Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Little_Gift schreef:Dat mensen liever andere BC's zien, de hedendaagse sport - en huis/tuin/keuken BC, nou fijn toch, maar voor mij is dat ook een tikkeltje minder een BC, niet minder hond, niet minder stamboom BC maar wel iets minder BC omdat het dus niet (meer) beantwoordt aan het type BC dat van oudsher dé BC was!
Zelfde als met de Duitse Herder (laat me er daar ook een paar van gehad hebben!) die de dag van vandaag toch echt geen DH meer is, al wordt hij wel zo benoemd en gekeurd en staat het papiertje te ronken van de bloedlijnen, het is geen DH meer zoals bedoeld was door de stichter van het ras... en dat kan men nu eenmaal niet ontkennen, die hyena-achtige ruggen, die logge voorhand, tegenwoordig bestaan ze nu zelfs al in "black&tan"... dat is niet de echte DH maar een vervolg van mensgefokte DH varianten.
Little_Gift schreef:Nou prima toch dat jullie niet herderen? Maar waarom dan altijd zo aangevallen tov degenen die dit wel doen?
En duizend en één beweringen waarom jullie niet herderen? Het is nu eenmaal zo dat er een drastisch verschil ontstaan is tussen de hedendaagse "niet herderende" BC's en de "echte origineel bedoelde" BC's (ISDS, schapendrijvers enz)... dat kan toch niemand ontkennen?!
En de echte oorspronkelijke BC's waren nou eenmaal die ISDS'ers en schapendrijvers... is dat zo'n crime om dat dan ook zo te benoemen? Neen toch? Enkel de feiten die gezegd worden...
Dat mensen liever andere BC's zien, de hedendaagse sport - en huis/tuin/keuken BC, nou fijn toch, maar voor mij is dat ook een tikkeltje minder een BC, niet minder hond, niet minder stamboom BC maar wel iets minder BC omdat het dus niet (meer) beantwoordt aan het type BC dat van oudsher dé BC was!
Zelfde als met de Duitse Herder (laat me er daar ook een paar van gehad hebben!) die de dag van vandaag toch echt geen DH meer is, al wordt hij wel zo benoemd en gekeurd en staat het papiertje te ronken van de bloedlijnen, het is geen DH meer zoals bedoeld was door de stichter van het ras... en dat kan men nu eenmaal niet ontkennen, die hyena-achtige ruggen, die logge voorhand, tegenwoordig bestaan ze nu zelfs al in "black&tan"... dat is niet de echte DH maar een vervolg van mensgefokte DH varianten.
En een papiertje van 1000 euro? Nou nee hoor, dat leg ik echt niet neer voor "slechts" een Border Collie (en ja ik heb zelf een BC en ja het is een ISDS lijn maar 1000 euro voor een BC?? Kom op zeg, er zijn wel tig exclusievere rassen die dat geld (in mijn ogen eveneens niet waard zijn) kunnen vragen maar toch geen BC hé zeg..)
eestheer schreef:Ik val even binnen!
Ik ben erg geïnteresseerd in het BC ras en hoop in de toekomst zeker een BC te kunnen aanschaffen..
Nou kreeg ik laatste de vraag van iemand wat het verschil is tussen een Aussie en een BC maar daar kon ik zelf eigenlijk geen antwoord op geven..
Kunnen jullie me daarmee helpen?
Alvast bedankt!
JesdaJinn schreef:Wat een schatje!
Hoe kom je bij die naam?