Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kuggur

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 09:23

Natuurlijk, maar ik denk dat het grootste verschil hier is of je je schapenhouderij meer als hobby of als bedrijf benaderd.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 09:39

Dat weet ik wel zeker Kuggur. :j
Daar zit ook veel verschil in.
Zelfde als dat wij bij de geiten de lammeren er meteen af halen.
Zelfde principe als bij de melkkoeien waar het kalf eraf gehaald wordt.
Wij hebben onze geiten voor de melk, de lammeren zijn onze toekomst die moeten zo optimaal mogelijk opgefokt worden. Dat gaat niet als ze in de groep met geiten blijven lopen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 09:45

Toch verstoot een dier niet zo maar een jong, zou dus ook kunnen zijn dat er iets mis is met het jong.
Door dat nu groot te brengen is de vraag of je niet iets groot trekt waar eigenlijk iets mee is.

Wordt er in de gaten gehouden hoe deze fleslammeren het zelf weer doen als moeder en of ze gevoelig zijn voor ziektes?

Bij de melkgeiten kom je daar dus niet eens achter.

Mijn ervaring bij andere dieren is dat het vaak toch zwakkere dieren zijn.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 09:49

Melkgeiten pikken elkaars lammeren meteen in. :)
De bokken blijven er namelijk wel bij lopen, tot ze we worden opgehaald door de handelaar.
Maar voor ons is het ook niet belangrijk of het een zorgzame moeder is. Dingen die wij wel noteren, is als het aflammeren moeizaam gaat.
Bij 1 van de oudere geiten heeft er een heel veel moeite gehad met aflammeren, dat is er 1 die we niet meer aandekken.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 09:54

Als moeders moeite heeft met aflammeren , zou de dochter daar ook wel eens last van kunnen hebben, gevalletje erven van bouw, wordt dat ook in de gaten gehouden?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 09:57

spatter schreef:
Als moeders moeite heeft met aflammeren , zou de dochter daar ook wel eens last van kunnen hebben, gevalletje erven van bouw, wordt dat ook in de gaten gehouden?

Wij houden alles in de gaten. En genoteerd, zodat als er iets afwijkends gebeurd op gezondheisgebied, bevalling etc we na kunnen lezen of ze eerdere problemen heeft gehad. En dat wordt uiteraard meegeomen bij de beslissing welke lammeren worden geselecteerd om te blijven leven.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 10:14

Top!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 10:18

Het vergt heel wat eigenlijk om tot de juiste conclusie te komen.

Even een vraagje. Een van mijn geiten had vorig jaar al een ongelijke uier. Dit jaar groeide deze weer ongelijk en nu ze vol zijn is er een enorm verschil. De jongen pakken beide kanten zoals ik het heb gezien. Is er nog iets aan te doen dat het verschil verminderd kan worden? moeders loopt er niet zo heel fijn mee namelijk.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 11:02

Onkant uier komt vaker voor, dat zijn geiten waar ik niet verder mee wil fokken.

Er wordt zeker naar gekeken ja, geit bij ons dit jaar heeft al een paar keer gewoon goed afgelammerd dus daar ben ik niet zo bang voor.
geiten met een prolaps hou ik niks van aan. Daarbij is de kans groot dat dochter dat ook weer heeft.
we hebben nu een paar bokken via de ki die we aanhouden, daarbij geven wij afwijkingen zoals hoornloos en kromme poten ook altijd door aan het ki station.
als er meer meldingen binnen komen kan het zijn dat een bok dat vererft en wordt hij uit de dekdienst gehaald.
Wij fokken niet alleen voor de melk, maar willen ook goede sterke geiten.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 16:07

Kuggur schreef:
Natuurlijk, maar ik denk dat het grootste verschil hier is of je je schapenhouderij meer als hobby of als bedrijf benaderd.

Ja snap ik hoor, ze staan in een professionele kudde (begrazing) dus gewoon als werk en ik neem aan dat ze niet weer word gedekt hoor. Maar om haar nou meteen naar de slager te doen omdat ze heel goed is voor haar ene lam en niet voor de ander, terwijl ze vorig jaar heel goed een tweeling heeft grootgebracht is me echt te kort door de bocht.
Wie weet is er wel net iets gebeurd met het andere lam dat ze het daarom niet wil oid

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 16:30

Ik denk dat je mijn post ten onrechte als kritiek op je werkwijze opvat; ik wilde alleen aangeven wat wij in onze situatie in zo'n geval doen. Als jij het een prima schaap vind, en geen bezwaar hebt ee flessenlam te verzorgen, dan is er uiteraard niets tegen.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 08:11

Vandaag komt hier de scanner weer langs.
Er worden 5 groepen melkgeiten gescand op schijndracht en dan hebben we nog 3 kleine groepjes opfok die op dracht worden gescand.
Ben benieuwd wat er uit komt.
Met de melkgeiten ben ik er nog bij met scannen, met de opfok niet meer, dan moet ik weg. Ben benieuwd hoeveel dracht we hebben.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 10:32

Ik had even een onderonsje met de jongste telgen. <3
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 12:50

gut wat een heerlijk grut

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 08:03

Dag allemaal, mag ik hier nog eens binnen varken? Lees hier wel altijd mee, leerrijk, maar kan zelf helaas niet veel bijdragen.

Heb een geit, hoogdrachtig. Weet de uitgerekende datum niet. Ze loopt al van september 2015 bij de bok, nu eindelijk vol, was super gelukkig.
Helaas had ze last van een prolaps. DA is eergisteren er een strikje in komen zetten. Met dus als gevolg dat we wel écht bij de bevalling moeten zijn.
Durf amper te slapen nu. Ligt in de stal op de koer, heb er een camera op staan voor tussendoor eens rap te kijken. Maar toch...
Hoe doen jullie dat?

irisje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 08:27

Even een vraag aan jullie.

Ik heb een leblam hij is vrolijk, drinkt goed, speelt, kijkt helder uit zijn ogen, heeft geen snotneusje, groeid goed.

Maar het lijkt of hij wat slijm in zijn neus heeft zitten. Je hoort namelijk zijn ademhaling en nadat hij de fles heeft gehad moet hij wel eens niezen/hoesten.

Ik hoopte dat het met een paar dagen wel weg zou trekken, maar na ongeveer een 1,5 week geen vermindering. Wat zou het kunnen zijn?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 23:08

Van binnen klopt alles? Geen verkeerde verbindingen neus/keel?
Fles juist aangeboden? Dat hij zich niet verslikt?

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 23:26

Hier even een baalmomentje.
Vanmiddag de leblammeren melk geven en een paar uur later ligt er ineens 1 dood. :?

Snappen er helemaal niks van, niks aan te zien verder en ze was ook totaal niet ziek. Beetje jammer dit.

Happy16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 23:59

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 08:51

Niet waarschijnlijk, daarvoor enten we altijd.
Het kan natuurlijk, maar die kans is heel klein.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 09:07

En autopsie? O:)

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 09:33

Ehh, nee :=
Dan moet de rest ook eerst dood zijn voor we daar over gaan nadenken.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 10:00

Hier wordt alles genoteerd, schapen die moeiijk aflammeren, niet levensvatbaar lam, verstoten, lam inpikken (ooi met niet levensvatbaar lam, gelukkig had haar bestie er 2.Nu hebben ze er allebei 1 :'))
Gewicht van de lammetjes, geslacht etc etc.

Qua hobbyschaapjes denk ik aam qeussant of Drentjes. Maar ik ben van de hanteerbaarheid ;)

Kitten84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 16:31

Ik heb echt even frustratie moment... |o

Van de week een lammetje meegenomen, week of 2 oud, kreeg niet genoeg melk. Ding was vel over been, ik dacht dat hij dood ging voor ik thuis kwam. Een hele lange blaat had hij ook iedere keer.

Wonder boven wonder dronk hij thuis gelijk een flesje leeg. En dat was het....

Hij wil gewoon niet drinken, ligt alleen maar in een hoek, komt een keer overeind, loopt een rondje in de stal en gaat dan weer liggen. Zijn 2 broers(die ik vanaf dag 1 heb) dartelen al wat door de stal heen, maar deze niet.
Ondankbaar...echt, denk je dat je goed doet... -:(-

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 16:34

Poept ie wel?
Zo 1 hadden wij er ook tussen zitten, deed het een dikke week prima en toen weigerde meneer ook alles. Bleken de darmen gedraaid te zijn.

En anders de sonde er in.. Kan zijn dat ie de kracht er gewoon niet meer voor heeft door ondervoeding.