Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
Century schreef:Ik zou geen aliexpress aandurven met bijen... zou gewoon iets goeds kopen in Nederland.
Qua imkerpak, ik heb niet gepast zoals Nickeltje en ben uiteindelijk toch niet helemaal happy met mijn pak. Het gaat wel, maar ga in de toekomst toch iets anders kopen. Maar al doende kom je er ook achter wat je fijn vindt.
Ik heb een (grenen) spaarkast trouwens.
LieveLoes schreef:Beide dus de reguliere 5,4 mm raat dan? Wel ooit geëxperimenteerd met kleinere maat kunstraat? Het principe klinkt wel logisch: kleinere raat, zelfde larf. Dus minder ruimte voor varroa.
Indy_Mouse_9 schreef:Kim, mooi dat je er plezier in hebt! Elders in het topic staan er wel meerdere antwoorden over 'wat heb ik nodig als startende imker', dus wellicht kan je even zoeken?
Wat betreft de kast, ik zou even goed navragen wat de leraar nou precies heeft gezegd, want grote / kleine kast en grote / kleine raten is niet hetzelfde
Bij een grote of een kleine kast zou ik denken aan een 6-ramer versus een 'standaard' spaarkast kast met 10/11/12 ramen, maar een 6-ramer gebruik je eigenlijk niet als permanente huisvesting.
Grote / kleine raten denk ik aan de celmaat (dus hoe groot elke cel op het raam is), maar misschien gaat het uiteindelijk over het aantal ramen in de kast? Als je in je honingkamer 10 ramen hangt, bouwen de bijen in principe een dikkere raat (diepere cellen) waardoor er meer honing in past per cel.
Een kast van piepschuim / styropor heet een Segeberger. Deze zijn inderdaad een heel stuk lichter dan houten spaarkasten. Ze isoleren ook een heel stuk beter, waardoor de bijen in de winter en in het vroege voorjaar minder moeite hoeven doen om warm te blijven. In deze tijd van het jaar heeft een volk in een Segeberger een voorsprong qua ontwikkeling op een volk in een houten spaarkast.
Ik heb momenteel houten spaarkasten, maar denk dat als ik nu opnieuw zou beginnen, ik ook voor segebergers zou gaan.
Er zijn daarnaast nog meerdere typen en formaten kasten, maar de spaarkast of segeberger lijkt (bij verenigingen / cursussen) toch wel de standaard in Nederland.LieveLoes schreef:Beide dus de reguliere 5,4 mm raat dan? Wel ooit geëxperimenteerd met kleinere maat kunstraat? Het principe klinkt wel logisch: kleinere raat, zelfde larf. Dus minder ruimte voor varroa.
LieveLoes, dat is niet hoe het werkt, hoewel ik de verwarring snap
De larven groeien naargelang de ruimte die ze hebben in de cel, een kleinere cel levert een kleinere larf/bij op. Dit schijnt ook zo te zijn bij volken die lang dezelfde raat bebroeden: De poppenhuidjes maken de cellen kleiner en kleiner, waardoor de bijen uiteindelijk ook kleiner worden. Het is dus niet zo dat er minder ruimte is voor de mijten.
Kennelijk zijn wetenschappelijke onderzoeken (die ik er niet zelf op na heb geslagen) het niet eens of een kleinere celmaat effectief is tegen varroa. Echter is alléén de kleinere celmaat sowieso niet de oplossing, voor zover ik het begrijp pas je het toe in combinatie met andere dingen: Kleinere raamafstand (3,2cm bij 4,9mm celmaat, 3,5cm bij 5,1mm), en op elk raam een stuk vrij laten voor het bouwen van darrenraat.
Daarnaast is de mate van VSH-gedrag (varroa sensitive hygiene - de mate waarin de werksters besmet broed kunnen herkennen en ruimen) dat een volk heeft misschien wel de belangrijkste. En dat moet er kennelijk echt in zitten, dat kunnen ze kennelijk slecht/niet ontwikelen.
Door de kleinere bijen word de 'bijenafstand' (dwz de ruimte die twee bijen nodig hebben om elkaar te passeren) ook kleiner, waardoor je de ramen dichter op elkaar wilt hangen. Dit is nodig voor een betere warmtehuishouding - als er meer ruimte is tussen ramen-bijen-ramen gaat er meer warmte verloren en moeten de bijen meer werk doen het broednest warm te houden. De kleinere raamafstand zorgt er voor dat het broed dichter bij elkaar is, en daardoor makkelijker op tempratuur te houden. Kennelijk is de temperatuur in het broednest daardoor vaak net iets hoger, waardoor de larven zicht sneller kunnen ontwikkelen en net iets eerder kunnen uitlopen. Daarmee wordt de voorplantingscyclus van de varroamijten verstoord.
En er wordt dus aangeraden om +/-10% van elk raam vrij te houden, zodat daar naar wens darrenraat gebouwd kan worden. Dit blijven kennelijk vrij grote cellen, en vanwege de langere tijd die darren nodig hebben om uit te groeien, kunnen de varroa mijten daar 2 voortplantingscycli doorlopen.
Aan de ene kant klinkt dat als een varroakwekerijmaar doordat het darrenbroed aantrekkelijker is voor de varroamijten, concentreren die zich kennelijk dus op dat broed, zijn daardoor minder verspreid door de kast, en makkelijker te ruimen? Ofwel dat er daardoor meer darren en minder werksters besmet raken. Dat stukje heb ik niet helemaal scherp, haha.
En dan is er ook nog iets over hoe om je de kunstraat in de kast plaatst, Housel positioning. Dit klinkt mij vooral als 'baat het niet, dan schaad het niet', en als ik er aan denk bij het insmelten en dan kan zien hoe die cellen liggen, wil ik er wel aan meedoen.
In ieder geval, voor mij is de keuze voor kleinere cellen vooral die, dat de Q meer ruimte heeft om te leggen binnen die ene broedkamer. Mocht het voordelen hebben voor de varroabestrijding is dat mooi meegenomen, maar niet mijn hoofddoel.