Hèt vogeltopic !

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 08:26

henst schreef:
Je kan het zien aan de neusdop bij manntjes zijn ze blauwe.

Bij jonge mannen is dat wat moeilijker.

Lukasje, hij brabbelt ook nog heel erg peutertaal :P Het duurde even voor hij Hallo kon zeggen maar kiekeboe heeft hij heel snel opgepakt.
Er komt een tijd dat ik heel erg op mijn woorden moet gaan letten omdat hij ze anders overneemt :') En ik wil geen vloekende papegaai :D

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 08:52

__Robijn__ schreef:
Sorry dat ik zo maar jullie topic binnen kom vallen, maar aangezien hier veel vogelkenners/liefhebbers zitten, hoop ik dat jullie raad weten met mijn situatie.

Ik heb 2 engelse parkietjes. 2 broertjes uit het zelfde blok. Deze heb ik gehaald op 24 maart en waren toen een week of 6/7 oud.
In het begin waren ze onafscheidelijk. Ze deden echt alles samen, samen eten,kroelen,slapen,vliegen.. alles!
Nu sinds twee weken maken ze ontzettende ruzie. Ik heb een blauwe en een grijze.
Blauw doet erg lelijk tegen grijs. Grijs mag niet meer op t schommeltje zitten en ze maken constant het geluid dat ze boos/bang zijn. Ik word hier echt helemaal gek van. Gisteravond was het ook de hele avond weer dat ze dat geluid maken. Grijs zit dat vaak tegen de tralies aan gekropen en blauw pikt vaak tegen t hoofdje van grijs...
Naar mijn idee is het en soort machtstrijd aan het worden en ik kan er eigenlijk niet meer naar kijken.
Ik weet niet zo goed wat ik hier meer aan moet? Heeft iemand enig idee hoe dit kan? Of wat voor gedrag dit is....

Ik heb nog een andere kooi in de schuur, ik ga ze even uit elkaar halen want dan krijgt grijs ook even rust. Heb t idee dat ie inmiddels zo moe is omdat hij niets meer 'mag' van blauw...

Iemand een idee?

Hoe ziet de kooi eruit en heb je een foto van je vogeltjes?
Ik heb hier een pop en man, die kibbelen ook wel eens dat hoort erbij. Maar het moet niet extreem worden. Anders idd even uit elkaar halen.

__Robijn__

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 09:13

ik heb een grote kooi voor ze met standaard.
bn nu op werk dus kan even gen foto maken

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 09:14

Cayenne schreef:
Weet je echt heel zeker dat het allebei mannen zijn?
Het klinkt alsof ze de rangorde aan het bepalen zijn. Heb je er een filmpje van?
Sowieso zou ik ze even uit elkaar halen om rust te krijgen.

ja beide hebben een blauwe neusdop.
Ik heb wel een filmpje op mijn telefoon maar geen idee hoe ik dat hier krijg haha.

Ik ga ze inderdaad sowieso uit elkaar halen.

xReetch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 09:39

Cayenne, wat een aandoenlijk stemmetje heeft Mango! <3 Spreken Edels over het algemeen veel?
Wat betreft het vloeken, mijn buren vertelde mij dat ze ooit een roodstaart hebben gehad die constant 'Soepkip' naar de tv riep :')

Ik weet dat mannetjes valken ook best wat kunnen leren praten en dat kaketoes over het algemeen niet veel zeggen. Tess (naaktoog kaketoe) zegt geen woord, die maakt zelfs amper geluid

Robijn, goed dat je ze uit elkaar haalt voor het menens wordt. Misschien kan je ze na de puberteit nog eens proberen samen te zetten. Maar mijn ervaring is dat vogels heel goed onthouden wat hun relatie is ten opzichte van een ander.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 10:07

Ja, de meeste edels leren praten/imiteren. Er is maar een klein percentage dat het niet doet.
Ik heb een aantal valken die liedjes nazingen en mijn eerste valk Saffier sprak hele zinnen <3

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 10:07

__Robijn__ schreef:
Cayenne schreef:
Weet je echt heel zeker dat het allebei mannen zijn?
Het klinkt alsof ze de rangorde aan het bepalen zijn. Heb je er een filmpje van?
Sowieso zou ik ze even uit elkaar halen om rust te krijgen.

ja beide hebben een blauwe neusdop.
Ik heb wel een filmpje op mijn telefoon maar geen idee hoe ik dat hier krijg haha.

Ik ga ze inderdaad sowieso uit elkaar halen.

Als ze zo jong zijn is een blauwe neusdop vaak een pop. Mijn ukkies zijn van december en januari en daar beginnen de neusdoppen nu pas een beetje van te verkleuren.
Het is nogal vreemd gedrag voor 2 mannen. := Waren ze net uit het blok gekomen? Misschien missen ze de sociale vaardigheden die ze van paps moeten leren. Normaal gaan ze pas met 8-10 weken weg. Soms met 7 weken als het goed gaat. Ik weet het anders ook niet. :=

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 10:08

Soepkip. :') Mijn parkieten brabbelen wel veel, dus misschien gaan ze ook nog wel een woordje zeggen.

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 10:16

Citaat:
Als ze zo jong zijn is een blauwe neusdop vaak een pop. Mijn ukkies zijn van december en januari en daar beginnen de neusdoppen nu pas een beetje van te verkleuren.
Het is nogal vreemd gedrag voor 2 mannen. := Waren ze net uit het blok gekomen? Misschien missen ze de sociale vaardigheden die ze van paps moeten leren. Normaal gaan ze pas met 8-10 weken weg. Soms met 7 weken als het goed gaat. Ik weet het anders ook niet. :=
[/quote]

jaaa ik weet het ook niet. Het verbaasd mij ook zo dat ze zo lelijk ineens tegen elkaar doen.... ik baal er echt enorm van omdat ze zo leuk waren samen. Ze deden echt alles samen en waren onafscheidelijk. En nu is het alleen maar ruzie en fluiten ze niet meer maar de hele tijd dat rare geluid als ze bang/boos zijn.

-O-

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 14:23

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit zijn de pietjes en hun kooi

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 14:31

Ik kan de neusdoppen niet zo goed zien eigenlijk. Maar wanneer ze van dit voorjaar zijn, kunnen ze nog geen felblauwe (man) neusdop hebben, toch? (Wat Meliaforever zegt.)
Toch raar dat mannetjes zo tekeer gaan. Vroeger had ik er 4 samen, zelfs niet van bij dezelfde fokker, en dat ging ook goed.

De kooi vind ik persoonlijk niet echt ruim maar ik zie dat ze er ook uit mogen, dat scheelt natuurlijk! Mijne leven continu erin ...

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 14:32

Meliaforever schreef:
Soepkip. :') Mijn parkieten brabbelen wel veel, dus misschien gaan ze ook nog wel een woordje zeggen.

Mijn grasjes vroeger konden wel enkele woordjes maar ik tetterde ook voortdurend tegen ze. Die werden vast gek van mij, ipv andersom :D

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 14:34

Cayenne schreef:
henst schreef:
Je kan het zien aan de neusdop bij manntjes zijn ze blauwe.

Bij jonge mannen is dat wat moeilijker.

Lukasje, hij brabbelt ook nog heel erg peutertaal :P Het duurde even voor hij Hallo kon zeggen maar kiekeboe heeft hij heel snel opgepakt.
Er komt een tijd dat ik heel erg op mijn woorden moet gaan letten omdat hij ze anders overneemt :') En ik wil geen vloekende papegaai :D

Zo'n ketter Cayenne ? ;)
Maar je zegt daar wat! Mijn man zijn oma hield vroeger café en had een roodstaart. Dat beest kon vloeken !!

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 14:36

Lukasje schreef:
Ik kan de neusdoppen niet zo goed zien eigenlijk. Maar wanneer ze van dit voorjaar zijn, kunnen ze nog geen felblauwe (man) neusdop hebben, toch? (Wat Meliaforever zegt.)
Toch raar dat mannetjes zo tekeer gaan. Vroeger had ik er 4 samen, zelfs niet van bij dezelfde fokker, en dat ging ook goed.

De kooi vind ik persoonlijk niet echt ruim maar ik zie dat ze er ook uit mogen, dat scheelt natuurlijk! Mijne leven continu erin ...

jaa ze waren eerst wat roze maar worden nu langzaam wel steeds blauwer.
Nog niet helemaal fel maar je ziet duidelijk dat ze blauw worden.

Ja ze mogen er altijd uit zodra ik thuis ben staat de kooi open zoals op die ene foto. Dan zitten lekker boven op de kooi en kunnen vliegen wanneer ze willen.
Ik ga het nog even aan kijken als ik ze even uit elkaar haal. Anders toch kijken naar een andere oplossing :(:)

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 14:47

Dit is de Engelse man bij mij.

Afbeelding

Afbeelding
En de pop, die kleurt langzaam bruiner.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 14:56

Meliaforever schreef:
Dit is de Engelse man bij mij.

[ [url=m/VrqPFn.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/ozw0J3.jpg]Afbeelding[/url] ]
En de pop, die kleurt langzaam bruiner.

Ontzettend leuk stel! Hij is echt "man", zo stoer en je popje vind ik zoooo mooi van kleur <3

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 15:23

Lukasje :D Ja, dan kunnen ze er idd wat van!

Robijn, hopelijk vat je het niet verkeerd op, maar de kooi is erg klein en niet geschikt voor ze.
Ze kunnen elkaar niet uit de weg en dan kan het idd gaan botsen.
Ik zou kijken voor een kooi van minstens het dubbele formaat. Dan kunnen ze elkaar uit de weg gaan en dan komt het vaak wel weer goed.

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 15:26

Doen ze alleen in de kooi zo? Of ook er buiten? Aparte eetbakjes bij elkaar, zelfde voor de stokjes/schommels. Ik heb ook 2 slaapschommels omdat ze erover gingen ruziën. :=

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 15:53

@ Robijn: indien je niet het allerbeste voorhad met je vogeltjes had je je bezorgdheid hier niet geuit maar ik vrees dat de meesten hier idd je kooi niet zo ruim zullen vinden.
Het gebeurt erg vaak dat een dierenwinkel daarover verkeerde info geeft. Meer nog, ik zie haast in geen enkele dierenzaak geschikte kooien, niet voor vogels, noch voor konijnen, cavia's of wat dan ook.
Gelukkig was er een bokker met een mooie edelpapegaai die mij getipt heeft over mijn kooi. Om een idee te geven van de afmetingen: die is +/- 165cm lang, 55 diep en 82 hoog. Nu moeten mijn vogeltjes (2 catharina's) het daar wel mee doen, ze kunnen niet vrij rond vliegen.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 15:57

Lukasje <3
En idd zie ik vaak in dierenspeciaalzaken dat ze een kooi 'XXL' noemen terwijl ik er nog geen zebravink in zou plaatsen. Ze zijn meestal echt veel te klein!

n_i_c_a_evey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 08:13

@Meliaforever jou pop lijkt sprekend op die van mij! <3

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 09:02

Oke dankjewel voor de tips. Heb ze gister avond in aparte kooien gedaan en naast elkaar gezet. Ik ga vanmiddag wel even op pad voor een grotere kooi.

Ze doen het ook buiten de kooi hoor, als ze op de stok zitten dan jaagt de blauwe constant de grijze weg......

Ik wil het zeker een kans geven in een grotere kooi, ik hoop dat het gaat lukken en ze weer lief tegen elkaar gaan doen.

henst

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 09:07

Heb je ze allebij op het zelfde moment gekocht of heb je de ene vroeger gekocht dan de ander? Mocht je de ene vroeger gekocht hebben dan de ander kan het zijn dat dehene die je eerst gekocht hebt zijn kooi als zijn teritoruim zien en de baas wil spelen .

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 09:08

Als ik jou was zou ik een Montana bestellen. Die zijn heerlijk groot en dan hebben ze voldoende ruimte.
Ze zijn wel prijzig, maar je krijgt er echt kwaliteit voor terug (en nee, ik heb er geen aandelen in :P ).
Let wel op de ruimte tussen de spijlen. Daar moet geen vogelkopje tussendoor kunnen.

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 09:19

nee ik heb ze tegelijk gekocht. En volgens die man zouden ze ook uit hetzelfde blok komen.
Dus zouden ze even oud moeten zijn.
En ik had hiervoor 1 parkietje, maar ik gezien je kromsnavels eigenlijk niet alleen mag houden.
Had ik besloten toen die overleed er nu 2 te nemen.

Ik ga is even op zoek naar die kooi :)