Starten met kippen houden: how to?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 20:14

Ik zat even te kijken bij de website van de verkoper, ze verkopen ook cream legbar en araucana.
Misschien hebben de hier en daar wat gekruist met dit als resultaat? *D

Ik vind het wel tof en de kippen zijn lief en tam dus +:)+

Marcella

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 21:39

Heb ook een cream legbar x aracuana hen lopen.

Aracuana x marans
Kruising x aracuana

Vond vandaag een windei. En de kippen hebben gesmuld van de ei smooty vandaag. Had nog net geen volle aanval van 11 kippen.

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 22:19

Even een vraag.
Ik zoek kippenzadeltjes ter bescherming. Echter vind ik ze alleen die bescherming geeft voor de rug niet de vleugels. Jullie nog tips?

Kan ik iets bij mijn haan zodat de dames niet zo beschadigen?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 22:51

Nagels kort en afgerond (dremel zoals voor honden ook wel gebruikt wordt). En zorg voor takken voor je hennen om op te zitten, dekken moet op de grond. Dan moet hij zijn best gaan doen ipv zomaar bespringen.

Oyeru

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-25 22:56

Wat een prachtige eitjes en fijn dat het beter gaat met jouw kipje.

Ik zou nog een foto van de inhoud plaatsen

Afbeelding
Dit is snot en slijm, veel menthol achtigen dus

Afbeelding

En dit is infectie weg, Iets moeilijker te ontcijferen

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 23:20

Die snot en slijm draai ik wel in elkaar, en wat doe ik dan met die olie? In het water?

Die andere, bv mierenzuur, is al lastiger :+

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 23:22

Mierenzuur kan je misschien bij een imker krijgen. En anders Aziatische hoornaar in een potje laten spugen. Die kunnen namelijk mierenzuur spugen. :+

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 23:23

Marcella schreef:
Mierenzuur kan je misschien bij een imker krijgen. En anders Aziatische hoornaar in een potje laten spugen. Die kunnen namelijk mierenzuur spugen. :+

De lokale imkers zien me aankomen :')

"Volgende buitenlandse zwevende idioot" :+

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 09:39

Hannanasjuh schreef:
Ik zat even te kijken bij de website van de verkoper, ze verkopen ook cream legbar en araucana.

Je hebt dus zeker weten een kruising te pakken, ik heb ook kruisingen erbij en leggen keurig groene eitjes :D

Oyeru

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-25 09:57

Volgens mij zijn dat de conserveermiddelen, de eerste 3 zijn de actieve bestanddelen. Je zou het door het drinkwater kunnen doen? Doe ik hier ook

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 12:06

Mer1980 schreef:
Hannanasjuh schreef:

Je hebt dus zeker weten een kruising te pakken, ik heb ook kruisingen erbij en leggen keurig groene eitjes :D

Ja ik zat vanmorgen nog eens goed te kijken en ze hebben voor australorps ook een vrij dikke nek :') waarschijnlijk is de papa of mama toch een araucana.
Wel grappig want die wou ik eigenlijk eerst, maar die hadden ze niet zitten. Nu heb ik ze dus toch een beetje :D

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 08:34

Hier hadden ze vergadering afgelopen zondag :')
Afbeelding

Oyeru

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-25 14:00

Schattig Daisy!

Even een andere vraag, onze barnevelders maken af en toe enorm lawaai. Ze zijn dan de hele dag een soort van aan het schreeuwen. De wyandottes doet dit niet...

Behalve dat het heel vervelend is als ik nachtdienst heb, lijkt het me voor mijn buren ook niet fijn.

Niks is dan ook goed, in de ren, los in de tuin. Ik probeer ze af te leiden met snackpuzzels maar dat werkt maar even en ik wil eigenlijk ook niet dat gedrag belonen..

Ze zijn wel pas net een maand aan de leg en heb het idee dat de onrust soms daar vandaan komt? Iemand ervaring met dit soort onrust?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 14:19

Een van onze hennen had dat als haar vriendinnetje naar binnen ging om een ei te leggen. Ze was dan "ineens" weg en dan ging ze enorm lopen schreeuwen, was echt ongemakkelijk.

Ik heb nu sabelpootkrielen, die zijn niet zo vocaal maar kunnen af en toe ook hun momentje hebben, de buren vinden het wel gezellig of er verschijnt in de buurtapp "er komt weer een ei", dat vinden ze hilarisch.
Ik weet ook niet goed hoe ze stil te krijgen.
Ik zou in jouw geval ook even je directe buren benaderen (ook achter buren als je die hebt) en het gewoon even vragen of ze er last van hebben.

De buren hebben ook mijn nummer zodat ze het kunnen laten weten als er iets is, dat is de kortste klap.

Vorig jaar hadden we kuikens en de haantjes gingen van de een op de andere dag kraaien -O- toen heb ik er ook een bericht uitgedaan dat ik ermee bezig was en dat werd enorm gewaardeerd

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 18:26

Oyeru, Soms als ze net beginnen met eitjes leggen (hier soms al een week of wat ervoor en rustig ook nog wel een tijdje als ze al bezig zijn) zijn ze hier ook wel eens luid.
Als dat niet het geval is, is ze ergens gewoon niet blij mee O:) En dat kan van alles zijn, eten willen, geen fijne nestplek kunnen vinden, een kat in de buurt, een roofvogel/ekster/kraai in de buurt, en zo kan ik nog wel even door gaan.
Vooral dus even kijken wanneer maken ze herrie en wat is er op dat moment anders :)

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 20:23

Ooh wat leuk een kippentopic.
Dit jaar gaat het eindelijk gebeuren. Hok is aangeschaft (nestera, large) en gaan we op ons gemak klaarmaken en ren eraan maken. Later mogen ze ook los in de tuin.
Nu rustig op zoek naar kuikens die we eerst lekker binnen houden uiteraard.
Ik wil graag Marans kippen, Araucana's en nog Koningsbergers, maar een Orpington lijkt me ook leuk :D
Ik wil vooral vriendelijke kippen want eigenlijk ben ik bang voor kippen, maar ik denk dat als ik ze als kuiken heb dat we langzaam aan elkaar kunnen wennen _O-

Iemand betrouwbare adresjes voor kippen/kuikens?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 21:17

Als je bang ben zou ik orpington nemen. Marans en aracuana kunnen een stukje feller zijn.

Had een aracuana die een echte kreng was. Dochter is een stuk liever voor haar gelukkig. :+

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 21:33

Mijn Orpingtons zijn terroristen vooral 1 mijn Marans en araucana;s geven juist geen problemen := Ik overwoog echt de Orpintons weg te doen van de toom op dat moment bestaande uit 40 kippen. Die 2 poeh..... (Zijdehoenders neem ik ook nooit meer)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 22:29

Zo zie je maar weer de orpingtons die ik gehad heb waren heerlijke knuffel beesten.

Terwijl mijn aracuana hen mij gerust probeerde op te eten letterlijk. Die heeft mij meermaals aangevlogen.

Voor de rest alleen een marans haan gehad was ook een lief rustig beest.

Oyeru

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-25 23:19

:') Grappig hoe dat zo kan verschillen per kip.

Ik probeer er inderdaad achter te komen wat er scheelt. Er vliegen wel vaker kraaien of eksters rond en dan geven ze er niks om. Wat dat betreft zijn het zeer zelfverzekerde kipjes.

Wat wij zelf zo konden bedenken wat dus écht anders was, was dat ik lag te slapen en ze mij dus niet zagen, terwijl ik normaal zeer regelmatig bij ze kom kijken. Mijn vriend was overigens wel gewoon thuis.

Er lagen uiteindelijk wel eieren in het legkast en daarna was het ook rustiger, dus denk dat het toch een ei is geweest :Y).

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 08:15

Oh, mijn Wyandottes kunnen ook wel schreeuwen hoor haha!

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 09:20

Marcella schreef:
Zo zie je maar weer de orpingtons die ik gehad heb waren heerlijke knuffel beesten.

Terwijl mijn aracuana hen mij gerust probeerde op te eten letterlijk. Die heeft mij meermaals aangevlogen.

Voor de rest alleen een marans haan gehad was ook een lief rustig beest.

Wat verschillen inderdaad.
Ik sta uiteraard ook open voor suggesties van jullie voor lieve tamme kipjes, kleurleggers zou ik wel leuk vinden iig :j

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 09:58

Hihi leuk inderdaad zo die verschillende ervaringen te lezen!

Hier ondertussen toch ook wel veel rassen (gehad) en tot nu toe vind ik de araucana's erg vluchtig en snel hysterisch (daarom mag tinkerbell ook geen eitjes uitbroeden, want ik kan niks controleren of doen met/rond het nest zonder dat zij compleet in paniek raakt), ik zou araucana's dus ook eigenlijk niet aan raden als je een beetje bang voor kippen bent.
Marans vond ik de hanen wel erg mooi, ook erg groot, heb er nooit een volwassen gehad maar de laatste die ik toen nog had om iets verder uit te laten groeien voor hij op wintersport ging begon met een week of 20 aan te vallen dus die ging ook iets eerder op wintersport.
De hen die ik ervan aangehouden was, was wel heel rustig en fijn maar ik was helemaal niet kapot van hoe zij legde dus is zij ook verhuisd.
Barnevelders so far waren hier ook eigenlijk altijd mijn knuffel kippen zo'n beetje, heel tam en niet schichtig. De hanen moet je wel echt goed selecteren als je een vriendelijke haan wilt want die staan er in het algemeen om bekend erg goed te beschermen.
Kwa orpington heb ik nu een haan daarvan, hij is nog geen jaar oud, enorm groot en lomp maar so far lijkt hij niet te nijgen naar agressie gelukkig. Maar door hun formaat en in combinatie met bang zijn voor kippen twijfel ik of zij een handige keuze zijn. Ik ben ondertussen goed kippen gewend, maar balou vind ik toch echt imposant zo groot als hij is.

Verder lopen hier nu 4 vleeshennen rond (niet plof zoals de rosse die je in NL kan kopen) die zijn vind ik toch ook nog erg schichtig, of najha vooral de 2 oudste.
De dorking (die hier blauwe eitjes legt ) en de olijflegger (dorking kruising) zijn beide erg zelfstandig en ook iets vluchtig.
Toef mijn marans x cream legbar olijflegger is echt een schat van een dier en tam geboren (ik hoop heeeeel erg dit jaar nageslacht van haar te hebben weer en deze keer ook hennen (2 jaar geleden 2 kuikens van haar en dat waren beide haantjes :( )

Sussex vind ik ook hele rustige kippen, ik heb de porcelijn kleurslag en die zijn echt heel relaxt ook.

Verder heb ik nog een paar kruisingen zitten.

Ik moet eerdaags eens foto's van de bende maken :D

Oyeru, dan denk ik idd dat als ze voor ze eitjes leggen erg luid zijn ze misschien toch niet helemaal happy zijn met hun leg plek. Misschien kan je nog op wat andere plekken opties voor ze aan bieden?
Hier zijn ze helemaal weg van een kattenbak om eitjes in te leggen dit jaar terwijl ze vorig jaar enkel in een kratje hun eitjes wilde leggen.
Hier willen ze ook enkel in hooi hun eitjes leggen. Leg ik zaagsel of iets anders erin, leggen ze er niet meer of met heel luid protest.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 10:19

Denk dat het ook een beetje is hoe ze opgroeien. De aracuana x marans heb ik al een keer terloops geaaid. Moet er niet achteraan zitten om te willen aaien.

Maar in principe alles wat bij mij opgegroeid is rustig.

Moet ook zeggen besteedt er ook tijd aan.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 10:24

Ik krijg ook eigenlijk altijd van mensen die mijn hennen kopen te horen dat ze zo leuk tam zijn. Ik doe daar niet heel veel voor moet ik zeggen, maar ik kan rustig bij de kippen lopen en struikel dan eerder over ze dan dat ze ver weg zijn. :D Dus eigenlijk minimaal wat ik ervoor doe maar wel goede resultaten.

Nog een paar dagen en de broedmachine gaat weer aan :D Ik ben nog aan het wachten tot de machine vol zou zitten en dan gaat hij van start. Ik weet wel al dat balou goed bevrucht dus dat is al een hele opluchting. Nu hoop ik dat de 1e groep niet te groot is zodat ze allemaal goed en lang onder de plaat kunnen zitten want hier gaan ze vanaf dat ze 2 a 3 dagen oud zijn (afhankelijk hoe snel ze actief worden na het uitkomen) naar buiten in de schuur die aan 1 kant open is. Dus ik wil ook niet te vroeg beginnen, anders had ik denk ik nu al wel al kuikens gehad :P