Starten met kippen houden: how to?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Palmera

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 11:44

Bah Liesjuh, dat is naar. Hier hebben ze de bak al door, iig een van de dames. Maar nog steeds een bende rondom het hok. Ik zit te observeren en ze eten niet. Ze scheppen. En aangezien er hier alleen meel en graan te krijgen is, geen brokjes, word het een bende.

Ik ga de bak iig minder vol doen en wellicht alleen meel en graan gewoon los geven 1 keer per dag ofzo. Het is echt alsnog een bende.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 11:51

Het is ook niet de bedoeling om de kipjes alleen in dat hok te houden hoor. Dat vinden we zelf ook veel te zielig. Ze hebben 200m2 aan tuin waar ze kunnen rondscharrelen als wij thuis zijn. En als in de praktijk blijkt dat dat te weinig is of niet lukt, dan komt er een grote ren aan het hok vast.

Liesjuh, niet leuk dat soort dingen.. :(

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 12:23

Hè wat een nare situatie Liesjuh…

Hier hadden we 2 weken geleden even schrik. Ik trof na de ochtendronde met de hond onze haan zo aan:
Spoiler:
Afbeelding

Ik dacht dat ik ‘m uit z’n lijden moest verlossen. Hij had een plekje bloed achter z’n oog. Toen ik m even op z’n andere kantje wilde leggen om andere verwondingen te checken sprong hij ineens op en liet zich niet meer vangen. Heb ze met z’n allen opgesloten in het nachthok om bij te komen. Haan ging eerste nacht niet op stok maar deed het verder wel. De volgende dag zagen we dat hij z’n kop constant baar rechts draaide. Verder at en dronk hij wel. We dachten het kan verwonding/ontsteking zijn, orientatie vanuit z’n oor of iets neurologisch. Hadden nog een beetje novacam liggen van de hond dus op hoop van zege gehoopt op een ontsteking. En nu is doet ie het weer super! Echt heel blij, het is een hele fijne mooie haan. En hij heeft zijn dames dus super goed verdedigd <3

Afbeelding

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 16:07

Och Liesjuh wat sneu van de haan, het zat inwendig dus niet goed, en knap dat je dat zelf dus helemaal kan bekijken, ik moet er niet aan denken :=

Gaabje: fijn dat je haan weer opgeknapt is!

Majabeesje: Dan is het toch helemaal een prima hok! Komt vast helemaal goed!

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 09:04

Palmera, balen zeg van de rommel die ze ermee maken! Hier heb ik sinds eind zomer een grote toren met onderin ronde gaatjes waar ze door eten. Ik had eerst een toren maar dan was de onderkant helemaal een voertray zeg maar en dan maakte ze er ook een flinke bende van. Met deze toren nu maken ze eigenlijk helemaal geen rotzooi, helemaal niet als ik hem net van de grond af hang.

Gaabje, dat is schrikken! Is hij ondertussen weer de oude?

Mer, ik slacht zelf mijn hanen dus opzich was dit niet heel anders. Door het slachten weet ik ongeveer hoe alles er "normaal" uit ziet dus dan zijn er dingen die mij nu wel echt op vielen. Maar wat het allemaal precies betekend weet ik ook niet 100% zeker.

Ik ben heel erg benieuwd naar de resultaten van mijn proef broed. Vandaag gaat de broedmachine aan en dan over ongeveer 4 a 7 dagen weet ik of mijn haan vruchtbaar is. Als dat duidelijk is, ga ik denk ik meteen beginnen met eitjes verzamelen (als hij vruchtbaar is dan wel natuurlijk). Ik twijfel wel heel erg of ik voor die tijd niet nog een hen weg ga doen. Die is echt kleiner dan de rest en als ik voor vlees wil, gaan haar kuikens zeer waarschijnlijk te klein blijven :(
Ik ben wel heeeel benieuwd wat het allemaal kwa kleuren gaat geven omdat het nu natuurlijk een grote mix gaat worden XD

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 14:35

Het probleem met de bende is opgelost door hem gewoon maar 25% te vullen, dan scheppen ze maar een eind in de rondte, het komt dan niet over de rand heen.

Vanmorgen stond de klep open. Bij nadere inspectie bleek dat de trapbak was gaan 'lopen' en daardoor klem stond tegen de achterwand van het hok. Ook weer opgelost door tussen onderkant trapbak en de achterwand een plank te leggen, dan kan die niet verder.

Blijkbaar springen de meiden heel enthousiast op de pedaal :+

Oyeru

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-25 17:58

Sinds enkele dagen heeft onze wyandotte een gezwel aan de oorlel. Ze lijkt er geen last van te hebben, loopt normaal rond, geen scheve kop of schudden. Heb ze snot en slijm van de kippenclub gegeven maar nog geen effect. Het wordt ook niet groter. Ze heeft eerder wel een luchtweginfectie gehad (belletjes bij oog) dit was toen na 3 dagen weg met snot en slijm. Ik weet dat ze daarna sneller kans krijgen om het nog een keer te krijgen maar dit toont toch anders.
Het oor zelf ziet er normaal uit. Misschien toch een abces?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 21:00

Edit: het is niet snot en slijm maar infectie weg van de kippenclub. Ik heb de blog even opgezocht:
https://kippenclub.com/ooronsteking-bij-kippen/

Bij de kippenclub staat op de website ook ergens een blog over oorontsteking en hoe te behandelen. Ik denk namelijk dat dat het is. Die snot en slijm is al heel goed, maar volgens mij moet je het oor ook schoonmaken daarbij.

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 20:45

Nou heb ik zelf ook een kip met een ontstekingsreactie. Waarschijnlijk een infectie aan de sinussen en oogje.
Ik had haar de hele dag al niet gezien en mijn man ook niet.
Veel andere kippen gingen met dit mooie weer steeds naar binnen, dat was ook al wat vreemd. Ze zat dus helemaal zielig binnen. Waarschijnlijk de hele dag al niet gegeten en gedronken.
Nu zit ze binnen om aan te sterken en haar te dwangvoederen. Schijnbaar stoppen kippen met eten en drinken als ze slecht zien.

Afbeelding

Oyeru

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-25 22:17

Ah gut dat ziet er niet zo goed uit..

Snot en slijm van de kippencluc heeft mij enorm geholpen toen mijn kip een luchtweginfectie had..

Vanmorgen was de bult van kippie slanker maar tegen de middag weer dikker. Ik ga ze toch maar een mengsel geven van infectie weg en snot en slijm.

Het lijkt echt meer onder haar oor te zitten.

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 23:31

Ja ze was ook ineens stil en timide, terwijl ze eigenlijk altijd de stoerste is.

Na wat water geven met een spuitje werd ze steeds mondiger en heeft ze direct zelfstandig gegeten.

Bij de kippenclub idd ook snot en slijm, infectie weg en pijnstilling gekocht. Gelukkig is ze snel met verzenden en kan ik het hopelijk morgen al geven. Donderdag heb ik tijd om het hok te desinfecteren want het schijnt nogal besmettelijk te zijn. Ook hun krijgen dan even wat middelen door het water ter ondersteuning.

Eet je kip nog wel oyeru?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 23:55

Ach, sneu die kipjes.

Al die kippenclub supplementen, die worden online besteld? Toch eens kijken hoe ik wat hier krijg dan...

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 01:27

Palmera schreef:
Ach, sneu die kipjes.

Al die kippenclub supplementen, die worden online besteld? Toch eens kijken hoe ik wat hier krijg dan...

Ja ze hebben het ook in verschillende winkels te koop. Ik wil eventueel ook wel naar je toe sturen als je het besteld en bijvoorbeeld bij mij thuis laat bezorgen. Volgens mij heb je dan een kleine voordeeltje omdat het in België gekocht wordt, dan zijn de supplementen iets goedkoper.

Oyeru

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-25 08:55

Hannanasjuh, ze loopt nog vrolijk rond als altijd.. er lijkt echt niks aan de hand te zijn behalve die bult. Ze krabt er ook niet aan oid.

Palmera, je kunt het indd online bestellen bij de kippenclub en je kan daar ook vinden waar ze te koop zijn. De website kan je ook helpen kiezen met welke je nodig hebt. Het is gemaakt van kruidenolien dus niks echt medicijnen waardoor je de eieren ook gewoon kan blijven eten.

Het is best prijzig (32 euro nu door btw verhoging) maar heeft al 2x mijn kippen genezen dus ik heb het er voor over.

Je geeft ze 5 ml direct in de bek of je doet het preventief door het drinkwater. Ik doe zelf best lang met één fles van 250 ml

Edit: spelling

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 08:59

Ow dat is wel fijn oyeru, dat ze nog gewoon fit is. Hopelijk blijft dat zo.

Ik weet niet of ze ze ook naar la palma stuurt? Maar misschien kan je haar trouwens zelf ook wel een appje sturen. De vrouw achter de kippenclub is heet toegankelijk.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 10:37

Hannanasjuh schreef:
Palmera schreef:
Ach, sneu die kipjes.

Ja ze hebben het ook in verschillende winkels te koop. Ik wil eventueel ook wel naar je toe sturen als je het besteld en bijvoorbeeld bij mij thuis laat bezorgen. Volgens mij heb je dan een kleine voordeeltje omdat het in België gekocht wordt, dan zijn de supplementen iets goedkoper.

Lief van je! <3 Ik ga dit moeten opsturen naar iemand die hierheen komt en het in de koffer kan doen. Uit ervaring weet ik dat er een kans is dat dit niet doorkomt met de post (die weten het verschil tussen medicijn en supplement niet), dus beter in de koffer.

Jij bedankt voor de uitleg, Oyeru. Dit soort dingen worden hier gewoon niet verkocht. Als een kip niet goed is doe je gewoon tsjak, is hier de insteek. %)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 10:44

Zo ben ik ook hoor of naar de dierenarts of geen lijden meer. :=

Oyeru

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-25 11:44

Als je wil kan ik wel een foto maken van de inhoud, wellicht dat je daar zelf iets mee kan?

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 13:35

Marcella schreef:
Zo ben ik ook hoor of naar de dierenarts of geen lijden meer. :=

Helaas weten dierenartsen alleen niet altijd genoeg van kippen af. Ik ben dus erg blij met de ervaring en steun van de kippenclub

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 14:57

Hier ook ik doe niet aan lijdende kippen weg laten kwijnen ofzo.

Overigens dat kippen die slecht zien niet eten, is niet waar. Ik heb een blinde of op zijn minst een heel erg slecht ziende kip en die eet gewoon met de rest mee. Wel eet ze denk ik minder want haar eigeel is veel lichter dan die van de andere kippen. (ik heb enkel korrel dus het kan niet zijn dat ze andere dingen uit het voer eet dan de rest.)

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 15:34

XxLiEsJuHhxX schreef:
Hier ook ik doe niet aan lijdende kippen weg laten kwijnen ofzo.

Overigens dat kippen die slecht zien niet eten, is niet waar. Ik heb een blinde of op zijn minst een heel erg slecht ziende kip en die eet gewoon met de rest mee. Wel eet ze denk ik minder want haar eigeel is veel lichter dan die van de andere kippen. (ik heb enkel korrel dus het kan niet zijn dat ze andere dingen uit het voer eet dan de rest.)

Ow ik bedoelde niets zien. Verkeerd getypt. Ik weet ook niet keihard of dat waar is maar dat werd mij dus verteld. Ze wou ook echt niet eten toen haar oog nog dicht zat. En toen ze open waren begon ze dus gelijk te eten en Drinken.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 21:50

Oyeru schreef:
Als je wil kan ik wel een foto maken van de inhoud, wellicht dat je daar zelf iets mee kan?

Graag, je weet maar nooit

M.b.t lijden: een dag of wat niet in orde is niet lijden. Soms moet er ook even geleden worden om weer beter te worden. Daar zouden dus ook ondersteunende middelen gegeven kunnen worden. En dan even zien of dat helpt.

Ik heb ooit een kip in NL gehad en die had een trap van een paard gehad, de ingewanden hingen aan de kont eruit. Er kwam net een boer op een trekker langs en die heb ik even verzocht de nek om te draaien. (Ik denk niet dat ik dat kan en wil ook niet gaan oefenen op een dier dat serieus lijd) Het spreekt ook voor zich dat hier geen druppeltjes en zalfjes geprobeerd gaan worden.

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 16:26

De zieke kip bij ons, knapt erg goed op. Ze eet al zelfstandig en drinken ook.

De andere zij begonnen met leggen *\%/*
Afbeelding
Deze zijn van de australorps. Licht groenige eieren.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 19:41

Fijn dat de zieke kip opknapt!

Sinds wanneer leggen australorps groene en blauwe eitjes, de mijne legt gewoon bruine. Ik heb wel cream legbars, Easter Eggers en auracana kippen, die deze kleuren leggen maar geen australorps...

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 20:05

Ik was ook verbaasd!
Het kan ook nog de Bielefelder zijn maar er zat toch echt een australorp op.
De Barnevelder lijkt mij helemaal niet dat die groene eieren legt.