Beginnen met kippen houden

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 10:38

Whaaa, wat een leuke site!!! :D

Ik wil er komend weekend werk van maken om de rest van de tuin en de zijkant van ons huis 'kip-proof' te maken, zodat de dametjes ook eens gezellig naar achteren kunnen komen en daar hopelijk wat slakkenbeesten etc meepikken. Moet alleen zien dat ik mijn nieuw aangelegde border goooeeed bescherm tegen die grijprage klauwen. We hebben nog kippendraad over, dus dat moet wel lukken.

Pff, het zien van al die kuikentjes op het kippenforum etc doet me toch wel wat kriebels krijgen. Maar ik begreep hier dat het niet verstandig is om slechts 1 nieuwe kip er bij te zetten?

Amaris

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 10:58

Jaaa hahaha! Omlet weet wel zn marketing goed te doen.

Het is wel allemaal erg duur, vooral die hokken, maar ik heb me het schompes gezocht naar een net en deze was toch het meest makkelijk. Vooral die 'deur' erin is erg makkelijk. Dus nouja.. ik heb de investering van het 12 meter net maar gedaan... ben er tot nu erg blij mee! Er zitten ook nog 'haringen' en scheerlijnen bij om het allemaal stevig op te zetten, maar die scheerlijnen had ik niet nodig. De harigen heb ik wel gebruikt om het allemaal stevig tegen de grond vast te zetten.

Ik heb wel de camera weer een keer op de achtertuin gezet om ze in de gaten te houden. Mocht er eentje ontsnappen dan is er aan de andere kant van het net geen drinken en geen toegang tot de schuur dus dat moet ik even monitoren.

_Floss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 12:06

Dat ziet er poep :D chique uit Amaris!
En je kan inderdaad de boel eens opengooien als er teveel gras tussen de tegels gaat groeien... :)
Helemaal goed!

Klijntje schreef:
Hoe zijn je kipsjes Floss? :D *\o/*

ALIVE AND KICKING!!!!! *\o/* *\o/* *\o/*

Ze zijn zoooooo leuk en ik ben zooooooo blij dat er weer leven in de tuin is! (nou, bijna in de tuin dan, ze zitten nog ff binnen de komende tijd)

Ik heb ze zaterdag gehaald ergens onder Dordrecht bij een hobbyfokker, en nadat we eerst de auto van een ander uit mijn auto-zijkant hadden gehaald daar en de schadeformulieren hadden ingevuld -O- (het was niet mijn schuld gelukkig), kwamen we, gedeukt en al, bij de kipjes aan.

En dat was érg leuk om te zien! Die man had een broedmachine met 'maar' een paar honderd broedeieren erin. Jeetje mina, wat een georganiseer is dat! Want niet ieder eitje komt natuurlijk op dezelfde dag uit... Alles genummerd, lijsten erbij wat-er-in-welk-eitje zit...

Daarnaast had hij van verschillende leeftijden kuikens zitten, en hengelde hi, na een dik half uur kippengeklep, heel behendig de kleuren uit de hokken die ik wilde.
En toen had ik drie VIER jonge hennetjes in mijn kattenreismandje!

Ochussie wat een kleine verenbolletjes!!!! <3
Ze zijn tussen de 3 en 5 weken, en zitten nu voorlopig binnen in mijn schuur, want die van 3 weken heeft echt nog een té dun ontploft verenpakkie om buiten te lopen.

Ze eten, drinken, poepen en slapen goed.

En nu de foto's! Slechte binnen-hap-snap-camera-kwaliteit, maar dat boeit niet:

De vier kleurtjes bij elkaar, van links naar rechts:
Dubbelgezoomd geelpatrijs (hele mond vol)
Zalm
Buff Columbia
Berk (de zwarte)

Afbeelding

De Buff Columbia
Een erg rustig, aanhankelijk ding, niest een beetje dus dat hou ik goed in de gaten.

Afbeelding

Ze zit op karate :+

Afbeelding

Dubbelgezoomde geelpatrijs. Volgens mij is deze wel 5 weken, is de grootste en met het compleetste verenak van allemaal

Afbeelding

Links: de zalm.
Moet niets van me hebben...
Rechts: kleur Berk.
Zo nieuwsgierig, klimt bijna de camera in!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Deze krijgt straks dus, als het goed is, een zwart lijf en een witte kraag.
Dus qua kleur de minidot van Antheman, maar dan andersom!
Afbeelding

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 12:09

Wat zijn ze leuk! Veel plezier samen!

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 12:16

Wat een leukjes!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 13:22

OOHHHH wat LEUK!! die zalm is nu al zo mooi van kleur.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 13:42

Wat leuk die verschillende kleurtjes bij elkaar <3

Hier was ik aan het wachten op het eerste eendenei..., weet niet of het daadwerkelijk de eerste is, maar heb er vanmorgen 1 gevonden..., in de vijver ^) .

Verder 2 kraaien die kippeneieren stelen ^) , als iemand tips heeft voor beide, graag :D

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 14:35

Afbeelding
Dit is een wyandotte berken haan, als is de foto wel ietsje groenig. Doe dubbelgezoomde patrijs had ik ook, die wordt heel mooi.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 16:07

Ik heb nu een soortgelijk net gekocht maar dan van callagher, jammer genoeg oranje maar wel veel goedkoper. Niet heel leuk als je kipjes in je tuintje zitten maar voor mensen die ze wat verder van de achterdeur hebben lopen wel een idee misschien.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 16:31

oh die bovenstaande haan is wel heul anders dan het wyandottehaantje op stal

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 16:41

Eten jullie kippies huisjesslakken?

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 16:44

Hier mijn zijdenhoen alweer een paar dagen broeds. Gisteren bij een vriendin een paar broed eieren opgehaald en over vijf dagen ongeveer schouwen. Ik hoop op een kuiken hopelijk is ze dan even klaar met mama willen worden.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 16:45

Die van mij slaan er wel mee, of ze de slakjes ook eruit krijgen weet ik eigenlijk niet... maar denk het wel. Naaktslakken, hoe klein ook, moeten ze niets van hebben.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 17:02

Mijn dames zijn DOL op regenwormen, al lijken ze soms wat moeite te hebben met de grote/dikke exemplaren... := Ik hoop zo dat ze zich te goed gaan doen aan de slakken wanneer ze in de rest van de tuin mogen. Onlangs een boel hosta's geplant en zoals het er nu naar uit ziet zullen de slakken met de overwinning gaan 'lopen'. :( Naaktslakken heb ik hier eigenlijk nog niet gezien, vreemd! Het krioelt wel van huisjesslakken...

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 17:10

Hier is het andersom. Huisjes slakken eten ze vaak wel naakt slakken niet

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 17:11

Hier nu twee dames op eieren. De Wyandotte op zijdehoen eieren en een zijdehoen op haar eigen en op een paar watermaals baard krielen eieren.

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 18:22

ja leuk de mijne dus op grote brahma eieren.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 21:47

Oh Floss, wat een leuke kippies *\o/* *\o/*
Gefeliciteerd!!

De zalm vind ik het mooist qua kleur. Ik hoop dat de buff colombia niet ziek wordt.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 21:57

Potverdorie.... Het was me al langer opgevallen dat Binkie buiten de 'groep' viel... Heel subtiel met eten enzo. Met zn tweeen aan de voersilo maar Binks bleef dan uit de buurt. Nu doet Bets echt heel vervelend tegen haar... Ze mag bij schemer de schuur niet in en als Bets uiteindelijk naar binnen gaat en op de pallet gaat zitten mag Binks er niet bij. Zoooo sneu om te zien... Bibi en Bets hebben zich al lang en breed geinstalleerd en Binkie zit nog op de grond. Als ze op de stapel tegels springt om via de kast op de pallet te komen draait Bets zich al om, en als Binks op de kast springt wordt ze gewoon bij de pallet weggepikt.
Vandaag heb ik het opgelost door precies op het moment dat Binks toch op de pallet probeert te komen het licht uit te doen (stond als een volleerd lichttechnicus met mn hand op de knop) waardoor Binks wel op de pallet kwam maar het ineens te donker was voor Bets om nog te pikken.

Het is zo sneu voor Binkie, ik merk overdag ook dat ze veel op zichzelf is...

Op stal viel op dat het ene witte kipje ook erbuiten viel. (Bij twee verschillende witte kipjes was dit zo) De rest had een andere kleur. Binkie heeft ook een afwijkende kleur van Bibi en Bets. Zou het daaraan liggen?

Ik baal er echt van...

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 22:14

Vaak is dat wel zo hoe gek het ook is. Met paarden hetzelfde

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 23:41

@amaris, dit haantje is nu bijna een jaar oud en had wel even nodig om zo te worden. Zowel in verenpak als qua kleur.
Wat naar dat Binkie niet geaccepteerd wordt, is die later er bij gekomen of was ze aldoor al de laagste in rang? Ik merkte hier wel dat mijn zilverzwartgezoomde hen zich superieur lijkt te voelen boven de bruinvarianten die ik heb gehad. Die mochten ook niet allemaal op stok bij haar. Vreemd genoeg is zij de enige die alles lijkt te overleven hier terwijl alle drie de bruinvarianten al dood zijn.

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 08:04

dieren zijn in elk geval rassitisch of hoe je dat ook schrijf.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 08:35

Idd vreemde kleur is vaak de vreemde eend in de bijt. Daarom hou ik t stil dat Sussex een Sussex is...
Mijn Kuikens doen het super. Durven nu uit zichzelf buiten te komen en eten goed. Je ziet ze zowat groeien. Haan is nog steeds boos dat hij tot het hondenhok veroordeeld is.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 09:27

Als wij de kippen, die nu aan de voorkant van het huis zitten op een afgemaakt stuk met hok, zelf langs het huis laten komen tot vanachter in de tuin, gaan ze dan tegen de avond vanzelf weer terug naar het hok??? We zijn een beetje bang dat ze achteraan een verblijf gaan inrichten en daar willen blijven... Maar het zou wel fijn zijn als ze bv. in de weekends eens uit het afgemaakte stuk kunnen.

Over racistische kippen: geen ervaring met, die van ons zijn allemaal grijs. Maar mijn paard pikt er toch ook altijd wel de witte uit om te gaan lopen pesten... :$

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 09:31

Als ik al die kuikens zie, heb ik er spijt van dat ik mijn dames niet heb laten uitbroeden. 1 Wyandotje is nog steeds broeds, ze komt er wel af om te eten en ligt de hele dag en nacht in haar hokje. Tante Toos is na 1,5 week nepbroeden wel klaar.
Ach, nog een ei of 16, dan mag Toos ook broeden, als ze dan broeds is tenminste.