[VOLG] Mijn gevleugelde vleeseters

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Evi84

Re: [VOLG] Mijn gevleugelde vleeseters

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 22:13

Wat is dat ding op de rug van Malika?

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-17 10:11

Een microsensory zender. Die laat de locatie zien waar ze is, de snelheid wat ze gevlogen heeft en de hoogte. Ze was die dag op dr snelst met 166km/u en 230m hoogte. Niet zo snel en hoog, dat kwam echt door de harde wind.
De prooi die ze geslagen had was een kilometer rennen :')

In de staart heeft ze nog een normale marshall zender waar je enkel de locatie mee kan uitpijlen
Laatst bijgewerkt door _Dracarys op 04-10-17 10:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 10:12

166 km niet snel?? :wow:

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-17 10:16

Bellatrix schreef:
166 km niet snel?? :wow:

Ze kunnen 396km/u :o

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 10:17

Serieus??!! Wow!! :wow:

YazhiSien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 10:28

Echt zo hard?? Wauw

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 10:38

Maar eerlijk, dat is meer "vallen" dan "vliegen". En als je zo gestroomlijnd bent als een roofvogel bereik je zulke duizelingwekkende snelheden. De kunst is natuurlijk tijdig effectief af te remmen...

Het is niet bekend of het geluk of wijsheid was, maar het is een keer geobserveerd hoe een groep kraaien hierdoor een aanvallende roofvogel doodden. De roofvogel dook op de, op de grond zittende groep kraaien af, af met de intentie er één te slaan. De groep kraaien vloog net op tijd op, waardoor de betreffende roofvogel een terminaal lesje kreeg in aerodynamica; geen "grip" te krijgen op turbulente lucht ( veroorzaakt door de vleugelslagen van de kraaien), gevolg SPLAT! Morsdood. Instant karma.

Nb. Voor de hoogste kruissnelheden moet je het in de eendenfamilie zoeken. Dat is "echt" snel vliegen.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-17 11:14

Klopt met echte duikvluchten laten ze zich echt vallen. Nu vanwege de wind lukte haar dit niet zo en was het meer naar beneden vliegen.

Ganzen en meeuwen zijn net zo, die trekken m gewoon uit elkaar.

Je zou het niet zeggen maar duiven zijn ook suuuupersnel (en mega wendbaar) :j

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 11:28

Ja dat van duiven wist ik. Had laatst een duif die in zuid Frankrijk losgelaten was en 100km te ver doorgevlogen is (bij ons zat dus, kwam bij de randstad vandaan eigenlijk).
Dat had ie in een paar uur gedaan.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-17 16:16

Bizar he :=

YazhiSien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 16:23

Duiven snel? Jeetje en ze vliegen zo langzaam weg als je met de auto aan komt rijden. Ik toeter dan altijd, of indien mogelijk er langs of remmen

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 16:46

YazhiSien schreef:
Duiven snel? Jeetje en ze vliegen zo langzaam weg als je met de auto aan komt rijden. Ik toeter dan altijd, of indien mogelijk er langs of remmen

In 2009 in Zuid-Afrika zelfs sneller dan ADSL 8-) 8-) http://news.bbc.co.uk/2/hi/africa/8248056.stm

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-17 18:44

Nog wat foto's van de jachtdag

1e vlucht had de volwassen Valk niks geslagen dus een beloning op de hand bij terugkomst
Afbeelding

De juveniel tiercel in vlucht
Afbeelding

Niks geslagen dus af-azen* op duif bij terugkomst
Afbeelding

Succesvolle jachtvlucht van de Valk dus af-azen op de gevangen kraai

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De zender
Afbeelding

*af-azen is het volledig laten vol eten tot ze niet meer willen op de hand of prooi als beloning, dat ze weten waar ze het voor doen.

Juveniel = vogel is jeugdkleed, jong dier dus.

Termen bij valken:
vrouwelijk = Valk
Mannelijk = Tiercel

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 18:47

Bedankt voor je info hierboven. :j
Gave foto's, vooral de details...bloed nog op zijn/haar snavel!

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 18:57

Ziet er wel heel erg gaaf uit! En de bijbehorende informatie vind het topic zo ontzettend leerzaam!

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 19:02

Die foto met het pootje uit zn bek _O-

Ik vind dit topic zo heerlijk, heel informatief en je schrijft onwijs fijn!
Kan er echt van genieten :j

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-17 20:14

Gelukkig! Leuk om te horen

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 20:31

Super gaaf weer.
Ik sluit me aan bij de anderen. Vind t heel leerzaam

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 20:34

Hoe wordt zo'n zender op de rug bevestigd? Is dat lijm gezien ik geen harnasje zie? Als je dat eraf haalt, beschadigt dat dan geen veren als je dat te frequent gebruikt?

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 20:40

Mag dat afazen elke keer als ze iets vangen?
Want dan lijkt me dat je elke keer een paar uur moet wachten voor de vogels weer zo veel honger hebben dat ze weer iets willen gaan vangen?

savieralover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 22:16

Echt een super interessant topic blijf ik dit vinden! Ze hebben op de school naast mijn werk de afgelopen 2 dagen een demonstratie gedaan met roofvogels. super gaaf om te zien vanuit mijn kantoor. heb prachtig uitzicht (wat ook stuk interessanter is dan mijn werk op zo'n moment O:) ) maar wat mij wel op viel is dat de roofvogels die de meneer heeft heel vaak van zijn handschoen "afvallen" ze zijn vaak aan het fladderen en af en toe hangen ze zelfs onderboven omdat hij natuurlijk de riempjes vast heeft. Is dit normaal omdat ze onrustig zijn en niet willen blijven zitten of zit hier wat anders achter?

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 22:24

Lees net dat ze een keizerarend in NL hebben gezien.
Da's ook een ruig beest zeg. Wow.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-17 09:16

Evi84 schreef:
Hoe wordt zo'n zender op de rug bevestigd? Is dat lijm gezien ik geen harnasje zie? Als je dat eraf haalt, beschadigt dat dan geen veren als je dat te frequent gebruikt?

Het is inderdaad een soort harnasje waar je de zender in kan vast klikken. Word een rugzakje, backpack of trackpack genoemd.

gerlindie schreef:
Mag dat afazen elke keer als ze iets vangen?
Want dan lijkt me dat je elke keer een paar uur moet wachten voor de vogels weer zo veel honger hebben dat ze weer iets willen gaan vangen?

Ja klopt ze mogen hun gevangen prooi opeten. Ze hebben inderdaad de volgende dag pas weer zin om iets te vangen, of niet. Zo gaat dat in de natuur ook :)

savieralover schreef:
Echt een super interessant topic blijf ik dit vinden! Ze hebben op de school naast mijn werk de afgelopen 2 dagen een demonstratie gedaan met roofvogels. super gaaf om te zien vanuit mijn kantoor. heb prachtig uitzicht (wat ook stuk interessanter is dan mijn werk op zo'n moment O:) ) maar wat mij wel op viel is dat de roofvogels die de meneer heeft heel vaak van zijn handschoen "afvallen" ze zijn vaak aan het fladderen en af en toe hangen ze zelfs onderboven omdat hij natuurlijk de riempjes vast heeft. Is dit normaal omdat ze onrustig zijn en niet willen blijven zitten of zit hier wat anders achter?

Dit kan veel verschillende redenen hebben. Mijn demo harris heeft er ook zo'n handje van, dat is gewoon gebrek aan opvoeding wat heel belangrijk is in het 1e jaar. Ik kocht haar toen ze 3 was. Super irritant :+

De andere factoren kunnen zijn stress, spanning, te laag in gewicht waardoor ze snel willen vliegen om zo snel mogelijk hun buik vol te hebben.. Of onrust waardoor ze weg willen. Maar gezien je zegt dat ze een demonstratie geven denk ik dat het in dit geval om het opvoedingsplaatje gaat of een gewichtenkwestie omdat ze anders wel waren weggevlogen.
Dit word overigens afvliegen genoemd. Voor de vogel is het vanaf 3 maanden niet schadelijk omdat de sterke spieren in de loopbenen alles opvangen. Als je soms ziet wat voor klappen ze maken bij het vangen van hun prooi dan is het afvliegen er niks bij :o

Wilt niet zeggen dat ik het goedkeur hoor. Ik erger mij er ook altijd aan als het bij mij of iemand anders gebeurd.

CarinaR schreef:
Lees net dat ze een keizerarend in NL hebben gezien.
Da's ook een ruig beest zeg. Wow.

Ja supergaaf hé <3 !!
Hoop wel dat die fotograven gepaste afstand houden en respect voor het dier belangrijker vinden dan een mooie foto. Anders verontrusten ze hem en vliegt ie weg.
Vind het altijd maar belachelijk dat als er een dier gespot is waarbij het bijzonder is dat ie hier is, dat er meteen honderden mensen met camera's op af stormen. Laat m lekker met rust dan blijft ie misschien, zo kan ie toch nooit z'n rust vinden hier.. :')

Een aantal jaren geleden werd er net buiten Maastricht een sneeuwuil gespot, trok toen ook veel bekijks van de liefhebbers. Het arme dier werd opgeschrikt door de menigte en vloog weg over een autosnelweg maar er kwam net een vrachtwagen aan.
Sneeuwuil dood. Zie die mensen nog staan langs de weg op foto's

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 09:35

Ja, hier hebben ze toen de boel afgesloten toen er arenden aan het broeden waren.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 15:18

Zo heeft er deze lente een koppel visarenden enkele jongen opgevoed bij ons in de buurt. De geweldige lui van groninger landschap hebben dit pas openbaar gemaakt toen de jongen uitgevlogen waren, zodat ze op geen enkele manier (expres) verstoord konden worden door vogelspotters.
Mijn vriend en ik hebben het geluk gehad één van de ouderdieren te zien jagen vanuit een vogelkijkhut, en wij maar denken, die beesten komen toch bijna niet voor in nederland >;)