Border collie topic!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sansevieria

Re: Border collie topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 01:07

Nu, jammer genoeg heeft onze laatste aanwinst Bill geen isds papieren, dan zul je bijv. wel moeten.
En ik weiger om met minder dan goeie werkhonden genoegen te nemen, ongeacht de papieren.

Het is gewoon jammer, waar je in NL genoeg goeie dubbel geregistreerde honden kunt vinden kun je die BE op een hand tellen. De goeien dekken dus heel veel en met de rest scheelt iets.
(Als jonge hond bijv. ocd operatie gehad en toch voor foktoelating gegaan en gekregen, of naar mijn smaak te veel epilepsie achter de lijnen)

Als ik ooit met Bill zou willen fokken bijv. zou ik dat alleen maar via de FCI kunnen.
Net zoals ik de heupen bij die hond alleen maar via Hubertus kan laten beoordelen, die kan ik vanwege de ontbrekende isds papieren ook niet via Duitsland laten aankeuren.
Want een isds registratie over Rom kost tegenwoordig handen vol geld.
Ik meen dat dat momenteel zelfs 1000 euro is, kun je beter een nieuwe pup kopen.

Nu, met Pearce kan ik eens kijken hoe het daar toegaat, dat is er eentje waar je weinig op kunt aanmerken, en dan gaan we wel eens zien hoe fair er gekeurd zal worden daar.

Is dat echt een aanfluiting dan weet ik genoeg voor de toekomst.
Dan kan ik de FCI papieren idd net zo goed door de plee spoelen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 21:08

Tsja, tragische toestand En voorspelt niet veel goeds voor het fokken van werkhonden op langere termijn.
Ik begrijp overigens niet zo goed waarom je een "foktoelating" nodig hebt. Springt je reu er anders niet op ( ;) ).

Hier in IJsland is het héél anders. We hebben onze eigen registratie, waar iereen zijn bordercollie kan inschrijven.

Sinds ongeveer een jaar is deze vereniging met de ISDS geassocieerd, en zijn er rom proeven gehouden (vorig jaar, eerste keer, nog voor half geld maar inderdaad wat is dat absurd duur....). Zijn veel honden doorgekomen (ik geloof zelfs alle), de britse isds man was verbaast over het hoge kwaliteitsgehalte. Ik denk dat dat veel te maken heeft met het feit dat vrijwel iedereen in onze vereniging schapenhouder is en zijn honden op het hoogland gebruikt.

Er zijn wel conformatie fokkers van bordercollies , maar die wassen en watergolven alleen, die lui zie je niet op trials, en niemand zou daar honden vandaan halen om mee te werken.
En ze hebben uiteraard niets te vertellen wie hier wel of niet met zijn werkhond fokt (dus waarom laat je je door dergelijke mensen de wet voorschrijven...?)

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 00:08

Gisteren weer heerlijk wezen frisbeeen.
Eindelijk valt het kwartje dat hij los moet laten en als beloning de andere krijgt.

Het gooien van mij en vangen van Jinn ging ook wel goed.

Wel bijt Jinn altijd op z'n tong. Gisteren ook weer. Niet ernstig en na slokje drinken is het weer weg maar het is wel elke keer raak...

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 01:29

Kuggur, zonder die foktoelating krijg je geen papieren bij de pups.
En ja, ben het met je eens dat dit een zorgelijke ontwikkeling is.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 01:55

Je kunt je hond toch ook laten "aankeuren" bij ISDS??
Ook al heeft hij geen afkomst papieren?
Dan moet je een schapendrijversproef afleggen en een beoordeling van bepaalde gradering toegekend krijgen en alle gezondheidstesten goed afleggen en wordt je hond volwaardig opgenomen bij het ISDS!

En dat is in België!

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 02:26

Little_Gift schreef:
Je kunt je hond toch ook laten "aankeuren" bij ISDS??
Ook al heeft hij geen afkomst papieren?
Dan moet je een schapendrijversproef afleggen en een beoordeling van bepaalde gradering toegekend krijgen en alle gezondheidstesten goed afleggen en wordt je hond volwaardig opgenomen bij het ISDS!

En dat is in België!

De betreffende hond stamt van ISDS honden af, pure werklijn, maar heeft "enkel" FCI papieren.
(Is ook weer een heel verhaal, die stamt af van een fokker met super werklijnen, maar fokt momenteel via de VDH, waar eigenlijk de showlijn borders inzitten, omdat ie ooit in een ver verleden uit de ISDS gestapt is en daar niks meer mee van doen wil hebben)

Ik weet heel goed hoe een rom werkt (waar jij waarschijnlijk "aankeuring" mee bedoeld, dat wordt idd ook wel gedaan met honden zonder enig papier, maar tegenwoordig ook bij honden met FCI papieren, velen willen een dubbel geregistreerde hond) maar dat kost wel even 1000 euro momenteel.
Dat was vroeger een heel stuk minder....Vind ik toch een hele hap centen.

Gezondheidstesten?? Voor een ISDS hond wordt enkel een CEA-DNA test gevraagd, thats it.

Behalve bij de Duitse isds affiliated (ABCDeV.) is de enige club die zichzelf ook verplichte heupentest en werktest opgelegd heeft voor een foktoelating.

Voor alle andere landen (buiten Duitsland) is zoals gezegd dus niks anders verplicht als alleen de ogen.

Nu ja, ik weet liever toch wel of op zijn minst de heupen goed zijn. (Waarbij ik nog de rug, ellebogen en schouders mee laat röntgen)
Met de honden die ik heb met ISDS papieren kon ik dat "omzeilen" door die via Duitsland te laten beoordelen, maar nu met deze hond kan dat niet, omdat ie alleen FCI (VDH) papieren heeft.
Dan is voor nu de simpelere / goedkopere weg dat via St.Hubertus te doen.

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 09:27

Mariska: Bodhi bijt ook vaak op der tong. Maar eigenlijk ben ik dan net een stapje te ver gegaan. Ik merk bij Bodhi altijd dat ze het maar kort kan volhouden en dat het erg intensief is voor ze! :)

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 09:59

Het is vaak de 1e 'of 2e 'beet' al in de frisbee.
Dan issie nog niet moe. Denk ik.

Merk ik zelf ook. Met zo'n 10/15 minuten is de meeste energie wel uit de tank.
Ook stop ik wel eens eerder als het heel goed gaat.

Afgelopen maandag thuis ff getraind en hij liet keurig los en ving super. Denk 10 keer gegooit en toen gestopt..

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 18:32

Isis is ook snel moe van frisbee, dan gaat ze demonstratief op de frisbee liggen Afbeelding

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 18:33

Als die van mij echt moe is dan gaat hij er bij liggen. 10 meter verder op :P

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 20:34

Nou Sassy, het was maar als TIP bedoeld, je hoeft er mijn neus niet voor af te happen hoor!
Trouwens, ik zou nog liever die 1000 euro kwijt zijn aan ISDS dan het via de ST Hubertus te moeten doen hoor, heb je een werkhond uit ISDS lijnen, vervuil je die door hem bij ST Hubertus binnen te willen krijgen!

Koop dan een St Hubertus BC ipv een ISDS BC!

Xanthippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 13:00

Mag ik hier ook komen binnenvallen?

Ik heb een border collie reu van net 7 maanden oud, Noxx.
Hij komt uit 2 volwaardige border-ouders, maar wel uit een gewoon particulier nestje.
Ik ga braaf 2x per week naar de hondenschool en daar doet hij het eigenlijk heel goed. Enkel zijn aandacht bij mij houden is nog een beetje een probleem. Verder ga ik er 3-4x per dag mee wandelen, wat hij ook echt nodig heeft.

Afbeelding

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 13:02

Welkom! Wat een leukerd :)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 13:07

Leuk, welkom!

Wij hebben gisteren het kampioenschap gelopen en zijn nèt niet kampioen geworden, maar hé als nummer twee ook een mooie beker gekregen. :)) En in totaal 26 kg Fokker, wat ik niet voer. _O-

Wij hebben twee hele mooie foutloze rondes gelopen en in de barrage twee weigeringen, geheel aan mij te wijten. Op van de zenuwen en daardoor heel onduidelijk naar Guinness. Maar dat maakt niks uit. Desalniettemin hartstikke trots op mijn vent. <3

Met Puk gaat het ook goed overigens! Wat kleine dingen links en rechts, maar die trainen we er wel makkelijk in of uit, haha! :D

Afbeelding

Xanthippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 13:58

Thx!

Ik heb gelijk een vraag voor jullie: Noxx eet 's morgens heel slecht, amper een kwart, maximum de helft, van zijn portie.Toch lijkt hij niet ondervoed, niet minder actief als anders, en lijkt hij niets te kort te komen. 's avonds eet hij wel zijn portie op, maar dat duurt altijd heel lang.

Een tijdje geleden kreeg ik de raad om zijn eten weg te nemen vanaf dat hij zijn kop wegdraait, of weg loopt, of niet direct begint te eten. Na een tijdje zou hij moeten door hebben dat hij meteen moet eten als ik het hem geef, en dat hij anders niets krijgt. Ik heb dat een aantal dagen geprobeerd, maar dan eet hij gewoon niets meer.

Kan het kwaad dat hij er wat langer over doet om te eten? En dat hij 's morgens niet goed eet?

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 14:10

Gizmo is hier van jongs af aan lastig geweest met eten. At 's ochtends weinig, sloeg soms een dag zo goed als helemaal over, hadden we een merk brok gevonden wat ie graag leek te eten begon het geklooi na een paar weken weer.
Wij pakten wel na 10-15 min de bak weg, simpelweg omdat ie dan toch geen interesse meer had en ook later niet terugging om te eten. Om ons heen kregen we te horen dat een hond normaal gesproken wel pakt wat hij nodig heeft, dus dat we ons niet teveel zorgen moesten maken. Aangezien wat we verder deden geen verschil maakten zijn we daar uiteindelijk maar vanuit gegaan.
Wel zijn we op zoek gegaan naar een graanvrije brok met een hoge voedingswaarde en veel eiwitten. Daar hoef je vaak sowieso minder van te voeren en dan kreeg ie iig zoveel mogelijk binnen, zelfs als hij wat weinig at. Van bijv royal canin moesten we zulke enorme hoeveelheden voeren dat het me niet eens echt verbaasde dat ie t niet opat.

Heel eerlijk, hij is pas na castratie beter gaan eten. Toen hebben we hem ook pas redelijk op gewicht gekregen, daarvoor was hij behoorlijk aan de magere kant. Het gaat thuis nu prima (al scheelt het vast ook dat Swirl anders al klaarstaat om zijn bak nog even leeg te likken :P), maar bij oppas eet hij nog steeds weinig/niet en ook op vakantie eet hij vaak niet alles op of slaat een keertje over.
Zolang hij goed in zijn bespiering zit en normaal energie lijkt te hebben maken we ons er maar gewoon niet druk meer om.

Swirl daarentegen heeft in der hele leven nog geen maaltijd laten staan :') Ik denk dat als we die 3 keer zoveel zouden voeren dat ze nog steeds alles op zou eten, maar dan kunnen we der rollen dus dat doen we maar niet.

Is Noxx ook mager? Hoe is zijn portie berekend, misschien voeren jullie gewoon meer dan hij nodig heeft?

Xanthippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 14:16

Op een ander eet hij dus ook niet. Als we bij mijn schoonouders gaan eten, nam ik in het begin het eten mee, zodat hij ook kon eten als wij zaten te eten, maar daar kwam hij ook niet aan. Nu geef ik hem daarna pas eten, en dat gaat beter (ik vermoed omdat het dan later op de avond is).

Noxx ziet er nogal mager uit, niet overdreven, maar toch. De dierenarts zei al wel dat hij altijd model sporthond zou zijn, dat hij nogal slank gebouwd is.

Wij voeren Royal Canin, 's morgens lijkt dat te veel, 's avonds lijkt dat oké. We voeren volgens de hoeveelheden die op de zak aangegeven zijn.

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 14:26

Gefeliciteerd met je 2e plek Kim :) Fijn dat Puk het ook goed doet. Gaat het ook tussen haar en Guinness goed? Asiels zijn vaak wel blij met welk soort voer dan ook, is van ons ook wel eens die kant op gegaan.

Little_Gift ik snap niet zo goed waarom je zo fel reageert op Sassy want ik lees niks raars in haar reactie, alleen wat uitleg over hoe zo'n ROM-test nou precies werkt.
Overigens snap ik ook je vervuiling opmerking niet. Een goede werklijn is niet minder omdat er een FCI stamboom bij zit ipv ISDS, en volgens mij kan het St Hubertus een hoop meer goedgekeurde werklijn reuen gebruiken.

Mariska, Gizmo bijt ook vaak op zijn tong, laatst ook een keer bij de schapen. Hij heeft ook gewoon een achterlijk lange tong dus ben niet verbaasd dat die wel eens ergens tussen zit :P
Wij trainen vaak maar kort. Als ik fanatiek bezig ben kan ik Gizmo binnen 5 min doodop hebben maar dat is natuurlijk niet de insteek. Train ik mijn hele routine dan hou ik het dus kort. Train ik bepaalde elementen of vaults dan vaak wel iets langer, maar meer dan 10 minuten is het nooit, en eigenlijk altijd korter.

Hier weer een druk weekje. Morgen lekker naar de schapen (Gizmo ging vrijdag super, mini wat minder :P) en donderdag controle foto van Gizmo zijn rug. Hoop dat het niet achteruit is gegaan maar ik wil het graag even zeker weten voor het frisbeeseizoen weer begint. Eerste wedstrijd is over 3 weken.

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 14:30

Xanthippe schreef:
Op een ander eet hij dus ook niet. Als we bij mijn schoonouders gaan eten, nam ik in het begin het eten mee, zodat hij ook kon eten als wij zaten te eten, maar daar kwam hij ook niet aan. Nu geef ik hem daarna pas eten, en dat gaat beter (ik vermoed omdat het dan later op de avond is).

Noxx ziet er nogal mager uit, niet overdreven, maar toch. De dierenarts zei al wel dat hij altijd model sporthond zou zijn, dat hij nogal slank gebouwd is.

Wij voeren Royal Canin, 's morgens lijkt dat te veel, 's avonds lijkt dat oké. We voeren volgens de hoeveelheden die op de zak aangegeven zijn.

Hoeveelheden op de zak zijn richtlijnen, dus kan teveel of te weinig zijn voor je hond. Veel borders zijn idd wel slank gebouwd dus dat is op zich geen probleem, als je echt duidelijk de ribben kunt voelen mag er wel wat bij.
Gizmo zat in een periode dat ie wel redelijk at bij RC op een gegeven moment op dubbel de richtlijn, kreeg dat dus niet op maar bleef wel te mager, dus vandaar dat wij toen verder zijn gaan kijken.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 14:34

Welkom!

Inze Jinn was vroeger ook een drama met eten. Zelfs toen die gecastreerd was. Zijn toen over gestapt op vers en sindsdien nergens last van. Hij eet smorgens zn brokjes (Impress your dog, klein handje) en savobds lotgering.
Hij ziet er goed uit!

Xanthippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 14:36

Goh ja, dat vind ik dus moeilijk, hoe mager is te mager...?

De dierenarts had ons aangeraden om over te stappen op adult brokken, dus dat zijn we nu aan het doen. In het begin at hij er ook beter van maar dat is dus nu 's morgens al niet meer waar.

Mij lijkt hij qua energie niet te kort te komen, bedelt niet en hij vliegt ook niet keihard op zijn brokken, dus ik denk echt niet dat hij honger heeft en dus te weinig krijgt.

Maar ik wou toch is checken voor de zekerheid :$

Castratie ben ik trouwens niet van plan, tenzij hij echt (als hij het eenmaal geleerd heeft, want nu doet hij het nog niet) overal zijn poot gaat tegen heffen. Of hij moest echt problemen krijgen met zijn hormonen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 16:55

Xanthippe schreef:

Zonder even direct op de rest in te gaan. Waarom heb je gekozen voor Royal Canin?

Xanthippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 16:58

Dierenarts, kameraden die het ook geven en er content van zijn...

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 17:04

Xanthippe schreef:
Dierenarts, kameraden die het ook geven en er content van zijn...

Alleen gebaseerd daarop heb jij die keuze gemaakt? Of heb je wel nog verder gekeken naar verschillende soorten voer? Anders zou ik je de tip eens willen geven om eens te kijken naar de samenstelling en toevoegingen van Royal Canin. Bij Puk zat ook een zak Royal Canin, en ik ben normaal niet van het in één keer omzetten op ander voer, maar voor RC maak ik graag een uitzondering.

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 18:23

Bodhi functioneert prima op Royal Canin.
Goed voer is voor mij als het goed gegeten wordt, maar ook als de ontlasting niet teveel is, van goede structuur en niet te erg stinkt.

Heb je al eens gekeken wat er aan ons eigen eten toegevoegd wordt?