Beginnen met kippen houden

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Irma_Maandag

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 18:53

Wat een gave kuikens.... <3

sietske83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 19:11

sweetsox schreef:
die zijn prachtig. patrijs kleur kan je nu al sexen al je dat zou willen.
heb die ook gehad. prachtig, maar vind de bonte verzie het aller leukste.

Weet niet hoe je ze moet sexen. Maar naar 6 weken kan je het bij deze kleurslag al zien.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 19:44

Wat leuk die zijdehoenkuikens!!

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 11:50

Hier willen de zijdehoenders hellaas nog niet broeden.

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 00:34

Je kan het zien aan de zijkant van hun ogen streep is hen stip bij oog is haan. Volgens mij is dat de regel bij patrijs kleur.
hoe heet trouwens ook al weer waar je kippen kan kopen die bij legbattrij vandaan komen om een echt leven te krijgen?

heb een leuk idee en ik hoop meer te weten morgen of het door kan gaan.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 10:11

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 18:19

Wat fijn dank je voor de link.
als ik geluk heb krijg ik in juni te horen of ik een dierenwei mag huren. Moet dus wel de huidige huurder weg gaan of weggestuurd worden. Want het is best een rommel daar.

dan wil ik eigenlijk daar los kipjes laten lopen in de wei, kunnen ze zelf hun eten bij elkaar scharrelen. En dan voor ik ze opsluit voor de nacht lokken eb wat bijvoeren.
zit zelfs nog te denken om misschien als grasmaaier een shetje te kopen en twee dwerg geiten.

en dan voor de oppaskinderen een leuk speelhuisje en glijbaan te kopen en daar te plaatsen. En mijn zon krijg dan een afgeschermd stukje voor zijn natuurlijke vijver en bloemen.

moet mijn plannen nog helemaal op papier zetten. Heb alleen nog maar de kosten voor de dieren berekend maar wil ook een tijdschema maken hoelang ik bezig ben met het op orde maken en met het verzorgen van wei en dieren.

hebben jullie ervaring? Graag met me delen.

Hasiinaaax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 19:42

Wat leuk! Je moet wel bedenken dat een paard graag een soortgenootje heeft.. Verder klinkt het super !

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 20:35

S vergeten idd. Hahaha bereken alles per twee behalve de kippen

Hasiinaaax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 22:15

Oh gelukkig :)

Mijn kip had even een stop en is nu weer gaan verder leggen *\o/*

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 22:38

ik vond vanmorgen 4 eitjes. ik denk dat mijn haantje misschien toch een hen is maar dat ze dus eruit ziet als haan. kraai nog niet in elk geval.

mijn plannen zet ik even op papier en ben even naar huisvesting aan het kijken zodat ik geen ontsnappende dieren krijg. Verder weet ik het nog niet zeker wat ik wil. vind shetjes erg leuk maar wil geen veulens kopen. wil dan stabiele shetjes, gewoon voor de oppas kinderen om te vertroetelen. en ja vind het leuk om geitjes te hebben maar ben dus erg bang voor ontsnappende geiten. hoewel kees dus wel heel erg leuk was. verder wil ik dus kipjes nemen die gered zijn uit de legbatterijen, helaas weet ik uit ervaring dat andere kippen erbij zetten een ramp is. want dat keuren die dieren helemaal niet goed. dus ja hoe goed project ik het ook vind ik twijfel enorm. want die vielen wel mijn andere kippen tot bloedens toe aan en bleven vechten. is dus niet echt een zacht karakter waar ik van hou.
liefst zou ik een haan willen met 6 hennen en de kleine hennen houden.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 22:59

sweetsox schreef:
verder wil ik dus kipjes nemen die gered zijn uit de legbatterijen, helaas weet ik uit ervaring dat andere kippen erbij zetten een ramp is. want dat keuren die dieren helemaal niet goed. dus ja hoe goed project ik het ook vind ik twijfel enorm. want die vielen wel mijn andere kippen tot bloedens toe aan en bleven vechten. is dus niet echt een zacht karakter waar ik van hou.
liefst zou ik een haan willen met 6 hennen en de kleine hennen houden.

Ik heb mijn zijdehoentjes destijds bij de ex legkippen gezet. Ze zaten een week of 6 apart, daarna ging t prima samen. Later kwamen de Wyandotjes erbij en ook dat ging soepel, het scheiden duurde maar heel kort.
Als je maar voldoende ruimte hebt, kan t best hoor.

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 10:47

ik zou dan heel veel ruimte hebben ze hebben 1500 m3 als het door gaat. dat moet genoeg zijn.
wil eerst beginnen met die kippen en de oppas kinderen er op voor bereiden. Maar goed in juni weet ik waarschijnlijk pas meer. misschien al eerder, dat zou natuurlijk super zijn.

ben nu ook aan het uitzoeken over de speelspullen van de oppas kinderen en ga een mail er uit sturen naar de ouders of die het leuk vinden.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 10:48

Op stal zijn we begonnen met wyandotjes en een wyandotte haantjes. Daar zijn later ex-legkippen bij gekomen, en die zijn er gewoon bij gezet. Geen centje pijn. Stond nog te kijken dat het zo makkelijk ging.

De wyandotjehennetjes zijn helaas (tijdje na elkaar) aan een roofvogel ten prooi gevallen, en er zijn in de tussentijd nog legkippen bij gekomen.

En 1 kip is onder het paard gekomen, die is ergens thuis opgelapt en na weken weer teruggezet: ook geen probleem.

Dus kippen erbij zetten kán lastig zijn, maar bij ons op stal: het was echt ongelooflijk hoe makkelijk het ging. Wij hebben de bruine legkippen, die zijn ZO niet normaal tam.

Nu komen er ook nog een paar witte aan. Die zijn nog aan het bijkomen ergens, en zodra ze okee zijn komen die ook naar stal. Die zijn wel feller dan de bruine is me vertelt.

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 11:51

ja je moet geluk hebben inderdaad. ruimte is er dan zat. ben nu aan het kijken of ik alles kan gaan afschrijven omdat ik het natuurlijk het natuurlijk voor de oppas kinderen doet. mijn kinderen hebben echt daar geen zin meer in en zeker niet om op zo'n speeltoestel te spelen. ze zijn tenslotte puber, maar ja wil wel even kijken of ik het kan realiseren want het lijk me erg leuk voor de kindjes

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 21:05

Tante Bets heeft een eigen legnest gekregen, een sinaasappelkistje. Na dat ene ei van vorige week heb ik helaas niets meer gezien. Ik zie wel dat ze zoekt naar nestplekjes.

Tante Toos komt nu smiddags van haar nest af, ze raakt broeds af, geloof ik. Volgende broedsheid mag ze broeden, maar ik weet niet wanneer ik eitjes moet verzamelen, iemand daar ervaring mee?

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 21:53

met gevoelige kippen voor broedsheid zoals brahma's kun je het beste de eitjes bewaren in een omgeving die redelijk koel is maar niet de koelkast. en dan elke ochtend en avond keren gewoon in een eierdoos. ene keer leg je het op de kop andere keer zet je het gewoon neer. Zo zou ik twee eierdozen nemen doos een en twee en zo doorschuiven. Dan heb je altijd verse eieren. zo doe ik het

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 22:34

Ik had juist gelezen dat je broed eieren horizontaal moet bewaren? en dan af en toe draaien. Tussen de vorige broedsheid van Toos zaten 5-6 weken, die tijd hou ik nu maar even aan.

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 22:51

zou ik pas met 4 weken beginnen te verzamelen. in praktijk maak het niet zo heel veel uit als de dooiers maar niet gaan vast zitten in de schaal. in de broedmachine zet je ze ook niet horizontaal.

sietske83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 22:56

Ik bewaar eieren voor in de broedmachine of voor onder de kloek. Maximaal 14 dagen ouder dan dat gaan weg.
Bij mijn zijdehoenders ga ik er van uit dat de hen ongeveer 21 eitjes legt voordat ze broeds word.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 22:59

sietske83 schreef:
Ik bewaar eieren voor in de broedmachine of voor onder de kloek. Maximaal 14 dagen ouder dan dat gaan weg.
Bij mijn zijdehoenders ga ik er van uit dat de hen ongeveer 21 eitjes legt voordat ze broeds word.

dank je, ik kan natuurlijk ook eieren gaan tellen.
De 1e keer had ze een ei of 10 en werd broeds, en misschien heeft ze er wel 21 gelegd daarna, dat heb ik niet bijgehouden ;)
Vanaf nu dus weer tellen *\o/*

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 23:02

En Sietske, hoeveel eieren schuif jij onder de kloek? De hoentjes zijn niet zo groot, de eitjes ook niet.

sietske83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 23:08

Ik zet met potlood de datums van leggen op de ei. Je moet het wel steeds bijtekenen als je de kloek met eieren bij de rest laat zitten, want die leggen er gewoon bij.
Ik heb de kloek meestal apart zitten in een konijnenhok.

Ik had nu 7 eieren onder de kloek en ze zijn allemaal uitgekomen. Was voor deze hen de eerste keer.
Bij een andere hen van mij is 9 de max.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 23:16

Toos heeft in de gang een prachtige plek opgeëist. Daar kan ze blijven zitten van mij als ze gaat broeden. Ik vind 6 eieren wel mooi eigenlijk. Ik zie wel.

sietske83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 23:18

Ik heb geleerd dat je altijd een oneven aantal onder de kloek moet leggen. De reden weet ik zo niet meer. Maar ik doe dus nooit een even aantal.