Starten met kippen houden: how to?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gaabje

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 15:42

Zo leuk dat jullie verschillende rassen hebben! Zat er laatst over na te denken om misschien wat te mixen maar voor nu blijven we toch even bij de cochins. Bevallen ons goed en zijn heel gezellig.
En leuk de broedmachine vol! Straks weer kuikenfoto’s? :)

Is er eigenlijk informatie beschikbaar over kleurkansen bij kippen?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 16:07

Dan zou je kippen echt moeten testen op kleur als het wil weten van te voren. Zitten soms verborgen kleuren achter verstopt. Dus kruisen kan leuke verrassingen geven.

Zou de 2 aracuana x kruising (vader Sussex rood porselein) graag door een porselein haan laten dekken. Kans op porselein kuikens.

Voor porselein zichtbaar ben je 2x drager nodig. Hier zou in principe geen zwart uit kunnen komen wel verschillende tinten bruin.

Wit is dominant over alles.
Laatst bijgewerkt door Marcella op 04-03-25 16:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 16:11

Ja kijk maar naar mijn groenen eier leggende australorps :+

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 16:37

Marcella schreef:
Dan zou je kippen echt moeten testen op kleur als het wil weten van te voren. Zitten soms verborgen kleuren achter verstopt. Dus kruisen kan leuke verrassingen geven.

Zou de 2 aracuana x kruising (vader Sussex rood porselein) graag door een porselein haan laten dekken. Kans op porselein kuikens.

Voor porselein zichtbaar ben je 2x drager nodig. Hier zou in principe geen zwart uit kunnen komen wel verschillende tinten bruin.

Wit is dominant over alles.

Interessant, porselein kuikens zou heel tof zijn ja! Testen gaat iets te ver :')
Ik hoop iig eieren van de zilverpatrijs en parelgrijs te incuberen. Vorig jaar waren het volgens mij alleen eieren van de buff, dus logisch dat daar allemaal buff columbia uit gekomen zijn. We hebben ook nog een goudgezoomd kuiken gehad. Echt heel jammer dat die gepakt is door een marter. Was een hele mooie.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 09:15

Hoi, hier helaas voor het eerst rat(ten) bij de kippen. Ook al eieren te pakken gehad. Val helaas tot op heden leeg... Ik wil liever geen gif maar beestje moet wel echt snel vertrekken...

Is zo'n trapbak voor het voer een aanrader? Dan ga ik die sowieso bestellen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 09:34

Ik voer binnen en snachts alle deuren goed dicht.
Misschien als tip als je straks vanaf bent.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 10:31

Polly schreef:
Ik voer binnen en snachts alle deuren goed dicht.
Misschien als tip als je straks vanaf bent.

De voerbak staat in de ren en die staat overdag open zodat ze kunnen scharrelen. Ik kan de ren niet afsluiten want dan kunnen ze niet naar de legbak als ze willen leggen.
Daarom denk ik zo'n trapbak aan te schaffen voor het voeren.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 10:33

Een trapbak is zeker een aanrader! Daar kunnen muizen en ratten niks mee en dus is je voer veilig. Niet alleen is de aanwezigheid van ratten ongewenst, ze kunnen ook vervelende ziektes overdragen.

Dus ik zou absoluut gaan voor een trapbak.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 10:45

Ben fan van de trap bak. Ook veel minder knoeien.

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 13:15

Ja hier ook groot fan van de trapbak

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 15:45

Dank; besteld!

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 07:56

Hier sinds kort belachelijk veel muizen.
Het zat er aan te komen hoor - de (achter)buurman heeft ook kippen, we werken tegen dezelfde haag aan, en we zagen eerder (voor we kippen hadden) ook wel eens een muis. Nu valt er bij ons natuurlijk ook vanalles te rapen, en ze zijn niet meer weg te slaan uit onze ren. Ik zie ze voornamelijk van onder het nachthok schieten, dat staat een paar cm van de grond.

Dus maar weer beginnen verbouwen - een mens blijft wel bezig zo haha.
- Hok is opgehoogd zodat de kippen er nu ook onder kunnen, geen verstoppplek meer voor de muizen daar
- We zijn begonnen met het plaatsen van houten borders. Ik weet ook wel dat ze daar kunnen onder graven, maar ze moeten meer moeite doen én het oogt mooi :D
- Ik heb ergens vorige week al een tuinkist mee in het hok gezet, waar ik het eten elke avond in stop. Natuurlijk blijven er altijd wel wat graantjes liggen, maar ze kunnen in ieder geval al niet mer de hele nacht rustig zitten plunderen :)

Doordat we het hok hebben opgehoogd moest er ook een trappetje komen. 4 van de 5 snapten het meteen, mijn lichte cochin daarentegen niet. Ze begreep het niet goed, kwam knuffelen en liet zich toen braaf optillen door mij :D

Hopelijk mindert het nu wel. Op zich vind ik een paar muizen geen mega ramp, maar ik maar me wel zorgen over eventuele ziektes :)

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 10:28

Ik lees hier al even stiekem mee.
Gister voor ons kippenhok drie jonge kipjes gekocht.
(Een Wyandotte, een Cochin en een Kuifhoentje).

De (hopelijk, haha) dames zijn ergens rond de 6-7 weken oud.

Ze blijven eerst twee weekjes binnen zodat we ze een beetje tam kunnen maken en daarna mogen ze in het hok. :)

Geen verstand van kippen (wel veel gegoogled). Maar wellicht kan ik hier wat terecht voor tips & trics. :)

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 11:19

Ik ben vooral fan van afgemeten voeren en niet onbeperkt O:)
Hier zeker wel ratten en muizen, we wonen echt op het franse platte land met boeren om ons heen dus we ontkomen er ook niet aan, maar die geven nooit problemen met de kippen omdat ze hier 1 of 2x per dag eten krijgen en er tussendoor geen graan/pellets ofzo te vinden zijn. Ik heb het een tijdje wel gedaan en toen werd het ook een lopend buffet voor ratten, muizen, eksters enz. Dus daar ben ik heel snel weer mee gestopt.

Hier legt nu eindelijk de araucana ook. Nog 5 te gaan (barnevelder, vind het erg raar dat zij nog niet legt, en de 4 vleeskippen)

Vanochtend ook mijn 1e grote schouw ronde gehad. 7 eitjes van mijzelf de broedmachine uit gehaald. 1 bleek een gaatje in het ei te hebben wat ik gemist heb, gelukkig was het vlies nog goed dus ik denk dat de rest er geen last van heeft of gaat krijgen. 3 eitjes waren onbevrucht en 3 eitjes hadden een vroege bloedring. Helaas ook de 5 eitjes van de buurman eruit moeten halen want die waren allemaal onbevrucht. Ik vrees dus dat zijn haan niet meer vruchtbaar is (is al een oudere haan ook).

We gaan nu dus verder met 33 eitjes die er super uit zien en 6 eitjes die zo donker zijn dat ik het niet goed kan zien.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 12:59

ik heb mijn voer en waterbak binnen in het nachthok hangen, buiten heb ik een extra waterbak staan en ik voer buiten 1x daags een handje graan om te scharrelen.
Hier (nog) geen problemen met muizen/ratten of wilde vogels omdat ze het hok niet inkomen.
Het nachthok gaat automatisch dicht net na de schemer en pas om 8.30u smorgens open.
Ik zie de dames regelmatig boven om te eten of te drinken.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 14:52

Dan heb je nog geluk gehad so far denk ik. De eksters hier zijn echt extreem brutaal. Die jatten mijn eieren echt overal wel weg. Ik moet dus echt altijd goed rapen want als ze ontdekken waar ze liggen, dan halen ze, ze weg voor de hen goed en wel van het nest is.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 16:39

Ik heb een ren overdekt met een net dus daar komt (hoop ik) geen ekster in.
Ik heb het zo afgesloten mogelijk aan alle kanten na een zeer verdrietige confrontatie met een egel. Gezien ik nu maar krieltjes heb heb de ren met een net afgedekt
Als ik weleens een ei vergeet mee naar binnen te nemen en hem bv op de tuintafel laat liggen is ie wel altijd stuk

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 19:54

Geen last van eksters of ratten of muizen, maar wel van een paar steeds brutalere buizerds... waarschijnlijk daarom ook geen last van andere brutale diertjes.
Afbeelding

Ze zaten eerst op mijn kippen te azen, maar ik heb nep roofvogels geplaats en een roofvogel vlieger.
Nu zitten ze bij de kippen van de buren aan de overkant van de weg :=

Verder een ziek kipje met bacteriële infectie, diarree...dacht ze gaat het niet redden afgelopen week.
Maar volgens mij knapt ze toch op _/-\o_ .
Geef nu iedere dag infectie weg en vitamine rechtstreeks in haar snavel en coccidiose in het water. (De kippenclub).

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 15:21

Listiglistje, beterschap voor de kip!!

Kwa die nep roofvogels en roofvogel vliegers. Ik heb er ook aan zitten denken die te zetten voor de eksters, ze zijn hier namelijk wel echt heel erg brutaal helaas en als ik dus niet goed op let heb ik de hele zomer 0 eieren elke dag.
Maar ik ben bang dat als ik een van die 2 dingen of cd's ofzo neer hang de andere vogels de tuin niet meer in durven ook en dat wil ik ook weer niet want het is hier juist zo geweldig met alle verschillende vogeltjes. Zo gauw de zwaluwen hier nestjes hebben dan worden de eksters ook minder want dan worden die weg gejaagd door de zwaluwen (die gaan ook rustig achter wauwen en buizerds aan :P :D )

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 15:24

Met de vogelgriep ellende is wilde vogels wat verder weg houden van je kippen wel zo prettig.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 15:25

Hier in de regio gelukkig volgens mij weinig last van en ik ga niet de dieren die hier horen weg jagen omdat ze iedereen bang lopen te maken..

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 15:45

tamary schreef:
Met de vogelgriep ellende is wilde vogels wat verder weg houden van je kippen wel zo prettig.

Volgens mij zijn watervogels over het algemeen het grootste risico?

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 15:45

Watervogels geven inderdaad het meeste risico voor vogelgriep :j

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 16:20

klopt. Buiten heel soms wat eenden komt er verder niet veel over/langs daarvan :)

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 12:31

Wij zijn onderweg om onze kuikens op te halen <3 *\o/*