Puppy Erbij 2022

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 11:31

MarlindeRooz schreef:
Dat doet ze toch helemaal niet? Ze test op wat voor haar belangrijk lijkt. En niet iedereen wil een rashond he. Je kan beter tips geven in plaats van iemand in zijn geheel afzeiken.

Enkel heupen en ellebogen is dus echt niet getest. Als je al zolang een nest wil fokken geef je even op Google in welke testen belangrijk zijn voor een ras en je vind het zo. Al vaak genoeg geprobeerd. Mensen die een “pret”nest willen, willen niet leren. Op alles krijg je toch de ja maar antwoorden.

En zoals ik al zei. Testen heeft niets met rashond te maken.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 11:52

Ik ben het met Zoë eens maar dat is ook geen geheim. Ik moet ook echt op mijn handen zitten als ik zoiets weer voorbij zie komen. Een weldoordachte outcross ten behoeve van het ras tot daaraan toe maar die pretnestjes, nee, daar ben ik ook niet van. Maar ik ben ook niet van al die herplaatsers uit het buitenland, ook dat is geen geheim.

Net zoals Zoë is het heel frustrerend om te zien hoe er maar 'op los' gefokt wordt terwijl wij letterlijk dag in, dag uit bezig zijn met het verbeteren van een ras ipv het vermeerderen van de hondenpopulatie. Ik vind het persoonlijk ontzettend frustrerend als ik zie "Jazeker! Zijn getest, HD & ED!" of "De dierenarts heeft ze gezond bevonden.", ja Gerda, zo werkt het niet. Iedere hond hoort op HD & ED gecontroleerd te zijn als je het mij vraagt. Zeker sporthonden of honden waarmee een andere vorm van intensieve activiteit beoefend wordt.

Daarnaast heb je per ras genetische testen, die zijn wellicht nóg belangrijker dan HD & ED. Want voor de meeste mensen die een beetje basis biologie gehad hebben, -/- moet je niet kruisen met -/- want daar creëer je lijders mee. Dus je moet weten of de ouderdieren waarmee je wilt fokken vrij zijn, drager zijn of zelfs lijder zijn van een genetische ziekte. Anders kun je niet bewust en doordacht een keuze maken, dan neem je de term 'fokken is gokken' wel ernstig serieus. Óók in een kruising moet je daar rekening mee houden maar dat doet het merendeel niet want ja, kost geld... Newsflash, fokken kost altijd geld wil je het goed doen.

Dan heb je nog de kwestie van het stamboom, vaak weet je dat niet bij ouderdieren van kruisingen. Dus je hebt ook 0,0 om vanuit te gaan. Dan doe je nog een schepje bovenop het 'fokken is gokken' principe. Juist dat stamboom, de generaties erachter zijn ontzettend belangrijk om zo gezond mogelijk te fokken. Je wilt toch weten wat voor (niet testbare ziektes) er zijn boven komen drijven, of karaktereigenschappen die je niet wilt doorfokken of iets dergelijks?

Maar mensen zijn en blijven egoïstisch, 'een nestje fokken leek me altijd leuk', 'een nestje fokken stond om mijn bucket list'. Nogmaals, hartstikke leuk maar zeker niet altijd een keuze in het belang van het dier.

Nogmaals, ik, als fokker, ben dagelijks bezig met de gezondheid van mijn honden, Maze zal volgend jaar gedekt worden, daar ben ik nu al mee bezig. Sterker nog, toen ze 12 weken oud was zijn de eerste testen al gedaan.

Dus ja, ik snap Zoë zeker wel.

Edit: En daar is niks boos aan, het is alleen niet wat mensen horen willen en vooral snel op hun tenen getrapt zijn.
Laatst bijgewerkt door KimD op 16-03-22 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 11:56

MarlindeRooz schreef:
Hebben jullie ervaring met het verzekeren van een hondje? Ik zou dit overwegen tot ik afgestudeerd ben en genoeg buffer kan opbouwen. Maar tijdens mijn studie / scriptie heb ik juist zoveel tijd voor een hond.

Om deze vraag te beantwoorden, een gedeelte van onze honden is verzekerd, een gedeelte niet. Heel veel is ook uitgesloten van de verzekeringen dus niet aantrekkelijk om voor een bepaalde hond een verzekering af te sluiten. Het is ook zeer ras afhankelijk wat je betaald. Kruisingen krijg je daarom bijna niet verzekerd of tegen een hoog tarief en nee, dat zeg ik nu niet met opzet voor het geval dat iemand denkt, het is gewoon een feit. Herplaatsers kun je vaak ook moeilijk in een verzekering krijgen omdat de geschiedenis niet altijd bekend is van zo'n hond.

Dit jaar heb ik van één hond dubbel en dik de verzekering eruit gehaald. Zijn 'onkosten' dekken de verzekeringskosten van alle honden die verzekerd zijn.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 11:57

We hebben op zich wel geld voor ingrepen maar ik wil het ook graag alleen kunnen betalen. Het gaat ook maar om nog geen jaar. Kan het natuurlijk er ook op gokken dat er niks gebeurt wat 5k kost.

Ik wil denk ik een herplaatser van nog geen jaar / 1,5 jaar oud dus misschien is dat dan makkelijker. Heb ook een specifiek ras in m’n hoofd. Hond gaat ook door mij getest worden op HD/ED. Een baasje met HD is al erg genoeg, ik moet veel bewegen voor mijn HD dus ik wil de kans op een zieke hond laag houden.

_______

Ik ben het inhoudelijk ook met jullie eens, echter is dat hakken en afbranden niet echt constructief.

Je kan ook zeggen, heb je test X en Y overwogen want dat komt ook vaak voor bij ras Z en V.
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 16-03-22 12:04, in het totaal 3 keer bewerkt

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 11:57

Ik ben een leek als fokker, maar schijn wel een leuk gefokte kruising (die heel mooi in het model staat) te hebben met zeer gezonde ouders. Nooit geweten dat ouderdieren op zo enorm veel punten gecontroleerd worden!

Misschien dat ik hem nog eens als dekreu wil gebruiken, maar dan moet hij wel een grote medische keuring ondergaan en echt geschikt zijn. En natuurlijk moet hij eerst maar eens ouder worden voordat we er naar gaan kijken/onderzoeken.

Twirrewyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 12:12

@Nynkster, ik heb het nu idd met snoepje geprobeerd en dat gaat echt super nu met lopen! Dankjewel voor de tips allemaal!

@PSvanLot, 25 maart beginnen wij met de puppy cursus. We werken niet met clicker

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 12:18

MarlindeRooz schreef:
We hebben op zich wel geld voor ingrepen maar ik wil het ook graag alleen kunnen betalend gaat ook maar om nog geen jaar. Kan het natuurlijk er ook op gokken dat er niks gebeurt wat 5k kost.

Ik wil denk ik een herplaatser van nog geen jaar / 1,5 jaar oud dus misschien is dat dan makkelijker. Heb ook een specifiek ras in m’n hoofd. Hond gaat ook door mij getest worden op HD/ED. Een baasje met HD is al erg genoeg, ik moet veel bewegen voor mijn HD dus ik wil de kans op een zieke hond laag houden.

Ik ben het inhoudelijk ook met jullie eens, echter is dat hakken en afbranden niet echt constructief.

Je kan ook zeggen, heb je test X en Y overwogen want dat komt ook vaak voor bij ras Z en V.

Dan krijg je vrijwel standaard het antwoord "Is niet nodig" of "De dierenarts heeft ze gezond bevonden om te fokken." of "De ouders waren gezond". Zoals ik al zei, mensen willen het niet horen, daar zijn tig voorbeelden van te vinden.

PSvanLot schreef:
Ik ben een leek als fokker, maar schijn wel een leuk gefokte kruising (die heel mooi in het model staat) te hebben met zeer gezonde ouders. Nooit geweten dat ouderdieren op zo enorm veel punten gecontroleerd worden!

Misschien dat ik hem nog eens als dekreu wil gebruiken, maar dan moet hij wel een grote medische keuring ondergaan en echt geschikt zijn. En natuurlijk moet hij eerst maar eens ouder worden voordat we er naar gaan kijken/onderzoeken.

Maar wat is er de meerwaarde van om met een kruising een kruising te fokken? En als je niet weet dat ouderdieren op zoveel punten gecontroleerd dienen te worden, zijn de ouders van Sello dat dan? Hoe bepaal je of hij 'zeer gezonde ouders' heeft? Hoe zijn zijn overgrootouders? Hoe zijn de ouderdieren acht generaties terug? Zitten daar ziektes in of andere kwaaltjes? Op welke leeftijd zijn ze overleden?

En nogmaals, het is absoluut niet boos bedoeld of 'om te hakken' maar het is vaak niet het wenselijke antwoord en daarmee trap je al snel op tenen.

Bovenstaande zijn vragen die ik je zo kan beantwoorden, Zoë ook en bijvoorbeeld Kiwi ook en dan is het in haar ras nóg lastiger omdat er dan ook nog een hoop meer komt bij kijken bij gedrag.

Dit zijn dingen die zó belangrijk zijn maar vaak wel ontzettend onderschat of zelfs vergeten.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 13:01

Het is hier weer gezellig zie ik :+

Vos was maandag jarig en is nu 2 jaar, langzamerhand maar eens rond kijken voor een reu voor haar.
En ze is ook eindelijk voor de 2e keer loops *\o/*

flettie

Re: Puppy Erbij 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 14:45

Heftige discussie weer hier :D

Bowie zal tzt ook gecastreerd worden. We hebben teveel teefjes in de buurt en ik wil geen oeps nestje. De ene buurvrouw (wonen op de boerderij) zag Bowie al helemaal zitten voor haar teefje (nu 1 jaar oud en kruising Australian Shepherd met ??). Maar dan wel pas als haar teefje wat ouder is. Nou ben bang dat Bowie dan geen ballen meer heeft :(:)

@Van: gefeliciteerd met Vos!

Twirrewyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 14:50

Van schreef:

Vos was maandag jarig en is nu 2 jaar, langzamerhand maar eens rond kijken voor een reu voor haar.

Gefeliciteerd met Vos *\o/*

_classic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 14:54

Gezellig of niet, meningen mogen imo gezegt worden en volgens mij zijn we hier ook allemaal om te leren.

Volgens mij willen we allemaal hetzelfde, een leuke, gezellige en bovenal gezonde pup in huis.
Dus lijkt me meer dan logisch dat we hier samen aan werken, toch?

Denken dat HD en ED de enige benodigde testen zijn, is verre van slim dan :o

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 15:57

Twirrewyn schreef:
@Nynkster, ik heb het nu idd met snoepje geprobeerd en dat gaat echt super nu met lopen! Dankjewel voor de tips allemaal!

@PSvanLot, 25 maart beginnen wij met de puppy cursus. We werken niet met clicker

O dat is wel jammer, werkt echt heel vlot en duidelijk voor een hond.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 16:03

KimD schreef:
MarlindeRooz schreef:
We hebben op zich wel geld voor ingrepen maar ik wil het ook graag alleen kunnen betalend gaat ook maar om nog geen jaar. Kan het natuurlijk er ook op gokken dat er niks gebeurt wat 5k kost.

Dan krijg je vrijwel standaard het antwoord "Is niet nodig" of "De dierenarts heeft ze gezond bevonden om te fokken." of "De ouders waren gezond". Zoals ik al zei, mensen willen het niet horen, daar zijn tig voorbeelden van te vinden.

PSvanLot schreef:

Maar wat is er de meerwaarde van om met een kruising een kruising te fokken? En als je niet weet dat ouderdieren op zoveel punten gecontroleerd dienen te worden, zijn de ouders van Sello dat dan? Hoe bepaal je of hij 'zeer gezonde ouders' heeft? Hoe zijn zijn overgrootouders? Hoe zijn de ouderdieren acht generaties terug? Zitten daar ziektes in of andere kwaaltjes? Op welke leeftijd zijn ze overleden?

En nogmaals, het is absoluut niet boos bedoeld of 'om te hakken' maar het is vaak niet het wenselijke antwoord en daarmee trap je al snel op tenen.

Bovenstaande zijn vragen die ik je zo kan beantwoorden, Zoë ook en bijvoorbeeld Kiwi ook en dan is het in haar ras nóg lastiger omdat er dan ook nog een hoop meer komt bij kijken bij gedrag.

Dit zijn dingen die zó belangrijk zijn maar vaak wel ontzettend onderschat of zelfs vergeten.

Hoe denk je dat ik te weten gekomen ben dat een dier waarmee je moet fokken op zoveel punten gecontroleerd moet worden?
Mijn hond is een kruising spaanse / italiaanse waterhond en ik bepaald niet of hij zeer gezonde ouders heeft. Dat heeft bij beide ouders de fokvereniging/veearts bepaald. Van beide kanten van ouders heb ik tot 4 generaties terug alle gegevens gekregen in een pakket. Gezondheid, prestaties etc.
De fokker waar de hond vandaan komt is zeer gerenommeerd en staat ook goed bekend.

Vraag me wel af waarom je met een kruising geen kruising zo mogen dekken?
Als beide ouders goed gecontroleerd zijn, uit een goede lijn komen en er is goed over nagedacht dan zie ik het probleem niet zo.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 16:04

Van schreef:

Proficiat!! Toffe naam!

eventueel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 16:07

Zo dan. Ons Jack Husseltje is de verkeerde kleur, dus niet raszuiver en heeft geen stamboom . Vader is wel raszuiver en heeft een stamboom, moeder is black en tan. De fokkers zijn erkende fokkers van een ander ras en hebben dit nestje behandeld zoals de nesten van het andere ras. De ouderdieren zijn getest op veel voorkomende afwijkingen bij Jack Russels zoals patella luxatie en erfelijke oogafwijkingen. Het keuringsrapport heb ik voor de koop ingezien. De pups zijn ook gekeurd toen ze 6 weken waren en we hebben, samen met de fokker, de voor ons gezin en onze doeleinden geschikte pup uitgekozen (voor zover je dat op die leeftijd in kunt schatten).

Uiteindelijk is ieder ras een kruising waarvan iemand ooit bepaald heeft hoe het zou moeten zijn. Niet iedere nieuwe eigenaar kiest een ras voor het oorspronkelijke fokdoel, veel mensen kiezen een ras omdat het uiterlijk hen aanspreekt. Ik zie hier ook (ook bij de paarden) adviezen langskomen waarbij ik denk: neh, niet voor mij. Maar ik probeer altijd wel iedereen in zijn of haar waarde te laten. Alles kan en mag gezegd worden, maar iemand die hier enthousiast en blij binnen komt vallen, krijgt op deze manier wel de deksel op de neus binnen twee of drie berichtjes. Sommige mensen hangen erg aan hun eigen gelijk, ik twijfel vaak en probeer open te staan voor verschillende zienswijzen. Ook als een zienswijze niet bij mij past, probeer ik wel te begrijpen waar het vandaan komt. Ik begrijp wát jullie zeggen, de manier waarop (niet iedereen) het gezegd wordt, begrijp ik niet. Ik denk dat je er eerder mensen mee afstoot, dan dat je mensen iets bijbrengt.

Ik ben gek op kruisingen, heb altijd kruisingen gehad. Ik heb niet altijd even goed gelet op wát ik precies kocht, en daarom is het goed om in topics als deze te leren waarop je moet letten. Ik heb aan Suus een heerlijk hondje waar ik diepgelukkig mee ben. Vooralsnog lijkt ze perfect in ons gezin te passen!

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 18:07

Jeetje jongens.... Hou het gewoon netjes, ik voel me nu behoorlijk aangevallen (imo onterecht) en daarom heb ik mezelf hier dus NIET aangemeld!

Mijn teef is 4 en JME uit zich tussen de 6 maanden en 1,5 jaar (mijn teef heeft geen enkele klacht gerelateerd aan JME dus huiswerk gewoon gedaan hoor en het hebben van een da die weet waar ze het over hebben scheelt ook) ;)

Ik had n mooie jonge RR reu op het oog, die was helaas JME positief (viel dus af als dekreu en is ondertussen gecastreerd!).
Sowieso, je kan alle testen doen die er zijn en dan nog kan je dikke vette pech hebben!
Iets met been there done that enkel dan in de paarden!

Pretnest, laat me niet lachen! Dus omdat ik voor een bewuste kruising ga, waarvan ik gewoon zeker weet dat daar leuke honden uit (kunnen want weet nog niet eens of ze dragend is) komen is het dus alsnog niet goed.... zo komt het iig wel bij mij over ;(

Ik ga hier dus ook niet meer reageren want heb zo geen zin in een imo nutteloze discussie.

Ik wens iedereen heel veel plezier met jullie pups/jong volwassenen toe!
Dat ze allemaal mooi uit mogen groeien en ook nog eens een lang, gezond en fijn leven hebben <3

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 18:43

Paint_Lover schreef:
Jeetje jongens.... Hou het gewoon netjes, ik voel me nu behoorlijk aangevallen (imo onterecht) en daarom heb ik mezelf hier dus NIET aangemeld!

Mijn teef is 4 en JME uit zich tussen de 6 maanden en 1,5 jaar (mijn teef heeft geen enkele klacht gerelateerd aan JME dus huiswerk gewoon gedaan hoor en het hebben van een da die weet waar ze het over hebben scheelt ook) ;)

Ik had n mooie jonge RR reu op het oog, die was helaas JME positief (viel dus af als dekreu en is ondertussen gecastreerd!).
Sowieso, je kan alle testen doen die er zijn en dan nog kan je dikke vette pech hebben!
Iets met been there done that enkel dan in de paarden!

Pretnest, laat me niet lachen! Dus omdat ik voor een bewuste kruising ga, waarvan ik gewoon zeker weet dat daar leuke honden uit (kunnen want weet nog niet eens of ze dragend is) komen is het dus alsnog niet goed.... zo komt het iig wel bij mij over ;(

Ik ga hier dus ook niet meer reageren want heb zo geen zin in een imo nutteloze discussie.

Ik wens iedereen heel veel plezier met jullie pups/jong volwassenen toe!
Dat ze allemaal mooi uit mogen groeien en ook nog eens een lang, gezond en fijn leven hebben <3

En alle andere dna testen. Daarbij omdat jou teef het niet heeft betekend niet dat ze geen drager kan zijn.
Maar zoals we al zeiden. Dit zijn de typische “ja maar”-s om maar te verantwoorden waarom je niet je verantwoordelijkheid neemt om te testen. Want ook alle testen van de Weimaraner zijn hier nog belangrijk. En hoe met de ecvo testen?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 18:43

Misschien is dat niet bekend, dat ze DNA test had kunnen doen. Maar daar ga je niet achter komen omdat jullie zo naar en veroordelend reageren dat iemand niet de behoefte voelt om een constructief gesprek aan te gaan.

Nogmaals ik ben het eens met jullie punt maar de manier waarop is echt heel scherp.

eventueel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 18:54

Zoe_97 schreef:
En alle andere dna testen. Daarbij omdat jou teef het niet heeft betekend niet dat ze geen drager kan zijn.
Maar zoals we al zeiden. Dit zijn de typische “ja maar”-s om maar te verantwoorden waarom je niet je verantwoordelijkheid neemt om te testen. Want ook alle testen van de Weimaraner zijn hier nog belangrijk. En hoe met de ecvo testen?

Ik zou gewoon lekker op deze toon doorgaan als ik jou was. Zo komt je boodschap goed over, staan mensen open voor je mening en is de sfeer súpergezellig.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 19:03

MarlindeRooz schreef:
Misschien is dat niet bekend, dat ze DNA test had kunnen doen. Maar daar ga je niet achter komen omdat jullie zo naar en veroordelend reageren dat iemand niet de behoefte voelt om een constructief gesprek aan te gaan.

Nogmaals ik ben het eens met jullie punt maar de manier waarop is echt heel scherp.

Met alle respect hoor, als je dat niet weet kun je er beter niet aan beginnen. En dat kun je als scherp zien maar het is om te lachen, ik snap dat je als leek denkt dat je zo'n dingen niet kunt weten maar dit is echt standaard voorbereiding op een nest.

Dat is ongeveer het eerste wat je overal leest wat belangrijk is als je gaat informeren om met je ras te fokken. Het zijn echt geen staatsgeheimen die ergens ver weg in een archief liggen. Sterker nog, er zijn veel rv's die samenwerken met bepaalde laboratoria om de genetische kant nóg beter in kaart te brengen.

Als je daar niet mee bekend bent binnen je ras moet je bij het fokken van dat ras ver vandaan blijven.

Ik ontken niet dat je alles gedaan kunt hebben en het nog mis gaat hoor. Maar het is wel al een hele grote pre om zeker te weten dat je hond zo'n 200+ ziektes al per definitie niet krijgen kan.

Harvey heeft ook pannus, heel zeldzaam bij de BC en niet te testen. Dikke pech en ik zou ermee mogen fokken want de ECCO is vrij en de kans is heel klein dat je een dragende teef treft. Maar het is niet te testen dus ik neem het risico niet, daarbij is niet gezond, niet gezond en die naam wil ik niet hebben over tien jaar. Jammer van Harvey maar hij is waardeloos voor de fok.

Verantwoord fokken is stomme keuzes maken.

Dat je niet alles kunt weten omtrent fokken of een nest krijgen is ook logisch je leert met vallen en opstaan. Maar bij voorbaat al kreupel lopen is natuurlijk een ander verhaal.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 19:12

Hoe je het opvat moet iedereen zelf weten, wat men doet met de informatie moet je ook lekker zelf weten. Scroll je door, prima. Fok je met een hond die uit elkaar valt, ook prima. Fok je de meest erbarmelijke kruising, ook prima. Voor mij part kies je ervoor om de eerste te zijn die twee reuen kruist. Maar wees dan ook niet verbaasd als het wél misgaat, want zeker als je fokt zie je heel veel pretnesten en oeps nestjes fout gaan. Misschien niet direct als pup maar wel foutgaan en dat is zuur voor de baasjes.

Als fokker voel je je een levenlang verantwoordelijk voor je pups.

Een vriendin van mij heeft een DH van zo'n pretnest, wist ooi toendertijd niet beter. Ze kost inmiddels zo'n €100,- tot €200,- per maand om haar überhaupt overeind te houden. := Het had veel gescheeld als ze vooraf iemand had gehad die haar had gewaarschuwd. Zorgt ze daarom minder goed voor de hond, absoluut niet, is de hond daarom voor haar minder waard, ook absoluut niet. Doet ze het nog eens met zo'n nest, absoluut niet.

En nogmaals, het is allemaal niet boos bedoeld en als je vind dat je het moet doen, moet je het zeker doen!
Laatst bijgewerkt door KimD op 16-03-22 19:15, in het totaal 1 keer bewerkt

eventueel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 19:15

KimD schreef:
Met alle respect hoor, als je dat niet weet kun je er beter niet aan beginnen. En dat kun je als scherp zien maar het is om te lachen, ik snap dat je als leek denkt dat je zo'n dingen niet kunt weten maar dit is echt standaard voorbereiding op een nest.

Dat is ongeveer het eerste wat je overal leest wat belangrijk is als je gaat informeren om met je ras te fokken. Het zijn echt geen staatsgeheimen die ergens ver weg in een archief liggen. Sterker nog, er zijn veel rv's die samenwerken met bepaalde laboratoria om de genetische kant nóg beter in kaart te brengen.

Als je daar niet mee bekend bent binnen je ras moet je bij het fokken van dat ras ver vandaan blijven.

Ik ontken niet dat je alles gedaan kunt hebben en het nog mis gaat hoor. Maar het is wel al een hele grote pre om zeker te weten dat je hond zo'n 200+ ziektes al per definitie niet krijgen kan.

Harvey heeft ook pannus, heel zeldzaam bij de BC en niet te testen. Dikke pech en ik zou ermee mogen fokken want de ECCO is vrij en de kans is heel klein dat je een dragende teef treft. Maar het is niet te testen dus ik neem het risico niet, daarbij is niet gezond, niet gezond en die naam wil ik niet hebben over tien jaar. Jammer van Harvey maar hij is waardeloos voor de fok.

Dat je niet alles kunt weten omtrent fokken of een nest krijgen is ook logisch je leert met vallen en opstaan. Maar bij voorbaat al kreupel lopen is natuurlijk een ander verhaal.

Maar Kim, het gaat ook niet om de boodschap, daar kun je juist van leren! Maar het gaat om de manier waarop die gebracht wordt. Dat mag best scherp zijn, maar sommige mensen moeten nog een beetje leren hoe je constructief een discussie aan kunt gaan. Jij schrijft ook scherp, maar ik voel me daardoor niet in de verdediging gedrukt. Zoe schrijft gewoon onbeschoft.

Ik fok niet, ik ga nooit fokken, maar ik heb in dit topic al een tip gehad waarvan ik dacht: zo, daar heb ik wat aan! Daar bleek ook dat ik iets fout deed. Maar de manier waarop dat gezegd werd, maakte dat ik blij was met de tip in plaats van dat ik als dommerik werd weggezet, terwijl mijn conclusie achteraf was: hmmm, daar had ik beter over na moeten denken. Zulke tips neem ik graag ter harte!

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 19:20

eventueel schreef:
KimD schreef:

Maar Kim, het gaat ook niet om de boodschap, daar kun je juist van leren! Maar het gaat om de manier waarop die gebracht wordt. Dat mag best scherp zijn, maar sommige mensen moeten nog een beetje leren hoe je constructief een discussie aan kunt gaan. Jij schrijft ook scherp, maar ik voel me daardoor niet in de verdediging gedrukt. Zoe schrijft gewoon onbeschoft.

Ik fok niet, ik ga nooit fokken, maar ik heb in dit topic al een tip gehad waarvan ik dacht: zo, daar heb ik wat aan! Daar bleek ook dat ik iets fout deed. Maar de manier waarop dat gezegd werd, maakte dat ik blij was met de tip in plaats van dat ik als dommerik werd weggezet, terwijl mijn conclusie achteraf was: hmmm, daar had ik beter over na moeten denken. Zulke tips neem ik graag ter harte!

Het is natuurlijk ook een manier van interpretatie van het geschreven woord. Zoë communiceert ook zo in het dagelijks leven, Zoë en ik hebben ons ook vaak genoeg flink in de haren gehad. Maar ook daarin bedoeld ze geen woord verkeerd, hoe ik haar berichten lees is dan ook hoe ik Zoë ken. "Hier heb je het, asjeblieft, doe ermee wat je wilt." Nou prima, niks mis mee. Betekend niet dat ik haar niet midden in de nacht kan bellen voor het een of ander , Zoë inschattend springt ze in de auto om direct hulp te bieden.

Jij noemt het onbeschoft, ik noem het recht door zee. Ik ben zelf ook niet van het eromheen draaien en het zoetsappig aankleden.

Maargoed, genoeg erover gezegd. Ik zal er verder geen woorden meer aan vuil maken want dan val ik toch alleen maar in herhaling.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 19:24

Dat iemand ook zo aanvallend ogend communiceert in het echt is natuurlijk lastig te snappen via een forum. Ik deel dus de mening van Zoe maar zelfs ik vond het erg aanvallend overkomen.

Maar verder houd ik er over op.

Heb me maar aangemeld bij wat herplaatsgroepen. :x

eventueel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 19:26

Zoetsappig aankleden hoeft ook niet, met de botte bijl is het andere uiterste. Het is maar wat je wil overbrengen. Ook met deze tip kun je doen of laten wat je wil!