Show je aquarium III!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 22:08

snorkel1986 schreef:
Vissen nog wel goed? Misschien kan je de uitstroom wat bij stellen ( home made spraybar)

Jack was not amused. Maar verder niet echt onder de indruk geloof ik.
Hij was net alweer een nieuw nest aan het maken..

Ik heb nog zo’n gaatjes pijpje van de vorige pomp, daar zit een regelaartje op. Die ga ik er morgen denk ik eens op maken.

Melyoramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 22:27

Oh dat is wel even schrikken :') snap ook wel dat Jack not amused was.

Hier de beloofde foto!
Afbeelding

Ik heb de achterkant gefrost voor een wat neutrale achtergrond. Ik hoop dat sowieso helemaal uit zicht te krijgen met de geplande planten!

En al zo goed als ingericht! Links wil ik nog iets 'voller' maken met hout. De houtjes gaan vanavond wel weer een bak water in zodat ze gaan zinken.
Het is alleen nog wachten op planten, Aquaplantsonline geeft aan nog niet te verzenden ivm PostNL achterstanden, maar hopelijk komen die snel!
Afbeelding

J0anieke

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 22:32

Wauw, mooooi!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 22:43

mooi begin!

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 22:47

Wat gaaf zeg! ben erg benieuwd hoe het einde resultaat gaat worden

_Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 23:06

Wauw, wat mooi!

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 00:38

Heel mooi <3 zit ook nog steeds te wachten oo aquaplantsonline, hopen dat ze deze week weer gaan verzenden

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 08:21

Mooie, grillige stukken hout, Melyoramel! :-) Ik ben erg benieuwd naar het eindresultaat.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 09:43

Tof begin zo! Ben benieuwd hoe het er straks met alle planten uit gaat zien.

Mijn planten zijn ook eindelijk verstuurd gisteren. Maar de geplande leverdag is nu vrijdag :') . Beetje jammer. Hopelijk redden ze het goed, scheelt dat het niet meer zo extreem koud is nu (en zijn drie bakjes in vitro, dus gok dat die het ook iets beter kunnen hebben dan "gewone" plantjes).

Melyoramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 11:17

Ik heb ook planten bij aquaplantsonline besteld, in vitros allemaal. Ik kreeg inderdaad ook melding dat ze maar mondjesmaat verzenden ivm vorst vorige week en vertragingen bij PostNL.

De andere plantjes heb ik bij Azaqua besteld, met CO2 set, nog geen melding van verzenden gehad, maar sommige planten hadden ze niet direct op voorraad, zou pas weer vrijdag zijn.

Als ik vrijdag nog geen plantjes heb dan haal ik er misschien alvast een paar bij de Zoo&zo :+

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 11:35

Zoo&zo heeft een koelkast vol met invitro plantjes. Daar heb ik afgelopen weekend weer 3 bakjes gehaald.. :') Wel even de bakjes controleren, want sommige zijn half verslijmd en voor dat geld koop ik die dan liever ergens anders haha

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 12:30

Nou... Ik heb mijn knappe man weer apart gehad.
Mijn gourami had een plek op zijn kop.
Het leek stabiel na de bactopur maar na een week ging het weer de verkeerde kant op.
Dan maar apart.

Dus vier dagen in een afwasteil gezwommen. Het lijkt weer gestabiliseerd te zijn.
Maar ben wel bang dat het einde verhaal is :(

simpie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 12:54

@maralyn, was er al bang voor. Hopelijk wordt het tegendeel bewezen maar jaren geleden had ik hetzelfde probleem bij de gourami’s.

@melyoramel, heel gaaf idee zo. Ben benieuwd naar de volgende stappen.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 13:00

simpie94 schreef:
@maralyn, was er al bang voor. Hopelijk wordt het tegendeel bewezen maar jaren geleden had ik hetzelfde probleem bij de gourami’s.

@melyoramel, heel gaaf idee zo. Ben benieuwd naar de volgende stappen.

-O-
Balen zeg.

Ik koop voor het vrouwtje wél een mannetje weer, maar als dat dood gaat houdt het wel op.

Mijn grote goudvis heeft ook groeiende gezwellen.
Dus heb er twee die niet lekker gaan.
Goudvis vertoont nog geen pijn of ongemak, als hij dat wel doet, laat ik hem ook "gaan". ;(

Maar dat is het leven, leven en dood.

Grote goudvis zal denk ik 8 of 9 zijn nu?
Maar zijn "broer en zus" hebben nergens last van. ;( Beetje sneue boel hier dus.

Mayasfrenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 14:21

Zo dan...ik heb even 25 pagina's bij gelezen.... wat een mooie bakken en super leerzame informatie komt hier voorbij!!! Zo heb ik bijvoorbeeld vanmorgen al plantjes uitgegraven en glaswol van de wortels gepulkt, en plantjes weer terug geplant.

Ik heb nog wel even een vraag... Ik heb sinds ik die nieuwe planten heb nu ineens nog een soort alg er bij... van die lange donkere slierten. Mijn varen heeft ( volgens mij) baard alg. En het water is redelijk groen. We doen nu al 4 weken extra water wisselen. Maar het word steeds erger. Water waardes zijn volgens de test strips goed.

Het licht is hier eigenlijk de hele dag aan. Maar ik las hier dus dat dat met algen juist niet handig is. Wat zouden jullie adviseren hoeveel uur is slecht voor de alg, maar niet problematisch voor de vissen en planten?

Ik heb nog spul staan tegen alg. Maar ik wil er liever geen chemische rommel in doen. ( en mijn planten zullen dat gefriemel aan hun wortels vanmorgen ook al niet leuk gevonden hebben) Maar de lol gaat er wel een beetje af zo.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Melyoramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 14:52

Mayasfrenk, welkom!

Goed bezig, fijn dat je nuttige informatie uit dit topic haalt!

Het is inderdaad een type als, dat witte harige op de foto.
Ik zou beginnen met de lichtduur aan te passen.
Over het algemeen is tussen de 6 en 10 uur licht voldoende voor de meeste planten! Ik zou dan voor bv 8 uur licht gaan.
Licht is voor vissen niet nodig over het algemeen, maar sommige soorten gaan alleen op zoek naar voedsel overdag of savonds, dus het is goed om een licht- en donkerperiode te hebben.

Heb je een foto van de varen? Op de plantpunten groeien vaak bruine, harige wortels die op (zwartbaard)algen lijken, maar dat zijn nieuwe stekjes! Die maakt de java varen aan de onderzijde van zijn blad namelijk!

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 15:02

Melyoramel schreef:
Over het algemeen is tussen de 6 en 10 uur licht voldoende voor de meeste planten! Ik zou dan voor bv 8 uur licht gaan.
Licht is voor vissen niet nodig over het algemeen, maar sommige soorten gaan alleen op zoek naar voedsel overdag of savonds, dus het is goed om een licht- en donkerperiode te hebben.

Heb je een foto van de varen? Op de plantpunten groeien vaak bruine, harige wortels die op (zwartbaard)algen lijken, maar dat zijn nieuwe stekjes! Die maakt de java varen aan de onderzijde van zijn blad namelijk!

Wát een goede info! Dan mag ik mijn uren licht ook wel aanpassen denk ik :oo
Ik heb laatste tijd ook meer algen (gewoon groene plak maar ook draad/baard alg) maar helemaal niet aan gedacht dat dat misschien met de uren licht te maken kon hebben!
Heb nu zelfs sinds een tijdje een extra led staaf... Misschien dat ik die dan toch weer (tijdelijk?) weg moet halen? Iemand had me juist getipt dat het beter was extra licht... en/of extra sterkte van het licht.

Maar had ze nu van 8 uur 's ochtends tot 7 uur 's avonds aan :=

Melyoramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 15:18

Safiera schreef:
Melyoramel schreef:

Wát een goede info! Dan mag ik mijn uren licht ook wel aanpassen denk ik :oo
Ik heb laatste tijd ook meer algen (gewoon groene plak maar ook draad/baard alg) maar helemaal niet aan gedacht dat dat misschien met de uren licht te maken kon hebben!
Heb nu zelfs sinds een tijdje een extra led staaf... Misschien dat ik die dan toch weer (tijdelijk?) weg moet halen? Iemand had me juist getipt dat het beter was extra licht... en/of extra sterkte van het licht.

Maar had ze nu van 8 uur 's ochtends tot 7 uur 's avonds aan :=

Dat is misschien een beetje lang ;) en qua licht is heel erg afhankelijk van de soort planten, het aantal planten, lichtbehoeftes van de plant, de voeding die je geeft, hoeveelheid en soort vis (en dus hoeveelheid afvalstoffen die je vissen maken).

Javavaren en mossen hebben bv weinig licht nodig, als je veel licht geeft heb je kans op algengroei, maar drijfplanten en rode planten hebben bv veel licht nodig.

Bv goudvissen en plecos zijn enorme vervuilers, zullen zorgen voor meer afvalstoffen in het water. Planten kunnen deze opnemen, maar als je weinig planten hebt of langzaam-groeiende planten, dan hebben juist algen de kans op die afvalstoffen te gebruiken om te groeien.

Maak je vooral niet al te veel zorgen en ga niet teveel meteen veranderen, een aquarium heeft even tijd nodig om in balans te komen, vooral na een verandering (zoals je lichturen aanpassen). Ik zou daarmee beginnen, een paar weken kijken, en als er geen verbetering is, kijken wat er nog meer anders kan.

Mayasfrenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 15:18

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik hoop dat dit een beetje een overzicht geeft van de verschillende " soorten" alg. En dan dat het water groen verkleurt is en al na een week onfris ruikt... in 10 jaar nog nooit gehad dat het ging ruiken....

Mayasfrenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 15:23

[/quote]

Dat is misschien een beetje lang ;) en qua licht is heel erg afhankelijk van de soort planten, het aantal planten, lichtbehoeftes van de plant, de voeding die je geeft, hoeveelheid en soort vis (en dus hoeveelheid afvalstoffen die je vissen maken).

Javavaren en mossen hebben bv weinig licht nodig, als je veel licht geeft heb je kans op algengroei, maar drijfplanten en rode planten hebben bv veel licht nodig.

Bv goudvissen en plecos zijn enorme vervuilers, zullen zorgen voor meer afvalstoffen in het water. Planten kunnen deze opnemen, maar als je weinig planten hebt of langzaam-groeiende planten, dan hebben juist algen de kans op die afvalstoffen te gebruiken om te groeien.

Maak je vooral niet al te veel zorgen en ga niet teveel meteen veranderen, een aquarium heeft even tijd nodig om in balans te komen, vooral na een verandering (zoals je lichturen aanpassen). Ik zou daarmee beginnen, een paar weken kijken, en als er geen verbetering is, kijken wat er nog meer anders kan.[/quote]

Ik ga inderdaad nu eerst maar eens de licht uren terug brengen naar 8. Ik had een paar weken geleden meer planten aangeschaft inderdaad in de hoop dat deze dan ook meer afvalstoffen zouden opnemen en het probleem zo aanpakken.

Iedereen in ieder geval bedankt voor het mee denken!!

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 15:51

Met die hoeveelheid aan alg zou ik 2 weken lang helemaal geen licht aan doen. :=
Ik heb ook lichtelijk last van baardalg in m'n 30 liter sinds de re-scape. Sinds gister besloten de lampen maar 2 tot 3 uur per dag aan te hebben in die bak. En dat terwijl ik ook nog co2 toevoeg.

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 20:25

Hoe maken jullie je bodem schoon?
Ik zag dit op youtube Resun Gravel Vacuum Cleaner.
Maar kennen jullie nog meer varianten? Of is dit de fijnste?
Ik heb een zand bodem

Melyoramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 20:34

Ik maak de bodem schoon met een stofzuigertje ja. Na er 2 geprobeerd te hebben ben ik erachter dat het voor fijn grind en zand het fijnst is om een redelijk dunne slang te hebben. Bij een brede slang is de afzuigkracht groter, en dan slurp je een beetje te makkelijk je zand en grind mee :+

En als het alsnog makkelijk mee opgezogen wordt, dan ga klem ik de slang af (vinger op uitgang of slang dubbel vouwen), zodat het zand weer naar beneden valt. Dan kies ik er meestal voor om met afgeklemde slang eerst de bodem een beetje te verstoren en dan het vuil wat omhoog komt op te zuigen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 20:42

dat onfris ruiken kan ook nog wel eens blauw alg zijn.
en dat is een bacterie en geen alg al doet de naam anders denken.

maar zoals gezegd, minder lang licht.
op tijd water wisselen en ook even troep van de bodem halen als dat er op ligt.

voeding en co2 vergeet ik altijd!
ik denk van morgen even voeding in het water doen.
dan is het morgen en denk ik savonds van oh vergeten, morgen dan maar.
en zo gaat dat door en komt er weinig in het water.
ik heb alleen wat baardalg,maar vind ik juist wel leuk lijken die kwastjes :j

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 22:18

ik gebruik een klein petflesje met een stuk tuinslang. Bodem van het flesje geknipt, tuinslang door de hals naar binnen en met ducktape vastgeplakt. Je hebt dan een soort klok. Deze kan je via overhevelen, over de bodem halen, een beetje door het zand/grind rommelen en ook tussen de planten vrij gemakkelijk "stofzuigen". Het vieze water gaat in een emmer en dat is dan gelijk ook de waterwissel. Zo halen we ongeveer 1/4 van het water uit de bak. Wordt weer aangevuld met gewoon kraanwater zonder toevoegingen of watervoorbereiding.