Border collie topic!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kohtje

Re: Border collie topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 09:39

Een bc van 1000 euro komt uit ouders die op vanalles getest zijn. Als alles getest wordt zoals dna,heupen,ogen dan kost dat een hoop geld.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 09:52

Ik meld me hier ook even,
Mijn vader heeft een kortharige teef, Lenka, die ondertussen al 15 jaar oud is en het nog prima doet al zie je haar steeds meer aftakelen. Maar ze krijgt medicatie en dat gaat best goed!

Bij mijn moeder hebben we een ongelukje, we hebben een bruine labrador teef en de buren een hele mooie Bc reu, jullie raden het al. (Desde)mona is ontzettend schattig door de combi BC en lab, alleen zijn haar voor pootjes wat te kort. Maar ze kan keihard rennen, zal op de lange termijn misschien moeilijker worden. Ze is nu 2, maar weet haar puppy charmes nog te gebruiken.

Ik probeer vanavond eens een foto te nemen.
Beide werken niet, Lenka gaat mee naar de paarden wat ze fantastisch vindt, Mona is echt een goede huishond met veel enthousiasme en veel beter luistert dan haar moeder :+

wat heerlijk om al die borders hier voorbij te zien komen trouwens! En wat jullie er allemaal mee doen, phoe. Fantastische honden zijn het!

Xanthippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 11:00

Little_Gift schreef:
Dat mensen liever andere BC's zien, de hedendaagse sport - en huis/tuin/keuken BC, nou fijn toch, maar voor mij is dat ook een tikkeltje minder een BC, niet minder hond, niet minder stamboom BC maar wel iets minder BC omdat het dus niet (meer) beantwoordt aan het type BC dat van oudsher dé BC was!

Zelfde als met de Duitse Herder (laat me er daar ook een paar van gehad hebben!) die de dag van vandaag toch echt geen DH meer is, al wordt hij wel zo benoemd en gekeurd en staat het papiertje te ronken van de bloedlijnen, het is geen DH meer zoals bedoeld was door de stichter van het ras... en dat kan men nu eenmaal niet ontkennen, die hyena-achtige ruggen, die logge voorhand, tegenwoordig bestaan ze nu zelfs al in "black&tan"... dat is niet de echte DH maar een vervolg van mensgefokte DH varianten.

Dan is geen één hond meer écht zijn ras. Tenzij misschien de kleine ratten, dat zullen altijd poedersuiker (pardon my French) blijven :D

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 11:16

Little_Gift schreef:
Nou prima toch dat jullie niet herderen? Maar waarom dan altijd zo aangevallen tov degenen die dit wel doen?
En duizend en één beweringen waarom jullie niet herderen? Het is nu eenmaal zo dat er een drastisch verschil ontstaan is tussen de hedendaagse "niet herderende" BC's en de "echte origineel bedoelde" BC's (ISDS, schapendrijvers enz)... dat kan toch niemand ontkennen?!
En de echte oorspronkelijke BC's waren nou eenmaal die ISDS'ers en schapendrijvers... is dat zo'n crime om dat dan ook zo te benoemen? Neen toch? Enkel de feiten die gezegd worden...
Dat mensen liever andere BC's zien, de hedendaagse sport - en huis/tuin/keuken BC, nou fijn toch, maar voor mij is dat ook een tikkeltje minder een BC, niet minder hond, niet minder stamboom BC maar wel iets minder BC omdat het dus niet (meer) beantwoordt aan het type BC dat van oudsher dé BC was!

Zelfde als met de Duitse Herder (laat me er daar ook een paar van gehad hebben!) die de dag van vandaag toch echt geen DH meer is, al wordt hij wel zo benoemd en gekeurd en staat het papiertje te ronken van de bloedlijnen, het is geen DH meer zoals bedoeld was door de stichter van het ras... en dat kan men nu eenmaal niet ontkennen, die hyena-achtige ruggen, die logge voorhand, tegenwoordig bestaan ze nu zelfs al in "black&tan"... dat is niet de echte DH maar een vervolg van mensgefokte DH varianten.

En een papiertje van 1000 euro? Nou nee hoor, dat leg ik echt niet neer voor "slechts" een Border Collie (en ja ik heb zelf een BC en ja het is een ISDS lijn maar 1000 euro voor een BC?? Kom op zeg, er zijn wel tig exclusievere rassen die dat geld (in mijn ogen eveneens niet waard zijn) kunnen vragen maar toch geen BC hé zeg..)

Jij spreekt je nu wel zelf tegen hé?
Mij afbranden omdat ik bij de enige BC die ik toevallig heb zonder ISDS papieren (maar die wel uit een hele goeie werklijn stamt, en VDH papieren heeft) niet bereid ben bovenop de koopprijs nog eens een Rom te doen voor 1000 euro, enkel en alleen omdat ik graag de heupen officieel getest wil zien.

Herder jij dan zelf met je hond?
Ik wel, ik heb van maart t/m oktober een betaalde job aan de schapen, en buiten het hoedseizoen gebruik ik mijn honden hier thuis aan de schapen.

Kijk, ik ben er ook niet gelukkig mee dat men probeert een hond die van oudsher gefokt is om te werken tracht om te buigen naar een allround gezinshond.
Maar eigenlijk is het heel simpel, er zijn werklijnen en showlijnen.
En ieder kiest dat waar hij of zij happy mee is ;)
Ik tracht andere mensen in hun waarde te laten, als hun blij zijn met hun hondje, heel fijn voor ze.
Ook al zou ik zo een hond nooit aanschaffen.

En nog eens heel eerlijk? Als ik ooit een nest zou hebben dan zijn er maar heel weinig beroeps-herders waar ik een hond aan zou verkopen.
Voor een leven waar ze buiten in een ren, of in een donkere stal mogen zitten, met geluk wat te eten krijgen en eruit mogen als ze aan het werk mogen?
Waar een hond vaak sneller gekocht en verkocht wordt als door de gemiddelde mens een paar schoenen. Nee, dank je feestelijk, heb genoeg schrijnende gevallen gezien.

En ja, dat een ISDS hond die op niks behalve de ogen getest is een pak minder kost lijkt me ook wel logisch. Probeer maar eens een röntgenfoto naar het ISDS te sturen, die lachen je uit :+
Wat ik ook niet goed vindt, er zijn teveel topreuen in het schapendrijven waar je van weet dat die OCD/ slechte heupen vererven, maar omdat ie het zo goed doet in het wedstrijdwereldje wordt er toch en masse naar toe gerend (ook door mensen uit de showwereld btw, ik ben er geen voorstander van de twee lijnen met elkaar te mengen, maar dat is weer een heel andere discussie)

Mijn motto is gezondheid, werkvermogen en karakter, precies in die volgorde!

Mijn mening was (en is nog steeds) dat men de twee richtingen wel mag opsplitsen, en de werklijn van mijn part working sheepdog mag noemen, voor mij is dat labeltje BC niet eens zo belangrijk...
Als het maar gezond is, goed werkt, en een prettig karakter heeft :D

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 11:47

Ach dan ben ik blij met mijn papierloze border, waarvan ik toch niet kan bewijzen dat die zuiver is :D en waar ik in mijn ogen een net bedrag voor neergelegd heb.
Heb ik dit gedoe tenminste niet :P

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 13:12

Misschien een extra topic openen met Andere sporten met je BC en dan Schapendrijven met je BC. Denk dat het dan een stuk gezelliger is.

Wat boeit het iemand nou of je wel of niet naar de schapen gaat. Ja, een BC is daar officieel voor maar hoeveel mensen doen met hun jachthond jacht? Ik denk dat wel 90% van de mensen die een hond hebben niet de hond gebruiken waar hij van oorsprong vandaan kwam.

Zolang je maar gek bent met je hond en je hond genoeg beweging heeft dan is dat toch prima.
Ik snap echt dit discussie punt niet

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 14:00

Ik zat ook al met de gedachte te spelen om een topic te openen voor de sportende Border Collie.

In ieder geval ga ik vanavond Hooperen met Isis, eindelijk is het veld goed genoeg voor Hoopers. *\o/*

Verder heb ik van de pensionstal waar Cherise staat toestemming gekregen om met Isis in de binnenbak te trainen als er geen ruiters zijn. Meestal is de bak vanaf een uur op 9 's avonds vrij dus daar ga ik best zo nu en dan gebruik van maken.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 14:02

Jaloers!

Hier ligt behendigheid al 4 weken stil. Gelukkig vorige week woensdag een half uurtje kunnen doen maar wel simpel gehouden. Wordt weer tijd voor mooi weer

eestheer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 15:29

Ik val even binnen!
Ik ben erg geïnteresseerd in het BC ras en hoop in de toekomst zeker een BC te kunnen aanschaffen..
Nou kreeg ik laatste de vraag van iemand wat het verschil is tussen een Aussie en een BC maar daar kon ik zelf eigenlijk geen antwoord op geven..
Kunnen jullie me daarmee helpen?
Alvast bedankt! :)

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 15:30

Afgezien van de bouw/vacht etc vind ik de Aussie wat rustiger

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 15:48

Even mijn knapperd laten zien :D

Vanmiddag in de tuin gemaakt:

Afbeelding

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 18:57

Aussie en Border worden vaak met elkaar vergeleken. Bij ons trainen meer Aussies dan Borders en ik kan niet zeggen dat er qua karakter veel verschil in zit. Ze zijn net zo werkwillig en enthousiast, hebben wel veel minder drijfinstinct, dat valt echt op. En ze zijn een stuk eigenwijzer, hebben ze ook geen zin om te werken gebeurt dat ook niet. Dan heb je nog de duidelijke verschillen qua bouw, vacht en kleur.

Wij hebben een Aussie overwogen als tweede of derde hond, maar die keuze uiteindelijk aan de kant gelegd omdat ze zo eigenwijs kunnen zijn. Nu hebben we een stronteigenwijze Sheltie. :+

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 22:45

Net terug van een fijne avond hoopers.
Mijn zoon was mee wat voor Isis best lastig was, zie dan maar eens haar concentratie vast te houden.

Ik werkte samen met we BC X Aus opvallend verschil vind ik dat de BC fanatieker en sneller is dan de Aus, maar daarmee ook sneller wat slordig.
De Aus is gemiddeld wat preciezer in de uitvoering van de gevraagde oefening.

Isis is vergeleken met de andere BC's uit de lessen nog fanatieker en dat vind ik dan weer leuk, altijd vlammetjes uit de ogen als ze aan het werk is.
Isis vindt alles leuk en doet alles vol overgave en op een zichtbaar blije manier.
Als het mij dan lukt om alles in goede banen te leiden dan is dat zo genieten.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 00:26

Ik heb vanavond ook weer even heerlijk behendigheid kunnen doen. Goed halfuurtje en ben toen gestopt.
Hij was zo fijn! Zeker na zo'n lange tijd stil te hebben gelegen.

Bijna geen latjes en het vooruit sturen ging zo fijn!
Het blijven liggen aan de start was wel een drama.
Ben nu zo ver dat hij niet meer springt maar er om heen loopt. Dus een beloning heeft hij niet en leg hem dan steeds terug.
Heb wel eens lessen gehad dat ik hem 20 keer terug moest legge op 1 rondje.
Vandaag was 3 keer het meest.

Goed vooruit gegaan toch.

Wanneer het weer licht is zal ik filmpjes plaatsen :D

Xanthippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 10:40

Gisteren training gehad op de hondenschool, en wat deed mijne puppy het toch goed!
Zondag zijn het overgangsproeven en ik werd aangemoedigd om zeker mee te doen, ook al is Noxx nog maar net 7 maanden.
Als zondag alles zo goed gaat als gisteren, slaag ik met vlag en wimpel.
Zo trots op mijne kleine vent <3

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 10:52

eestheer schreef:
Ik val even binnen!
Ik ben erg geïnteresseerd in het BC ras en hoop in de toekomst zeker een BC te kunnen aanschaffen..
Nou kreeg ik laatste de vraag van iemand wat het verschil is tussen een Aussie en een BC maar daar kon ik zelf eigenlijk geen antwoord op geven..
Kunnen jullie me daarmee helpen?
Alvast bedankt! :)

Ik heb beide rassen, persoonlijk vind ik een border zachter van karakter als een aussie.
De aussie hier is ook meer van het beschermen van zijn hof en mensen, meer terughoudend naar vreemde mensen, waar de borders meer meteen "allemansvriendjes" zijn.

Beide zijn rassen waar je iets mee zult moeten gaan doen, sportieve honden die niet geschikt zijn voor mensen die graag op de sofa zitten :D

Wat bouw betreft vind ik de aussie wat meer "bone" hebben, maar goed, dat hebben de borders uit showlijn ook. Binnen beide rassen is er een werk- en showlijn.

Opvallend ook hoe anders de wil-to-please is.
Mijn borders doen graag iets voor je, om je een plezier te doen, de aussie doet iets voor je meer met het idee: wat zit er voor mij in?
Die vind ik beloningsgerichter...en eigenwijzer.

Waar de borders doen wat je vraagt, kijkt de aussie je aan van "meen je dat nu, moet ik dat echt doen"?

Als jij nadenkt over een van beide rassen, bedenk je dan van te voren wat je graag wil gaan doen met je hond, en basseer daar dan je keuze op.
Ga eens op bezoek bij fokkers van beide rassen, ga eens naar behendigheidswedstrijden, schapendrijven of what ever, naar dat waar je interesse gebied ligt en kijk naar die honden, spreek mensen aan en vraag naar hoe hun hond is en wat ze ermee doen.

Tamzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 12:11

Volgens mij loopt er een loopse teef rond hier. Bing jankt bijna de hele dag door. Ben je net een uur met hem weg geweest, staat hij na een halfuur alweer voor je neus, zo van "gaan we achter de teefjes aan?" :p
Ook heeft hij minder aandacht voor mij en de bal, hij gaat liever snuffelen, likken en plassen.

Of hij heeft gewoon weer kolder in de kop :D

eestheer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 10:32

Thanks voor de duidelijke uitleg. Dacht zelf ook al zoiets, maar kon het niet met zekerheid zeggen vandaar dat ik het even vraag! :)

Verder lees ik gezellig mee hier! Ik hoop in de toekomst (misschien hele nabije toekomst ;) ) zelf een BC te hebben.. Dus wie weet stel ik hier ooit nog mijn BC voor :)

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 10:48

Ik heb zelf geen aussie, we hebben er wel naar gekeken maar de border trok ons toch meer. Er lopen wel veel aussies in de frisbee en ik moet eerlijk zeggen dat ik heel blij ben dat wij er niet voor gegaan zijn. Het kan uiteraard toeval zijn, maar er zijn er toch redelijk wat die niet goed met andere honden kunnen, en ik ken er een aantal die als ze een dag geen zin hebben, ook echt niet aan de gang te krijgen zijn.
Maar goed, dat is natuurlijk ook omdat wij gewoon blij zijn met de honden die we hebben en je dan bij een ander ziet wat niet bij ons zou passen. Ik denk dat als je het al die aussie eigenaren vraagt ze blij zijn met hun honden en commentaar zullen hebben op t gedrag van de borders die zij tegenkomen.

Gister controlefoto laten maken van Gizmo zijn rug. Hij liep weer wat stijf dus ik was toch erg bang dat die tussenwervelschijven achteruit waren gegaan. Maar tot mijn verbazing zagen de foto's er beter uit dan een half jaar geleden, dus het lijkt er toch op dat hij als een soort zelfbescherming een houding aan heeft geleerd. Natuurlijk ook niet ideaal, maar wel een opluchting dat er verder niks verslechterd is en we dus ook gewoon lekker kunnen blijven sporten.
Kan m dus ook gewoon inschrijven voor de 1e frisbee wedstrijd weer over 2 weken :)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 11:06

Ik heb lekker een weekje vrij, dus we maken de nodige kilometers nu. <3

Puk gaat heel goed, ze blijkt alleen agressief naar vreemde mensen en vooral mannen. Overigens is het wel angst agressie, dus nu opzoek naar de trigger en dan hebben we weer iets om op te trainen. :)

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 19:16

Ik heb sinds vorige week eindelijk mijn BC pup :D
Ze heet Marloes, en ze is een choco merle teefje :)
Afbeelding

Ik heb haar nu een weekje en ze leert erg snel, ze heeft het zitten op commando al door en het blijf begint ook te dagen.. Het enige vervelende is dat ze mijn konijnen in de tuin en de kat binnen probeert te drijven.. 9 maart starten we met de puppycursus dus hopelijk krijg ik dan goede tips om dat af te leren.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 20:02

Ach wat een schatje!

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 20:32

Wat een schatje! :D
Hoe kom je bij die naam?

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 20:41

JesdaJinn schreef:
Wat een schatje! :D
Hoe kom je bij die naam?

Ze was een cadeau van vrienden van mijn moeder. Hun dochter zou een hond van hun krijgen, maar is plotseling overleden aan een longembolie. Toen ze hoorden dat ik bezig was met alles financieel rond te krijgen voor een hond, boden ze aan om een hond voor mij te kopen als een soort eerbetoon/nagedachtenis voor hun dochter. Mijn moeder en die vrouw hebben enorm veel meegemaakt samen, dus ze wilde het graag. Toen ik haar zag schoot de naam Marloes me meteen te binnen, dat was tevens de naam van dat overleden meisje. Dus zo doende.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 20:42

Aha. Was gewoon benieuwd hoor ;)
Zit dus een heel verhaal achter