Chihuahua-eigenaren: Het Chihuahua Topic!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

astra4

Re: Chihuahua-eigenaren: Het Chihuahua Topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 17:01

Fijn dat het zo goed gaat met Emily !

Hoi GJ9, ik ken je nog wel van een vorig chi-topic :)

Hier is onze kleine Isabella een grote meid geworden: ze is loops. Ze is vandaag precies 9 maanden :)

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 17:38

Inderdaad fijn dat het zo goed gaat met Emily.

Haha feestje!!!!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 20:02

Hey het Topic leeft weer ...
Hier ook alles goed met die 2 chi's
Ben alleen nu in overweging een nestje te fokken met mijn teefje Noah ( merle teefje ) of toch geen nestje en laten steriliseren .
Wil er hoe dan ook minstens 1 chi bij . En wat is leuker dan een pup houden uit een zelf gefokt nestje
Met mijn grote honden heb ik
Minder geluk , mijn border mix heeft Artrose . Zijn we gister met zekerheid achter gekomen . Vermoedde het al wel .
En mijn Turkse mix hond had een bult op zijn zij al paar weken . Onschuldig aldus de dierenarts . Maar hij begon eraan te likken en bijten en gevolg open gebeten .
Naar de DA gegaan en beste is operatief weghalen ...
Dus volgende week mag hij een dagje in de kliniek verblijven ...
Dood eng want t beest is nog altijd bang op vreemde plaatsen

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 23:13

Hee Zinzi, jou ken ik van de Geldersen. Leuk dat je ook een Chi hebt!

En hoi Limoen, dat is zeker lang geleden! Ik ben een paar jaar niet echt met de Chihuahua shows en fokkerij etc bezig geweest.
Wel lekker genoten van de hondjes natuurlijk thuis.

Hoe is het met Isa? En je reutje? (ff zijn naam kwijt).

Astra, jou herken ik ff niet. Andere avatar?

xxdimiixx, wat een ellende zeg! Maar gelukkig dat het nu stabiel goed gaat.

Nou mijn ervaringen in Chihuahualand sluiten wel bij die van jullie aan. Ook nog uit de tijd dat we wel eens een showtje liepen (dat moet als je volgens de eisen van de NCC wilt fokken). Wat een verwaandheid, een hoi kon er vaak nog niet eens van af. Nu is de Chihuahua natuurlijk ook een verwaand/arrogant hondje, zou dat dit publiek trekken? :')
Met dekkingen gaat het er net zo aan toe. De showfokkers hebben alleen kampioensreuen die een vermogen kosten als je daarmee wilt dekken, en ze willen alleen de allerbeste showteefjes, omdat anders de naam van hun reu 'onderuit' gehaald wordt als die een teefje dekt wat onder hun lat valt.

Ik ben dus op zoek naar de 'gewone' fokker, zonder al die verwaandheid en poespas. Mag ook gerust een jong reutje zijn dat net begint.
We hadden een hele fijne fokker met hele mooie hondjes (ook shows hoor, Reefs), maar we moeten nu even verder kijken en hij heeft geen jonge langhaar reutjes momenteel.
Mag ook een particulier zijn, als het hondje maar uit goede lijnen komt, een vrij karakter heeft en geen PL. Dekt jouwe niet Limoen?
Als jullie nog fokkers weten die aan de beschrijving voldoen, hoor ik het graag! Quinta is een gezond hondje dat netjes aan de eisen van de NCC voldoet qua shows en PL (haalde 0/0 volgens de Meutstege methode).

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 08:56

Fokken met merle?
Ik neem aan dat dat een grap is Zinzi?

Wat zoek je voor reu GJ9?

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 12:00

Gaat super met die monsters van mij. Heerlijke beestjes.
Isa wordt dit jaar alweer 6, gaat echt hard. Meneer Sam (Sammy) wordt dit jaar ook alweer 2.
Het is genieten he met die kleintjes.

Lastig hoor. Een reu vinden.
Ik zou bijna een teef kopen om Sammy te laten dekken haha. Knappe puppy's maken.
Maar ook wel weer veel gedoe enz :') Ze moeten toch eerst zoveel shows hebben gedaan? En PL test? Zoiets?

Maar Sammy dekt niet GJ :P Nouja, hij zou het vast wel willen haha.
Sammy is een heel mooi gebouwd hondje en komt uit goede lijnen. Alleen wat te grote ogen vind ik en daardoor veel traanstrepen, vind ik zelf verschrikkelijk :=
Hij is super lief, knuffelig, zacht van karakter. Maar niet zó vrij als Isa. Hij kan heel wisselend reageren. De ene keer doet hij meteen als iemand binnenkomt super vrij mee met Isa, de andere keer moet ie eerst even een paar minuutjes wennen en is het dan goed. Isa is ook wel heel erg vrij hoor. Wie er ook binnenkomt, meteen KNUFFELEN!! :D

astra4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 13:36

GJ9 schreef:
Astra, jou herken ik ff niet. Andere avatar?
Andere avatar inderdaad. Misschien herken je Tinkie nog? Hier een wat oudere foto:

Afbeelding

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 14:26

BarbaLala schreef:
Fokken met merle?
Ik neem aan dat dat een grap is Zinzi?

Wat zoek je voor reu GJ9?

Waarom zou dat een grap zijn ?!
Als je rekening houdt met kleuren moet dat geen probleem zijn !
Mijn lavendel reutje had er niet op gemogen maar diverse andere kleuren is gewoon mogelijk ...
Als ik ga fokken zou t 1 nestje zijn .

astra4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 15:21

Een nestje met een merle-hondje kan wel, alleen moet je wel héél goed weten hoe dat allemaal zit in verband met de risico's die daaraan kunnen kleven.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 20:31

-
Laatst bijgewerkt door XxLMMxX op 10-09-21 16:26, in het totaal 1 keer bewerkt

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 20:45

Oja Tinkie, wat een schatje. Leuk geworden!

Zinzi, een merle gaat er sowieso niet op. Buitenom dat ik het een foeilelijke kleur vindt, mag het ook niet eens in de fokkerij. En andere bijzondere kleurtjes trekken me ook niet.. Alleen die benamingen al. Een lavendelkleurige hond... Ik heb gewoon een vos of een bruine ;)

Fijn om te horen dat het goed gaat Limoen!
Ja gaat snel he, dat ze ouder worden. Chica is alweer 9! Kan me nog als de dag van gisteren herinneren dat we haar haalden bij de fokker. Ik heb ook echt nog lang niet het gevoel dat het een oud hondje is. Haar vader is ook nog in leven, 15,5 jaar inmiddels.
Ja puppies is wel heel verleidelijk he.. Helemaal als je een mooi reutje hebt.
Ze moeten idd een Meutstege PL test, en 1 of 2 shows minimaal ZG halen (weet even niet hoe vaak). Maar je moet het echt voor je eigen lol doen.

Heb misschien wel een reutje op het oog. Nog even in het echt bekijken.
Wat we zoeken: een reutje met een vrij en vriendelijk karakter, tussen de 2 en 3 kg, niet te lang in het lijf, dus mooi in het vierkantsmodel, en verder natuurlijk de juiste verhoudingen en hoekingen in het lichaam en een rastypische uitdrukking. En natuurlijk getest op PL, goed gebit en gesloten fontanel.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 15:25

GJ ik zeg ook geen merle zodat jij er wat mee kunt ! Mijn Merle is een teefje .
En ze is super leuk .
Ze is heel donker overwegend zwart met bruine pootjes en wat grijze vlekken in de vacht .
Mijn reu noemen ze lavendel kleur maar hij is heel mooi grijs/beige met creme kleur masker en pootjes ..

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-16 18:27

Merle vind ik ook helemaal niks.. Zou er ook nooit mee fokken. En die benamingen.. Lavendel etc. Hoeft van mij ook niet. Ik gebruik de genetische kleurnamen.

Chica 9 alweer! Ze zouden onsterfelijk moeten zijn he := Ik vind het een naar idee dat ze ouder worden. Al heb ik idd ook niet het idee dat Isa oud wordt.
Ben benieuwd naar het reutje en van welke fokker (PB? :D ). Ik zou het ook lastig vinden hoor.

Ik gooi er effe een plaatje in van die van mij :D <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 18:28

op de 3e foto is het net alsof ze een hartje op haar zwarte snotje heeft lief!!!

astra4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 00:18

Haar snotje? :=

De derde foto is Sammy ;)

Heerlijke platen van je doggies weer Limoen!

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 00:25

Prachtige foto's Limoen!! Isa blijft echt THE Queen :D

Oh Zinzi dan had ik het verkeerd begrepen. Zie nu pas dat het een bericht boven mij was.
TJa.. ik zou het niet doen.. Wat heb je eraan. Je kunt niet alle pups zelf houden. En verkopen is echt niet zo makkelijk. Zelfs voor Chi's met stamboom loopt het al geen storm meer (gelukkig hoor!), dus zonder stamboom bij een echte hondenliefhebber krijgen lijkt me heel lastig.. En verkopen is echt alleen maar leuk als je een super goed gevoel over de nieuwe baasjes hebt.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 07:55

Zou sowieso 2 pups aan een goede thuis kwijt kunnen . 1 bij mij , de ander bij mijn moeder .
Die hebben een pup van nu een half jaar .
Helemaal in Almelo gekocht .

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 11:53

Helemaal? :') zo ver is dat niet. Nederland is klein.

Fokken ben ik tegen, fokken zonder stamboom überhaupt. En fokken met Merle is gewoon not done in welk opzicht dan ook.
Neem alsjeblieft je verantwoordelijkheid in plaats van egoïsme voorop te stellen.

Er zijn zoals eerder vermeld al genoeg fokkers die wel verantwoordelijk fokken maar alsnog de pups niet aan de straatstenen kwijt raken.
De markt is verzadigd, en zijn er te veel.
Sowieso zijn er teveel honden, als je niks positief kan bijdragen aan het ras hoor je niet te fokken wat mij betreft.
Dat noem ik ook niet fokken, dat noem ik vermeerderen.

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 14:16

Thanks meiden. Haha ja, GJ9, Isa is echt een parmantig hondje <3 Zo mooi om te zien.
Zo grappig ook dat de karaktertjes zo verschillen van die twee.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 14:31

Voor een beetje leuke hond moet je vaak heel NL doorreizen ja.
Chica komt uit het puntje van Groningen, en we lieten haar dekken en midden Limburg.

Ben je tegen fokken BarbaLala? Dat is wel lastig, want als er niemand fokt zijn er ook geen honden meer te koop.

Tegen stamboomloos fokken ben ik ook. Ik vind het risico te groot op een afwijkend type of gezondheidsproblemen, omdat je gewoon geen flauw idee hebt wat er in de lijnen zit. Het stamboom van de hondjes is er niet voor niets bij weggeraakt ooit. Of de voorouders voldeden niet aan de eisen van de rashonden organisatie, of het is een kruising, en met beiden moet je niet willen fokken.
Dus Zinzi, heb je ook bedacht wat je doet als 2 van de 4 pups Patella Luxatie blijken te hebben? Loop jij het risico van die dure operatie, of je kopers?

Limoen, ja grappig is dat he, dat ieder hondje echt z'n eigen persoonlijkheid heeft. Hier ook!

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 14:48

Ik ben ook tegen stamboomloos fokken. Maar ook tegen heel veel stamboomfokkers _O-
Ik zou idd ook nog eens heel goed nadenken of ik wel zou fokken Zinzi. Het is niet allemaal rozengeur en maneschijn. Ik heb het met Isa nooit gedurfd. Er zal maar wat met je teefje gebeuren, dat is "leuk eens een nestje fokker" toch niet waard? Of de pups krijgen enorme afwijkingen of problemen? Het kan ontzettend veel geld, verdriet en tijd kosten.

Isa en Sammy komen toevallig redelijk uit de buurt, maar ik heb niet naar afstand gekeken. Als ik ervoor naar Limburg moest deed ik het ook. Ik heb gewoon gekeken naar lijnen, karakters etc.
Voor dekkingen van mijn Birmanen ben ik ook meerdere keren naar Brabant etc gereden. Wat moet dat moet :D

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 16:43

Ja ik ben überhaupt tegen fokken, wat mij betreft mag er best wereldwijd een fokverbod komen voor een paar jaar.
Zo'n overschot aan zowel honden als katten, en andere dieren wellicht ook bijvoorbeeld paarden, in en in triest vind ik het.
Maar de commercie blijft draaien op dit soort dieren dus dat blijft helaas een utopie.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 16:56

Als er een paar jaar niet gefokt wordt zijn ineens alle honden uitgestorven..
Aangezien je met een hondje maximaal 6 jaar kunt fokken. Je moet altijd vlot weer met een nieuwe generatie klaar staan, wil je je lijn in stand houden.

Dus niet alleen om de commerciele reden lijkt het me een 'utopie'.
(Ik vind het helemaal geen utopie, fokken is het mooiste wat er is, maar je moet het wel verantwoord doen).

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 19:19

Ik zou mijn hondje eerst laten nakijken of ze erfelijke ziektes bij zich draagt . Mocht dat zo zijn fok ik sowieso niet ...
Waar mijn hondjes vandaan komen is wel goed gepast op de ouderdieren .

Wel of geen stamboom is een discussie die niemand ooit wint of verliest .
Persoonlijk hecht ik niet veel waarde aan een stamboek papier .
Ik hecht wel waarde aan gezonde ouder dieren .
Dat vindt ik belangrijker als een papiertje .

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 19:33

De meeste erfelijke gebreken zoals PL worden autosomaal recessief vererfd. Je hond kan het zelf niet hebben maar wel vererven. En aangezien je zonder stamboom niet weet welke voorouders je hond heeft weet je niet of het in de lijn zit. Jij kan wel geen waarde hechten aan een stamboompapier, maar als je serieus wilt fokken heeft het gewoon een meerwaarde. Hoe meer je weet hoe zorgvuldiger je je keuzes kan maken.
Zonder stamboom fokken is gewoon onwetend 2 dieren op elkaar zetten en hard hopen dat beide honden geen afwijkingen in de lijnen hebben zitten.