Beginnen met kippen houden

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Shanelle

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 16:25

Over cochins gesproken, ik ben benieuwd wanneer mijn kleine cochin-kriel-dametjes aan de leg gaan. Hun stemvolume is in ieder geval op een maand tijd spectaculair de lucht in geschoten, zou het een voorbode zijn...? :=

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 17:37

Als je tussen de bekken twee vingers kan leggen zijn ze legrijp. Zo kan je dus voelen hoe snel je eitjes kan verwachten

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 19:13

sweetsox schreef:
dus mijn vraag is wat voor gaas hebben jullie om ze binnen te houden. eigenlijk moet ik die maaswijdte even opmeten. Maar ben op dit moment bang om de huurder tegen te komen. Die zal namelijk niet vriendelijk reageren op mij. want die word misschien weg gestuurd.

Ik heb geen gaas. :D Ze zitten savonds binnen en overdag lopen ze buiten. Dat regel ik met een luik. Als je geen kippen op de moestuin mag hebben, is het vragen om moeilijkheden.

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 19:21

Afbeelding

bedoel binnen houden op de wei. niet dat ze straks over het complex lopen. de enigste regel is daar dat ze wel binnen je tuin of wei blijven.

Brimi_Disa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 14:41

Hallo allemaal!

Vandaag komen de broedmachine en de eieren en ga ik voor het eerst in mijn leven proberen om eieren uit te broeden... Ik moet zeggen dat ik het best wel spannend vind :o :D
Hopelijk komt alles uit en zijn ze gezond! Nu eerst nog maar eens het hoofdstuk over de broedmachine voor de 20e keer lezen _O-

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 15:09

Heel veel succes! Het is zo leuk! En je ziet al na een paar dagen of het goed gaat.

Wat voor machine heb je gekocht?

Brimi_Disa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 16:38

Ik huur een machine, het is een *even kijken* King Suro.
Deze heb ik gekozen omdat hij volautomatisch is, dus in theorie kan het niet fout gaan :)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 17:05

Oohhja, die ken ik.

Ik heb handmatig gedraaid, dat is ook wel leuk om te doen, maar alleen omdat het een éénmalige broed was.

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 18:04

Heb jarenlang gebroed met volautomatische machine leuk en goede uitkomsten. Ben er mee gestopt vanwege de ruimte in en om het huis, en vanwege de oppas kinderen. Maar het is zo ontzettend leuk.

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 21:09

Hoi :wave:
Onze 'dottekes gaan weer als een trein. We hebben elke dag 2 of 3 eieren! Hoog tijd voor weer een rondje langs de buren want we krijgen ze niet meer op :)
Ik heb laatst het paadje tussen de ren en het grasveldje schoongemaakt, alle pollen tussen de voegen uit gehaald enz. Alles in de ren gemikt: feest voor de kippies! Er kwamen ook heel veel sappige pieren mee naar boven :Y)
Maar pff, als ze niet via het dak van het hok over het gaas fladderen dan kruipen ze wel onder de schutting door... Nouja zo ver is het nog nèt niet... Maar hun 'badderkuil' ligt tegen de schutting aan en daar gaapt dus al een aardige kier... Heb een steen in de kier geduwd maar moet nog even op zoek naar een betere oplossing, want ik zou natuurlijk niet willen dat er een kat ofzo vanaf de andere kant in de ren kan!

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 23:36

jeetje dat moet je inderdaad niet hebben.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 00:58

De kippen namen een zandbad, ze gingen helemaal rollen, op hun zij, zand op hun buik en toen nog even op hun rug. PRACHTIG om te zien <3

Afbeelding

Afbeelding

De dotjes waren binnen om een ei te leggen. ;)

_Floss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 15:43

Aahh... dáár zijn ze dan!!! *\o/* *\o/*
Al chillend gestrekt in het zand!
Wat gezellig!!!! Leuk-leuk-leuk!\
Minidot wordt bijna verpletterd door die slagschip-dikke-batterij-konten :D

Hier zijn de plannen drastisch veranderd... * zeg ik schoorvoetend *
Ik wilde een kriel die niet broeds wordt, en kwam uit op de érg leuke Faverolles.
Maaraandiebroedeierenisdushelemaalnietaantekomenniet!
Had twee verkopers op Marktplaats: 1 Verkoper die gewoon raar is en raar reageert of niet reageert of half reageert (heb ik al een raar onderbuikgevoel bij...), en een andere die broedeieren heeft en nu dus opeens niet meer heeft want de kipsels zijn opeens uitgelegd... -O-
In Duitsland zitten er wel genoeg, maar das ook zo ver weg rijden voor mij en mijn Duits is echt om te huilen dus dat komt ook niet goed...

En met dit mooie zonnetje en supervoorjaar en leeg kippenhok wil ik gewoon kippen in de tuin!
Dus: knopen gehakt!
Het worden géén kriel New Hampshires maar kriel Wyandottes!
En dan neem ik die broedheid maar voor lief.
Zaterdag ga ik 3 kuikens halen van een weekje of 4 (denk ik) oud, en dan is mij tuin eindelijk weer bewoond!
Ik kan niet wachten!!!!! :D :D

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 16:04

wat leuk dat je weer bewoners krijg. heb favorrelles gehad heel schattig voor al als kuiken

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 18:36

Leuk leuk leuk Floss!!!!! Als ze net zo gezellig zijn als jouw minidot, komt t wel goed! Eerlijk is eerlijk, mijn andere dotjes, de Friesjes, zijn lang zo gezellig niet. Dat zijn gewoon sjaggerijnige wijven. Dus opvoeden is echt superbelangrijk!

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 18:46

Whahaha, prachtig verhaal Floss :D
Ik ken het gevoel... Ik heb ook gebeld naar iemand en ben toen maar direct in de auto gestapt en ze gaan halen.
(Ik had diezelfde ochtend nog ren en hok gefikst :D Had me van te voren natuurlijk wel goed ingelezen enzo hoor. Maar mijn man had wel even zoiets van 'Euh?!' haha)
Wij hebben dus ook 3 kriel dottekes! Zwartwitte. Ze zijn zo leuk <3 En met de broedsheid gaat het best. Wij kunnen die perioden in elk geval prima overbruggen wat eieren betreft, omdat ze de rest van de tijd zo belachelijk veel leggen. En dan haal ik gewoon even het legnest weg, is het met een week gepiept!

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 12:51

1 van onze kleintjes is ook aan de leg gegaan, ons vermoeden is dus bevestigd! Leuk! Het zijn zo'n schattige mini-eitjes tegenover de jumbo jets van onze betty, hihi!

Ik was zaterdag wel flink kwaad op haar, zaterdagochtend om half 7 heeft ze ons wakker gegild. Ik weet nog steeds niet wat er precies aan de hand was, maar toen ik beneden kwam om te gaan kijken zaten ze gewoon rustig met z'n 3tjes samen en de betty maar gillen. Het was geen gekukel ofzo, echt een heel vreemd geluid, krijsend. Ik hoorde wel dat 1 vd kleintjes ook een heel apart geluid aan het maken was, misschien voorbode van haar eerste eitje ofzo? := En misschien dat de betty daarom zo gek werd; van het thelma-of-louise-gekeel? (ik hou ze echt niet uit elkaar)

Mijn vriend denkt overigens dat de betty gewoon de lente in de veren heeft en dat ze op zoek is naar wat *ahum* mannelijk gezelschap...
Mannen... het kan natuurlijk ook altijd maar om 1 ding draaien volgens hun... :')

Onze dametjes hebben lekker genoten van het zonnetje afgelopen weekend. Eerst zandbadderen en dan zonnebaden. Vleugels lekker open leggen en genieten maar!

Ziehier 1 vd eerste thelma-of-louise-eitjes en een (voor haar doen vrij klein) betty-ei!
http://www.mijnalbum.be/GroteFoto-GNJAZXL7.jpg

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 13:19

Die kleintjes van mij kunnen ook zo gigantisch krijsen. Lijkt een beetje op een kruising tussen een heks en een eend :'). Één van de twee mini's heeft als hobby tegenwoordig om tot twee meter hoog in de coniferen te klimmen en daar te gaan zitten gillen. Voelt zich heel wat, de ukkepuk :=.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 15:52

Pfff ik word simpel van kippen zoeken.... Vanavond ga ik mijn geld van mijn dooiekippesoepsels terughalen en gelijk 12 weken oude Brahma's oppikken bij een ander.

Hebben jullie tips hoe ik haan en kuikens het beste bij elkaar kan doen? Gewoon hoppa bij elkaar of krijgen we dan moordpartijen?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 16:20

Een van de mini orpingtonnetjes, Bibi, krijst ook zo. Echt een verschrikkelijk geluid, en meestal als ze mij ziet :=
Bibi maakt overigens ook een hels krijslawaai als ze moet gaan leggen. Té irritant eigenlijk :')

Bets gaat tegenwoordig standaard in de 'neem mij!' houding zitten als ik thuis kom van mn werk. Door de pootjes gezakt, vleugels een beetje wijd... ik aai ze altijd maar een keer :') :=

Alleen Binkie de zwarte mini lijkt nog enigzins normaal... maar zij wordt weer vreselijk op haar kop gezeten door grote Bets.

De witte legkip moet nog komen, misschien ruil ik die wel tegen Bibi. Hou niet van gekrijs :+

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 16:21

Pieteritus1 schreef:
Pfff ik word simpel van kippen zoeken.... Vanavond ga ik mijn geld van mijn dooiekippesoepsels terughalen en gelijk 12 weken oude Brahma's oppikken bij een ander.

Hebben jullie tips hoe ik haan en kuikens het beste bij elkaar kan doen? Gewoon hoppa bij elkaar of krijgen we dan moordpartijen?

Is het een grote haan?

Ik heb met kuikens onderling bij elkaar zetten alleen maar positieve ervaringen. Betty is er later bijgekomen, zij was een week jonger maar wel 2x zo groot als de rest. Gewoon erbij gezet, en klaar was het.

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 16:31

ik heb weer een broedse muts. gekke meid. toch maar een paar broedeitjes eronder.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 19:47

Amaris, het is een orpington haan. Ik schat een kilo of 3 zwaar.
Vanavond kijk ik even of het qua grootte bij elkaar kan, anders moet de haan een paar weken verkassen naar het hondenhok. Zal hij leuk vinden.
Hoop echt dat ik vanavond mijn geld terugkrijg en bij de buurman GOEDE kippen meekrijg.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 22:37

Hoeraaaaa!!!!
Vanavond ben ik mijn geld (en mijn gram) wezen halen bij meneer de kippenoplichter en ben nieuwe kippen gaan halen bij de buurman ervan.
Oplichter gooide het geld me letterlijk in het gezicht en was not amused.
Maar ik heb mijn geld terug gehad!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

De buurman stond er heel erg van te kijken dat ik geld terug heb gehad
Hij had verschillende soorten jonge hennen en nu heb ik toch weer voor de prachtige Noord Hollands Blauwe hennen gekozen.
Mijn haan zit nu in het hondenhok en de hennetjes in het kippenhok.

BLIJ!!!! *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 08:11

super zeg ben zo blij voor je.