Evi84 schreef:Hoe wordt zo'n zender op de rug bevestigd? Is dat lijm gezien ik geen harnasje zie? Als je dat eraf haalt, beschadigt dat dan geen veren als je dat te frequent gebruikt?
Het is inderdaad een soort harnasje waar je de zender in kan vast klikken. Word een rugzakje, backpack of trackpack genoemd.
gerlindie schreef:Mag dat afazen elke keer als ze iets vangen?
Want dan lijkt me dat je elke keer een paar uur moet wachten voor de vogels weer zo veel honger hebben dat ze weer iets willen gaan vangen?
Ja klopt ze mogen hun gevangen prooi opeten. Ze hebben inderdaad de volgende dag pas weer zin om iets te vangen, of niet. Zo gaat dat in de natuur ook
savieralover schreef:Echt een super interessant topic blijf ik dit vinden! Ze hebben op de school naast mijn werk de afgelopen 2 dagen een demonstratie gedaan met roofvogels. super gaaf om te zien vanuit mijn kantoor. heb prachtig uitzicht (wat ook stuk interessanter is dan mijn werk op zo'n moment

) maar wat mij wel op viel is dat de roofvogels die de meneer heeft heel vaak van zijn handschoen "afvallen" ze zijn vaak aan het fladderen en af en toe hangen ze zelfs onderboven omdat hij natuurlijk de riempjes vast heeft. Is dit normaal omdat ze onrustig zijn en niet willen blijven zitten of zit hier wat anders achter?
Dit kan veel verschillende redenen hebben. Mijn demo harris heeft er ook zo'n handje van, dat is gewoon gebrek aan opvoeding wat heel belangrijk is in het 1e jaar. Ik kocht haar toen ze 3 was. Super irritant
De andere factoren kunnen zijn stress, spanning, te laag in gewicht waardoor ze snel willen vliegen om zo snel mogelijk hun buik vol te hebben.. Of onrust waardoor ze weg willen. Maar gezien je zegt dat ze een demonstratie geven denk ik dat het in dit geval om het opvoedingsplaatje gaat of een gewichtenkwestie omdat ze anders wel waren weggevlogen.
Dit word overigens afvliegen genoemd. Voor de vogel is het vanaf 3 maanden niet schadelijk omdat de sterke spieren in de loopbenen alles opvangen. Als je soms ziet wat voor klappen ze maken bij het vangen van hun prooi dan is het afvliegen er niks bij
Wilt niet zeggen dat ik het goedkeur hoor. Ik erger mij er ook altijd aan als het bij mij of iemand anders gebeurd.
CarinaR schreef:Lees net dat ze een keizerarend in NL hebben gezien.
Da's ook een ruig beest zeg. Wow.
Ja supergaaf hé
!!
Hoop wel dat die fotograven gepaste afstand houden en respect voor het dier belangrijker vinden dan een mooie foto. Anders verontrusten ze hem en vliegt ie weg.
Vind het altijd maar belachelijk dat als er een dier gespot is waarbij het bijzonder is dat ie hier is, dat er meteen honderden mensen met camera's op af stormen. Laat m lekker met rust dan blijft ie misschien, zo kan ie toch nooit z'n rust vinden hier.. 
Een aantal jaren geleden werd er net buiten Maastricht een sneeuwuil gespot, trok toen ook veel bekijks van de liefhebbers. Het arme dier werd opgeschrikt door de menigte en vloog weg over een autosnelweg maar er kwam net een vrachtwagen aan.
Sneeuwuil dood. Zie die mensen nog staan langs de weg op foto's