Hèt vogeltopic !

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xReetch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 18:10

Welkom viphorse! Veel plezier met je nieuwe vriendinnetje!
Ik heb altijd begrepen dat roodstaarten speelse vogels zijn, dus dat speelgoed zal wel gewaardeerd worden. :)

Ik voer mijn naaktoogkaketoe (ik gok iets kleiner/lichter dan een roodstaart) Konacorn Papegaaienvoer met pepers en pinda. Van andere zaadmengsels laat zij veel liggen. En verder natuurlijk beloningen bij het trainen en wat groente en fruit. Aangezien mevrouw erg kieskeurig is ben ik ook wel benieuwd wat jullie gaaien lekker vinden :P

Ik heb verder niet veel verstand van de roodstaart specifiek, maar kaketoes maken snel vet aan, dus ik denk dat een roodstaart wel wat meer kan hebben. Uiteraard ook afhankelijk van de vogel.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 18:13

Mijn edelpapegaai krijgt verse groenten, fruit, nutribird pellets, Greenparrot natural mix, greenparrot oceano mix, noten (verschillende soorten, waaronder cedar, palm, cashew, hazelnoten, macademia, walnoten etc) en verse takken, bloemen (oa rozen) en kruiden, rijst, pasta, bonenmix etc.

viphorse

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 19:06

Nutribird heb ik nu ook gekocht en een mix van verschillende soorten noten.

Momenteel heeft ze nu haar speelgoed ontdekt en langzaam gaat ze ermee spelen .
Morgen weer een poging doen met de plantenspuit :=

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 19:51

Ik zou haar eerst even heel goed laten wennen voor je met de plantenspuit aan de gang gaat. Vaak zorgt dat voor veel prikkels en ze zit al in een nieuwe omgeving dus dat kan haar te veel worden waardoor ze er straks misschien echt een hekel aan krijgt.
Vaak geven ze zelf aan wanneer ze willen douchen. Mijn papegaai gaat dan spetteren in zijn waterbakje. Ik laat het hem bepalen en op die manier begon hij het echt leuk te vinden.

henst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 20:44

Hoi
er zijn hier welicht mensen met grasparkieten. Wat geven jullie aan jullie vogels. ik heef nu Prestige budgies van versele-laga. nu zou ik premium prestige budgies ook van verzele-lage gaan geven. Wat is het verschil tussen die twee en zijn er mensen die die laatste geven?

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 21:09

henst schreef:
Hoi
er zijn hier welicht mensen met grasparkieten. Wat geven jullie aan jullie vogels. ik heef nu Prestige budgies van versele-laga. nu zou ik premium prestige budgies ook van verzele-lage gaan geven. Wat is het verschil tussen die twee en zijn er mensen die die laatste geven?

Ik voer ook van versele laga, gewoon de basis dus niet de premium. Ik heb het toen der tijd uitgezocht en er zaten rare korreltjes in. Ik heb liever gewoon goed basiszaad, aangevuld met onkruidzaad. Daarnaast krijgen ze (gedroogde) kruiden en eivoer. :) en af en toe groente zoals witlof of stukje komkommer of wortel.

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 21:12

Welkom viphorse! Heb je ook ene foto al van je nieuwe vogel? :D
Ik heb zelf niet zoveel met grotere vogels. Ik vond grasparkieten in het begin al eng, maar nu niet meer. := :')

henst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 21:43

Ik dacht dat eivoer alleen was als je wilde kweken.

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 21:51

henst schreef:
Ik dacht dat eivoer alleen was als je wilde kweken.

Nee hoor, dit kan je gewoon geven. Vooral in de rui periode. :j niet teveel geven, anders worden ze te dik.
Geef je ook maagkiezel en gritt?

blokjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 22:06

Wij voeren alleen eivoer in broed periode en rui verder niet.

Normaal voeren wij gewoon zaadmengsel. In de winter geregeld trosgierst in de zomermaanden een stuk minder. En fruit en groenten.
Wij hebben rosella's, turquosines, kanaries en diamant duifjes.

De turquosines krijgen wel een stuk minder fruit etc omdat die gevoeliger zijn qua voer (zegt mijn man )

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 22:28

Ik geef eigenlijk geen fruit. Weet niet meer precies waarom maar ze raden het af bij grasparkieten. Volgens mij omdat er veel suiker in zit.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 00:05

Goh en mijn catharina's krijgen behoorlijk veel fruit. Blijkbaar bestaat hun rantsoen in de natuur uit 50% fruit.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 01:38

Bij gras en valkparkieten wordt het idd afgeraden omdat fruit snel gaat gisten in de krop. Daar is hun verteringsstelsel niet tegen bestand en kunnen ze snel ziek worden.
Een enkele keer kan het, maar liever niet dus.
Hoe het bij Catherina's zit weet ik niet precies (want die heb ik nooit gehad :P ). Ik geloof dat zij er wel beter bestand zijn en zoals Lukasje zegt ook meer fruit eten in het wild.

Bij de Edelpapegaai is het juist andersom. Die halen ook hoofdzakelijk hun vocht uit groente en fruit, dus voor hen is het heel belangrijk. Al voer ik wel meer groente dan fruit, maar meneer heeft zijn voorkeur voor oa Mango en granaatappelpitjes (die zo leuk uit elkaar splatten en we daarna de muren opnieuw kunnen witten :') ).

Met dit warme weer is het alleen vervelend dat er zo snel fruitvliegjes op af komen. Tot gisteren had ik er geen last van, maar toen zaten er toch helaas fruitvliegjes bij.

henst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 07:29

Nee ik voer geen grind of kiezel moet dat dan ik heb schelpenzand in mijn kooi.als jullie eivoer geven hoe doen jullie dat? Ik zag dat ze bij versele-laga Orlux eivoer hebben . Twee soorten hebben het eivoer droog en gold patee wat is het verschil en wat voeren jullie ? Eivoer is voor mij onbekend daarom al die vragen.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 07:31

Schelpenzand is erg slecht voor hun luchtwegen, ogen en andere slijmvliezen. Dat zou ik dus niet doen.
Je kunt beter beukensnippers, Corbo of zeoliet gebruiken.

Voor eivoer gebruik ik Geldof eivoer voor grote parkieten en papegaaien <3 Topspul!

henst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 07:33

Het hene waar ik het over heb is eivoer voor grasperkieten.

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 09:16

Ik heb eivoer van Witte Molen..
https://www.avonturiashop.nl/witte-mole ... r-1kg.html

Ik zou gritt en maagkiezel aanraden te geven in een apart bakje en een mineraalsteen op te hangen voor hun snavel.

Maagkiezel
https://www.avonturiashop.nl/esve-ma-ki ... results=17

Grit (kan ook via steen)
https://www.avonturiashop.nl/orlux-mine ... results=51

En het liefst dan nog een iodineblok.
https://www.avonturiashop.nl/iodine-pik ... results=21

Zijn maar voorbeelden. Maar Grit, Maagkiezel en iodine zijn belangrijk voor ze. :j
Ik heb kartonsnippers op de bodem (green mile)
http://www.ivorys-parkietenfun.nl/Green-mile

henst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 09:49

Zulke roze miniraalsteen hebben ze maar grit en maagkiezel dat niet ik ga proberen deze week naar de dierenwinkel te gaan.

henst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 10:46

Wat is het verschil tussen een grit blok miniraalblok en een iodineblok? Of is een miniraalblok en iodineblok het zelfde dat zijn toch die roze bloken ?

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 10:57

henst schreef:
Wat is het verschil tussen een grit blok miniraalblok en een iodineblok? Of is een miniraalblok en iodineblok het zelfde dat zijn toch die roze bloken ?

Gritblok zijn een soort steentjes/stukjes schelp en een iodineblok is inderdaad roze, maar in de meeste roze blokken zit geen iodine, moet er echt op staan. := Deze is ook moeilijk te krijgen in de winkels.

xReetch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 12:30

Ik heb zelf geen iodine/jodium blok, ik heb gelezen dat dit ook in sepia zit. Alle andere mineralen zitten in het mineraalblok dat ik ze aanbied. Ik kan alleen nergens vinden wat er in de grit (ma-ki) zit die ik heb.
Voor zo ver ik weet zit er qua voedingsstoffen geen/amper verschil in grit en een mineraalblok (natuurlijk afhankelijk van welke je koopt)

Maagkiezel lees ik wisselende berichten over. Het is nodig voor de vertering in de krop, maar een ander zegt dat vogels die hun zaden pellen (kromsnavels) dit niet nodig hebben. Hoe staan jullie hierin?

henst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 12:33

Ik heb geen ervaring met dit soort dingen. Ben mijn over zulke dingen aan het inlezen.meschien eens bij een kweker langstaan. Die hebben veel ervaring met dit soort dingen.

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 12:55

xReetch schreef:
Ik heb zelf geen iodine/jodium blok, ik heb gelezen dat dit ook in sepia zit. Alle andere mineralen zitten in het mineraalblok dat ik ze aanbied. Ik kan alleen nergens vinden wat er in de grit (ma-ki) zit die ik heb.
Voor zo ver ik weet zit er qua voedingsstoffen geen/amper verschil in grit en een mineraalblok (natuurlijk afhankelijk van welke je koopt)

Maagkiezel lees ik wisselende berichten over. Het is nodig voor de vertering in de krop, maar een ander zegt dat vogels die hun zaden pellen (kromsnavels) dit niet nodig hebben. Hoe staan jullie hierin?

Ik heb de informatie ook maar van kwekers. :)
Sepia bevat te veel zout zeggen ze, vandaar het aparte blok

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 23:15

Ik bied ook eivoer aan, droge, kleine korrels zijn het. Ongeveer 2x/week strooi ik dat over hun zaadmengsel maar ik heb niet de indruk dat ze daar goed van eten.
Wat doen jullie? Hoe bieden jullie dat aan? Wat doe je waardoor ze het zeker eten?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 23:20

In mijn eivoer zitten enorm veel verschillende dingen, waaronder garnaaltjes, meelwormen, rivierkreeftjes, besjes en soms zelfs kleine visjes.
Ze zijn er hier echt wild van! Zodra ik een schaal neerzet vallen ze er op aan en als ze zien dat ik een schaal heb hangen ze spontaan in het gaas :') . En ik ken meerdere kwekers die hun niet-eivoer etende vogels er toch aan gekregen hebben door deze variant te proberen.

Voorbeeldje :D Wel een oud filmpje hoor. Maar dan zie je meteen hoe het eruit ziet.