Hèt vogeltopic !

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 18:01

Bedankt voor de reacties. Ik zal de zebra vinken iig niet bij de grasparkieten zetten. De vraag is een beetje hoe ik het aan gaan pakken. Weet nog niet zo goed of ik überhaupt iets weg mag doen. En wat dan leuke opties zijn om te houden.
Wellicht hebben jullie ideeën?

De doelgroep bestaat uit mensen met een beperking, geestelijk en/of lichamelijk en van alle leeftijden.
Ik wil dus het liefst een kleurrijk actief geheel zodat er echt iets te zien is... Het moet niet te ingewikkeld zijn qua verzorging aangezien dat voornamelijk in handen ligt van vrijwilligers...
Dus iets in combinatie met of de zebravinken of de parkieten of hele nieuwe ideeën, dan kan ik kijken wat ik er van kan maken...

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 18:36

JustMe8484 schreef:
Bedankt voor de reacties. Ik zal de zebra vinken iig niet bij de grasparkieten zetten. De vraag is een beetje hoe ik het aan gaan pakken. Weet nog niet zo goed of ik überhaupt iets weg mag doen. En wat dan leuke opties zijn om te houden.
Wellicht hebben jullie ideeën?

De doelgroep bestaat uit mensen met een beperking, geestelijk en/of lichamelijk en van alle leeftijden.
Ik wil dus het liefst een kleurrijk actief geheel zodat er echt iets te zien is... Het moet niet te ingewikkeld zijn qua verzorging aangezien dat voornamelijk in handen ligt van vrijwilligers...
Dus iets in combinatie met of de zebravinken of de parkieten of hele nieuwe ideeën, dan kan ik kijken wat ik er van kan maken...

Goh, ik denk dat geen 1 vd 3 soorten echt moeilijke vogels om houden zijn. Wil je inkrimpen of beperken tot minder soorten, denk ik dat ik de grasparkietjes zou kiezen. Die zijn erg beweeglijk en zijn er in zo veel leuke kleurtjes. Die zijn mss het leukst om naar te kijken?

Wil je dan in de andere voliere wat anders dan vogels? Mits het om een volière gaat, zou ik niet dadelijk weten wat erin te zetten. En elk ander dier vereist weer een andere voeding, dat wordt er dan toch niet makkelijker op voor de vrijwilligers.
Mss krielkipjes? Maar gaat dat met de afmetingen? En is dat een meerwaarde tov parkieten? (Zegt zij die haar kippen heeft weg gedaan voor 2 parkietjes)

Wat vind je het "probleem" (zwaar uitgedrukt) aan de vogels dan?

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 19:16

Wat betreft ideeën gaat het me vooral om vogels. Dus als ik wat weg kan doen en 1 volière met vogels houdt, wat dan leuk is. De grasparkieten zijn idd een leuke kleurrijke optie. Maar wat is evt leuk bij de zebravinken? Stel dat ik toch beide volières houdt. Ik vind daar, op de twee valk parkieten na, nu erg weinig kleur in zitten en ik vind dat zelf niet zo passend voor de doelgroep.

Op zich is er niks mis met de vogels hoor. Ik ben zelf niet zo'n vogel fanaat en vind het nu wat uit verhouding. Er staan twee ezels, twee geiten, 2 konijnen een stuk of 10 cavia's en 3 kippen. Ik vind twee volières dan wat veel...
Het lijkt mij leuk om er bv iets van eekhoorns in te doen.
Ideeën genoeg wat een eventuele volière zonder vogels betreft, haha

En wat betreft verzorging bedoel ik meer dat ze geen I gewikkeld voer moeten bv. Waar allerlei handeling aan te pas komen. En de verzorging moet niet veel meer in houden dan voeren, water geven klaar...

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 19:46

1 volière met grasparkietjes en de andere met zebravinkjes en enkele (meer dan de 2 nu) valkparkieten. Die laatste heb je toch ook in verschillende kleuren.
Maja, dan heb je hetzelfde als nu, enkel anders verdeeld _O-
Ik ben ook een grote hulp met creatieve ideeën 8)7 . Not!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 10:36

Misschien kwartels?
Volgens mij mag je gewone eekhoorns niet zonder vergunning houden.

henst

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 12:38

Eekhoorns mag je niet houden die zijn beschermd .

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 12:52

Mango na zijn douche _O- _O-
Afbeelding

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 13:00

Hij ziet er wat verzopen uit _O-

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 13:02

Hij kon er geen genoeg van krijgen :') Ik was allang klaar maar hij bleef maar met zijn vleugels klapperen :')
Mijn man vroeg al of we een exorcisme moeten laten uitvoeren. Hij kijkt zo eng op de foto :')

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 13:42

henst schreef:
Eekhoorns mag je niet houden die zijn beschermd .

Er zijn genoeg rassen die wel gehouden mogen worden.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 13:43

toch vind ik een eekhoorn sowieso niet geschikt voor op een kinderboerderij.

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 13:54

Ik zou ook geen eekhoorns nemen.. lijken me sowieso niet geschikt in een kooi.
Misschien biggetjes? :+

Haha leuke foto van mango! Gingen die van mij maar in bad. Ze haten de plantenspuit ook.

henst

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 13:56

Bij mij zijn ook niet voor de plantensput.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 17:49

Biggetjes in een volière ? :wow:

@ cayenne: idd, die ogen }:)

Hier zijn ze echt dol op de plantenspuit! Zo leuk om zien ook!

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 18:35

Lukasje schreef:
Biggetjes in een volière ? :wow:

@ cayenne: idd, die ogen }:)

Hier zijn ze echt dol op de plantenspuit! Zo leuk om zien ook!

:')
Ik heb geen idee hoe die volière eruit ziet, ze kunnen er iig niet uit.

Misschien op de plek van de volière :Y) .

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 19:23

@ Meliaforever: jij komt tenminste nog met iets creatief. Ik kwam niet verder dan: grasparkieten, valkparkieten en ... zebravinken 8)7

henst

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 20:45

Meschien digoes is dat ook niets?

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 06:11

Bedankt weer voor de reacties. Biggetjes super leuk, wil ik ook heel graag, maar de volière is er niet geschikt voor. Daarnaast zit er best wat regelgeving en kosten aan varkens houden en ik moet nog uitzoeken of ik daaraan kan voldoen.

Er zijn verschillende eekhoorn soorten die je wel mag houden.
Op de kinderboerderij waar ik voorheen werkte zaten tamiops swinhoei. Super leuke actieve en nieuwsgierige diertjes. Konden kinderen uren naar kijken. Vandaar het idee van eekhoorns. Als ik voor eekhoorns ga zit ik te denken aan een soort die iets meer op de Nederlandse eekhoorn lijkt aangezien we midden in het bos zitten...

Overigens op de reactie dat eekhoorns niet geschikt zouden zijn voor in een kooi. Waarom eekhoorns niet en vogels wel?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 06:22

dat ben ik wel met je eens. Wij hebben ook een flinke volière.. mijn vriend zijn hobby.. maar ben nog steeds van mening dat vogeltjes buiten de volière horen..

Kromsnavels en andere vogeltjes is volgens mij niet zo'n goed plan. Maar als de volière echt groot is kan dit mogelijk wel?

Of echte papagaaien ipv wat er nú zit maar ja.. dat betaal je ook voor..

Wij hebben kakariki's en valken bij elkaar. Dit gaat prima. De kakariki is actiever dan de valk en doet veel met gebruik van zijn poten (gras naar binnen hengelen bijvoorbeeld). Loopt ondersteboven via tralies naar beneden net als een papagaai en baddert graag.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 06:54

Echte papegaaien hebben heel veel ruimte nodig en hebben in de winter ook verwarming, goede isolatie etc nodig.
De zorg is ook erg pittig en ze zijn soms heel eenkennig waardoor ze niet bepaald lief zijn naar sommige verzorgers.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 07:27

Afgelopen week dacht ik te horen dat Mango Kiekeboe zei en dat bleek ook het geval :P De afgelopen tijd is hij heel enthousiast aan het oefenen en hij pakt het steeds sneller op <3 Hij is ook wel erg jong om nu al goed te praten, dus het zal alleen maar beter worden :D

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 07:50

Sorry dat ik zo maar jullie topic binnen kom vallen, maar aangezien hier veel vogelkenners/liefhebbers zitten, hoop ik dat jullie raad weten met mijn situatie.

Ik heb 2 engelse parkietjes. 2 broertjes uit het zelfde blok. Deze heb ik gehaald op 24 maart en waren toen een week of 6/7 oud.
In het begin waren ze onafscheidelijk. Ze deden echt alles samen, samen eten,kroelen,slapen,vliegen.. alles!
Nu sinds twee weken maken ze ontzettende ruzie. Ik heb een blauwe en een grijze.
Blauw doet erg lelijk tegen grijs. Grijs mag niet meer op t schommeltje zitten en ze maken constant het geluid dat ze boos/bang zijn. Ik word hier echt helemaal gek van. Gisteravond was het ook de hele avond weer dat ze dat geluid maken. Grijs zit dat vaak tegen de tralies aan gekropen en blauw pikt vaak tegen t hoofdje van grijs...
Naar mijn idee is het en soort machtstrijd aan het worden en ik kan er eigenlijk niet meer naar kijken.
Ik weet niet zo goed wat ik hier meer aan moet? Heeft iemand enig idee hoe dit kan? Of wat voor gedrag dit is....

Ik heb nog een andere kooi in de schuur, ik ga ze even uit elkaar halen want dan krijgt grijs ook even rust. Heb t idee dat ie inmiddels zo moe is omdat hij niets meer 'mag' van blauw...

Iemand een idee?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 08:05

Weet je echt heel zeker dat het allebei mannen zijn?
Het klinkt alsof ze de rangorde aan het bepalen zijn. Heb je er een filmpje van?
Sowieso zou ik ze even uit elkaar halen om rust te krijgen.

henst

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 08:22

Je kan het zien aan de neusdop bij manntjes zijn ze blauwe.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 08:25

@ cayenne: "kiekeboe" is heel duidelijk verstaanbaar zeg! Hij lijkt wel een hele uitleg te doen maar de rest is voor mij nog peutertjestaal :) .

@ robijn: wat jammer! Ik heb vorig jaar zo ook 2 nestbroertjes gehaald maar heb die situatie nooit gehad. Gelukkig maar! Af en toe hebben ze een meningsverschilletje zoals in elk huishouden ;) , maar verder zijn ze ontzettend lief voor elkaar.
Zoals je zelf zei zou ik ze toch maar uit elkaar halen. Straks wordt het mss echt menens en komt er bloed bij.