Puppy Erbij 2022

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PSvanLot

Re: Puppy Erbij 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 22:32

Wat een dropje!

X2305

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 23:35

Mag ik jullie wat vragen? Ik heb een pup die eigenlijk vanaf het begin af aan alles al zo goed doet. Kan super alleen blijven met de bench open, sliep vanaf het begin hele nachten door.. eigenlijk gaat alles heel goed. Springt wel naar fietsers en kinderen en andere mensen uit enthousiasme, maar daar zijn we mee bezig.

Ik ben alleen en woon op mezelf, en behalve vriendinnen/vrienden ben ik er dus altijd alleen maar. Ze gaat vanaf het begin af aan (na rustig wennen) heel af en toe naar m’n ouders, zijn nu 2x naar de oppas geweest… ging allemaal goed en daar is ze inmiddels volledig zichzelf.

Op stal blijft ze smorgens met buiten zetten netjes in het gangpad en tijdens het rijden in de box met speeltjes etc. Gaat allemaal super goed en dan reageert ze ook niet overdreven op me.

Maar als ze bij een vriend van me of vriendin van me is (bij mij thuis, eens in de 2 weken) of bij mijn ouders of de oppas, plast ze echt alles onder als ze mij ziet.. ook als ik haar negeer, dus eerst even wat anders ga doen of iets: zodra ik dan haar aanraak plast ze echt alles onder en begint ze heel aandoenlijk te piepen.
Ik probeer het nu al weken te negeren en zelf heel rustig te blijven, maar ik merk nog geen verandering.

Ergens vind ik het heel heel schattig :(:) maar ik ben wel benieuwd of het negeren en nonchalant ermee omgaan de juiste manier is.. ze is verder geheel zindelijk.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-22 07:37

Ik zou haar een rustige plek geven met een kauwsnack of gevulde kong. En erop focussen dat ze daar kan blijven liggen

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 08:34

Ik vind het helemaal niet zo schattig :o
Nonchalant er mee om gaan zou ik sowieso niet doen. Ze mag toch ook niet je meubels kapot bijten?

Ik zou der negeren en als ze toch plast optillen en buiten zetten.
Vraag degene die oppast of ze je hond even uitlaten voordat je komt. App desnoods vanuit de auto dat je er bent en laat het dier eerst even buiten plassen.
Dit wil je niet als ze direct 6 maanden oud is en dit blijft doen.
Lijkt me ook niet prettig voor de oppas en je ouders als ze daar binnen in huis doet.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-22 08:53

kiwiwitje schreef:
Ik zou haar een rustige plek geven met een kauwsnack of gevulde kong. En erop focussen dat ze daar kan blijven liggen

Ik zie dat ik niet goed gelezen hebt.
Ze doet het dus als jij bij de oppas binnenkomt? Dan direct mee naar buiten lopen zodat ze kan plassen?
Ik denk dat dit dus van die ongecontroleerde enthousiasme plasjes zijn. Hier hebben we dat opgelost door een koekje te geven en door te lopen en verder 0,0 aandacht.
Je zou dus op een vaste plek een snack kunnen geven waar ze even een paar minuten mee bezig is zodat ze kan kalmeren.

X2305

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 10:34

PSvanLot schreef:
Nonchalant er mee om gaan zou ik sowieso niet doen. Ze mag toch ook niet je meubels kapot bijten?

Vraag degene die oppast of ze je hond even uitlaten voordat je komt. App desnoods vanuit de auto dat je er bent en laat het dier eerst even buiten plassen.
Lijkt me ook niet prettig voor de oppas en je ouders als ze daar binnen in huis doet.

Tsja, ze is wel klein en heeft een kleine blaas. Ik snap best dat ze daar nog niet volledig controle over heeft en het uit enthousiasme dus niet op kan houden.

Met nonchalant doen bedoel ik dat ik niet haar ook enorm enthousiast ga begroeten. Want dan snap ik dat ze druk wordt.

Ze laten haar al uit voor ze mij ziet, ze doet dit ook buiten op de stenen als ze mij daar ziet. Ze kán het uit enthousiasme niet ophouden. Het is ook geen volwaardige plas, het is niet dat ze gaat zitten en gaat plassen. Ze laat het echt uit enthousiasme lopen omdat ze daar met 3,5 maand nog niet volledig controle over heeft. Ze plast verder nooit binnen.

Kiwiwitje is het dan niet zo dat ik haar “ beloon” onbewust? Nu probeer ik zelf desnoods de afwas te gaan doen om me op iets anders te focussen, alleen merk ik dus geen verschil.. misschien dat dat ook een hoop tijd nodig heeft nog hoor. Maar zelfs als ze me buiten op de straat ziet, en net nog heeft geplast komen er toch flink wat druppels uit.

X2305

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 10:36

Ze doet het trouwens smorgens niet als ik haar uit haar bench haal (na een nacht alleen) en ook niet als ik maar een uurtje weg ben. Maar zodra ze bij iemand anders is of langer alleen is dan komt er een enorme begroeting en wordt ze gek als ze me ziet.. :')

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 10:50

Jip deed dit op die leeftijd ook. Als hij iemand zag liet hij een paar druppels lopen. Dit ging vanzelf over eigenlijk. :+

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 10:55

Eve_16 schreef:
Ze doet het trouwens smorgens niet als ik haar uit haar bench haal (na een nacht alleen) en ook niet als ik maar een uurtje weg ben. Maar zodra ze bij iemand anders is of langer alleen is dan komt er een enorme begroeting en wordt ze gek als ze me ziet.. :')

En als je vraagt aan de oppas om haar net voordat je thuiskomt eens extra te laten plassen? Want dit klinkt als een 'probleempje' tussen de oren. Ze is gewoon zo blij dat ze de rest vergeet onder controle te houden maar als ze de plas laat lopen kan dat wel ervoor zorgen dat ze zichzelf daardoor onzeker gaat voelen.

Edit: Dit is overigens niks om je zorgen over te maken, dit hebben heel veel jonge honden. Vaak keert het 'probleem' ook terug op senioren leeftijd. :=
Laatst bijgewerkt door KimD op 15-03-22 11:00, in het totaal 1 keer bewerkt

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-22 10:59

Eve_16 schreef:
PSvanLot schreef:

Tsja, ze is wel klein en heeft een kleine blaas. Ik snap best dat ze daar nog niet volledig controle over heeft en het uit enthousiasme dus niet op kan houden.

Met nonchalant doen bedoel ik dat ik niet haar ook enorm enthousiast ga begroeten. Want dan snap ik dat ze druk wordt.

Ze laten haar al uit voor ze mij ziet, ze doet dit ook buiten op de stenen als ze mij daar ziet. Ze kán het uit enthousiasme niet ophouden. Het is ook geen volwaardige plas, het is niet dat ze gaat zitten en gaat plassen. Ze laat het echt uit enthousiasme lopen omdat ze daar met 3,5 maand nog niet volledig controle over heeft. Ze plast verder nooit binnen.

Kiwiwitje is het dan niet zo dat ik haar “ beloon” onbewust? Nu probeer ik zelf desnoods de afwas te gaan doen om me op iets anders te focussen, alleen merk ik dus geen verschil.. misschien dat dat ook een hoop tijd nodig heeft nog hoor. Maar zelfs als ze me buiten op de straat ziet, en net nog heeft geplast komen er toch flink wat druppels uit.

Nee want ze plast niet om je te pesten of om aandacht te krijgen. Ze plast omdat ze aandacht krijgt en te druk word.
Key is dus zorgen dat ze niet druk word. Ipv die geweldige aandacht een koekje waar ze op kauwt of juist iets te kauwen geven(iets heel lekkers) op haar plek(bench/mand) zorgt dat ze uit die overenthousiaste mindset komt. Ik zou dat wel gelijk doen als je binnen komt. Dus zorgen dat je dat lekkers op die momenten in je jas/tas oid hebt liggen zodat je t gelijk kan geven. Juist doorlopen en negeren kan vervelend werken omdat ze dan alleen maar moeite blijft doen voor aandacht en dan dus alleen maar drukker blijft omdat ze niet snapt waarom ze genegeerd word.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 11:07

Ik zou me er ook niet al te veel zorgen over maken, wat de dames voor mij ook al aangeven. Dit is zo veelvoorkomend bij jonge honden en het is duidelijk dat ze het normaliter niet doet als je beneden komt en ze verder wel zindelijk is ook.

Ik ken meerdere jongen honden die dit best een tijdje gedaan hebben toen ze jonger waren en dit trok vanzelf bij. De vorige herder van m'n schoonzus en ook de huidige jonge herder die ze heeft deden dit bv beiden ook als ik of m'n schoonmoeder kwamen/komen. En dat terwijl ik echt niet heel gek met ze deed als ik ze zag. Maar ze waren gewoon Zo enthousiast om me dan te zien en dan gebeurde dat lichamelijk gezien gewoon automatisch als reactie van het lichaam omdat bewust ophouden nog heel moeilijk is.

Arya doet dit heeeeel af en toe dan bv. nog wel eens uit onderdanigheid bij sommige honden die ze ziet en ze nog niet de mogelijkheid heeft gehad om te plassen haha.

Als ik bv. bij mn schoonzus kom om met de pup, nu jonge hond, te wandelen deed ze dit ook op het moment dat ik al door de voordeur kwam - en er was geen mogelijkheid ook om d'r van te voren uit te laten want daar kwam ik juist voor omdat schoonfamilie aan't werk was haha. Ik had ook de kans dus niet eens om haar dus eerst snel nog het tuig om te doen om meteen te gaan plassen. Ondertussen heeft ze dit niet meer omdat haar blaas en spieren gewoon alweer beter getraind zijn omdat ze alweer wat ouder is.

Ik zou ook met de oppas nog eens overleggen of ze idd niet nog even een extra plasje kunnen laten doen. Dat jij even bericht geeft binnen welk tijdsbestek je komt en ze dan even snel laten plassen. Dan komt er iig bijna niks meer uit, al zal het lichaam alsnog wel die reactie geven. Het zal z'n tijd even nodig hebben :)

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 11:20

Lyn deed dit ook enorm, vooral bij dierenarts ook als ze net daarvoor nog had geplast. dan liet ze van enthousiasme alles lopen. Ook bij andere vrienden wel het geval. Vanzelf overheen gegroeid eigenlijk. Op gegeven moment was ze wat rustiger en ging het over

X2305

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 14:44

Ah super fijn!! Ik wilde vooral weten of ik het dus goed deed, maar dan ga ik zeker wat lekkers geven (gelukkig heb ik wel standaard doekjes in m’n zakken, haha). Het is inderdaad echt uit enthousiasme en niet een “ echt “ plasje. Ook als ze daarvoor net heeft geplast is het echt een klein beetje. Bedankt voor jullie tips, ik ga het op die manier doen en hopelijk groeit ze er ook overheen haha.

Maar dat enorme enthousiasme is wel fantastisch om thuis te komen. Nu nog zonder urine *\%/* :P

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 17:17

De teckel van mijn ouders doet dit ook. Die is nu 6 maanden. Hij doet het standaard bij mijn moeder. Of als er een andere hond op visite komt. Dan is het uit onderdanigheid.

Twirrewyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 19:57

PSvanLot schreef:
Wat een dropje!

Dankje!
We genieten zo van hem. Hij trekt alleen wel aan de riem zodra hij door heeft dat we terug naar huis gaan. Ik ga dan stil staan en wacht net zolang tot hij terug komt bij mij maar soms werkt dat niet altijd. Hebben jullie misschien nog tips?

Afbeelding

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 20:27

Mag je je hier ook melden als je (hopelijk!) n nestje kruising pups verwacht?

Ik moet nog een dag of 10 nagels bijten tot de drachtecho :=

noox

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 07:42

Twirrewyn schreef:
PSvanLot schreef:
Wat een dropje!

Dankje!
We genieten zo van hem. Hij trekt alleen wel aan de riem zodra hij door heeft dat we terug naar huis gaan. Ik ga dan stil staan en wacht net zolang tot hij terug komt bij mij maar soms werkt dat niet altijd. Hebben jullie misschien nog tips?

[ [url=m/6myxS7.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik heb vanaf het begin áltijd consequent stilgestaan als die trok, nu een hond die echt niet meer trekt met zijn tuig, heerlijk. Ik zeg dan ‘niet zo trekken’ en dan kijkt ie om en dan lopen we verder, als je tegen hem praat kijkt hij je automatisch aan en dan krijgt ie de beloning dat ie mag doorlopen. Nu heb ik dat zinnetje alleen afentoe nodig als ie enthousiast is :)

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 08:52

Paint_Lover schreef:

Natuurlijk! Al hoopt iedereen natuurlijk wel dat het een doordachte kruising is met geteste onderdieren :P

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 08:57

Twirrewyn schreef:
PSvanLot schreef:
Wat een dropje!

Dankje!

Volhouden en dan komt het vast goed. Hij is nog jong. Wereld verkennen en alles gelijk kennen is ook best veel al :D

Wij hebben met Guinness op puppy cursus geleerd om snoepje in je hand te doen, voor z’n neus houden en dan stukje lopen, als dan goed ging “naast”.

Dus begin je met 2 passen. Daarna 3, 6, etc. Steeds zodat het goed gaat en dan weer uitbreiden.

Lyn had geen oog voor koekjes :P dus daar werkte dat niet bij. die gedroeg zich ook als een sledehond aan de riem. Elke keer afgeblokt als ze voorbij ging, dan ging ze automatisch weer achter en zei ik “achter” (of naast, volg, wat je zou willen)

Dat duurde maar even en toen had ze wel door wat mocht en wat niet. En ze kunnen nu beide prima aan de riem lopen, maar ook los naast. Het is beetje zoeken wat bij je hond past denk ik. Als een hond 0 interesse heeft voor eten kom je er niet met koekjes geven, want die spuugt ze gewoon uit. Dan moet je toch wat anders proberen. En dit was wat voor ons toen werkte :)

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 09:01

Twirrewyn schreef:
PSvanLot schreef:
Wat een dropje!

Dankje!

Vooral niet terug / mee trekken, hoe graag je dat ook zou willen.

Werk je met een clicker? Dan zou ik zodra je hond opstaat klikken en een snoepje geven. Dit zolang je hond mee loopt die je dit om de paar seconden. Klik,voertje,klik,voertje.

Gaat hij weer zitten, wachten, loopt hij weer mee klik,voertje etc.

Zo werkt het eigenlijk met alles. Gewenst gedrag, klik,voertje.

Ga je ook met hem op cursus?

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 09:30

Nynkster schreef:
Paint_Lover schreef:

Natuurlijk! Al hoopt iedereen natuurlijk wel dat het een doordachte kruising is met geteste onderdieren :P

Geteste onderdieren _O-

Beide dieren zijn gezond (ED/HD), reu heeft een stamboom en is een Weimaraner, mijn teef heeft geen stamboom (ouderdieren bekend (vader stamboom, moeder niet)) en is een Rhodesian Ridgeback :D

Een keer een nest fokken stond al 2 jaar in de planning maar de corona pandemie gooide voor mij roet in het eten en dus mn nestplanning in de ijskast gezet ;)

Als ze drachtig is blijft er sowieso n pup (teef) bij ons wonen en voor 2 reutjes heb ik ook al forever homes gevonden (1 gaat er naar een vriendin/stalgenoot van ons en de andere gaat naar een vriend/collega van manlief).

Dit is mijn teef:
Afbeelding

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 11:16

Enkel Ed en HD testen is niet geteste ouderdieren. In beide rassen zit er een groot deel testbare erfelijke aandoeningen waaronder zelfs een testbare vorm van epileptie.
Lang leven weer zo fijne pretnestjes en dan huilen als de pups ziek zijn.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 11:21

Zoe_97 schreef:
Enkel Ed en HD testen is niet geteste ouderdieren. In beide rassen zit er een groot deel testbare erfelijke aandoeningen waaronder zelfs een testbare vorm van epileptie.

Heb je wel eens een positievere, minder veroordelende toon overwogen? Het hakken op iedereen die niet binnen een ras wil fokken is best irritant.

Ik lees hier ook mee, wie weet zit er nog een hondje in voor 2022. Al zou ik liever een herplaatster willen dan een hele jonge pup.

Hebben jullie ervaring met het verzekeren van een hondje? Ik zou dit overwegen tot ik afgestudeerd ben en genoeg buffer kan opbouwen. Maar tijdens mijn studie / scriptie heb ik juist zoveel tijd voor een hond.
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 16-03-22 11:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 11:26

MarlindeRooz schreef:
Zoe_97 schreef:

Heb je wel eens een positievere, minder veroordelende toon overwogen? Het hakken op iedereen die niet binnen een ras wil fokken is best irritant.

Ik lees hier ook mee, wie weet zit er nog een hondje in voor 2022.

Kruisen tot daar aan toe. Maar heb je wel eens aan de gezondheid van dieren gedacht?
Weet je hoe enorm frustrerend het is als je zelf dagelijks bezig bent met alle manieren te vinden om zo gezond mogelijke dieren te fokken, zodat hun gezinnen de grootste kans hebben op een gelukkig gezond leven met hun maatje. En er mensen dan voor de leuk maar de hond van de buren op gooien zonder testen?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 11:27

Dat doet ze toch helemaal niet? Ze test op wat voor haar belangrijk lijkt. En niet iedereen wil een rashond he. Je kan beter tips geven in plaats van iemand in zijn geheel afzeiken.