Wie heeft er 'ongewone' huisdieren?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

onley

Re: Wie heeft er 'ongewone' huisdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 19:49

zal hem zo even posten

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 20:02

*\o/*

Afbeelding

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 20:31

gaaf!! is zoiets nou nog intensief in onderhoudt ?
En kan hij er ook uit ? of is het dan te koud ?

Ik zou in de toekomst als ik ooit de ruimte ervoor zou hebben een leguaan willen.
op school hadden wij die vroeger, zoo gaaf.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 20:50

Wauw, wat een leuk beest! Heb je ook een foto van zn verblijf? Hoe groot is hij?

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 21:25

denk zo een cm of 10 zonder staart ik zal morgen een foto maken van zijn bak.
tempratuurmatig mag die niet onder de 15 graden komen hij zit gewoon in de woonkamer hier in een hoog terra omdat ze graag klimmen,
hier hangt wel een speciale lamp boven.
En tja of die veel verzorging nodig heeft weet ik nog niet heb hem net hier :D

gegeten en gedronken heeft die wel al :)

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 21:26

Wat een leukerd Onley!

miekel92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 10:52

Leuke kameleon!
Ik heb wel eens gehoord dat ze heel lastig zijn en vrij snel overlijden als iets mis gaat. Maar ik weet niet of dat waar is hoor!

Fretten zijn ook leuk zeg, zijn die heel moeilijk in verzorging?

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 11:17

ik heb om te proberen ook een goedkopere variant genomen in plaats van een dure
om te beginnen.
Hij eet en drinkt goed dus ik ben echt benieuwd ik vind hem super leuk..
maar stress is echt not done daar gaan ze snel van dood.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 13:45

Een vraag aan de baardagaam houders, ik heb mijn terrarium gekocht en wil het nu gaan inrichten maar de keuze van de lampen is steeds zo'n gedoe... Mijn moeder wil absoluut geen hoge watt lampen en er is zoveel keuze dat ik niet weet welke lampen ik het beste aan kan schaffen.
Welke hebben jullie?
Mijn terrarium is 125x62x62x en er komt een vrij hoge steen in. Nu vraag ik me ook af, moet ik er ook nog een extra nacht lamp in plaatsen want mijn kamer is niet bepaald warm, vooral in de winter niet dus als ik de dag lamp uit doe gaat hij het wel erg koud krijgen?

Ik ga zondag nl naar de beurs in Antwerpen in de hoop een rode leatherback te vinden. dus dan moet het terrarium klaar zijn :+

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 13:57

onley schreef:
om te beginnen.

Dat vind ik toch wel een beetje sneue uitspraak ...

Alsof het voor een goedkoop diertje minder erg is om dood te gaan -O-

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 18:41

Chimello, ik denk dat je het beste gewoon even kan googlen naar een caresheet voor baardagamen. Daar kan je precies zien wat de juiste temp moet zijn voor ze. Ik weet nooit zo goed hoeveel watt je moet hebben. Wij hebben in de winter ook een hoger wattage erin hangen als in de zomer.
Baardagamen moeten wel lekker warm zitten, dus met een spaarlampje ga je het niet redden.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 18:52

Wij hebben er een grote uv-lamp in hangen van 100 watt (van solar raptor, die schijnen echt veel beter te zijn dan andere merken), die tegelijkertijd ook bijna genoeg warmte geeft voor het hele terrarium. Hij hangt boven hun rotsen zodat hun zonneplek lekker warm is. Daarnaast hebben we dan nog 2 gewone lampen hangen voor het licht en het laatste beetje warmte. Hiervoor hadden we de sunspot en uv-lamp los van elkaar, dat ging ook prima. Ik vind het altijd lastig om in te schatten wat de beste opstelling is, er zijn zoveel verschillende meningen over op internet...
Wij hebben geen nachtlamp, want het komt hier nooit onder kamertemperatuur.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 19:07

Je hebt ook een keramische lamp dieje kan gebruiken voor de warmte. Die verbruiken als het goed is een stuk minder. Daarnaast is de vitaminelamp gewoon nodig, maar durf niet te zeggen hoeveel deze verbruikt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 19:08

Shirley schreef:
onley schreef:
om te beginnen.

Het klinkt inderdaad erg sneu, maar bedoeld ze met 'goedkopere' niet een makkelijker te houden kameleon soort?

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 19:40

Het enige sneue daarin is je eigen portemonnee. Het is heus niet minder sneu dat een goedkoop beestje overlijdt dan een duur beestje. Maar als het om je eigen portemonnee gaat, kun je beter eerst een goedkoop beestje aanschaffen om te kijken of jij het kunt bieden wat het nodig heeft qua omgeving, voeding en 'aandacht'. Als je dat allemaal onder controle hebt, kun je kijken naar een wat duurder beestje, uiteraard van hetzelfde soort. Het enige waar je rekening mee hebt gehouden is dus je portemonnee en daar is niets mis mee.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 19:56

Dan zou ik me liever eerst heel goed inlezen en laten informeren door mensen met een ruime ervaring :j
Daar hoeft dan toch geen diertje onder te lijden :?

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 20:03

Je kan je nog zoveel inlezen en voor laten lichten als je wil, maar uiteindelijk moet je het zelf allemaal doen en uitvinden. Dat gaat niet in 1 keer perfect en zelfs met de beste bedoelingen gaat het wel eens mis. Een stukje ervaring is toch wat telt.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 20:25

Shirley schreef:
onley schreef:
om te beginnen.

Nee is net zo erg hoor maar mijn ervaring is wel dat het bij een 200
euro dier net wat harder aankomt dan bij een 45 euro diertje maar ook deze verdient dezelfde verzorging als 1 van 200 euro en hoop natuurlijk niet dat deze dood gaat en ik er nog lang plezier van heb

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 21:33

Onze baardagamen hebben een UV-lamp en verder warmtematten tegen de buitenkant van het terrarium. 1 glazen wand hebben we beplakt met stenen en die worden dus ook lekker warm voor ze. Daar hangen ze heerlijk tegenaan. Het is vaak rond de 30 graden in de bak. Zowel de warmtematten als de lamp zijn op een tijdschakelaar aangesloten. Dus bv met die hele warme dagen ging ie minder aan dan nu het wat kouder wordt, omdat ons hok heel warm wordt in de zomer en kouder in de winter. Daar moeten we dus dat schema op aanpassen.
Wij hebben geen nachtlamp. Onze boefjes gaan ook vaak vrij snel slapen wanneer de lamp uit gaat :') :D

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 21:46

Ik heb al gekeken dat ik bepaalde lampen nodig heb voor een bepaalde afstand tot de plek om te zonnen en vond een lampje van exo-terra 50watt die daar goed voor was in de horta winkel hier maar is dat echt genoeg? Ook met UV, er is UVa en UVb, moet ik die dan beide hebben? Als die daglampen uit zijn en ze gaan slapen mogen ze lijkt me nog niet teveel afkoelen. Is zo'n warmtemat een goede optie dan? Ik heb er overwogen een te kopen maar had gelezen dat dat niet zo goed is voor ze. Maar buiten het terra, werkt dat dan nog effectief?
Daarom vroeg ik jullie mening dan heb ik enigzins een idee want online staat er nog meer keuze dan in een winkel waar ze niet eens weten wat ze verkopen. Als mijn terra niet af is voor zondag komt er uiteraard geen baardagaam mee van de beurs, dan kan ik altijd later nog bij een fokker langs mocht ik een goede tegen komen maar ze liggen best ver van huis af dus zou leuk zijn als tegen dan ik de lampen in orde heb :p

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 22:33

Warmtematten worden veel gebruikt volgens mij. Wij hebben een glazen terrarium nu (vroeger aquarium) en daar komt de warmte natuurlijk super doorheen. Wij gaan straks met hout werken (bij het nieuwe terrarium wat we gaan bouwen), maar wel met een dubbele bodem waar we de warmtematten dan tussen doen. Zo blijft de warmte goed geïsoleerd. De baardagaam mag alleen niet direct op de mat, misschien dat je daarom dacht dat het niet goed voor ze is? Daarom kun je 'm er dus niet in leggen. Want dat kan te heet voor ze worden en hun pootjes/lijf verbranden. Je hebt ook warmtekabels. Die kun je dus naar wens positioneren waar je wilt. En de mat kan dus eventueel ook 's avonds/'s nachts aan als dat nodig blijkt voor de temp van je terrarium.
Wij hebben een UVB-lamp (even gecheckt).

Wij gaan ons er ook nog binnenkort op storten als we onze eigen bak maken. Ik denk dat onze bak veel beter kan namelijk en wil natuurlijk het beste voor onze baardagamen. Willen dan ook meer echte planten er in.
Laatst bijgewerkt door Polivy op 15-09-13 22:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 22:35

Maar één van onze baardagemen geeft toch echt de voorkeur aan bij je in de nek kruipen en daar lekker slapen (bijna elke avond, nu ligt ie er dus ook terwijl ik Bok :D). Het liefst met zijn snoetje in je haar. Gek beest :D

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 07:52

Gisteren in het reptielenhuis in Breda een kameleon gezien die daar losliep in het gebouw, hij verhuisde blijkbaar heel de tijd van boom (bomen binnen), was echt een tof beestje!

Fretjes gezien en geknuffeld :D Wat een leukerds! Snap nu wel dat ze pups afraden, heb een puppie in m'n handen gehad en het leek eerder alsof ik aan het hyperventileren was (moest blazen als ze beten), want ja, ze beten eigenlijk non-stop :') en nog best hard haha. Daarna geknuffeld met een rammetje van vier maanden, druk typje en een rammetje van drie jaar, rustig typje. Om het verschil te voelen tussen een druk en rustig fretje. En ze dan in de speelbak gedaan zodat ze wat konden gek doen en wij ook met ze konden spelen. Het drukke mannetje was zo'n leukerdje :+: probeerde zich op te trekken aan je arm om gepakt te worden haha. En kon je lekker wild mee spelen, hij beet wel overal maar zachtjes, echt speelbijten ipv het doorknagen van de pups :P

Mijn vriend vond ze gelukkig ook leuk en grappig, hij ziet het in de toekomst zeker zitten. Maar ja, ik ben natuurlijk al verliefd :') dus we gaan even bekijken of het voor nu ook al mogelijk zou zijn (we gaan volgend jaar pas samenwonen). Maar de kennismaking viel echt 100% mee, echt leuke en lieve beestjes! Ze had ook een nerts zitten (van haarzelf)), wat een mooi beest was dat!

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 09:38

Bij ons is het terrarium inderdaad rond de 30 graden. Je moet er goed voor zorgen dat er warme en koelere plekken zijn. Op hun zonnerots mag het wel over de 40 graden zijn, terwijl aan de koelere plek 25 graden bijvoorbeeld een mooie temperatuur is. Dan kunnen ze zelf kiezen of ze lekker willen bakken of even willen afkoelen.
's Nachts mag het afkoelen naar een graad of 18, maar bij ons is het meestal 20 graden. Dan gaan ze slapen.
Warmtematten heb ik geen ervaring mee, maar als je die gebruikt zal je wel nog wat gewone lampen moeten ophangen naast je uv lamp, aangezien ze van lekker veel licht houden.
Met uv-lampen even goed opletten, want er zit heel veel verschil in kwaliteit tussen verschillende merken en degene die de dierenwinkel verkoopt (hier dan in ieder geval) zijn vaak flut. Daar kun je veel over vinden op internet als je even googelt. En let op dat uv-lampen regelmatig vervangen moeten worden (elk half jaar zo'n beetje) omdat ze dan al niet veel uv-straling meer geven.
Het is altijd even goochelen met het vinden van een opstelling waarin de temperaturen ideaal zijn.
Het is trouwens handig om een paar zonnelampen op voorraad te hebben, want deze gaan best snel stuk en het is zo sneu als ze een dag zonder moeten zitten omdat het net zondag is bijvoorbeeld (helaas uit ervaring geleerd).

Wij hebben trouwens momenteel eitjes, echt leuk! We hebben al eerder eitjes gehad, maar die bleken steeds onbevrucht. Hopelijk komen er deze keer wel een paar uit. We hebben inmiddels een nieuwe jongere man, aangezien de oudeheer helaas overleden is. Dus misschien heeft deze meer euhm... potentie, haha.
We hebben al een kleiner aquarium klaarstaan om aan te passen tot baby-baardagaam terrarium. Eerst maar eens kijken of er wel wat in zit deze keer. Ze zouden dan mooi wit moeten blijven en groeien.

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 09:42

Goede tip van die UV-lamp Cerliene, dat wist ik niet. Dan gaan wij er binnenkort eens een nieuwe in hangen. Wij hebben verder geen lamp extra, maar de hele bak is van glas, dus licht genoeg. In de nieuwe bak moeten we daar dus ook aan denken (willen wel aan de zijkant ook een deel glas doen, boven. Zodat ze ook vanaf een plateau bv lekker naar buiten kunnen loeren). Onze baardagamen zijn gewoon gek. Die hangen het liefst de hele dag tegen de achterwand die verwarmd wordt door een warmtemat. Hahaha. Niks koelte opzoeken.
Hebben jullie misschien foto's van jullie bak? Wij doen alles beetje op wat we vinden op internet, wat we te horen kregen van de vrouw waar we onze baardagamen hebben gekocht en soms vragen we om advies van de dierenwinkelmeneer.

Wat leuk zeg eitjes! Ik hoop voor je dat ze bevrucht zijn. Doen jullie ze ook echt in zo'n broedmachine-ding of laat je het gewoon zo z'n gang gaan?
Eitjes zijn echt de droom van mijn vriend. Die zou zo graag een vrouwtje er bij willen en dan eitjes en dan in zo'n broedmachine etc. Hahaha.