Ratteneigenaren verzamel u!!

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ronnie25

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 17:51

Ik praat ook niet mee op ratten.nl, vind ik niet leuk. Praat hier al :P

En als ik dringende vragen heb die ik zelf niet meer kan oplossen dan is een telefoontje naar de dierenarts snel gepleegd.

Vragen over huisvesting etc. vind ik inderdaad wel normaal, en ook wel heel belangrijk. Vraag over wat je bij de DA uit zal geven kan je nooit zeggen van te voren.

(Maar toen ik mijn eerste 2 ratjes kocht en blij vertelde wat ik allemaal al had gekocht aan troep en huisjes en speeltjes vond ze dat overdreven.. ze waren net zo blij met een afgeknipt pak melk volgens haar :P. Nouja dat kan ook best waar zijn. Maar mij lijkt het fijn om te horen dat je toekomstige ratten eigenaar het goed voor heeft met de beestjes en je het toejuicht om onzinspeeltjes te kopen :P :D )

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 17:56

Ik had op ratten forum een topic geopend over een goede naaimachine met ook een hele bult vragen.
Het werd meteen gesloten want er liep al zo een topic,dus niet.
Dat andere topic ging alleen over het feit of dat merk goed was.
Op de vraag of mijn topic weer open mag heb ik nooit meer iets gehoord.
Ik lees daar graag want leer best veel maar vindt het wel een aparte manier van modden daar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 18:56

Ik vind sommige fora, ratteries en opvangen ook wat fanatiek en zwart/wit, toch kan ik me (ook als opvang zijnde) wèl indenken waar de vraag rondom de dierenartskosten vandaan komt. Ik denk dat we toch wel kunnen stellen dat ratten enorm dure huisdieren zijn en dat zit niet in de aanschaf of onderhoudskosten, maar wel in de dierenartskosten. Mensen die net beginnen met ratten zijn zich daar vaak niet van bewust en ik denk dat voorlichting daarom wel heel belangrijk is. Voor mij hoeft het dan niet in de vorm van zo'n vraag (die ook lastig te beantwoorden is, het ligt toch helemaal aan de conditie van de rat, de herstelmogelijkheden etc. etc.), maar voorlichting voordat mensen een ratje bij je halen is geen overbodige luxe. :)

QueenD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 19:01

Banjer schreef:
Ik vind het normaal dat dat soort vragen gesteld worden... en wat mij betreft zouden fokkers/opvangs (of verkopers) van alle dieren dit soort vragen moeten stellen... een dier is geen pak suiker!

Ik ga met Banjer mee :j .

Uitleg komt later, ga effies eten.

Saaarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 19:36

Hebben jullie misschien nog ideetjes voor me..
Buiten de hangmatten heb ik niks waar ze in kunnen kruipen (geen kartonnen doos, sputnik inzitplasticdingen etc) heb ze wel liggen maar ik gebruik ze niet ivm ruzie en ik moet zeggen had een tijdje een kartonnen doos beneden in de kooi staan die heb ik eruit gehaald toen ze er weer is ruzie in hadden. Nu is het al een tijdje weer rustig. Dus ik wil het niet meer proberen.
Maar ik denk dan, het is best leeg zo de kooi, wat kan ik erin zetten om het nog wel zo leuk mogelijk voor ze te maken ? :P

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 20:01

Ik heb in de kooien hier hangmatjes, sputniks, duivenhuisjes, savic circus, cocoon, loopwiel, mandje voor wasknijpers/sokken/ondergoed/...., hoektoiletjes, bij de mannen een vergiet :D... in de kooi van de opvangers (niet zulke grote dames en rittenmeisjes) gooi ik wel eens een wc rol, dan kunnen ze daarin kruipen... en soms gooi ik bovenop de kooi ook wel eens een volle rol, met een klein stukje papier, zodat ze zelf het papier naar binnen kunnen trekken... :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 20:09

Saaarr schreef:
Hebben jullie misschien nog ideetjes voor me..
Buiten de hangmatten heb ik niks waar ze in kunnen kruipen (geen kartonnen doos, sputnik inzitplasticdingen etc) heb ze wel liggen maar ik gebruik ze niet ivm ruzie en ik moet zeggen had een tijdje een kartonnen doos beneden in de kooi staan die heb ik eruit gehaald toen ze er weer is ruzie in hadden. Nu is het al een tijdje weer rustig. Dus ik wil het niet meer proberen.
Maar ik denk dan, het is best leeg zo de kooi, wat kan ik erin zetten om het nog wel zo leuk mogelijk voor ze te maken ? :P

Ik zou uitzoeken waarom ze ruzie maken. :) Hoe oud zijn ze? Komen ze vaak buiten de kooi?

Saaarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 21:56

Saaarr schreef:
Nou bij mijn ratten is het vreselijk in de pubertijd.. (als het nog pubertijd is)
ik heb nog steeds problemen met de 2 jongere die in november waren gekomen.
ik ben nu eigenlijk een beetje ten einde raad. Kimo is gewoon dominant? zij en kiara zijn elke dag bezig met elkaar op de rug te leggen en heftig ook.. sinds kimba is overleden is dit weer begonnen..
eergister kwam ik thuis en ik schrok me helemaal kapot kiara lag op de bodem alsof ze dood was..
bleek dus een kant van haar hoofje helemaal onder het bloed! Kwam uit haar oog t stopte pas na een hele tijd met bloeden.. ze zat helemaal onder het bloed en de kooi ook. gelukkig was ze de volgende dag weer de oude, t was een randje van haar oog wat was geraakt.
Maar ik weet niet meer wat im oet doen kiara is nu 2 die mag wel rust hebben. Haar zusje is natuurlijk ook pas overleden.

even een quote van eerder.

Ze komen elke dag buiten de kooi.
Ruzie is eigenlijk altijd tussen kiara en kimo. Toen ze pas kwamen heb ik al veel gedoe gehad hoor maar er leek wel rust te komen.
Ik ontdek het eigenlijk altijd alleen beneden in de kooi dus met eten enzo.. maar nu de kartonnen doos weg is is het nu gewooon weer rustig.
Kimo wil denk ik gwoon de baas spelen over kiara.
maar kimo is wel heel klein, heeft geen groeispurt gehad (overwicht bepaalt soms ook toch de baas of niet :P )

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 23:06

Mijn heren hebben een nieuwe hangmat.. daar moet even om gestoeid worden :')

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ze zijn er allemaal heel wijs mee. (hopelijk houdt Aiko hem heel.. want die was al snel in het achterste hoekje aan het fleece aan het trekken.. klein monstertje)

De rest van hun paleisje
Afbeelding

Vorige week hun "standaard" klimroute (linksachterin) tegengehouden..

En nu heb ik 1 van de trappen weggehaald zodat ze door de buizen moeten (of heel moeilijk moeten doen)

Beetje extra gymnastieken :o Ze verstopten hun voedsel in een bruin huisje halverwege de kooi. Onderin eten ze weinig.. dus dat huisje heb ik weggehaald en er een mandje opgehangen.. nu slepen ze het helemaal mee naar de sputnik :D

En oooh ze zijn zo leuk..
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
(sorry voor de spam hihi := )

friends_f_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 23:35

Ooh ik ben zo jaloers op zo een gevulde kooi!! Die van mij is eerlijk gezegd echt kaaltjes nu.. Dan maak ik een leuke hangmat, die blijft nooit langer dan een uur intact :n En dat heb ik al meerdere keren geprobeerd..

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 23:38

kom dit topic net tegen ,
als iemand gratis ratten wil van die dikke bruine mogen ze ze wel hier in de stallen komen vangen :')
of willen jullie die niet ?

friends_f_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 23:48

Oh ja, hoe dikker hoe liever :D Ik vind dikke ratten geweldig hoewel dat niet gezond is natuurlijk.. Wij hebben er bij ons gelukkig geen lopen :')

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 23:52

bah zijn echt heule grote !.
maar geen interesse dus :')

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 07:50

friends_f_e schreef:
Ooh ik ben zo jaloers op zo een gevulde kooi!! Die van mij is eerlijk gezegd echt kaaltjes nu.. Dan maak ik een leuke hangmat, die blijft nooit langer dan een uur intact :n En dat heb ik al meerdere keren geprobeerd..

Dan doe je t toch makkelijker? Stofje dubbelvouwen, van die klippers erop en ophangen..?

Die van mij slopen over t algemeen alleen washandjes als ze er in liggen en handdoeken als ze er onder liggen. Te weinig kijkgaatjes denk ik.

Ben benieuwd hoe mijn hoekhangmat er vanavond uitziet want Aiko probeerde gister het achterste plukje fleece al naar buiten te trekken (das t enige knaagmonster geloof ik)

Er is ook aan m'n duivenhuisje geknabbeld (die ga ik vanmiddag ff bijschuren en bestickeren!)

Genoeg plastic speelgoed (ik moet alles vastzetten anders eindigt t op de grond hihi) maar op zon manier kun je makkelijk vullen hoor. Oude shirt, broeken.. Alles kan er in :)

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 09:03

Die hangmat zag ik op Fb langskomen <3
Ik zit me suf te zoeken hoe ik hem in zelf kan maken.
Denk dat ik dadelijk er gewoon 1 bestel en dan bekijk.
Vanmiddag ga ik weer even na de action fleece kopen en weer wat in elkaar zetten :D
De mijne maken niks kapot,dus de hele kast ligt hier nu vol met matjes en doekjes :')
Maar om de twee dagen doe ik wat vervangen en daardoor blijven ze ook actief anders zijn ze zo lui :Z

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 09:15

mijn kooi is ook kaal nu ik jou kooi zo zie :o
ik heb er 2 mandjes met wat zachts in liggen, een buis, een ren rad, 2 voerbakjes, 2 drinkflesjes en de kranten snippers maken ze zelf :D
en ik heb deze kooi (anders mans foto): http://dieren.marktplaats.nl/knaagdiere ... ck=1#photo
maar ik ga er een was handje in leggen denk ik (of ophangen)

Saaarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 10:41

liesjecryos: op het ratten forum wordt uitgebreid uitgelegd hoe je verschillende hangmatten maakt, met foto's erbij dus misschien een idee om daar te kijken?? :)

leuke foto's! Ik heb ook zo'n hoekhangmat maar die blijft bij mij niet zo hangen als bij jou :(

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 10:44

Ik heb ook zo een site ontdekt waar ze met foto's alles uitlegd.
www.jollyrats.nl
Echt een aanrader maar ik zag die nieuwe er nog niet bij staan.
Maar als ie te moeilijk is koop ik hem gewoon.
Heb zoveel werk dat ik al te moeilijke niet doe.

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 11:50

ik vond het jammere van ratten altijd dat ze zoveel urineren.. ik kon de geur nooit beperken.. ik deed alles met énkel heet water en moest elke week alles wassen en ook +- 3 x per week nieuwe bodem leggen (waar ik al véél verschillende van heb getest)
Aubiose was voor mij het voordeligste in prijs en ook qua geluid.. ik had ook een soort korrel die beter rook (niet veel maar toch) maar als ze dan s'avonds als ik sliep gingen spelen hoorde je dat énorm.
uiteraard haalde ik de keutels er elke dag zoveel mogelijk uit en gaf ik al geur beperkend voer maar samen met extra's zoals ei en een stukje spagetti en groenten hielp het niet zo veel. En ik wou ze toch alles geven wat ze lekker vonden en nodig hadden

Maar voor de rest vind ik ratten super, en als ik er ooit nog neem ga ik eens voor de vrouwtjes gaan denk ik.
Eerst mijn vriend zover krijgen want zou ook graag een nijntje /of cavia's willen

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 12:09

Ik ruik hier helemaal geen urine hoor.. Als het al begint te ruiken dan zijn het de drollen die je hier ruikt....

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 12:29

liesjecryos schreef:
Ik heb ook zo een site ontdekt waar ze met foto's alles uitlegd.
http://www.jollyrats.nl
Echt een aanrader maar ik zag die nieuwe er nog niet bij staan.
Maar als ie te moeilijk is koop ik hem gewoon.
Heb zoveel werk dat ik al te moeilijke niet doe.

Zijn verschillende stukken die ze aan elkaar naait om de vorm er goed in te krijgen zo te zien.

Ik koop ze liever.. Heb toch twee linkerhanden...

Ik verander de kooi 1x pw, soms 2x. Om ze actief te houden idd. Ze vinden de buizen geweldig. Echt leuk.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 12:30

Saaarr schreef:
liesjecryos: op het ratten forum wordt uitgebreid uitgelegd hoe je verschillende hangmatten maakt, met foto's erbij dus misschien een idee om daar te kijken?? :)

leuke foto's! Ik heb ook zo'n hoekhangmat maar die blijft bij mij niet zo hangen als bij jou :(

Ik heb ook ff gestoeid met hoe ik m t beste kon bevestigen :j

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 15:26

Die van mij hebben nu hun toilet op de houten huisjes. Vinden ze prettig. Ik vind het minder prettig. De geur gaat in het hout zitten en dat gaat stinken.
Heb nieuwe huisjes besteld. Die ga ik eerst maar eens lakken voordat ik ze erin zet. En dat terwijl ze een toiletje hebben in hun hokje |o

Afbeelding

Mijn kooi ziet er nu ook een beetje saai uit nu hihi, heb wel een flinke bestelling bij fretten.nl gedaan :D Heerlijk

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 15:42

Vind hem helemaal niet saai maar juist praktisch!

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 19:11

S_en_Z: Dat wel ja, ik kan het nu wel vrij makkelijk schoon houden.