Starten met kippen houden: how to?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 12:33

XxLiEsJuHhxX schreef:
Hihi leuk inderdaad zo die verschillende ervaringen te lezen!

Hier ondertussen toch ook wel veel rassen (gehad) en tot nu toe vind ik de araucana's erg vluchtig en snel hysterisch (daarom mag tinkerbell ook geen eitjes uitbroeden, want ik kan niks controleren of doen met/rond het nest zonder dat zij compleet in paniek raakt), ik zou araucana's dus ook eigenlijk niet aan raden als je een beetje bang voor kippen bent.
Marans vond ik de hanen wel erg mooi, ook erg groot, heb er nooit een volwassen gehad maar de laatste die ik toen nog had om iets verder uit te laten groeien voor hij op wintersport ging begon met een week of 20 aan te vallen dus die ging ook iets eerder op wintersport.
De hen die ik ervan aangehouden was, was wel heel rustig en fijn maar ik was helemaal niet kapot van hoe zij legde dus is zij ook verhuisd.
Barnevelders so far waren hier ook eigenlijk altijd mijn knuffel kippen zo'n beetje, heel tam en niet schichtig. De hanen moet je wel echt goed selecteren als je een vriendelijke haan wilt want die staan er in het algemeen om bekend erg goed te beschermen.
Kwa orpington heb ik nu een haan daarvan, hij is nog geen jaar oud, enorm groot en lomp maar so far lijkt hij niet te nijgen naar agressie gelukkig. Maar door hun formaat en in combinatie met bang zijn voor kippen twijfel ik of zij een handige keuze zijn. Ik ben ondertussen goed kippen gewend, maar balou vind ik toch echt imposant zo groot als hij is.

Verder lopen hier nu 4 vleeshennen rond (niet plof zoals de rosse die je in NL kan kopen) die zijn vind ik toch ook nog erg schichtig, of najha vooral de 2 oudste.
De dorking (die hier blauwe eitjes legt ) en de olijflegger (dorking kruising) zijn beide erg zelfstandig en ook iets vluchtig.
Toef mijn marans x cream legbar olijflegger is echt een schat van een dier en tam geboren (ik hoop heeeeel erg dit jaar nageslacht van haar te hebben weer en deze keer ook hennen (2 jaar geleden 2 kuikens van haar en dat waren beide haantjes :( )

Sussex vind ik ook hele rustige kippen, ik heb de porcelijn kleurslag en die zijn echt heel relaxt ook.

Verder heb ik nog een paar kruisingen zitten.

Ik moet eerdaags eens foto's van de bende maken :D

Bedankt voor je ervaringen, fijn om te lezen. Ben al wel aardig over m'n angst heen gelukkig, vroeger was het erg :')
Oooh leuk de broedmachine aan, doe je dat vaker?

Ik wil iig geen krieltjes, want ik vertrouw mijn (hazenvangende) kat niet :7 Iemand van jullie ervaringen met kippen en katten?

Ik heb wel het idee dat ik hoe dan ook een stukje moet rijden, lijkt wel of er in de kop van NH niks zit.

Polly
Moderator Algemeen

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 12:36

Ik heb voor onze sabelpootkrielen (die echt tam geboren zijn) Noordhollandse blauwe gehad, die was ook zo ontzettend lief en rustig, die zou ik ook iedereen aanraden

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 12:59

Zie genoeg op Facebook kippen groepen dat katten en kippen goed gaan.

Mijn katten zijn al bang voor kuikens terwijl het wel echte jagers zijn.

Dacht een keer een vroeg haantje aan de kanten te geven (levend maar de katten gingen op ruim passende afstand toekijken). Als het haantje in de buurt kwam was het weg kat. _O-

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 16:43

Ik heb 2 katten, gelukkig binnenkatten en in de zomer gaan ze alleen naar buiten als ik de deur open zet, dan gaan de kippen dus even alleen in de ren ipv hele tuin.
Maar bij ons gaat dat dus niet goed samen, een keer geprobeerd, een van m'n katten vind t allemaal prima, die andere gaat meteen jagen.
Denk dat m'n kat bijna even groot is als de krielkip, maar dat veranderd niks helaas :')
Was een groot drama afgelopen zomer, misschien dat we deze zomer nog een poging doen en anders maar niet tegelijk in de tuin.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 16:53

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 17:40

Faelynn schreef:
Ik heb 2 katten, gelukkig binnenkatten en in de zomer gaan ze alleen naar buiten als ik de deur open zet, dan gaan de kippen dus even alleen in de ren ipv hele tuin.
Maar bij ons gaat dat dus niet goed samen, een keer geprobeerd, een van m'n katten vind t allemaal prima, die andere gaat meteen jagen.
Denk dat m'n kat bijna even groot is als de krielkip, maar dat veranderd niks helaas :')
Was een groot drama afgelopen zomer, misschien dat we deze zomer nog een poging doen en anders maar niet tegelijk in de tuin.

Ja daar ben ik dus ook een beetje bang voor aangezien hij ook wel met hazen thuiskomt :') Het is een flinke kater, hij wordt nu wel een dagje ouder en rustiger. Maar daarom hier geen krieltjes :+

@Polly ik heb bijna meer medelijden met jouw kat _O-

Ik bedenk nog wat, katproof kuiken verblijf. Tips?
Laatst bijgewerkt door Goldie op 26-02-25 18:15, in het totaal 2 keer bewerkt

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 17:41

_O-

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 18:18

De kat van de buurman een paar 100 meter verderop is per ongeluk 3 x al opgesloten geweest in mijn kippenhok, hij gaat dan net voor het luik sluit binnen zitten bij de kippen en dan is ie dus gedwongen mee te slapen := tsja eigen schuld. Luik gaat automatisch dicht.

Ik heb 2 araucana's de hen is wel wat nerveus maar eet wormpjes uit mijn hand, de haan is rustig maar kom niet in de buurt en hij dus ook niet. Prima verstandhouding. Mijn andere haan is een Cream Legbar en die eet wel uit mijn hand, maar heeft ook ontzag. Mijn Araucana haan is 6 en mijn CL is 1. Qua hennen is mijn Padua de makste de kids slepen dat beest overal heen. := de kruising Araucana x leghorns zijn brutaal die zitten zo in je nek :D ook best mak.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 22:32

Ik had vandaag mot met de cream legbar haan. :')

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 08:17

Mijn cochin krieltjes zijn super lief! Heel sociaal ook, worden graag al eens geaaid. De Wyandottes nemen net iets meer afstand, maar hebben zo ook hun aai-periodes. Ter bescherming heb ik een Bleu de Landes toegevoegd, giga kip tegenover die kleintjes haha. Héél sociaal, maar zonder geaaid te willen worden, wel de eerste die zowat over je voeten heen loopt, heel nieuwsgierig kipje!

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 08:41

Marcella schreef:
Ik had vandaag mot met de cream legbar haan. :')

Je hebt toch wel gedreigd met de vriezer toch? Ik vertel het ze vanaf het begin: we gaan elkaar geen pijn doen toch? Anders ga je de vriezer in. :') :j

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 10:22

Ja en dat was niet duidelijk dus duw met mijn voet gehad. En dat was wel duidelijk.

Geen schoppen trouwens kans dat ik dan eerder onderste boven lig is groter. :+

Oyeru

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-25 11:27

Wij hadden onze kuikens destijds in een grote konijnenkooi in de bijkeuken. Daar kwamen onze katten niet. Ze mochten wel af en toe onder toezicht naar de kuikens kijken en ze vonden het machtig interessant :D
Afbeelding

Kuikens vonden het even interessant en deden gewoon hun ding.

Vandaag en gisteren weer eieren gehad zonder kabaal...

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 15:28

Marcella: Mocht hij lastigb doen gewoon ijsblokjes meenemen en ermee gooien misschien snapt hij de hint beter. En mijn CL haan is ook een klap groter dan mijn AC haan := Dus daar kun je inderdaad zo overheen vallen. Maar mocht er een haan mijn kids aanvallen gaat ie er direct uit, geen hand vol maar een land vol hanen waar ik uit kan kiezen.

Leuke foto Oyeru <3 Hele jonge kuikens laat ik liever geen kat bij maar een paar weken oud gaat prima hihi ze groeien zo snel.

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 11:21

Onze eerste eigen uitgebroede hennen van vorig jaar hebben gisteren tegelijk hun eerste eitje gelegd. Toevallig zaten we gisteren in de zon naast de ren toen we ze bezig hoorden. Ze hadden het er wat moeilijk mee, veel lawaai, vaak op en neer naar het legnest. Maar het is ze allebei gelukt :)

Afbeelding

Ze zijn ook de eerste dit seizoen. Hopelijk gaat de rest ook snel weer leggen. We willen binnenkort weer wat eieren in de incubator doen. Is er iets van een stelregel dat het beter is dat jonge hennen minimaal x periode leggen voor je de eieren incubeert?

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 17:32

Gefeliciteerd! altijd leuk de eerste eitjes. Ik heb er ondertussen alweer 10 - 15 per dag. :=

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 17:38

Mer1980 schreef:
Gefeliciteerd! altijd leuk de eerste eitjes. Ik heb er ondertussen alweer 10 - 15 per dag. :=

Haha ja wij hebben maar 5 hennen, waarvan 1 volgens mij een sporadische legger is :')

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 18:07

Ik 36 := waarvan meer dan de helft 5 / 6 + jaar oud is, ze leggen niet meer dagelijks, maar 6 leggen er nu dagelijks de rest is random.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 18:09

Ik had er zowaar ook weer 1.
Ipv in het legnest buiten in de ren dus daar moeten we nog even een functioneringsgesprekje aan wagen

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 20:48

Mer1980 schreef:
Ik 36 := waarvan meer dan de helft 5 / 6 + jaar oud is, ze leggen niet meer dagelijks, maar 6 leggen er nu dagelijks de rest is random.

Oh nou dan is het nog een prima opbrengst zeker zo in het begin van het seizoen toch?

Dit is onze bende. De haan ziet er weer top uit, echt heel blij dat hij de aanval overleefd heeft!

Afbeelding

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 23:18

Knappe toom hoor!

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 11:40

Gefeliciteerd met de 1e eitjes.. Die zijn toch het meest speciale :D

Hier heb ik een van mijn 2 sussex hennen "apart" zitten, of najha ze zit aan de verkeerde kant van het hek en loopt nu dus overdag langs het hek te ijsberen en scharrelt op de oprit en moestuin. Ze is namelijk super de super broeds, ze houd het goed vol dus nu is dit voor nu even mijn poging om haar weer broeds af te krijgen. Mijn kippen leggen namelijk bijna allemaal op dezelfde plek en zij liet daar niemand meer komen. Om te voorkomen dat ze in de paardenwei in de struiken nesten gaan maken de hen maar van het nest gehaald en nu dus op de oprit gezet.

Gisteren ook de broedmachine vol gedaan :D hij zit helemaal vol vol, maar ik heb best lang gedaan over het verzamelen van de eitjes dus ik verwacht een goed percentage uitval. Helaas nog geen enkel ei erin van de vleeskippen.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 13:38

Een Sussex broeds? Ik heb er 1 maar nooit broeds lol. Ik heb cochins die ziekelijk broeds zijn en Brahma's waarvan er 1 fanatiek is.

Maar ben benieuwd naar de kuikens!

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 14:27

Hier voor het eerst sussex nu en tjha van deze hen ga ik dus ook geen kuikens aanhouden. Van haar zus ook niet (die is blind). Maar die hen wat nu broeds is, is wel echt een flinke dame dus voor project wintersport is ze wel goed denk ik :)

Ik ben ook echt super benieuwd. Ik hoop op een berg kleurrijke kuikens :D
Kwa ouder dieren van deze kuikens heb ik:

sussex porselijn (dacht dat ze de kleur zo in nl noemen, hier in frankrijk noemen ze het tricolore)

dorking

Olijf Zwart met koperbruin in hals en toef(mijn geliefde toef, zij is cream legbar x marans en legt echt enorme eieren altijd en veel ook)

Olijf voornamelijk rood zoals rode legkip maar dan een beetje patrijs achtig (geen idee wat de kruising is, ze zou cream legbar moeten zijn maar bleek een kruising uiteindelijk, ik denk met een rode legkip omdat ze veel rood heeft en hij dat ras ook verkocht)

Sussex kruising (vader is of een orpington buf of een kruising zoon daarvan), wit van kleur met wat beige in de hals/kop

Olijf type Dorking, van haar heb ik er maar een paar erin want zij begon eind vorige week pas te leggen.

De andere sussex en een rode legkip kruising (zou raszuiver moeten zijn ook, komt van dezelfde plek als waar de zuivere cream legbar die olijf legt vandaan), heb ik er geen eieren van in want de sussex is blind of in ieder geval heeel slecht ziend en de andere is echt heel erg klein. Ze legt wel normaal formaal ei voor een groothoender maar het is echt maar een klein ding dus ben ik bang dat voor het vlees zij niet handig is om mee te kweken. Dit weekend gaat ze ook naar de buurman toe, daar komt het ei ook vandaan waar de sussex kruising uit gekomen is. Van hem heb ik nu ook weer een paar eitjes in de broedmachine liggen.

Ohh en de haan die hier loopt is een zwarte orpington, enorm dier maar o zo mooi en so far erg lief <3

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 15:17

Klinkt als een super leuke mix. Ik heb ook echt van alles, maar heb een zuivere Cream Legbar haan en een Araucana haan. En dan qua hennen echt van alles. merk wel dat de hennen kruising Leghorn x Araucana echt dagelijks leggen, ben benieuwd hoe oud deze worden :=

Mijn Orphintons zijn ook HUGE!