'Strenge maatregelen voor 'Hoogrisicohonden'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 13:06

ik neem het vooral de regering kwalijk eigenlijk. Die de RAD afschafte omdat het niet werkte (en dan is het logisch iets af te schaffen, dus dat snap ik) en beloofde met een regeling te komen die gericht was op gedrag en niet op ras. En 10 jaar later is er alleen een banketstaaf ***brief naar alle politiebureau's gestuurd en naar de gemeentes "hoe om te gaan met incidenten" en dat was het, salut en de kost.
Ik word echt nog steeds zo woest als ik er alleen over na denk.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 13:08

MightyMike schreef:
Niet kwalijk nemen vind ik dan ook niet juist. Pak die regels dan als eerste maar eens aan... Zo krijgen probleem honden/eigenaars nl gewoon weer de kans om te bijten en in ons geval, waren er met de betreffende hond en eigenaar al eerder meldingen gedaan. Nee, laten we dan alle lieve honden uit voorzorg maar korven, de politie helpt nl verder niet vind ik ook geen instelling.

Ik bedoel niet kwalijk nemen, omdat de gemiddelde agent waar je terecht komt echt gewoon geen idee heeft dat ze er iets mee kunnen/moeten doen. Wel kwalijk nemen dat het dus blijkbaar volgens de politiek nu ineens prioriteit is, maar geen tijd gestoken wordt in de voorlichting van de agenten.

Zorg dat de politiekorpsen goed voorgelicht zijn, de gemeentes allemaal hetzelfde handelen, het landelijk bijgehouden wordt en dat er landelijke gevolgen zijn. Wat dus al na de RAD had moeten gebeuren.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 13:12

DatBenIkNou schreef:
keona schreef:
Ja de labrador hoort zeker ergens boven aan deze risicohondenlijst te staan.en zou ook van mij gemuilkorfd mogen.maar hoe gaat dan dadelijk met kruisingen soms zie je niet dat er hoogrisico hond in zit kwa uiterlijk dus die zouden wel zonder korf mogen. Iets klopt niet aan de stelling

Als daar werkelijk zoveel mis mee zou zijn, dan stonden ze er wel op. Ja, ze zijn lomp en benaderen niet altijd volgens de hondenetiquette, maar om nou te stellen dat ze werkelijk agressief zijn??

Nou inderdaad. Over het algemeen zijn het alleen maar lompe horken, geen bijtgrage honden. Over het algemeen nogmaals, weet dat er minder leuke tussen zitten maar die worden dan toch ook sneller aangepakt straks, hoop ik.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 15:44

Kaitlyn schreef:
Maar als je een hond dan zo graag los wil laten lopen, kun je ze toch sowieso korven?

Ik snap dat het niet leuk is, maar dan kunnen ze wel los rennen en spelen. :j

Is je nooit opgevallen dat honden met spelen vaak hun bek gebruiken?
Daarbij weet ik zeker dat mijn Spaanse van een muilkorf zo geïntimideerd raakt dat ze niet meer speelt.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 15:49

MyWishMax schreef:
Precies, het is ook een kwestie van rekening houden met elkaar. Alleen het probleem is dat lang niet alle mensen dat doen. Niet diegene die zijn niet luisterende hond los laat lopen, of diegene die niet inziet dat niet elke hond het spel van een hond leuk vindt, niet diegene die het het probleem van de ander vindt als die op zijn agressieve hond af komt en niet diegene die vindt dat een hond die los mag lopen ergens ook overal op af mag gaan en dat je met een aangelijnde hond alleen welkom bent op plekken waar ze aangelijnd moeten zijn... Oh, of degene die zich niks aantrekt van andere mensen of honden die bang zijn voor hun hond.

Ik denk dat als iedereen rekening met elkaar zou houden het grootste gedeelte van de normale problemen opgelost zijn.

Dat denk ik ook en dat geldt voor de meeste problemen in de maatschappij (agressie in het verkeer bijvoorbeeld)

secricible

Re: 'Strenge maatregelen voor 'Hoogrisicohonden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 15:57

Ik ben het met je eens MWM, maar ik denk dat we op het punt zijn dat we kunnen concluderen dat we het daarmee niet gaan redden.... Blijkbaar kunnen we niet meer voldoende rekening met elkaar houden om problemen te voorkomen.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 16:09

MightyMike schreef:
Dat geld alleen voor de honden op de lijst Kaitlyn, maar mijn hond wordt vaker benaderd door loslopende honden die niet op de lijst staan en zo over de jaren heen is er dus wel eens een hond van mij gebeten door dit soort honden. Dan helpt het niet dat ik mijn hond een muilkorf om doe, deze beet niet..

Misschien stom, en ik ga veel mensen voor de schenen trappen hiermee. Maar is het dan niet veel verstandiger om te zeggen voor alle honden; óf aan de riem, óf los met een muilkorf?

Wij hebben een valse Beagle gehad, die kon je ineens grijpen als je haar wegstuurde bij de kattenbak, of bij kleine kindjes met een koekje. En geloof me, die tanden zijn best venijnig.
Was verder wel een leuk dier, maar met kinderen kon je haar gewoon niet vertrouwen, want ze was gewoon niet weg te sturen als die wat lekkers hadden. En met de kleinkinderen van mijn stiefmoeder die toen veel over de vloer kwamen was dat gewoon geen fijne combinatie. Die is naar een ouder stel gegaan waar geen kleine kinderen meer kwamen en waar ze geen andere dieren om zich heen had.

Nikass schreef:
Kaitlyn schreef:
Maar als je een hond dan zo graag los wil laten lopen, kun je ze toch sowieso korven?

Daarbij weet ik zeker dat mijn Spaanse van een muilkorf zo geïntimideerd raakt dat ze niet meer speelt.

O ja zeker wel hoor, maar je moet toch wat? Als het echt zo ver komt moet hier de HR hond wellicht ook een muilkorf om. Vinden we dat leuk? Nee. Gaan we dat wel gewoon doen? Ja.
Dan maar in de tuin spelen.

Een hond leert ook wel weer wennen aan andere honden met een muilkorf, dat hoeft nog niet eens uit te maken dat ze uit Spanje komen ja of nee.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 16:16

Nikass schreef:
Kaitlyn schreef:

Ik heb mijne ooit gemuilkorfd vanwege gifstrooi incidenten in de wijk. Ze waren niet vooruit te branden, bleven stokstijf staan en toen ze echt moesten lopen van mij, bleven ze strak naast me. Was niet echt een succes dus. Het valt vast te trainen, maar leuk is anders.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 16:32

secricible schreef:
Ik ben het met je eens MWM, maar ik denk dat we op het punt zijn dat we kunnen concluderen dat we het daarmee niet gaan redden.... Blijkbaar kunnen we niet meer voldoende rekening met elkaar houden om problemen te voorkomen.

Ook met jou eens. ;) Ideale situatie maar dat gaan we idd niet redden.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 17:59

Je leert een paard ook met een zadel en een ruiter lopen. Een hond kan dat ook leren met een muilkorf, alles voor de mens hè.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 18:39

DatBenIkNou schreef:
Ik heb mijne ooit gemuilkorfd vanwege gifstrooi incidenten in de wijk. Ze waren niet vooruit te branden, bleven stokstijf staan en toen ze echt moesten lopen van mij, bleven ze strak naast me. Was niet echt een succes dus. Het valt vast te trainen, maar leuk is anders.

Tuurlijk valt dat te trainen en dat kost echt geen dagen hoor. Wij hadden ooit een Jack Russel, was een bijtertje, dus had geregeld een muilkorf om. Had hij snel in de gaten hoor, en hij was er net zo vrolijk mee als anders. Ja, hij kon op dat moment niet met zijn balletje spelen (en daar was hij verzot op) maar jammer dan, het leven is niet altijd even leuk.
Verscheurd worden door een hond is nog veel minder leuk.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 18:56

Ik kwam deze tegen, waarin de Jack Russel, herder en Golden retriever worden genoemd.
Maar ook wordt gesproken over een min aantal vierkante meters die een hond in huis ter beschikking moet hebben. Een totaal andere invalshoek ( overigens een waar ik het niet mee eens ben, want, dan ga je er van uit dat hond binnenshuis zijn energie kwijt moet kunnen, terwijl ik denk dat er veel buren daar niet blij van worden....en je de kleinbehuisde maar wandelgrage of "ik ben veel met mijn hond bezigerds, hondenbezitters te kort doet.

http://www.telegraaf.nl/watuzegt/277063 ... 4ac2b0ccd0

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 18:59

Wel een goed artikel. Alleen, dat het in buitengebied nauwelijks voorkomt geloof ik niet. Ik woon in een gehucht en hier is vorige zomer nog een hondje vermoord door een andere hond die de garage uit gesnapt is.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 19:03

Ik woon in een klein huis met een poolhond van 70 cm hoog en een halfwindhond van 60 cm. Het is niet dat ik binnenshuis achter ze aan ren om ze te laten bewegen :+ Wij zijn gewoon heel veel buiten en we wandelen en ondernemen veel. Binnen willen ze met rust gelaten worden en slapen. Zal ik ze maar inleveren? :))
Ik vind het toch altijd zo'n onzin dat een actieve hond niet in een kleine woning kan leven. Wij verhuizen dit jaar wel naar een groter huis met grote tuin en ik weet zeker dat mijn ene hond dat geweldig vindt maar ik weet ook zeker dat hij nu niets mist.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 19:04

Die zag ik van de week ook voorbij komen A3a1. Ik ben het er ook niet mee eens. Ik woon in het buitengebied en loop daar tegen veel 'asociale' honden aan, erfhonden met name, gewoonweg omdat zij vaak niet tussen de andere honden komen, niet gaan wandelen en de enige hond die ze dan voor hun erf langs zien lopen zien ze als indringer.. En regelmatig komt zo'n hond dan toch van zijn erf afstuiven, geen baas in de buurt. Aan de erfhondjes heb ik de grootste hekel om het zo maar te zeggen. Tuurlijk moet een hond zijn energie kwijt, dat scheelt een hoop frustratie, maar dat zit het natuurlijk niet alleen in. Opvoeding is natuurlijk super belangrijk om een fijne, sociale hond te hebben en is het geen sociaal type, dan moet je daar zelf rekening mee houden. Ik vind ook dat wanneer je een hond neemt, wandelen en spelen zeker tot zijn dagelijkse behoefte hoort. Hoe groot je woonkamer is, vind ik onzin. Hier liggen ze de hele dag in hun mand te snurken, opgerold in een klein hoekje om het dan maar zo te bekijken.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 19:06

Oh, dat stukje vond ik idd ook een beetje apart. Ik denk dat de gedachte er achter (een hond moet zijn energie kwkijt kunnen) top is, maar de redenatie er heen is niet echt logisch

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 19:17

Kaitlyn, dat zou voor mij ideaal zijn, aan de lijn of gemuilkorft, maar in het geval van de lijst praat men alleen over de risicohonden en daar baal ik zo van. Ik heb het gevoel nu een slachtoffer te gaan zijn, wanneer ik met mijn hond die op de lijst staat zou gaan wandelen en hij mag zichzelf of zijn baas niet meer verdedigen ook al begint een ander. Het voelt alsof ik zijn leven op het spel zou zetten wanneer deze verzeild zou raken in een gevecht (en dat is me dus gewoonweg al vaker gebeurd dat een loslopende hond op onze aangelijnde hond afvliegt, of zelfs een keer op eigen terrein |( ) met een hond die niet op de lijst staat. Ook al begint hij niet, hij mag ook niet meer als dier reageren en evt terug happen. Dat maakt het voor mijn gevoel erg frustrerend, de maatstaven liggen dan zo scheef, ondanks dat ik begrijp dat een risicohond meer schade aan kan richten, maakt onze boxer die zacht van karakter is, niet meer kans dan een flinke labrador die boos is. Ik noem maar even een ras, no offence. Of helemaal niets terug kan doen omdat ik wellicht straks gemuilkorft over straat moet. Misschien is dat heel erg gevoelsmatig van mijn kant uit, maar mocht de lijst er door komen, durf ik toch minder goed langs een loslopende hond heen te lopen. Misschien ben ik ook wel huiveriger dan mensen van andere rassen, ik heb nogal de ervaring dat dogachtigen niet altijd begrepen worden door andere rassen, doordat ze met veel bravour willen spelen, kop, staart hoog en poten op een ander dier. Dat is in zijn geval niet direct dominantie, maar de manier waarop het ras speelt. Ik zie dat bij sommige andere rassen zeker terug en dat speelt vaak prima, maar andere honden die ons los bejegenen, begrijpen die signalen wel eens verkeerd en echt, alle 4 de boxers hebben het meegemaakt dat ze door loslopende honden gebeten zijn, al dan niet hard soms, maar toch. Die loslopende hond zit mij even hoog, haha :o

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 19:27

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 19:37

secricible schreef:
https://www.houdenvanhonden.nl/globalas ... esteld.pdf

De raad van beheer is ook met een antwoord gekomen.

Wat een gebeuzel en opgeteld niets.

Ze horen er imo helemaal verder niet betrokken te worden want ze zijn een zelfbenoemd deel van het probleem wat ook nu weer alleen maar een oplossing in de weg staat.

Gewoon muilkorven >20 (of 15) kilo en kom daarna maar zelf met een echt betere en uitvoerbare oplossing welke de de niet-eigenaars niets kost.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-03-17 19:38, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overdreven hoofdletter gebruik aangepast

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 20:28

Ik vind het een zeer goed stuk.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 20:29

keona schreef:
Ik vind het een zeer goed stuk.

Ik ook, er wordt aan veel aspecten gedacht.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 20:36

Ik vond het ook de boel goed belichten :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 20:50

Kaitlynn "je moet toch wat" vind ik geen goede argumentatie voor een maatregel.

Mijn Spaanse hond is de eerste dag dat we verhuisd waren uitgegleden op het laminaat in de nieuwe woning. Ze is vervolgens een week niet binnen geweest. Dit ter illustratie hoe gevoelig mijn hond is. Een muilkorf zou ze zeker intimiderend vinden en ik zou haar dat moeten aandoen omdat??
Omdat ze zo'n lief, zacht en bescheiden karakter heeft??
Nee helaas, als dit zou worden ingevoerd -maar dat gebeurt niet dus waar hebben we het hier over- mogen ze de controle wel goed gaan regelen want ik ga me er niet aan houden.

Eisen stellen aan de minimale oppervlakte van je woning slaat ook nergens op. Dat zegt niets over hoe je met je hond omgaat.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 21:33

Haha, om je dood te lachen dat stuk van de Raad van Beheer.
Proberen op typische manier hun eigen belang te beschermen., "Wij van wc eend adviseren wc eend" Riiiight....
Dit soort door zichzelf tot deskundigen uitgeroepen partijen kun je beter negeren bij het ontwerpen van wet en regelgeving. Ze zijn een banale lobby voor eigen portemonnee.
De term " kynoloog" heb ik trouwens altijd hilarisch gevonden.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 22:03

Dat mag jij vinden.maar door de stamboom en samen werking kan wel van alles vast gelegd worden en ook inderdaad zicht op dingen krijgen kan ook via stambomen. Dus zo dom is het helemaal niet er is maar een rvbh dus zo eigenbelang is het helemaal niet. De wc eend heb je ook van andere merken hoor geen appels met peren vergelijken
Kuggur schreef:
Haha, om je dood te lachen dat stuk van de Raad van Beheer.
Proberen op typische manier hun eigen belang te beschermen., "Wij van wc eend adviseren wc eend" Riiiight....
Dit soort door zichzelf tot deskundigen uitgeroepen partijen kun je beter negeren bij het ontwerpen van wet en regelgeving. Ze zijn een banale lobby voor eigen portemonnee.
De term " kynoloog" heb ik trouwens altijd hilarisch gevonden.