Border collie topic!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 18:43

Fijn dat het voor jouw Bodhi goed werkt! :) Maar voor vele andere honden niet, het is en blijft een voeding met een hele berg aan granen, rijst enzovoort. Inclusief de bergen ontlasting. En dat is wel jammer.

Mijn Bodhi & Lupa krijgen fijn vers vlees en ik pak absoluut geen zak granen meer. Veel te veel gezeik en gedoe mee gehad.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 18:45

In de brokjes die e hier smorgens krijgt zit ook een klein percentage graan in.
Savonds vers vlees en ze doen het er super goed op.
Mooie glimmende vacht, goed op gewicht en niet veel ontlasting.

Waarom zou ik overstappen?

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 18:46

Die keus maakt iedereen voor zichzelf toch? :)

Edit: Of nee .... voor z'n hond. Daar gaat het immers om.

KimD

Re: Border collie topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 18:51

Ik doel meer op de smaakversterkers die RC erin stopt, waaronder een kankerverwekkend middel. Het is nogal wiedes dat 't voer goed gegeten word.

Uiteraard mag iedereen zelf weten wat ze de hond voeren, maar ik vind wel dat je een advies mag geven. Veel mensen kijken niet naar wat ze voeren en als je iemand erop attendeert is het vaak een eye-opener.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 18:53

Ik bedoelde het ook niet gemeen ofzo.

Heb mijn DH jaren farmfood gevoerd. Ging super! Mijn BCtje kreeg er ontzettend jeuk van.
Ben gek op mn dieren maar ga geen 2 verschillende voeren voeren en met dit gaat het prima ;)

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 19:48

Seni schreef:
Bodhi functioneert prima op Royal Canin.
Goed voer is voor mij als het goed gegeten wordt, maar ook als de ontlasting niet teveel is, van goede structuur en niet te erg stinkt.

Heb je al eens gekeken wat er aan ons eigen eten toegevoegd wordt?

Helemaal met Angelique eens.
Ik voer trouwens paardenvet bij, omdat Juna ook niet op gewicht blijft met alleen brok, op een gegeven moment stopt ze ook gewoon met eten of poept ze meer.
Op KVV bleef ze al helemaal een houtje.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 20:23

Eens Kim! Maar het kan nog erger, ik kreeg Bonzo mee bij Isis.... Ook in een keer overgezet naar toen Nutro.
Inmiddels voer ik kvv, grotendeels Kivo, en worden de bakjes meteen leeggegeten. Sterker nog als ik een keer vergeet een rol te ontdooien en ze een keer brokjes geef blijven ze schooien voor vlees.
Dit overigens wel op initiatief van Buldog Daisy, Isis schooit niet zo snel.
Grote voordeel van KVV is dat Daisy het beter verteert en niet meer kotst na 9 jaar verschillende brokkenmerken geprobeerd te hebben.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 21:02

Kan die voedingsdiscussie niet in een apart topic? Heeft weinig met bordercollies te maken.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 23:39

Het heeft te maken met een border collie van een van de mensen in het topic.

Dan kunnen we beter helemaal onze kop houden. Ook over Agility enzo, want ook dat heeft niet per definitie met border collies te maken.

En die mensen met kruisingen moeten dan ook maar ophoepelen, en ik ook trouwens, want Puk is een BC zonder stamboom dus het kan ook zomaar een teckel zijn, oja en ook niet meer over Abbay spreken, want dat is een Sheltie.

Jammer dat TS definitief is geband, anders had ze HK kunnen aanvragen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 23:49

tiwi1969 schreef:
Eens Kim! Maar het kan nog erger, ik kreeg Bonzo mee bij Isis.... Ook in een keer overgezet naar toen Nutro.
Inmiddels voer ik kvv, grotendeels Kivo, en worden de bakjes meteen leeggegeten. Sterker nog als ik een keer vergeet een rol te ontdooien en ze een keer brokjes geef blijven ze schooien voor vlees.
Dit overigens wel op initiatief van Buldog Daisy, Isis schooit niet zo snel.
Grote voordeel van KVV is dat Daisy het beter verteert en niet meer kotst na 9 jaar verschillende brokkenmerken geprobeerd te hebben.

Wij voeren een combinatie van brok en vlees, wordt niet aangeraden, maar vaak merk ik dat zowel de border collie als die andere twee waar niet over gesproken mag worden de extra energie nodig hebben na bijvoorbeeld een lange wandeling of een paar uur bij de paarden. Vaak laten ze dan 's avonds een (gedeelte) van vlees staan omdat ze dat op dat moment niet nodig hebben.

Werkt hier heel fijn, en de honden zien er goed uit en hun ontlasting is goed. Wij wisselen wel ook echt smaak af dagelijks, alleen lamshart hoeven wij niet te voeren, reageren ze erg slecht op, vooral Guinness.

Van de fokker kregen wij Purina Pro plan mee, heel erg vettig en ook véél toevoegingen. Wij hebben toen één grote zak gekocht omdat er natuurlijk veel veranderingen plaatsvonden, daarna hebben we gewisseld, meer dan een keer, Guinness vrat slecht en werd een scharminkel. Toen ik 't beu was heb ik hem dezelfde brokken een week laten staan, hij at ze en toen vlees toegevoegd. Sindsdien nooit meer problemen gehad, bij Abbay dus ook direct die aanpak en dat ging super, zij is sowieso niet moeilijk met wat betreft eten. :Y)

Bonzo is overigens ook echt slecht, vraag me af waarom dat in Godsnaam nog steeds verkocht kan worden, net als pedigree. Nog erger, mensen die Frolic als brok geven. _-:( Wij hadden iemand in de les die dat voerde, die collie scheet hopen en dat stonk, absurd! Ook maar eens een praatje mee aangeknoopt, nu voert ze Smølke.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 09:13

Omdat het aan de europese richtlijnen voldoet ;) en die zijn gewoon bizar slecht/laag.
Hier hoeven ze er ook niet op te zetten wat ze niet toevoegen. Dus als er bijvoorbeeld een zalm die voorheen gepekeld is en afgespoeld is.. dan hoeven ze er niet op te zetten hoeveel zout er bij is komen kijken.

Heel raar wereldje. Mijn dierenarts snapt er ook al zo veel van :') godzijdank gister voor t laatst geweest.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 09:48

KimD schreef:

Dan kunnen we beter helemaal onze kop houden. Ook over Agility enzo, want ook dat heeft niet per definitie met border collies te maken.

En die mensen met kruisingen moeten dan ook maar ophoepelen, en ik ook trouwens, want Puk is een BC zonder stamboom dus het kan ook zomaar een teckel zijn, oja en ook niet meer over Abbay spreken, want dat is een Sheltie.

Ik heb via een tem aan de mods gevraagd om te bezien of het mogelijk is hier een HK van te maken nu TS die vraag niet meer kan stellen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 09:53

tiwi1969 schreef:
KimD schreef:

Ik heb via een tem aan de mods gevraagd om te bezien of het mogelijk is hier een HK van te maken nu TS die vraag niet meer kan stellen.

Ik heb met een Mod gesproken en dat leek niet nodig. We blijven ontopic en dus geen reden tot HK. Deden ze liever niet omdat het topic dat moeilijker te vinden is.

HK zou het worden als we tussendoor ook over onze paarden zouden praten en dergelijke. Maar dat is niet het geval. Dus mochten we op BB blijven.

Overigens vind ik de opmerking van Kugger ook wel erg overdreven. Mij interesseert het fokken etc vrij weinig, heeft wel met BC's te maken, dus dan scroll ik gewoon even verder tot ik bijvoorbeeld weer iets tegen kom over een frisbee training. Problem Solved!

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 10:27

Dat fokken en stambomen en al die namen die voorbij komen interesseert mij ook niet

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 11:08

Ach ja, eigenlijk goed er weer eens met de neus op te worden gedrukt; het gaat hier ( een uitzondering daargelaten) niet echt over bordercollies.
Veel plezier verder in dit naaikransje.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 11:27

Tja fokken,gezondheid en stamboom vind ik wel interessant maar volgens iemand hier heb ik geen Border collie omdat die niet met schapen werkt.
Laten we het lekker hebben over hoe we van onze honden genieten.
Laten we eerlijk zijn, Nederland is te klein voor echt werkende Borders daarom lopen de meesten in de sport.

Xanthippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 11:41

KimD schreef:
Xanthippe schreef:
Dierenarts, kameraden die het ook geven en er content van zijn...

Alleen gebaseerd daarop heb jij die keuze gemaakt? Of heb je wel nog verder gekeken naar verschillende soorten voer? Anders zou ik je de tip eens willen geven om eens te kijken naar de samenstelling en toevoegingen van Royal Canin. Bij Puk zat ook een zak Royal Canin, en ik ben normaal niet van het in één keer omzetten op ander voer, maar voor RC maak ik graag een uitzondering.

Ja hoor, alleen daarop.
Natuurlijk heb ik naar de samenstelling gekeken, maar om heel eerlijk te zijn (om de kans te lopen dat ik hier al onverantwoorde hondeneigenaar te worden versleten) zegt me dat absoluut niets.

Noxx at iets anders bij zijn fokker, waar hij het niet zo goed op deed, dus ben ik veranderd.
En aangezien die samenstellingen mij allemaal niets zeggen, ben ik ten rade gegaan bij andere vrienden met honden, wat zij vinden van welk merk en waarom. Hetgeen hier op het forum ook gedaan wordt over paarden, katten, honden, konijnen,... Dus ik zie daar het probleem zo niet mee :)

Moest Noxx het écht niet goed doen op RC, zou ik natuurlijk weer veranderen. Maar zijn ontlasting is goed, hij is fit, zijn vacht ziet er goed uit...

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 13:42

kohtje schreef:
Tja fokken,gezondheid en stamboom vind ik wel interessant maar volgens iemand hier heb ik geen Border collie omdat die niet met schapen werkt.
Laten we eerlijk zijn, Nederland is te klein voor echt werkende Borders daarom lopen de meesten in de sport.

Ik heb ook toen een leuke PB gehad omdat mijn BC met stamboom niet bij de schapen kwam. Dan is het geen BC blijkbaar. Ook niet als er een €1000,- euro papiertje bijzit.. dus ik feite heb ik geen BC. :+

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 15:22

Mijn BC loopt ook niet bij de schapen, dus ik heb ook geen BC.
Wat doe ik hier?

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 16:32

KimD schreef:
kohtje schreef:

Ik heb ook toen een leuke PB gehad omdat mijn BC met stamboom niet bij de schapen kwam. Dan is het geen BC blijkbaar. Ook niet als er een €1000,- euro papiertje bijzit.. dus ik feite heb ik geen BC. :+

Oeps :+ Weet je, mijn motto is: als jij maar tevreden bent met je hond en er plezier van hebt...

Nee, dat Nederland te klein is voor echt werkende borders, daar ben ik het dan weer niet mee eens...er is zeker nog nood aan goed werkende honden die meer als 5 schaapjes aankunnen.
Er wordt steeds meer aan natuurbeheer gedaan dmv kuddes, en tegenwoordig zelfs stadsbegrazingen.

Dus er zullen altijd wel 2 stromingen blijven, vind ik ook prima.
Ik weet voor mezelf voor welk type hond ik kies, en als iemand anders dat niks vindt? Nou en?
Als ik er maar happy mee ben :D

Ach en verder, als ik iets in dit topic niet lezen wil, of het interesseert me niet dan scroll ik er toch overheen? Zo simpel kan het zijn ...

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 16:38

JesdaJinn schreef:
Mijn BC loopt ook niet bij de schapen, dus ik heb ook geen BC.
Wat doe ik hier?

Ja, wat doe jij eigenlijk hier? _/-\o_

Troost je, mijn honden hebben papieren en werken wel bij de schapen. (En niet onverdienstelijk ook)
Maar ik vind gezondheidstesten dan weer heel belangrijk, en ook dat ik die officieel kan laten beoordelen.
Ook weer niet goed.

Hoe was dat met leven en leven laten?

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 16:54

Mijn BC heeft ook stamboom. Ook getest en alles er op en er aan.
Alleen ik kies er zelf voor om niet bij de schapen te gaan.

Ik doe GG (1 p/w), Behendigheid (2x p/w) en Frisbee (1 p/w). Vrijdag avond is standaard 'rust avond' en dan in het weekend ook leuke dingen doen.
Uitlaten en bos komt hier nog over heen..
Nee, geloof niet dat mijn BCtje wat te kort komt

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 00:40

Nou prima toch dat jullie niet herderen? Maar waarom dan altijd zo aangevallen tov degenen die dit wel doen?
En duizend en één beweringen waarom jullie niet herderen? Het is nu eenmaal zo dat er een drastisch verschil ontstaan is tussen de hedendaagse "niet herderende" BC's en de "echte origineel bedoelde" BC's (ISDS, schapendrijvers enz)... dat kan toch niemand ontkennen?!
En de echte oorspronkelijke BC's waren nou eenmaal die ISDS'ers en schapendrijvers... is dat zo'n crime om dat dan ook zo te benoemen? Neen toch? Enkel de feiten die gezegd worden...
Dat mensen liever andere BC's zien, de hedendaagse sport - en huis/tuin/keuken BC, nou fijn toch, maar voor mij is dat ook een tikkeltje minder een BC, niet minder hond, niet minder stamboom BC maar wel iets minder BC omdat het dus niet (meer) beantwoordt aan het type BC dat van oudsher dé BC was!

Zelfde als met de Duitse Herder (laat me er daar ook een paar van gehad hebben!) die de dag van vandaag toch echt geen DH meer is, al wordt hij wel zo benoemd en gekeurd en staat het papiertje te ronken van de bloedlijnen, het is geen DH meer zoals bedoeld was door de stichter van het ras... en dat kan men nu eenmaal niet ontkennen, die hyena-achtige ruggen, die logge voorhand, tegenwoordig bestaan ze nu zelfs al in "black&tan"... dat is niet de echte DH maar een vervolg van mensgefokte DH varianten.

En een papiertje van 1000 euro? Nou nee hoor, dat leg ik echt niet neer voor "slechts" een Border Collie (en ja ik heb zelf een BC en ja het is een ISDS lijn maar 1000 euro voor een BC?? Kom op zeg, er zijn wel tig exclusievere rassen die dat geld (in mijn ogen eveneens niet waard zijn) kunnen vragen maar toch geen BC hé zeg..)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 09:19

Zo zeg, op je tenen getrapt? Waar zie jij ons mensen die wél herderen aanvallen? Het was eerder andersom.

Ik kreeg een PB die niet mis was omdat mijn hond niet deed herderen, en JesdaJinn kreeg ook te horen dat ze geen fatsoenlijke BC had omdat ze niet deed herderen?

Verder ga ik er niet eens meer op in, is me teveel werk. :Y)

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 09:33

Het is de toon die richting de Sport en huis Border Collies wordt gebruikt waar op gereageerd wordt. Het is niet zo dat er wordt afgeven op honden met ISDS stamboom.

Mindere BC vind ik behoorlijk denigrerend en beledigend, opmerkingen als een BC die niet met schapen werkt is geen BC zijn op zijn minst niet aardig t.o.v. eigenaren die andere keuzes maken.

De enige "bc" waar ik moeite mee heb zijn de op BC's lijkende hondjes uit de broodfok/oost Europa handel, hondjes met gebreken, die de goede en gezonde hond waar serieuze fokkers aan werken een slechte en ongezonde naam bezorgen.