Kittenkletstopic!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

yvanna

Re: Kittenkletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 18:38

Ik vind t erg jammer dat "normale" katten nu afgekraakt worden en er alleen over "ras" katten goed gesproken wordt. :( jammer weeer van zo'n topic

Wij zorgen goed voor onze katten en een kat steriliseren is niet altijd goed. Onze katten zijn niet ziek en nooit ziek geweest.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 18:40

Niet alleen ziektes etc, maar wat dacht je van het bewust in stand houden van het kattenoverschot?
De kittens die jij nu fokt houden de plek bezet van alle zwerfkatten die nu in het asiel zitten.
Helemaal prima dat je dat doet maar dan niet janken als er weer katten (moeten) worden afgeschoten, er actief een inslaapbeleid wordt gevoerd etc, daar ben jij nl indirect verantwoordelijk voor door vrolijk te fokken met je htk-katten.

Daarnaast ben jij als fokker de rest van hun leven verantwoordelijk voor de kittens, als blijkt dat ze bijv pkd of hcm hebben.
Als de eigenaren een rechtszaak aanspannen en jij kunt niet aantonen alles te hebben gedaan dat te voorkomen dmv testen etc, mag je dokken en flink ook. :$

Kijk, had je een dekkater uitgezocht, je katten laten testen etc dan had ik het helemaal prima gevonden maar achter deze manier van fokken kan ik niet staan. :n

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 18:40

Er is niks mis met htk katten, heb zelf ook 2 gehad bij mijn ouders 13 jaar lang :+ wel is het fout om onverantwoord te fokken, wat in mijn ogen het geval is als je je poes gewoon buiten laat lopen en laat dekken door katers die buiten lopen... Gewoon puur vanwege de risico's die er zijn.

yvanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 19:09

ik fok ook niet! haha

en dat van zwerfkatten is bullshit. n nee ga ik niet om janken. mensen moeten toch zelf kiezen of ze n zwerf of asiel kat kopen of een goed gezond kitten zonder "ras"

sorry maar deze reacties vind ik nergens op slaan. (be nniet boos ofzo t is gewoon mijn mening en vind dat jullie niet over mijn katten moeten beslissen of ik t wel goed doe. ik kan r niks aan doen dat ze gedekt worden. plus steriliseren willen we gewoon absoluut niet. is niet goed voor de kat en een kat moet wel een kat blijven en ik vind niet dat dat gebeurd zodra ze gesteriliseerd worden.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 19:13

zodra jullie bewust kittens laten komen ben je een fokker. :j
Kun je het helemaal mee oneens zijn, maar het is bewezen beter om je kat te laten helpen ivm oa mamatumoren.
Daarnaast zijn er meer dan genoeg rasloze kittens te vinden bij asiels en opvangen, daar hoeven niet nog meer bij.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 19:13

yvanna schreef:
sorry maar deze reacties vind ik nergens op slaan. (be nniet boos ofzo t is gewoon mijn mening en vind dat jullie niet over mijn katten moeten beslissen of ik t wel goed doe. ik kan r niks aan doen dat ze gedekt worden. plus steriliseren willen we gewoon absoluut niet. is niet goed voor de kat en een kat moet wel een kat blijven en ik vind niet dat dat gebeurd zodra ze gesteriliseerd worden.

:') sorry maar ik kan hier niet serieus op ingaan.

Anyway, mijn kleine baby wordt morgen gecastreerd. Hij verkracht namelijk mijn andere, nog kleinere baby. Die daarna aan zijn tepels zuigt. Mijn katten zijn gestoord :=

yvanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 19:17

ik blijf bij mn mening haha

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 19:17

Dat is prima, maar je moet geen onwaarheden gaan vertellen.

yvanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 19:25

Doe ik ook niets :D

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 19:29

Als jij het hebt over dat steriliseren niet goed is, dan vertel je onwaarheden.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 19:33

Dat doe je wel... Stereliseren is juist beter voor een kat.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 19:34

Ik denk er over om Ginger aan de pil te dien tot dat ik een nestje wil fokken, mensen die hier ervaring mee hebben? Denk dat ik haar na dat nestje meteen ga laten helpen.

yvanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 19:36

Ja t is niet altijd goed (niet altijd ik zeg niet dat r altijd slecht is.

Ik hou me mond nu want ik weet zelf beter haha. (N dierenarts heeft t gezegt namelijk over risico's enzo)
Geen zin in discussie

Xxx

De pil zou ik niet doen das wel slechter maar wie bwn ik om t te zeggen iedereen reageert toch bot op mij.

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 19:39

ik ga me niet bemoeien met de discussie over fokken want dat worden we toch niet eens.
nadelen van de pil/prikpil
De toegediende hormonen verhogen het risico op baarmoederontsteking, een levensbedreigende aandoening. Vooral voor de prikpil ligt dit risico beduidend hoger
Het risico op melkkliertumoren wordt verhoogd. Deze zijn bij katten meestal kwaadaardig.
Het toedienen van de minder schadelijke kattenpil (vergeleken met de prikpil) is niet eenvoudig. Elke katteneigenaar die al eens een pil heeft moeten toedienen aan zijn poes zal dit kunnen beamen! Bovendien moet de pil redelijk frequent gegeven worden. Het risico dat de kat de pil uitbraakt met een haarbal is niet ondenkbeeldig.
Een groter risico op het ontwikkelen van diabetes mellitus of suikerziekte
Vaak wordt de poes dikker door de pil
Gedragsveranderingen kunnen optreden

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 19:40

Je weet zelf dus niet beter.... Ook niet alle dierenartsen zijn even eerlijk. Ja een castratie kan een risico zijn, maar de artsen zijn daar inmiddels zo goed in dat er weinig risico's zijn. Mijn oom is dierenarts, al meer dan 40 jaar en hij raad ook altijd aan om de dieren te laten helpen, zij het niet voor de hormonen of het weglopen of overschot, maar ook voor eventuele andere risico's die een dier kan oplopen als zij niet geholpen worden

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 19:42

Bedankt omtrent de pil! Ik ben niet van plan de prikpil te doen maar gewoon normale pil. Ik heb gelukkig genoeg ervaring met pillen geven, ook onder dwang :) het is enkel voor de eerste maanden, ben niet van plan bij de eerste krolsheid te dekken.
Laatst bijgewerkt door Rennie89 op 18-03-15 19:43, in het totaal 1 keer bewerkt

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 19:43

Lifaya, als je haar binnenhoudt of zeker weet dat ze niet in contact kan komen met open katers zou ik het even aankijken hoe het gaat zonder pil. :)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 19:44

Ik houd haar sowieso binnen, maar mocht ze ontsnappen, vind ik het een groot risico. Ze worden dan toch ook niet krols of dat wel?

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 19:45

inpriciepe worden ze met de pil niet krols

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 19:45

geen idee, ik gebruik die pil niet voor mijn kat, ook niet voor Abby toen.
Ik had een sluissysteem, oftewel zorg dat er altijd 2 deuren tussen de kat en de buitenwereld zijn waarvan 1 altijd dicht.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 19:46

Ik kan het sowieso aankijken hoor, eerst zonder pil :D maar mocht het toch nodig zijn, dan doe ik dat liever just in case. Ik wil haar enkel laten dekken door een getste kater (fok niet met papier dan, Ginger krijgt ook geen papieren mee, ouders hebben wel beide papieren).

Ik heb namelijk een tuindeur die veel openstaan (wel een hordeur) maar mocht mevrouw fanatiek met die deur bezig zijn en opeens open gaan... Hihi

gaby12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 19:48

Lees alles maar eens goed door in onderstaande link en het geld ook als je maar eenmalig een nestje fokt!! kopers kunnen volgens de wet je aansprakelijk stellen mocht er wat met het kitten zijn of ontwikkelen.
Je zult je poes en kater moeten testen op HCM/PKD/CIN door middel van een echo na de leeftijd van 1 jaar daarvoor heeft het weinig zin.
fELV/FIV zo recent mogelijk voor de dekking en voor een aantal andere rassen: patella luxatie,SMA/PRA,gsd4,pkdef

http://www.huisdieren.nu/katten/wetgeving/

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 19:56

Ik ga sowieso even navraag doen of beide ouders van Ginger op alles getest zijn, moeder was 1 x ontsnapt, dat was ook de reden waarom er geen papieren bij zitten. Maar de kittens zijn overduidelijk van paps haha

gaby12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 20:08

lifaya schreef:
Ik ga sowieso even navraag doen of beide ouders van Ginger op alles getest zijn, moeder was 1 x ontsnapt, dat was ook de reden waarom er geen papieren bij zitten. Maar de kittens zijn overduidelijk van paps haha

Of het daadwerkelijk de vader is kan je alleen zeker weten als je dit laat testen d.m.v. een dna test.
Als er geen papieren bijzitten is je kitten dus gewoon een HTK met langhaar en ik hoop van harte dat je er niet de hoofdprijs voor hoeft te betalen.
Ik ga er van uit dat de ouders niet verder getest zijn als hooguit de FELV/FIV

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 20:14

Uhm dit is geen htk kat :') beide ouders zijn gewoon in hetzelfde huis en hebben beide stamboom. Het zijn beide rode ouders (boskat) en alle kittens in het nest zijn rood en 1 crème, exact zoals het tweede nest wat ze onlangs heeft gekregen uit een andere rode boskat poes van haar van dezelfde vader. Er is geen twijfel over de vader, dat is duidelijk. Wat het dus gewoon raskatten maakt.

Qua testen, volgens mij had ze wel getest.