdat het blokkerende oestrogeen niet meer vrij komt waardoor je testosteron meer op de voorgrond komt. Bij sommige teven moet je dit echt niet willen, bij meer onzekere teven kan het een positieve uitwerking hebben.

Dit is niet helemaal waar.
Testostoron word bij teven o.a. in de eierstokken aangemaakt. En Testostoron zal dus ook afnemen. Dat is de reden van de gedragsverandering.
https://www.doggo.nl/artikelen/hond-en- ... n-nadelen/

Deze is ook interessant:
https://www.doggo.nl/artikelen/hondenge ... stosteron/

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 18:01

kiwiwitje schreef:
ZoZenn schreef:

Dit is niet helemaal waar.
Testostoron word bij teven o.a. in de eierstokken aangemaakt. En Testostoron zal dus ook afnemen. Dat is de reden van de gedragsverandering.
https://www.doggo.nl/artikelen/hond-en- ... n-nadelen/

Deze is ook interessant:
https://www.doggo.nl/artikelen/hondenge ... stosteron/

Ik bedoel dit niet verkeerd, maar ik neem de informatie uit mijn boek 'Veterinary anatomy & physiology' van Aspinall & Capello en de seminar die ik recentelijk heb gevolgd over castratie: door een dierenarts die als hoofddocent werkt aan de UU iets serieuzer dan doggo.nl :) .

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-20 18:04

Dat kan je niet anders dan negatief bedoelen :')

Maar dan zou ik toch even goed kijken naar de bronnen van het artikel ;)

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 18:05

kiwiwitje schreef:
Dat kan je niet anders dan negatief bedoelen :')

Maar dan zou ik toch even goed kijken naar de bronnen van het artikel ;)

Dat wel :'). Maar het is geen aanval ofzo. Ik zie mensen hier soms zo hard reageren en daar wil ik mij niet onder scharen.

De bronnen van doggo heb ik wel bekeken, sommige bronnen neem ik serieuzer dan anderen. De bronnen an sich zijn niet slecht, maar ik kan zien dat er in het artikel op punten toch te veel geparafraseerd is en er te vrij met de bron is omgegaan.

Een aantal van deze onderzoeken heb ik ook gelezen en er wordt echt te stellig geschreven in het artikel van doggo. De informatie uit de onderzoeken is veel voorzichtiger, vooral omdat de steekproeven eigenlijk nergens groot genoeg waren en er grote onderlinge verschillen zijn tussen de individuele onderzoeken.

Isaboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 18:15

Hmm moeilijk dus we willen haar niet ongeholpen laten lopen als we toch niet met haar gaan fokken.

Dan krijg je de schijnzwangerschappen, de loopsheden en meer kans op de tumoren inderdaad. Onze kat was ook op latere leeftijd geholpen en heeft ook af moeten geven op de tumoren.

Zo loopt er een rottweiler teef die steeds schijnzwanger is in de buurt maar toch heel grumpie is tegen iedere hond.

Rocksy is heel onderdanig naar andere honden gaat voor iedere hond op de rug liggen. Likt de bekken af. Maar ook met iedere hond kan ze overweg, ze weet namelijk heel goed met welke honden ze ruig kan spelen, welke honden ze voorzichtig moet spelen en welke honden er helemaal niet willen spelen.

Soms word ze afgesnauwd en dat vind ze ook prima dan heeft ze zoiets van oke jij wilt niet spelen.

Veel mensen worden dan boos op hun hond maar ik zeg dan dat ze dat ook moet leren niet alle honden willen spelen en van een snauw word ze echt niet minder. Niet iedere hond zit te wachten op een drukke springerige pup die je bek aflikt.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-20 18:20

Doggo is niet de enige die dit soort dingen aanhaalt. Dus laten we het er maar op houden dat we verschillende meningen hebben maar t uitgangspunt t zelfde is ;)

Ik denk dat met de overweging voor sterilisatie en castratie deze bronnen prima onderbouwend en betrouwbaar genoeg zijn. Zeker als je kijkt naar t niveau van een hoop dierenartsen op dit vlak. Of de ''wil'' van dierenartsen op dit vlak. Aangezien zeker meer dan de helft de risico's buiten baarmoederontsteking en kanker gewoon verzwijgt/niet benoemen ook al vragen mensen om voors en tegens. :)

Isaboy, ik wil je met alle plezier een lading aan artikelen doorsturen met alle voors en tegens. Maar los daarvan, als je overweegt te steriliseren zou ik zeker mbt groeien etc wachten tot zeker 18 maanden.

Die rottweiler kan ook gewoon een verkeerd voorbeeld zijn. Er speelt meer met een hond dan alleen hun intactheid. Zeker bij dit soort rassen.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 18:22

Ik heb twee voorbeelden gehad hier van teefjes die geholpen zijn voor hun eerste loopsheid, toen was dat nog de bedoeling. Nu ik meer geleerd heb hier over zou ik het niet weer doen. Liever zou ik het helemaal niet doen maar goed er moeten nu eenmaal keuzes gemaakt worden. Afhankelijk hoe het gaat verlopen.

De fokker heeft mij in ieder geval geadviseerd om absoluut niet vóór de eerste loopsheid te laten helpen omdat juist die éérste loopsheid van groot belang is. Niet alleen voor de groei maar ook voor de botten en o.a de sluitspier(?) bij het plassen. Voor mij reden genoeg om het niet te doen. Ik gok dat een goede dierenarts dat advies ook zal geven en als je het navraagt aan een fokker zal die dat ook zeggen.

Hoe het gedrag/karakter nu van de hond is, is geen belofte voor de toekomst. Mijn Bodhi liep ook tussen verschillende honden en rassen en had prima respect. Het is 3x mis gegaan en nu heb ik een hond met een trauma die liever niet te veel andere honden ontmoet.

Ik zou dus écht wachten en het de tijd gunnen tot na de pubertijd etc voor het maken van je keus.

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 18:38

kiwiwitje schreef:
Doggo is niet de enige die dit soort dingen aanhaalt. Dus laten we het er maar op houden dat we verschillende meningen hebben maar t uitgangspunt t zelfde is ;)

Klopt, maar bijvoorbeeld zeggen dat testosteron met 30% afneemt, terwijl 1 onderzoek onder 10 honden zegt dat het testosteron level KAN afnemen TOT maximaal 30% gaat mij een beetje ver. De insteek is goed en de globale uitleg is fijn te lezen. Houden we het op een meningsverschil ;).

xDenies schreef:
Ik heb twee voorbeelden gehad hier van teefjes die geholpen zijn voor hun eerste loopsheid, toen was dat nog de bedoeling. Nu ik meer geleerd heb hier over zou ik het niet weer doen. Liever zou ik het helemaal niet doen maar goed er moeten nu eenmaal keuzes gemaakt worden. Afhankelijk hoe het gaat verlopen.

De fokker heeft mij in ieder geval geadviseerd om absoluut niet vóór de eerste loopsheid te laten helpen omdat juist die éérste loopsheid van groot belang is. Niet alleen voor de groei maar ook voor de botten en o.a de sluitspier(?) bij het plassen. Voor mij reden genoeg om het niet te doen. Ik gok dat een goede dierenarts dat advies ook zal geven en als je het navraagt aan een fokker zal die dat ook zeggen.

Bij Reuen laat ik alleen castreren als het echt moet, bij teven echter niet. Per loopsheid groeit de kans op een baarmoederontsteking, daarnaast zit je nog met schijnzwangerheid én het feit dat een loopsheid een behoorlijke aanslag is op het lichaam omdat het lichaam simpel gezegd net doet alsof het puppy's gaat krijgen. De hormonen die hierbij vrij komen hebben een negatief effect op het lichaam.

Bij Reuen kleven over het algemeen meer nadelen aan castreren dan voordelen, bij teven is dit juist andersom. Tenzij ik een hele dominante teef zou hebben, dan zou ik niet zo snel castreren -> terrorteef :').

Wat je zegt over de 1e loopsheid klopt wel, maar dat klopt voor de hele 'uitgroei' periode. Reuen die je te vroeg castreert worden bijvoorbeeld gemiddeld ook langer, maar ze hebben dunnere/meer uitgerekte botten en dat is onwenselijk.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 18:42

Het komt er toch wel op neer dat Mera geholpen gaat worden :) Ik wil gewoon niet straks continu die honden moeten scheiden. Er komt een moment dat Lupa er niet meer is en dan hebben ze alleen elkaar en ik vind het zielig om ze regelmatig apart van elkaar te moeten laten leven. Daar heb ik niet meerdere honden voor.

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 18:45

xDenies schreef:
Het komt er toch wel op neer dat Mera geholpen gaat worden :) Ik wil gewoon niet straks continu die honden moeten scheiden. Er komt een moment dat Lupa er niet meer is en dan hebben ze alleen elkaar en ik vind het zielig om ze regelmatig apart van elkaar te moeten laten leven. Daar heb ik niet meerdere honden voor.

Dat lijkt me inderdaad vreselijk, ontzettend onhandig om zo met je honden samen te leven. Dan is castratie de handige optie én er zitten ook nog eens een hoop voordelen aan :j.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 18:50

Haha die zin staat er wel heel gek :P Maar ik snap wat je bedoelt! Bodhi ga ik niet laten helpen, dus dan is Mera de logische oplossing. Lupa is immers ook geholpen maar dan wel op een andere manier met andere kennis. Die wordt ook alweer 13...

Kimvicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 18:51

Jullie vliegen echt door het topic heen haha.

Sterkte voor de giardia hondjes, super sneu...

Fijn Denies!

Ahhh te leuk Zorry!

Interessant de discussie over voordelen wel/niet en wanneer castreren/steriliseren. Hier weet ik nog niet wat ik doe. Als Skye op deze manier blijft tijdens haar loopsheid dan mag de boel nog lekker blijven zitten haha. Maar ga het haar niet iedere zes maanden aan doen om zich drie weken ruk te voelen.

Vooralsnog is dit haar mening erover :P
Afbeelding

punjab

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 18:59

Zorry wat een liefje. <3

Haha geweldige mening Skye. :)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-20 19:06

Hier zijn ze tijdens de loopsheid alleen rustiger. En t scheelt hier, ik hoef ze alleen maar te scheiden vanaf t moment dat Boellie reageert want dan ovuleren de teven. Eerder heeft ie amper meer interesse in ze.
Dus dan scheid ik ze ong 5 dagen. Dat overleven ze hier best. Zeker omdat beide teven niet /amper willen spelen tijdens de loopsheid.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 19:09

Ik snap jou insteek ook zeker xDenies! Dat zou voor mij ook zeker al meer als genoeg reden zijn om te laten helpen ja.

Ik vind het nog steeds een lastige kwestie hoor (en een interessante discussie) want als je de voor en nadelen langs elkaar legt vind ik het echt niet makkelijk om maar te zeggen; je moet het wel/niet doen. Ik vind de toenemende kans op kanker/baarmoederontsteking na elke loopsheid wel echt zwaar meewegen in het maken van een beslissing als je een teef hebt waar niet mee gefokt gaat worden bv. Ik snap in ieder geval ook heel goed dat mensen liever voorkomen als genezen want tegen de tijd dat het medisch noodzakelijk is, ben je vaak al te laat omdat het dan vaak al kanker is en/of baarmoederontsteking. Na wat ik zelf tijdens studie/stage gezien heb en gehoord heb van DA's ben ik persoonlijk ook wel grotendeels van mening dat je dit soort dingen liever voorkomt als geneest. Maar zo is ieders ervaring en kennis anders natuurlijk.

Maar...Daarentegen vind ik de nadelen; eventuele verandering van karakter, vacht, gewicht e.d. ook zeker iets waar best over nagedacht mag worden want daar hebben de meeste DA's het niet zo 1,2,3 over als ze meteen roepen dat je moet laten helpen namelijk - en daar komt dan idd het 'niet te vroeg laten helpen' bij kijken ook en kijken naar hoe je hond is qua karakter - en zijn het imo ook zeker belangrijke dingen om over na te denken, de risico's die je dan weer neemt met wel helpen.

De poes gaan we bv. zeker weten laten helpen (alleen al vanwege het risico op een nestje mocht ze per ongeluk een keer ontsnappen) maar ook daar even kijken wanneer. De DA gaf het advies 100 dagen na de eerste krolsheid, maar dat hangt voor mij een beetje af wanneer die eerste krolsheid komt. Ze is nu 6 maanden dus dat wil ik nog even een hele tijd voor ons uit schuiven als het even kan haha. In de tussentijd kan ik me nog wat meer inlezen en wil ik ook met de DA zeker nog eens om tafel gaan zitten en het wat dieper bespreken. We hebben hopelijk nog even de tijd om te beslissen, al begint de klok wel te tikken want bij beide zal de eerste loopsheid/krolsheid ook geen half jaar meer gaan duren haha. Ik ga eerst ook eens aankijken hoe de loopsheid bij Arya tot uiting komt, of ze veel last heeft ervan of niet, enz. Dat zal ook zeker nog wel gaan meewegen in de beslissing. Wat Kimvicious ook zegt; als ze echt 3 weken belabberd zou zijn... dat wil ik d'r ook zeker niet aandoen elke keer. Dus wij gaan nog even afwachten voorlopig.

Leuke foto van Skye haha!

@Zorry
Wat een leukerd! En begrijpelijk dat jullie een andere pup gekozen hebben als je nu al zag bij die ene pup dat het karakter niet was wat je wilde.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-20 19:20

Baarmoeder ontsteking is niet direct of altijd een mega probleem. Wat je bijv al kan doen is na/tijdens iedere loopsheid beginnen met Puur Utero of evt monnikspeper zelf. Dit werkt ook bij baarmoeder ontstekingen.
Baarmoeder ontstekingen ontstaan bijna altijd kort na de loopsheid tot ongeveer 2 maanden na loopsheid. Of na dracht. Omdat de baarmoedermond dan iets open heeft gestaan.

Puur Utero zorgt voor opschoning van de baarmoeder. Dit geef ik dus standaard na loopsheid (tenzij we dekken) en na de bevalling tot de teef niet meer vloeit.

Katten help ik sowieso. Maar dat is meer omdat zowel katers als poezen intact vaak gaan sproeien of in huis piesen. Poohma had al nestjes gehad toen ze hier binnen kwam en bij iedere krolsheid pieste ze buiten de bak. Sinds ze geholpen is nooit meer.
Bij katers is het zo dat als je castreert ze vaak niet gaan sproeien en sproeiende katers blijven dat vaak doen ook na castratie. En na een keer een nierpatient gehad te hebben die nonstop binnen pieste.. wilde ik dat graag voorkomen. Dexter was al gecastreerd toen hij kwam (vermoeddelijk op 12 weken)
Pooh hebben we op 5 of 6 maanden laten doen.

NorwayFjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 19:30

Wat dat betreft is het voor mij makkelijk, toen ik Mulan tegen kwam was ze al gesteriliseerd... Ik weet niet wat ik zou doen als ik moest kiezen, bij Denise snap ik het heel goed omdat je inderdaad ook nog Bodhi hebt. Lastig hoor verder allemaal!

Wat een snoepje Zorry <3 Begrijpelijk dat jullie voor deze pup gaan! Nog 2 weekjes geduld :D

Hihi die foto van Skye, heerlijk die momenten op de foto te kunnen zetten xD

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 19:34

En Bodhi & Mera zijn volle broer en zus, willenweniet. Haha :P

Maar ik kijk wel een beetje tegen de vachtverandering etc op. Maarja Lupa heeft ook altijd heel mooi in haar vacht gezeten en nu ze echt op leeftijd wordt ziet het er minder goed uit. Dus ja … als als als ..

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 19:36

Pfoe ja dat sproeien van de katten binnen lijkt me ook echt heel vervelend. Ik hoop niet dat Sansa dat gaat doen al voor ze geholpen wordt aangezien poezen dat idd ook kunnen doen.

Rex hebben we 11 jaar terug gecastreerd met 2 jarige leeftijd omdat hij heel vaak last had van een ontsteking aan z'n 'ding' en heel veel lekte ook en daar echt last van had. Bepaald gedrag is bij hem ook erin gebleven erna, zoals markeren enz. Als hij bij anderen in huis was, ging hij standaard markeren tegen de meubels - vreselijk :( Blij dat ik dat met een teef niet heb :')

En dat Puur Otero had ik nog niet van gehoord kiwi, ga ik eens wat meer over lezen want dat klinkt interessant.