Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kitten84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 18:02

Hij poept wel en hij heeft de kracht wel, maar hij doet het de hele week al niet. Koppig...

Stomme is ook: na de voeding schudt hij zich ff uit en als hij overend komt strekt ie :?

Heb er nog 1 op de sonde(WMD) en die tut heeft al 1 slang kapot gebeten. Ben zo bang dat ik straks sonde kwijt ben in de maag van beest. Kauwen doen ze wel

Renske_W

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 18:05

Wat voor sonde heb je?
Gewoon een 150ml spuit?

Kitten84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 18:10

De 50ml van de Welkoop en plaatselijke boerenwinkel

Bestaat er een 150 ml spuit?

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 18:22

Heeft hij wel voldoende biest gehad?

Kitten84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 19:32

Dat zou ik niet weten. Ik weet wel dat hij na de kraamhokperiode al wat zwakker was en weer terug het kraamhok in ging. Na een week ging hij weer groepshok in.
Ik vond hem tijdens het voeren afgelopen maandag en toen ik hem optilde was het echt 'skin and bones'. Toen heb ik hem meegenomen. Zijn vacht is ook heel vreemd, heel gesloten en lang haast. Zijn broer heeft ook zo'n rare vacht maar die is dikker en levendiger

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 20:22

Ik kom even weer binnen vallen. Een van mijn ouessant ooitjes heeft aardige horens. Ik heb daarnet even gevoeld, maar één daarvan zit nu ongeveer een cm van haar nek af. Ik heb geen idee of het nog verder gaat groeien, maar dat lijkt me niet gezond.
Kan de dierenarts de horens gewoon verwijderen?

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 20:25

Ja hoor, dat kan de dierenarts er gewoon afzagen :j

Kitten84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 21:11

Heb de voorlaatste voeding overgeslagen bij het probleem lam en wat suiker door de melk gedaan. Op af en toe een zuig, weinig actie. De fles loopt er eigenlijk gewoon beetje in. Hij duikt ook in een hoek als ik hem vast pak voor de fles.
Ik heb vorig jaar ook 4 oudere flessers gehad die eerst bij hun moeder liepen en als wees kwamen, maar die pakten het veel sneller op

De schapen die bij de fleslammeren horen zijn trouwens niet van mij, maar van een bevriende boer. Ik vang elk jaar zijn flessers op

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 21:13

En toch zou ik er eens 1 of 2x een voeding met de sonde in drukken, eventueel met wat extra suiker om te kijken wat ie dan doet.. Zo gaat hij het ook niet redden, heb haast het idee dat hij aan het opgeven is.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 21:19

Froukje schreef:
Ja hoor, dat kan de dierenarts er gewoon afzagen :j

Hebben ze gevoel in de horens?

Kitten84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 21:24

Froukje schreef:
En toch zou ik er eens 1 of 2x een voeding met de sonde in drukken, eventueel met wat extra suiker om te kijken wat ie dan doet.. Zo gaat hij het ook niet redden, heb haast het idee dat hij aan het opgeven is.

Ja dat denk ik dus ook. Zo van 'ik ga in een hoekje liggen sterven'. Terwijl hij wel gelijk aanzoog toen hij hier kwam. En de eerste dagen bletterde hij ook met de rest beetje mee. Nu is hij stil...staart tussen de benen

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 21:51

Uit einde van de hoorn kan je zo afzagen.
Doen wij hier ook bij de geiten. :j

Ik zal zo even een foto maken van onze sonde. Dat is een 150 ml spuit

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 22:35

Deze gebruiken wij
Afbeelding
Om het slangetje van de sonde zit een extra slang zodat ze hem niet kapot kunnen bijten met de vlijmscherpe kiesjes. :)
Afbeelding
En even voor het beeld langs een 60 ml spuit.
Afbeelding

Kitten84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 22:47

Idd, dat stukbijten is hier ff een issue. Het lam met wmd kauwt heel veel tijdens voeren, mijn vinger ligt al open en 1 slang zit een gat in.

Goeie tip van die slang eromheen. We duiken zo weer ff de schuur in.

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 22:18

Diablo schreef:
Ik kom even weer binnen vallen. Een van mijn ouessant ooitjes heeft aardige horens. Ik heb daarnet even gevoeld, maar één daarvan zit nu ongeveer een cm van haar nek af. Ik heb geen idee of het nog verder gaat groeien, maar dat lijkt me niet gezond.

Vandaag hier bij de bokken ook de bijna ingroeiende hoorns laten afzagen. Dierenarts komt dit bij ons doen. Doet de geiten ook in slaap. Leven begint bij de ene wat lager als bij de ander. Eentje kunnen we goed kort zagen, de ander moeten we altijd een cm of drie laten staan.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 01:03

Suzzy_3 schreef:
Diablo schreef:

Vandaag hier bij de bokken ook de bijna ingroeiende hoorns laten afzagen. Dierenarts komt dit bij ons doen. Doet de geiten ook in slaap. Leven begint bij de ene wat lager als bij de ander. Eentje kunnen we goed kort zagen, de ander moeten we altijd een cm of drie laten staan.

Ik heb onlangs bij mn gecastreerde ram zn horens laten zagen omdat ze verzakten en tegen zn kaak aan kwamen. Verdoving erin en gewoon met een draadzaagje eraf! Er zit wel leven/merg in, maar dat is een paar centimeter, de rest is ongevoelig.
Maar een ouessant ooi met horens? Ik ken ze wel met stompjes maar nog nooit met horens gezien. Weet je zeker dat het een ooi is?

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 13:22

Maar wordt er dan in het leven gezaagd? Dat de dierenarts komt en ze verdoofd worden?
als wij horens afzagen doen we het zelf en worden ze niet verdoofd.
Is ook niet nodig daar we alleen het uiteinde eraf halen zodat het niet in kan groeien.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 13:33

Zwerte schreef:
Ik heb onlangs bij mn gecastreerde ram zn horens laten zagen omdat ze verzakten en tegen zn kaak aan kwamen. Verdoving erin en gewoon met een draadzaagje eraf! Er zit wel leven/merg in, maar dat is een paar centimeter, de rest is ongevoelig.
Maar een ouessant ooi met horens? Ik ken ze wel met stompjes maar nog nooit met horens gezien. Weet je zeker dat het een ooi is?

Haha, ja dat weet ik zeker, we hebben haar al vanaf dat lammetje is. Bovendien hebben we nog meer ooien, allemaal zonder lammeren al twee jaar.
Ze heeft de horens ook niet zo groot als een ram, maar ze worden toch al zo lang dat ze haar kop bijna in groeien. Zal eens zien dat ik er straks een foto van kan maken.

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 13:57

Renske_W schreef:
Maar wordt er dan in het leven gezaagd? Dat de dierenarts komt en ze verdoofd worden?
Is ook niet nodig daar we alleen het uiteinde eraf halen zodat het niet in kan groeien.

Hier zaagt de dierenarts zo laag mogelijk af, dus de kans dat je in het leven komt bestaat wel. Binden de hoorn ook af met een rubberen reepje van een binnenband ofzo.

Ik kan me niet voorstellen dat zonder verdoving te doen. Gewoon al aanraken aan de hoorns vinden ze niet leuk. Laat staan dat ze stil staan zo lang?

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 14:02

Maar zo lang hoeven ze niet stil te staan.
Die horens heb je er zo af als je even doorzaagt.
Hier houd 1 de kop vast en de ander zaagt.
Meestal hou ik vast en zaagt mijn vriend de horens.
Laatst heeft een stagiaire ze vast gehouden en heb ik de hoorns afgezaagd.
Moet er niet aan denken dat we er telkens een dierenarts bij moeten halen.

Kitten84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 14:18

Zo, na wat reparaties aan de sonde krijgt het probleemlam nu sonde en hij reageert wat meer. Nog steeds heel sloom, maar doe er nu ook druivensuiker door de melk. Hij staat niet continu in een hoek, loopt wat meer door zijn stal, maar ik merk dat hij echt heel zwak is, zijn pootjes zijn ook nog wat week lijkt wel. Hij krijgt nu iig voldoende voeding binnen zonder urenlang te zitten.

Gisterochtend hebben we het jongste fleslammetje meegehad naar de peuter. Ze hebben als thema de lente en wat zegt nou echt lente zoals een lammetje. 2 kindjes vonden het doodeng, want die kenden dat niet en een zwart klein lam is dan echt heel wat. Toch heeft 1 van de kindjes Puk wel geaaid. Mijn zoontje wierp zich op als hoeder van Puk en Puk...die vond het maar wat mooi al die aandacht.
Puk wordt hamel want we zijn allemaal gek op hem, maar als fokram is hij niet geschikt.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 15:01

wat sneu van die hoorns zeg!

vrijdag ga ik weer lekker bij m n lammetjes kijken <3 en de kudde verplaatsen (325 schapen) met m n hond <3 (2 honden op de kudde, een zeer ervaren hollandse herder, van de herder zelf en mijn beauceron)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 20:45

Suzzy_3 schreef:
Renske_W schreef:

Hier zaagt de dierenarts zo laag mogelijk af, dus de kans dat je in het leven komt bestaat wel. Binden de hoorn ook af met een rubberen reepje van een binnenband ofzo.

Ik kan me niet voorstellen dat zonder verdoving te doen. Gewoon al aanraken aan de hoorns vinden ze niet leuk. Laat staan dat ze stil staan zo lang?

"Aanraken van de horens vinden ze niet leuk"? Je beseft je niet wat ze met hun horens doen in het dagelijkse leven?

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 20:48

Deze geit heeft een blauwtje gelopen _O-
Afbeelding

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 08:39

Kuggur schreef:
Suzzy_3 schreef:

"Aanraken van de horens vinden ze niet leuk"? Je beseft je niet wat ze met hun horens doen in het dagelijkse leven?

Jawel hoor, zie ze gerust er mee schuren etc. Maart als ik ze aai is dat nergens een probleem, maar zodra ik aan de hoorns kom trekken ze hun hoofd weg...
Veearts doet dat nu 1 keer per jaar, langer wachten gaat niet. Mss eens overwegen het zelf te doen. Maar voor twee beesten maakt dat de prijs ook weer niet.