nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nickeltje

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 16:18

Ik ben heel benieuwd hoe jullie mede straks uit de navergisting komt.
Onze laatste mede heb ik nu na drie jaar nagisten op het vat, overgegoten in lege, schoongemaakte Whisky flessen met een mooie kurk er op. Smaakt heerlijk!!

Wij hebben gisteren oxaalzuur verdampt in onze kasten. Deksel er af en door het glas konden we mooi zien of de damp door de hele kast kwam.
In alle kasten zit het volk op de onderste bak (dus niet goed gezien) maar kwamen er tijdens het dampen wel bijen naar boven bewogen. Ook voelen alle kasten nog lekker zwaar...
Van de week maar eens op de bodemplaat kijken of er veel mijten vallen en ook zien op hoeveel straatjes de volken nu zitten... Elke winter toch weer spannend.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 22:33

Indy_Mouse_9 schreef:
Dank je Nickeltje!

Heb je al van hem geproefd, Century?
Het klinkt wel als een goede deal :9

Nee, ik heb het eigenlijk nooit geproefd, maar het was gewoon ook een leuke deal.

Ik ben benieuwd naar jouw mede Indy, en naar hoe het met je bijen gaat Nickeltje :)
Ik heb ze al een tijdje met rust gelaten, we gaan het zien of ze het redden.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 15:59

De bijen zijn aan het vliegen! *\o/* Volop op de krokussen. Bij jullie ook?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 16:04

Ja, de hele week al. Op de hazelaars die massaal in bloei staan gonsde het dit weekend zelfs.
En inderdaad wordt er ook gevlogen op de krokussen. Verder bloeit bij mij de tover hazelaar en de kornoelje.
We zien ook activiteit bij alle vier onze volken, dus dat geeft ook wel een optimistisch gevoel over hoe ze de winter door gekomen zijn.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-23 16:33

Helaas zijn bij ons beide volkeren wederom de winter niet doorgekomen.
Voorlopig stoppen we even met de bijen. Ik moet toch nog herstellen van ziekte, dus de energie en enthousiasme is even geluwd. We gaan komend jaar inventariseren wat we aan materiaal hebben, maken alles schoon, herstellen eventuele kapotte onderdelen en richten een nieuw overzichtelijk hoekje in de schuur in voor onze spulletjes, en dan zien we volgend jaar wel weer.
Overigens houden we wel een kast gereed voor het geval we worden gebeld voor een zwerm.
We balen ontzettend, de hele tuin gonst van de bijen en het zijn niet de "onze" |(
Maar het is even niet anders.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 17:05

Dat is een verdrietige beslissing Laurora...

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 17:32

Oh wat verdrietig nieuws... ik was zo blij ze te zien, en ik kan me voorstellen dat dit andersom heel naar is. Sterkte met de beslissingen (en je ziekte), hopelijk een nieuwe start dan volgend jaar!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 21:38

Heb mijn kast open gezet mocht er een zwervend volk langs komen. Staat alleen nog niet op zijn plek, maar is toch niet de bedoeling om ze te houden.

Akires1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 18:24

Hè, wat jammer, Laurora…
Heb je een idee wat de oorzaak is geweest?
Hier dus ook allebei de volken dood.
Voor ons is het de eerste keer dat de bijen de winter niet overleven. We gaan dan ook wel een nieuw volk aanschaffen.
Maar ik kan me in jouw geval voorstellen dat je er even klaar mee bent. Helemaal als je je energie voor herstellen moet gebruiken.
Hopelijk gaat het volgend jaar (of eerder) toch weer kriebelen. Voor nu ook van mij sterkte met je herstel.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-23 19:04

Dank jullie wel, komt vast goed, we gaan er van uit dat we er volgend jaar weer vol tegenaan kunnen (al hoop ik toch wel een beetje dat we nog een zwerm tegenkomen, die laten we natuurlijk niet gewoon hangen ;))
We weten niet goed wat de oorzaak is geweest, we hebben de kasten nog niet opengehad om te onderzoeken.
We hebben eerder volken verloren in de winter en het is toch altijd een beetje gokken.
Zonde dat ze het bij jullie ook niet hebben gehaald, hopelijk doen de volgende het beter :)

Akires1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 18:55

Vast wel weer :)
De andere winters is het altijd goed gegaan. We waren ook echt verbaasd dat het ons nu ook overkwam dat de bijen de winter niet overleefden.

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 22:33

Is het dan domme pech Akires, of heb je een aanwijsbare reden kunnen vinden?

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 21:13

Laurora, wat balen van je gezondheid. Hopelijk ben je binnenkort weer in goede gezondheid.

Laurora en Akires beide, wat naar, de dode volken zonder duidelijke oorzaak. Zijn de volken echt dood in de kast, of vervlogen?

Hier vliegen ze bij redelijk weer, verder zie ik aan de temperatuur in de kast dat er waarschijnlijk broed is, die ligt tegen de 28 graden. Door het varroagaas kan ik wel zien dat er redelijk wat dode bijen op de bodem liggen, hopelijk kan ik die binnenkort opruimen.

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 16:13

Vandaag mijn eerste 6 raaks kastje mee gekregen. Zo enthousiast!!

Wat is voor jullie echt de basis uitrusting? Ik wil graag een overzichtje maken en dan kijken wat ik waar t makkelijkst/voordeligst kan halen!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 16:21

Imker pak met handschoenen.
Roker
Kastbeitel
Plantenspuit
Theedoek geïmpregneerd met kruidnagel olie

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 16:25

En wat voor kast wil je gebruiken? Standaard blokkendoos of iets wat misschien makkelijker is voor je qua tillen, etc.?

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 16:43

Nickeltje schreef:
Roker
Kastbeitel
Plantenspuit

Ik vind een veger ook nog wel handig :j

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 17:11

Century schreef:
Nickeltje schreef:
Roker
Kastbeitel
Plantenspuit

Ik vind een veger ook nog wel handig :j

Owja, een zachte veger. Maar die gebruiken we echt heel erg zelden

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 17:26

tamary schreef:
En wat voor kast wil je gebruiken? Standaard blokkendoos of iets wat misschien makkelijker is voor je qua tillen, etc.?

De bedoeling is een spaarkast! :) we krijgen vanuit de cursus ook de raampjes die daarbij horen.

Ik zag dat aliexpress ook complete sets hebben voor imkers. Raden jullie dat aan?

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-23 17:39

Ligt een beetje aan het materiaal, maar ik zou het er om eerlijk te zijn niet op wagen, je hebt geen idee wat voor schadelijks daar allemaal inzit. (en de kwaliteit en maatvoering is over het algemeen ook niet om over naar huis te schrijven)

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 17:56

Wij zijn ons pak wel echt gaan passen in een winkel. Zit veel verschil tussen modellen en hoe de kap zit als je voorover in een kast staat te werken enzo...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 17:59

LieveLoes schreef:
tamary schreef:

De bedoeling is een spaarkast! :) we krijgen vanuit de cursus ook de raampjes die daarbij horen.

Ik zag dat aliexpress ook complete sets hebben voor imkers. Raden jullie dat aan?

1e praktijkles deed mij naar andere opties kijken, 20-25 kg tillen op borsthoogte is niet prettig. Dus ik zou heel kritisch kijken naar wat je wil qua passend voor jouw lijf en mogelijkheden. Bijen hanteren vraagt voorzichtigheid om ze vriendelijk te houden en dan is zwaar moeten tillen niet handig. Veel imkers zijn man en doen dit al hun hele leven, qua verzorging zeker naar luisteren, qua geschikte kast zou ik meer naar je eigen lijf luisteren.
Edit : geen aliexpress, koop via een Nederlandse webwinkel of maak er zelf 1.

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 18:11

Nee het gaat echt om bijvoorbeeld een beroker, veger en kastbeitel.

Welk soort kast hebben jullie? Ik vind de polystyrene kasten ook wel mooi, maar ik ben tamelijk lomp :D dus vrees er dan een beetje voor dat ie snel stuk gaat.

Ik heb op marktplaats tweedehands spaarkasten gevonden. Hoe staan jullie tegenover 2e hands?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 18:13

LieveLoes schreef:

Welk soort kast hebben jullie? Ik vind de polystyrene kasten ook wel mooi, maar ik ben tamelijk lomp :D dus vrees er dan een beetje voor dat ie snel stuk gaat.

Ik heb op marktplaats tweedehands spaarkasten gevonden. Hoe staan jullie tegenover 2e hands?

Net zo als tegenover de hele je mag enkel met jouw cursusgereedschap aan kast X komen ivm hygiene, maar er wordt aan de andere kant wel aan alle kanten met onderdelen van kasten tussen volken geschoven. Hygiene is zeer belangrijk, wees er dan ook consequent mee. Voor mij trouwens nog een reden om geen spaarkasten te willen (naast geen ruimte voor extra spullen, etc.).

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 19:03

tamary schreef:
LieveLoes schreef:

Net zo als tegenover de hele je mag enkel met jouw cursusgereedschap aan kast X komen ivm hygiene, maar er wordt aan de andere kant wel aan alle kanten met onderdelen van kasten tussen volken geschoven. Hygiene is zeer belangrijk, wees er dan ook consequent mee. Voor mij trouwens nog een reden om geen spaarkasten te willen (naast geen ruimte voor extra spullen, etc.).

Wat voor soort kast heb jij?