XxLiEsJuHhxX schreef:Hihi leuk inderdaad zo die verschillende ervaringen te lezen!
Hier ondertussen toch ook wel veel rassen (gehad) en tot nu toe vind ik de araucana's erg vluchtig en snel hysterisch (daarom mag tinkerbell ook geen eitjes uitbroeden, want ik kan niks controleren of doen met/rond het nest zonder dat zij compleet in paniek raakt), ik zou araucana's dus ook eigenlijk niet aan raden als je een beetje bang voor kippen bent.
Marans vond ik de hanen wel erg mooi, ook erg groot, heb er nooit een volwassen gehad maar de laatste die ik toen nog had om iets verder uit te laten groeien voor hij op wintersport ging begon met een week of 20 aan te vallen dus die ging ook iets eerder op wintersport.
De hen die ik ervan aangehouden was, was wel heel rustig en fijn maar ik was helemaal niet kapot van hoe zij legde dus is zij ook verhuisd.
Barnevelders so far waren hier ook eigenlijk altijd mijn knuffel kippen zo'n beetje, heel tam en niet schichtig. De hanen moet je wel echt goed selecteren als je een vriendelijke haan wilt want die staan er in het algemeen om bekend erg goed te beschermen.
Kwa orpington heb ik nu een haan daarvan, hij is nog geen jaar oud, enorm groot en lomp maar so far lijkt hij niet te nijgen naar agressie gelukkig. Maar door hun formaat en in combinatie met bang zijn voor kippen twijfel ik of zij een handige keuze zijn. Ik ben ondertussen goed kippen gewend, maar balou vind ik toch echt imposant zo groot als hij is.
Verder lopen hier nu 4 vleeshennen rond (niet plof zoals de rosse die je in NL kan kopen) die zijn vind ik toch ook nog erg schichtig, of najha vooral de 2 oudste.
De dorking (die hier blauwe eitjes legt ) en de olijflegger (dorking kruising) zijn beide erg zelfstandig en ook iets vluchtig.
Toef mijn marans x cream legbar olijflegger is echt een schat van een dier en tam geboren (ik hoop heeeeel erg dit jaar nageslacht van haar te hebben weer en deze keer ook hennen (2 jaar geleden 2 kuikens van haar en dat waren beide haantjes)
Sussex vind ik ook hele rustige kippen, ik heb de porcelijn kleurslag en die zijn echt heel relaxt ook.
Verder heb ik nog een paar kruisingen zitten.
Ik moet eerdaags eens foto's van de bende maken
Bedankt voor je ervaringen, fijn om te lezen. Ben al wel aardig over m'n angst heen gelukkig, vroeger was het erg

Oooh leuk de broedmachine aan, doe je dat vaker?
Ik wil iig geen krieltjes, want ik vertrouw mijn (hazenvangende) kat niet

Ik heb wel het idee dat ik hoe dan ook een stukje moet rijden, lijkt wel of er in de kop van NH niks zit.