oomens schreef:keona schreef:Zucht jij zelf.ik schrijf wat ik vind ben jij het er niet mee eens prima.
Nou ja, een hoop rasverenigingen hebben in het verleden keer op keer op keer op keer bewezen dat hun hoogste prioriteit zeer zeker niet bij het fokken van zo gezond en betrouwbaar mogelijke honden ligt. Ik heb geen enkele reden om aan te nemen dat dat vanaf nu ineens wel zo zou zijn?
Als er al goede initiatieven zijn, dan is dat vaak minimaal, binnen een nog steeds extreem smalle genenpool en binnen nauwelijks aangepaste ongezonde rasstandaarden.
Iemand haalde net de Franse Bulldog aan waar nu na decennia van bewust foute prioriteiten er eindelijk onder grote druk van buitenaf godbetert een paar centimeter minder te weinig aan het neusje van dezelfde kapotgefokte hond mag zitten. Dat soort clubs zouden we het moeten laten oplossen?
Het enige wat bij dat ras helpt (naast er überhaupt helemaal mee stoppen) is heel snel heel veel vreemd bloed infokken van honden met een heel gezond gezicht.
Ander voorbeeld: Duitse Herders. Jarenlang gefokt om op hun kont zittend te lopen en door hun heupen te zakken, en nu komen ze met een verplichte test om alleen de aantoonbaar allerslechtste gevallen uit te sluiten van deelname in het verder onveranderde inteeltcircus? Dat zal helpen!
Dat hele verhaal van al die stamboeken met "door actief onze leden te laten testen op een aantal bekende problemen die we eerst zelf hebben gecreëerd, zorgen wij nu ineens voor een gezond en betrouwbaar ras" is natuurlijk niet meer dan een doekje voor het bloeden.
Als je de zichtbaarste/aantoonbaarste inteeltproblemen aanpakt verdwijnt het onderliggende probleem niet ineens. Dan is het jarenlang bewust met zichzelf terugkruisen van een handjevol lijnen die leuke showresultaten opleveren voor een jury met verkeerde prioriteiten, niet ineens opgelost.
Nu haal je het show probleem aan en de keurmeesters die de extremen laten winnen. Dat heeft niks met de rasvereniging van doen. Maar waar ik op hamer is dat rasvereniging en raad van beheer wel er voor kunnen zorgen dat er enkel stambomen afgegeven worden bij de risicohobden mits de ouders gedragtest gedaan hebben. Bij sommige rassen is dit al. Dan kun je ook kijken uit welke lijnen het komt en van welke fokker etc dan kun je het goed aanpakken. Maar de stamboomloze weet je niks van achter grond en zet de buurman de reu van zijn buren er op want ja die is stoer en kan iedere idioot voor 250 euro pup kopen zonder screening en met kleinbudget dus makkelijke inpuls aankopen.