gezellig praten over jouw konijn!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 14:49

DNIEZE schreef:
EskeGirl schreef:
Zorgen voor een dapper vriendje kan helpen ;)

En verder, laat hem jou benaderen. Maak eens een ren en ga erbij zitten met wat lekker (wortel bijvoorbeeld) en doe niks. Geef hem de wortel, maar probeer hem niet te aaien. Bouw dit rustig uit, tot hij je vertrouwt.
Billy is ook wat angstiger. Aaien vind het niet zo leuk, maar een worteltje halen: prima. Hij is tammer geweest, maar door in een korte periode een paar keer moeten oppakken en vangen, dat heeft het niet veel goeds gedaan.

Kyra vindt aaien op z'n tijd wel prima, maar beide zijn geen tamme knuffelkonijnen.

Een vriendje komt er met de tijd, maar hij moet eerst gecastreerd worden en dan herstellen... daarna kunnen we pas een vriendje voor hem zoeken...

Het hoeft ook geen knuffel konijn te worden.. maar als hij savonds naar binnen moet in ze hok moeten we hem wel te pakken kunnen krijgen want wij willen ook graag naar bed savonds....

Maar hoe groot is zijn hok?
Mijn binnenkonijnen hebben de eerste week bij mij zo gezeten:

Afbeelding

Na een week de ren weg en ze kregen de hele eetkamer. Opsluiten in een hok is gewoon frustrerend voor zo'n beestje. En als je er straks twee hebt vreten ze die frustraties op elkaar uit. Tenminste, die kans bestaat. Bovendien begrijp ik dat hij overdag buiten is en verder binnen? Hoe doe je dat in de winter?

DeniesRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 14:58

dit begrijp je verkeerd...
Hij is hele dagen buiten, ze hok staat buiten en de tuin is ook buiten... heb niks over binnen vermeld toch?

Zijn hok is overigens groot zat... hij heeft een hele bovenverdieping en ook nog een onderverdieping die loopt door naar zijn ren ( wij doen hem altijd nog los in de tuin omdat dat nog meer ruimte is dan zijn ren uiteraard...)

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 15:01

DNIEZE schreef:
Een vriendje komt er met de tijd, maar hij moet eerst gecastreerd worden en dan herstellen... daarna kunnen we pas een vriendje voor hem zoeken...

Het hoeft ook geen knuffel konijn te worden.. maar als hij savonds naar binnen moet in ze hok moeten we hem wel te pakken kunnen krijgen want wij willen ook graag naar bed savonds....

Hierdoor dacht ik dat ;)

Wat is groot zat? Wat zijn de afmetingen? Heb je een foto?
Ik ken een hoop mensen die een meter hok met twee verdiepingen "groot zat" noemen maar dat is het dus echt niet.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Re: gezellig praten over jouw konijn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 15:06

Maar als zowel ren als hok in de tuin zijn, kan je toch gewoon je nijn in zn hok lokken? Hoef je helemaal niet op te pakken. Jij geen gedoe, nijn geen stress.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 15:09

Of 's avonds als ie erin moet pas biks geven. Doe ik hier ook als ze loslopen en ze zijn dan heel snel terug. Ze weten dan gewoon dat ze 's avonds biks krijgen en gaan dan vanzelf terug. Ik loop er hooguit wat achteraan als er één achterblijft maar ik pak ze niet op.

DeniesRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 15:12

Oke, ja ik bedoelde hier mee naar binnen.. echt zijn hok in zeg maar...

Ik heb een voorbeeld foto van zijn hok, dit is overigens niet zijn hele hok.
Wij hebben een eigen gemaakte ren nog er aan vast gebouwd... dus het onderste gedeelte is uitgebreid... Hier zit die alleen in als wij niet thuis zijn of op bed liggen.. de rest van de tijd als we thuis zitten loopt die los in de tuin

Afbeelding

Zwerte: we hoeven hem ook niet persee op te pakken hoor... maar hij ga je een konijn in een hok lokken... ...

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 15:19

Ah, oke. Dat is dan niet heel klein, sorry. Ik denk bij hok altijd aan een twee verdiepingenhok en that's it. Of kleiner.

Wanneer geef je hem biks? Of wat vind ie heel lekker? Het punt is dat ie het hok nu als negatief ziet, en dat zou je om moeten buigen naar positief. Als je hem dus 's avonds voert of hem iets lekkers geeft in het hok, dan koppelt ie dat daaraan. Je kunt hem bijv iets lekkers geven als je hem los laat, als ie zelf z'n hok in gaat, en als je hem erin gelokt krijgt. Kost wat tijd maar ik weet zeker dat het zal lukken. En anders "drijf" je hem een beetje ernaar toe. Vinden ze hier ook niet leuk maar het werkt wel en is minder stressvol dan oppakken.

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 15:43

spookyskippy schreef:
Nee hoor, maak je maar geen zorgen. Hier laten ze zichzelf ook vaak vallen.

Dat doet onze hanz ook,
schrok me de eerste keer kapot zeg :')
ging hij gewoon liggen maffen :+

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 15:46

Ik had het ze dus aangeleerd met snoepjes. Ik had de snoepjes in een blik zitten, rammelt lekker. Eerst in de kooi zelf gegeven als ze dus opgesloten zaten. Duidelijk rammelen en hup snoepje erin. Daardoor begrepen ze dat het rammelen een signaal was dat er een snoepje komt. Toen ik rammelde als ze los liepen, bleven ze eerst rond mij huppelen, ze hadden nog niet door dat het de bedoeling was om in de kooi te zitten. Maar omdat ze zo dichtbij waren, waren ze eenvoudig te lokken. Snoepje voor de neus en pas geven als ze in de kooi springen. Binnen een paar dagen begrepen ze dit prima. Rammelen betekende huppa in de kooi springen en snoepje aannemen.
Op deze manier kreeg ik ze op elk tijdstip terug in de kooi zonder problemen. Savonds ging ook makkelijk, want ze kregen dan hun biks in de kooi.

Ramiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 15:51

Mijn nijntjes gaan iedere avond terug hun hok in. Doe inderdaad hetzelfde als Zwerte, alleen dan met een stukje gedroogd brood. Hoef maar een keertje te fluiten en dan komen ze meteen aangestormd. Pak ze ook alleen op om de nagels te knippen, tanden te checken etc.

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 17:37

kon ik mijn konijnen dat maar leren.. ze los in de tuin laten rennen is echt te riskant. hier in de buurt zijn veel roofvogels,hermelijnen, enz.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 18:16

Ik doe het ook alleen als ik thuis ben en ze kan zien. Net tijdens het eten in de ren op het gras gelaten, maar ik heb er dus twee die die uit de grond rukken, Fiona en Ilona. Ik had Flip en Fiona al in hun vaste ren gedaan, en ach, Ilona doet dat vast niet. Kom ik na het eten weer kijken, loopt Ilona rond. Voer gepakt en geschud, de anderen gevoerd en toen zat ze alweer in de ren :D

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 18:25

Afbeelding
Tuin konijn proof maken.... ze mogen onkruid eten :+ Stuk van +- 5x4

Vorige keer kroop Billy tussen het bruine hok en de schutting, en hij kon zich ook nog omdraaien... Houdini :+

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 20:18

Hahaha ik heb hier super houdini's :p

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 08:24

Loena veranderd hier nu ook als een soort houdini >;)
Vanochtend vanuit het hok (op een kattenhuisje die ik al verplaatst had om deze reden) sprong ze zo op het dressoir :x
Dit weekend maar even bekijken hoe we er een dak/net erop gaan leggen :o

DeniesRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 08:41

Zo gister avond gelijk met ons konijn aan de slag gegaan om hem wat minder angstig voor de mens te maken en volgens mij ging het al met resultaat..

Lekker met een wortel in m'n hand op de grond gaan zitten en zo heeft Tantor lekker uit mijn handen gegeten en ik ben gewoon elke x een klein stukje de wortel wat dichter naar mij toe gaan doen... uiteindelijk zat die op 5cm van mijn schoot vandaan...
Zo heeft die 2 minuten aan ze worteltje zitten knabbelen en toen later kwam die weer terug... ik heb verder de hele tijd op dezelfde plek blijven zitten en hij kwam nu niet eens meer zo heel angstig over..
Nou dit gaan we er gewoon de aankomende tijd in houden...

En hij liep welliswaar zelf terug zijn hok in, dus dit hoefde we gister niet meer te doen....

Blije ik! :D

love_animals

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 12:07

mijn konijn heeft een hok van 95x57x40 cm en mag elke dag in huis rondlopen 1 uur lang is dit wel genoeg?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 12:15

love_animals schreef:
mijn konijn heeft een hok van 95x57x40 cm en mag elke dag in huis rondlopen 1 uur lang is dit wel genoeg?

Heel simpel: absoluut niet.
Veel te klein hok, zowel qua oppervlak als hoogte. Alleen zitten is ook sneu.
Edit: ik zie nu dat je al bezig was met castratie etc, dus daar ben je al van bewust.

spookyskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 12:40

Nee, minimaal 120x65x40 en dat is nog veel te klein. Mijn konijnen hebben een hok van 3x2.5 en dat vind ik al te krap.

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 14:48

Mijn konijn heeft een appartement van 120 m2 om rond te struinen 24/7.
Zijn hok is zijn toilet en zijn hooi kar.

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 15:24

Mijn nijnen hebben een hok van 80 bij 50 bij 1,50 (3 verdiepingen).
De begane grond is toilet en eetkamer. De bovenverdiepingen doen zo nu en dan dienst als stapelbed. Verder lopen ze lekker los in huis.

Hun huis (zelf gemaakt)
Afbeelding

Inrichting begane grond
Afbeelding

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 18:49

Hier per koppel (2) een ren van zo'n 8m2 nu. En vaak.'s avonds losloopmogelijkheid in de hele tuin

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 18:59

Hier ren van bijna 4m2 met nachthok erboven. Sinds kort ook regelmatig los in een stuk van 5x4m.

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 19:11

bij ons een ren van eh.. ik denk 20m2?

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 19:29

hallo allemaal, leuk topic hier. vroeger altijd konijnen gehouden in de tuin in onze mega voliere. nu op mijn weide een ruimte van bijna 400m2. heb onlangs een hangoor konijn van bijna 8 over genomen. helaas niet gecastreerd. en loopt bij onze kippen. bij kippen lopen is hij wel gewend maar onze kippen moeten er nog behoorlijk aan wennen. het is een erg lief konijn. ivm vossen moet hij in de avond wel het hok in, anders mocht hij zelf bedlissen.Afbeelding dit is storm