De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

jeetje77

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 23:57

Oh wat een geniale foto

sabine1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 00:34

Babys <3 <3
Goed gemikt die foto +:)+

Ik heb Knabbel en Dibs afgelopen vrijdag weer naar buiten gedaan, Dibs was geholpen 2 weken geleden. Zag ik Knabbel s avonds een binky maken :P opaatje kan het nog wel :)F

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 08:20

Wat een leuke foto :') goede timing!

Hier hebben we bedacht over de hele lengte 1 groot hok te maken. Dan loopt de ruimte over van de cavia’s naar de konijnen, maar wel met scheidingswand. En dan het liefste het dak met zo’n groenbeplanting.
Passend bij de konijnenvilla buiten. We verzinnen elke keer weer wat hier :=

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 08:49

Haha ik mag bij mijn ouders langs het huis op een stuk gras ook zo groot bouwen als ik wil.
Mijn uitgetekend plan is echter 1m50 breed op 3m60 waarvan het gedeelte van 60cm 1m,50m hoog wordt zodat daar een mooi houten hok kan staan en er staat op die plaats ook een rotsblok waar ze eventueel ook bovenop kunnen zitten. En eventueel nog een houten plateau. De 1ste 1,5m zal ook een dak krijgen voor schaduw en tegen regen.
Een deel van het gras ga ik rubber tegels leggen (de 1ste anderhalve meter) andere helft blijft gras maar met draad zodat ze niet kunnen uitgraven.

Alles wordt 1m hoog muv die 1ste 60cm die wordt dan 1m50 hoog.
Ook overal draad panelen bovenop tegen roofvogels.

Ik denk dat de ruimte groot genoeg is voor 3 konijnen.

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 09:14

Klinkt goed Artificious. Ben benieuwd naar foto’s als je gaat bouwen. :j

Hier zou het hok dan een hele lengte van 8x1 meter worden ongeveer. Ook op hoogte en onder het hok kan gegraven worden.
2 meter van die 8 meter hok is dan voor de cavia’s.

Het liefst met deurtjes die we in de zomer ook open kunnen zetten dat het geen sauna wordt, maar in de winter wel dicht tegen kou en tocht.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 10:04

De kippenrennen op vidaxl vind ik ook interessant maar ergens vind ik 1m breedte wat smal. Vandaar dat ik zelf ga bouwen en dan 1m50 breed neem. Qua prijs zal ik echter op hetzelfde gaan uitkomen vermoed ik.

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 10:40

Oh ik vind Jerry zijn karaktertje zo leuk. Het is echt een nieuwsgierig kereltje. Even aan je hand snuffelen en zoef weer weg. Maar wel contact zoeken. Hij is ook nog piepjong (heb nog nooit zo'n jong konijn gehad). Enige wat een nog een beetje zorgen baart is dat hij de afgelopen dagen alsmaar nog alleen buiten in de ren zit als ik middernacht van mijn werk thuis kom. Aan de andere kant, het is een avonddier. Mijn andere nijnen gaan/gingen altijd in het nachthok zitten savonds. Maar mssn ook nog niet omdat hij en Rosie ook nog wat afstand tot elkaar bewaren.

Het is iig een kleine verbouwer, al het stroo is vakkundig het nachthok uit geschoven _O- _O-
Afbeelding

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 10:45

Hahaha hij houdt zich lekker bezig! :P

Haha die binkey foto! Leuk :):) :D

Mooie plannen hoor ik allemaal!! <3

Hier is afgelopen weekend de eerste baby opgehaald, die is van Zundert naar Ermelo verhuisd :P En zit nu samen met een ander konijntje, die vorig jaar bij mij is opgehaald <3 Allebei pittige karaktertjes, maar ze gaan volgens mij juist heel goed samen :+: Zal zo nog eens wat foto's delen :D

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 11:11

Hier liggen de konijnen eigenlijk alleen met zware regen in het hok. En als ze er normaal in liggen, dan meestal overdag in de middag. Als ik op de camera kijk zijn ze ‘s avonds en ‘s nachts juist buiten.

En lijkt mij toch lastig om afscheid te moeten nemen van de konijnen Utopia (kort je naam af) dat is ook de reden waarom ik geen nestje wil. Kan geen afstand doen...

Ik kreeg net weer filmpjes van het nest konijntjes. Maar die zie je dus bijna groeien :')
Vergeleken met hun moeder zijn ze nog klein, maar die is dan ook gewoon groot...

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 16:12

Naam afkorten is prima hoor! :j :D En het is zeker lastig... maar het is ook erg leuk om je te richten op een bepaald fokdoel en in de weg naar je ultieme konijntje de andere konijntjes een mooi thuis te kunnen bieden <3 Ik geniet enorm van het jonge spul, en juist die eerste weken zijn geweldig :+: Dan blijft er soms 1, heel soms misschien 2.. en de rest mag elders verder opgroeien tot volwassen konijnen, die toch alweer een stuk minder schattig zijn :P En als ik dan zie dat ze 't bij hun nieuwe thuis zo naar hun zin hebben, dan voelt dat toch wel heel erg fijn :+:

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 16:41

Ja, scheelt als je een fokdoel voor ogen hebt denk ik. Die heb ik hier niet. :')

Heeft hier iemand ervaring met het castreren van voedsters trouwens? Zitten er wel over na te denken om ‘de nieuwe’ tzt (met een jaar/9 maand oid) te castreren (voorjaar iig niet in de winter) en ze daarna te koppelen aan de groep.
Eigenlijk met de gedachte geen baarmoederproblemen te krijgen en ook een succesvolle koppeling en rustige groep te maken. En dat de meiden zelf niet met hun hormonen in de knoop komen te zitten.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 20:05

Goede vraag hierboven... Wil die van mij ook laten doen namelijk met dezelfde gedachte over eventuele gezondheidsproblemen met de baarmoeder.

Moet 1 van de jongen meer int oog houden qua gewicht. Vandaag is me opgevallen dat hij/zij duidelijk kleiner is dan de andere 3 en de huid iets rimpeliger. Morgen weegschaal meenemen. Weegt die minder dan 80 gram (zou het gemiddeld gewicht zijn op dag 6) ga ik dierenarts bellen en vragen wat ik best kan doen.
Het buikje was wel rond dus hij zoogt wel. Maar misschien dat hij pas als laatste kan zogen ofzo?

De grootste van de jongen is toevallig mijn favoriete :')

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 21:09

Ik heb via de opvang altijd voedsters gehad die gecastreerd waren. Deels omdat ze dan zeker weten dat je er niet mee gaat fokken. Maar ook deels voor makkelijkere herplaatsing (hormonen) en deels wegens gezondheidsproblemen die kunnen ontstaan.

Dooortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 21:36

Ik heb mijn vorige voedster laten castreren en nu een gecastreerde voedster via de opvang. Heb er erg goede ervaringen mee!

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 21:58

Hier ook al 3 voedsters laten castreren. (van de 4 :P )
Karakter verandert er niet door, maar ze worden wel minder hormonaal. Dus als ze daar veel last van hebben zeker een aanrader. En inderdaad ook met kans op baarmoederkanker zou het best bij alle voedsters gebeuren.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 23:16

Wat kost het om een voedster te laten helpen? Toevallig vanmorgen m'n dierenarts met die vraag gemaild,maar nog geen reactie op gehad.

Jenny21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 00:43

Ook hier aan het twijfelen om de voedster te laten helpen.
Waar ik vooral tegenop zie is het evt terugkoppelen, evt dwangvoerderen en het binnenhouden van de konijnen... ik twijfel dus nog even...
Mensen die al ervaring hebben met castratie van voedsters, hoe gingen bovenstaande punten?

Dooortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 06:27

Ik heb 147 euro betaald voor een dwerg, maar ik heb wel een dure dierenarts. Dit kan wel goedkoper volgens mij.

Dwangvoeren heb ik niet hoeven doen. De dierenarts bij ons geeft het konijn ook pas weer mee als ze zelfstandig ging eten. Ik heb haar daarna een paar dagen binnen gehad in de bench op handdoeken en toen eerst weer op neutraal terrein. Dat ging zo makkelijk, dat ik ze gelijk weer in de ren had gedaan.
Maar het zal vast niet altijd zo makkelijk gaan :)

Bollebuik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 07:34

Ik laat ook al mijn voedsters helpen, momenteel heb ik er 4. Ik heb nooit hoeven dwangvoeren, laat ze gewoon buiten bij hun vriendje(s) zitten en ook niet op handdoeken maar gewoon op vlas, nooit ergens problemen mee gehad eigenlijk. Ze aten allemaal de volgende dag weer. Ik zou het dan ook zeker laten doen, nestjes zijn niet nodig want, konijnen genoeg en baarmoeder problemnen wil je voorkomen.

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 09:01

Goed die verhalen te lezen. Ben in ieder geval overtuigd ze te castreren.
En zouden jullie in mijn geval koppelen voor of na de castratie?
We hebben dus de ruimte om ze langer van de rest apart te zetten.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 09:37

Hier ook de voedster laten helpen. Was ruim 280 kwijt.
We hebben haar uit een stichting voor mishandelde en verwaarloosde knagers. Haar leeftijd was onbekend omdat ze met een groep konijntjes uit een huis gehaald is.
De dierenarts gaf na de operatie aan: als ik wist dat ze zo moeilijk uit narcose was gekomen had ik het risico niet genomen.
Dwangvoer, warmtelampen, kruiken, terug naar de dierenarts savonds. Extra opname, extra medicatie.

Het had wat voeten in aarde.
De 280 was de operatie, narcose en de zorg van diezelfde dag.
Zou niet weten wat het 'normaal' kost eigenlijk.

*de problemen kwamen zeer waarschijnlijk omdat ze ouder is dan we dachten. Iets waar niemand wat aan kon doen. Ze is vooraf goed onderzocht door de arts. Gelukkig is ze nog springlevend, onze kleine draak

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 10:20

Zo dan... dat is een beste prijs :=

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 13:09

Ja.. ach.
Diertjes hebben we en ze krijgen alle zorg die nodig is.
Prijs kijken we niet zo naar.. maar ik mag me gelukkig prijzen dat we dat zo kunnen doen hoor. Ben me daar ook van bewust

En aangezien kinderen niet willen lukken, zijn deze 2 draken toch een beetje onze kinderen :)

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 13:17

Hier mensen misschien met ervaringen met het koppelen van een voedster in een groep van 2 voedsters en een gecastreerde ram?
Mijn ouders hebben een konijn die nu alleen zit en die wil ik graag bij mijn groep voegen zodat zij ook vriendjes heeft. Ik ben heel benieuwd en ben stiekem wel benieuwd of dat in de meeste gevallen wel goed gaat of juist niet.

Ik ga het trouwens niet zelf doen, het koppelen :) Heb daarvoor een afspraak staan zaterdag.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 14:23

Mjetterd schreef:
Hier mensen misschien met ervaringen met het koppelen van een voedster in een groep van 2 voedsters en een gecastreerde ram?
Mijn ouders hebben een konijn die nu alleen zit en die wil ik graag bij mijn groep voegen zodat zij ook vriendjes heeft. Ik ben heel benieuwd en ben stiekem wel benieuwd of dat in de meeste gevallen wel goed gaat of juist niet.

Ik ga het trouwens niet zelf doen, het koppelen :) Heb daarvoor een afspraak staan zaterdag.

Ik heb eens een poging gewaagd en bij mij was het helaas niet succesvol. De onderlinge verstandshouding tussen mijn bestaande koppel is zeker een week ontregeld geweest daardoor. De ram werd namelijk heel erg dominant richting z'n zusje. Goed dat je hier hulp bij zoekt :) Het zal ook erg afhankelijk zijn van de karakters van de konijnen.

Wat betreft het laten helpen van een voedster: ik heb een van mijn voedsters laten helpen en de kosten waren toen €150,00. Daar zat dan een 'gratis' (want dat zat dan al in die prijs) nacontrole bij. Bij mij zaten ze toentertijd binnen op vinyl dus er kon weinig vuil bij. Ben wel even teruggeweest omdat er wat bloeddruppels uit de wond kwamen, maar er was gelukkig niks aan de hand.