[VOLG] Wachten op de nieuwe pup

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mlies

Re: [VOLG] Wachten op de nieuwe pup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 16:28

Ik vind een tuigje in de auto absoluut niet veilig, helemaal niet met een pup. In 5 kwartier mooi de tijd om alles doormidden te knagen.

Ik heb mijn honden altijd veel en lang mee in de auto, nooit gedoe. Wel in een veilige kooi en voor een mini pup liefst zo klein mogelijk op een dik kussen..

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 16:33

Ik snap ook nog niet hoe maar mijn vorige hond kreeg het voor elkaar om in die korte riem in de knoop te raken op de achterbank, niet ernstig maar hij raakte in paniek dus die vertrouw ik zelf niet meer :o

VenoSnorlax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-23 07:51

Ik heb naar aanleiding van de overgrote groep van ik zou m meenemen (op meerdere plekken uitgezet) hem gister meegenomen naar avonturia. Conclusie, hij is dus een beetje een eikel :'). Bang is ie dus hiet, hij wilde niet graag de auto in maar eenmaal daar snoepjes aannemen (weigert ie bij angst) beetje rondsnuffelen de hele rit. Hij wordt echter niet graag beperkt in zn bewegingen :')

Tuigje is wel aangeschaft, terugweg ging dan ook een stuk beter. Aan het eind was ie wat overprikkeld en hadden we wat gepiep en gestoei met de stoel zelf, die moest natuurlijk stuk maar ik durf het zo wel aan. Natvoer al gehaald om vanavond op de likmat in de vriezer te leggen.

Ook begonnen met loslopen vanmorgen, heb een 5 meter lange sleeplijn gekocht en die vastgemaakt maar niet vast gehouden. Het is een pup en kan zich nog diep verliezen in het snuffelen maar verder dan 10m achter me is ie niet geweest. Bij elke auto commando "wachten" gebruikt icm zit

VenoSnorlax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-23 09:33

Gister is Iroh dus meegeweest in de auto. Het ging boven verwachting goed! De tip van de likmat meegenomen en was hij de eerste 10 minuten heel erg druk mee. Daarna was ie 50 minuten wel wat onrustig, pieperig draaierig en heeft vervolgens ook een ongelukje gehad. Kan gebeuren, denk dat ie zn blaas van tevoren niet had leeg geplast. Na het ongelukje was het eigenlijk rustig ondanks dat het door file ruim 2 uur heen werd.

Hele dag kunnen spelen met 2 honden. Onder toezicht, hij lag vooral om poten te pakken :') Maar terugweg was ie de hele rit knock out. Door de verwachting van spelen de hele dag wilde ik voor zijn behoud ook sochtends hem niet al teveel belasten. Wel moet ie denk ik naar de achterbank. Hij kan nu al niet goed languit liggen voor en wil ook in die onrustige momenten op mn schoot kruipen. Dat is niet helemaal de bedoeling

VenoSnorlax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-23 17:26

Zoals ik al een beetje vermoedde, het topic een beetje verwaarloost, sorry :')

Iroh is inmiddels al ruim 5 maanden oud en zit nu rond de 22 kilo. Bijten is nog steeds een issue helaas. Voornamelijk als hij iets wil wat ie niet mag, dan ziet ie bijten als de oplossing. Mogelijk ook iets waar we profesionele hulp voor willen gaan inschakelen. Ik hou zielsveel van die hond en hij houd van het avontuur. Niet snel bang en is overal voor in (ook dus wat niet mag :') )

Tips ook nog steeds welkom! Foto hebben jullie nog te goed, lukt niet via mn PC

VenoSnorlax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-23 19:22

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik weet niet hoeveel mensen nog volgen. Misschien een beetje van mij af schrijven, misschien ook mijzelf verdedigen.

We hadden het gevoel vast te zitten met Iroh. Geen rust pakken zoveel bijten, confrontatie aangaan. Het is de liefste hond ooit, zijn gedrag was dit alleen niet. Vandaag hebben we iemand over de vloer gehad om hiermee te helpen.

Die zag eigenlijk hetzelfde als wij en we gaan hier een traject voor in. Het word een duur grapje, veel tijd, veel werk en we zullen hem de komende maanden ook ondersteunen met supplementen om hem "trainbaarder " te maken.

Het voelt een beetje als falen maar ik ben erg blij dat we de stap hebben genomen. Voor ons allemaal maar ook vooral voor Iroh zelf

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 19:44

Ik zag je topic voorbijkomen...... Hoe oud is Iroh nu, zo'n beetje een half jaar toch? Dat is natuurlijk nog wel echt de 'wisselleeftijd'.

Heb je de deskundige via de rasvereniging? Want nu al een heel traject aangaan (inclusief supplementen enzo), dan moet er wel echt wat aan de hand zijn. Hoewel voorkomen natuurlijk beter is dan genezen, dat is ook weer zo. Maar jonge honden van een half jaar kunnen in hun 'normale doen' ook echt wel kleine terroristen zijn :knuffel:

VenoSnorlax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-23 20:08

Iroh is inderdaad 20 november 6 maanden! Alle tanden zijn overigens gewisseld

Het is niet via de rasvereniging. We liepen tegen de issue aan dat zowel puppy begeleiding (hond niet op de bank want dan is ie de baas, hij altijd later eten manier) als de puppy cursus (hij bijt met tillen omdat ie schrikt, nooit corrigeren) nooit het probleem echt leken te snappen. We hebben daarom een gedragsdeskundige ingeschakeld. Hij is nu 22 kilo en de pubertijd komt eraan dus ook qua timing voelde het kritisch.

Hoe zij het uitlegde was: hij maakt adrenaline aan door spanning of schikken. Waar dat normaal afzakt, natuurlijk of ja kauwen snuffelen doet hij er alles aan om dat hoog te houden. Ook kan hij bij corrigeren snel de confrontatie aangaan.

We gaan nu op advies van haar met cbd en telizen aan de slag. Aanvullend voer ik meer omega 3 bij. Dit is overigens niet onze oplossing. Komende 2 weken telefonisch voortgang bespreken gezien een inwerktijd. Hierna zal ze ook nog over de vloer komen ter begeleiding. Vandaag gezien de observatie ging ik niet het knagen op m'n hand continu corrigeren en deze is op dit moment volledig blauw. Vertelt ook iets over de kracht die erachter zit

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 21:21

Goed dat je je gevoel volgt hierbij, jij bent degene die voelt hoe hij is. Ik denk dat je groot gelijk hebt. Heb je de fokker op de hoogte gebracht? Ben wel benieuwd wat die zegt.

hannelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 22:07

Wat groeit hij hard!

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 23:25

Ik vraag mij serieus af wat voor gedrag trainer je er bij hebt gehaald.

Ik snap niet dat je een pup al aan de rust gevende middelen kan zetten.

En niet op de bank want hoger en dus de baas ? Eerst zelf eten en dan pas de pup?
Wat vreselijk ouderwetse ideeën.

Hanteer de 3r regel en neem de tijd. Ja opvoeden kost meer dan een jaar structueel bezig zijn en dan nog.
Sterkte

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 07:54

Ik vind een aantal reacties hier wel heel negatief. Jullie hebben de hond niet geobserveerd, hoe weet je dan zo zeker dat het normaal puppengedrag is?

Hier ervaring met onze bouvier, waarbij ik al rond de 12 weken merkte dat er iets "mis" was. Toen hebben we er ook onze (eerste) gedragstherapeut bij gehaald, omdat het gewoon absoluut niet goed voelde. Achteraf gezien zat ons gevoel juist, met onze hond is het helaas niet goed gekomen (maar dat is wel een heel extreem geval, ik zeg niet dat dat met dit hondje ook zo zal zijn). Achteraf gezien blijkt een groot deel van de lijn van onze hond zeer neurotisch en instabiel, ook angstagressie komt veel voor. Ik ben dus blij dat we al vroeg gericht aan de slag zijn gegaan. (Nu leidt hij in ons bedrijf een heel afgeschermd leventje met veel regelmaat en weinig prikkels. In huis leven kan hij niet. Maar hij is wel blij en zo stabiel als hij zou kunnen zijn mede dankzij intensief trainen/begeleiden vanaf jonge leeftijd.)

VenoSnorlax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-23 11:24

anca schreef:
Ik vraag mij serieus af wat voor gedrag trainer je er bij hebt gehaald.

Ik snap niet dat je een pup al aan de rust gevende middelen kan zetten.

En niet op de bank want hoger en dus de baas ? Eerst zelf eten en dan pas de pup?
Wat vreselijk ouderwetse ideeën.

Hanteer de 3r regel en neem de tijd. Ja opvoeden kost meer dan een jaar structueel bezig zijn en dan nog.
Sterkte

Ik denk dat je mijn post niet goed hebt begrepen. Dit zijn niet de ideeën die die trainer heeft. Dit was van de puppy begeleiding. Ik had dit soort reacties ook verwacht en dat is okee, iedereen zijn of haar mening.

Echter hebben wij een 5 maanden oud kanon in huis. We lopen met m, half uurtje (want leeftijd) hij mag snuffelen wat hij wilt, rennen met honden voor een half uur. Hij komt thuis en krijgt voer in zijn slowfeeder, kong of snuffelmat samen met een varkensoor. Wij gaan de bank op, rustig lezen. Hij is uit spanning 10 a 15 minuten op zijn kussen rijden, kauwt op handen, gaat de confrontatie aan voor spullen die niet van hem zijn. Gaar ie na het wandelen en eten in de bench? Dan kan ie nog uren piepen en schreeuwen. Niet omdat ie de bench eng vind maar het lukt hem niet om te slapen. Dat vind ik minder diervriendelijk dan een pup onder begeleiding 3 maanden op kalmerende middelen te zetten zodat na die 3 maanden hij wel het dutje kan doen.

Fokker nog niet op de hoogte gebracht. Komt hier naartoe om zijn stamboom te brengen eind deze maand. Er is een stukje schaamte en een stukje angst voor de reactie op dit moment

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 11:35

Goed dat je begeleiding zoekt.
Maar fokker contacteren zou eerste stap moeten zijn. Ik ben zelf fokker (heel ander ras) en ik ken mijn honden en bloedlijnen het beste. Dus zou juist de best passende tips kunnen geven om eerst te proberen. Wie weet heeft de fokker hetzelfde gehad met een hond uit die lijn en heeft die gewoon de magic trick die het kan oplossen.
Ik zou echt niet amused zijn als ik nooit iets over enig probleem had gehoord en plots mijn pup van 6 maanden op kalmerende middelen zou staan.

VenoSnorlax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-23 11:08

Weer een klein verhaaltje van onze weekend avonturen.

Zaterdag zijn de supplementen binnen gekomen voor Iroh, we zijn dit nu onder begeleiding langzaam aan het opbouwen en de trukjes van vrijdag ook meer aan het toepassen. Ik weet niet of het een soort rust is omdat er meer licht aan het einde van de tunnel is, of een daadwerkelijke verandering maar wat heb ik gelachen met die hond. Gister was ik alleen met hem en het was echt een clown. We hebben een kurken wereldmap aan de muur, ineens moest en zou zuid amerika kapot :') Hij stal een borstel en bij afpakken lag ie plat op de bank, pootjes naar voren, oren gespitst met een rimpel in zn voorhoofd te kijken

Afbeelding

Ook zijn er natuurlijk genoeg momenten waar hij even los mag gaan. Zaterdag is dat een spannende boswandeling geweest :') Hij mag nog niet helemaal los gezien zijn betrouwbaarheid met terugkomen (Hij zal niet weglopen maar wel op honden aflopen. Terugroepen gaat dan 50% goed) maar zit aan een 10m lijn die achter m aansleept. Zo heb ik meer speling en meer leermomenten. Nu was er een protest hier in de buurt en de bussen waren toch wel erg interessant :') Genoeg leermomenten gehad dus.

Zondag zaten we op een groot omheind losloopveld. Is afgesloten en we waren daar alleen. Ik stond met Iroh ik denk 50 meter aan de andere kant en een meneer kwam binnenlopen met een engelse mastiff. Opzich prima, hond zag er kalm uit maar meneer ging met een trekspeeltje ouwehoeren. Ik loop rustig terug om gedrag van Iroh te corrigeren indien nodig. Op 20m afstand staat Iroh rechtop tegen die man (voor ik denk nog geen seconde) want speeltje. Toen ik daar was, excuses aangeboden daarvoor maar de preek die ik kreeg over zn gedrag 8)7 Ja meneer, hij hoort niet te springen. Nee dit vonden we niet schattig als pup. Een correctie 20m verder zal niet effectief zijn. We zijn ermee aan het werk. Beetje een botte eikel :') Gelukkig bleef iroh zn blije zelf en ging hij er snel vandoor.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 18:51

30 minuutjes wandelen?
Iroh is een energiek ras hé... 30 minuutjes wandelen is dan echt niet voldoende.
Leeftijd heeft daar niks mee te maken.
Die stelling van 5 minuten per leeftijdsmaand is achterhaald en overroepen.
Zolang de beweging stabiel en gelijkmatig en rechtlijnig verloopt, is dat geen enkel probleem.

Maar vergeet niet dat enkel wandelen ook niks doet voor de mentale uitputting.
Daar heb je andere stimulansen en prikkels voor nodig en ik hoor niet dat Iroh die krijgt.

Om hem dan maar aan de cbd en dergelijke te zetten op deze leeftijd, zou de allerlaatste stap moeten zijn en niet de eerste die de trainer aanreikt.
Uiteraard zal je verschil merken... Zo lang hij die kalmeringsmiddelen toegediend krijgt toch... Je herstelt er echter niks mee, je onderdrukt het alleen en dit op een ongezonde manier.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 19:46

Het klinkt mij in de oren alsof hij te weinig rust krijgt en continue overprikkeld is. Wat slaapt hij op een dag? Ik zou toch kijken of je met de bench meer succes kan behalen. Wij hadden ook een pup die zich enorm ging verzetten in het begin. Toch doorgezet en uiteindelijk kon hij daar zijn rust pakken. Eenmaal in de bench, blijven jullie er dan bij? Of gaan jullie uit zicht?

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 20:18

Ik ben geen voorstander van lange wandelingen. Niet zozeer omdat het lichamelijk niet zo kunnen maar hoe meer je er instopt hoe meer ze later gaan vragen. Wandelingen met een kar zou wel een goede mentale oefening zijn. Hierdoor krijgen ze wel de indrukken binnen maar ga je geen conditie opbouwen. Dit is iets wat je op latere leeftijd meer kan opbouwen als ze daar wat stabieler in zijn.
Mentale stimulatie is een must ga leuke oefeningen aanleren. Thuis 1x per 1a 2 uur 5 minuten of korter een oefening. Kan van alles zijn plat, poot, zoek bal, enz (ik heb evt een leuke lijst als je interesse heb stuur maar pb)
Helaas komt dit gedrag veel voor bij het ras. Ik heb nu een 17 week oude pup in mijn les die gedrgas problemen laat zien. Soms is er geen 1 training of methode die helpt maar moet je idd verschillende dingen proberen.

VenoSnorlax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-23 09:46

Ik snap heel goed dat niet iedereen 6 pagina's gaat doorlezen voor een comment te plaatsen. Juist doordat in de laatste pagina's juist de dingen zitten waar veel mensen een mening over hebben. Ik doe mijn best om zo feitelijk mogelijk hier op in te gaan, excuses als er toch wat emotie in zit.

Ik wil graag beginnen met de eurasier zelf, die staat niet in lijn met bijvoorbeeld de samojeed aan beweging. Ik ben zelf sterk van mening dat de hond tijd moet hebben om hond te zijn. Rennen, spelen in de modder of met vriendjes voor minimaal een uur. Dat uur is zonder de normale rustige wandelingen. Hoe achterhaald die 5 minuten per maand ook is, dat risico wil ik niet lopen.

Juist daarom zijn we mentaal veel met hem bezig. Snuffelmatten, kongs, botjes, slowfeeders, "speuren", heel scala aan trukjes wat ie kent. Ook vanaf 8 weken heeft ie zijn eigen verplichte rust plek. Positief aangeleerd, loopt er tot op heden nog zelf in (zodra we koekjes gooien :+) Vanaf dat punt kan het alle kanten op gaan. Van uren (zonder overdrijven) zitten, piepen, staart jagen, waterbak kauwen, hekje kauwen of gaan slapen. Nu, sinds zondag, merken we dat het vaak optie 2 is. Dat Iroh ook sneller in de woonkamer gaat liggen (op zijn vaste plekje bij de deur). Dit is vaak voor nog geen minuut, maar het is winst. De bench is al met deken erover, zonder deken erover, er bij blijven tot ie gaat liggen, de hele periode er bij, volledig de kamer uit alles.

Hij heeft een half uur kunnen spelen, wat gehoorzaamheid erachter aan en dan krijgt ie lunch in zn slowfeeder. Je ziet aan zijn hele houding dat ie moe is. Gaat wat sjokken, misschien ergens eventjes liggen en hij springt op om tegen zn kussen te rijden om vervolgens met zijn eigen bal te gooien, aan spullen te trekken enz.

We wisten het uiteindelijk ook niet meer, hebben ook gekeken joh wat gebeurd er als we hem niet in zn bench stoppen want we weten hij gaat schreeuwen. Hij kan bovenstaand riedeltje voor uren achter elkaar volhouden. Dat het huis gesloopt is, is mijn minste zorg. Je ziet met het rijden en met het bijten dat er een soort stress inzit.

Ik sta echt open voor tips, ook in PB heb ik denk ik iedereen netjes beantwoord en ik ren niet weg uit t topic na een beetje commetaar. Maar ga mij alsjeblieft niet beschuldigen van nu de makkelijke weg kiezen of impliceren dat ik m gedurende zijn hele leven ga drogeren. We hebben hem nu 4 maanden, 4 maanden bovenstaand gedrag waarbij ik zie dat het niet gezond is voor hem. Dit is de 4de persoon die ons nu helpt, we hebben niet gelijk hulp gezocht die maar drogeert. Ik heb haar op basis van een website gebeld en ondersteunen met supplementen is later pas naar voren gekomen. Zoals ik al eerder aangaf, dit is om de randjes er vanaf te halen. Zodat we aan het werk kunnen en de verwachting is een max van 3 maanden ondersteunen.

Ik zie dat niemand mij aanvalt, het bericht van little gift en candalisa komen wel heel anders over dat is normaal. Maar in beide berichten word iets aangereikt wat geprobeerd is, met en zonder begeleiding en dat gevoel krijg ik bij meer berichten. Normaals tips zijn welkom, lees je iets wat ik met Iroh gedaan heb maar anders kan doen (met in gedachte houdend zijn leeftijd) echt stuur t via PB of hier, maar deze berichten voelde anders en jullie zijn er niet bij. Er zit geen kwaad of aggressie in dat dier, echt 0 maar dit kan zo niet meer

Sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 09:53

Ik zou ook eens uitzoeken of je niet teveel met hem doet, ik vind het enorm overprikkelend klinken. Sommige sensitievere honden hebben juist meer beperking nodig. Onze ADHD hond moet ook echt begrensd worden, alles komt binnen. Kan ze juist ruimte voor rust geven! Waarom na een wandeling nog een snuffelaar bijvoorbeeld? Geef de hond tijd om te verwerken!

VenoSnorlax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-23 10:05

Dat heb ik nog niet benoemd dus dat is een goede. We hebben dit ook bij de puppy curses gehoord en op basis daarvan 3 weken prikkelarm getest en na elke vorm van prikkels minimaal een uur in de bench met de deken erover. Dit resulteerde in meer bijten, meer springen buiten en meer blaffen. Hij heeft dus de stimulans wel echt nodig

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 12:06

TS: ik vind het super dapper van je dat jij je verhaalt vertelt. En je niet uit het veld laat slaan door afbrekende kritiek.
Ik snap heel goed dat je begonnen bent met kalmerende middelen. Hopelijk kun je daarmee een bepaald patroon doorbreken en anders zelf als eigenaar wat meer rust krijgen zodat een hond in huis weer leuk wordt en geen strijd.
Ik kan me niet zo snel herinneren of je wat geschreven hebt over lichamelijk onderzoek. Is iets fysieks uitgesloten voor zover dat kan bij een hond? Denk aan koppijn, kiespijn, last van de maag of darmen?

VenoSnorlax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-23 12:49

Ik heb dat volgens mij eerder benoemd maar weet ik niet zeker. Hij is inderdaad door de hele molen heengehaald. Tijdens het wisselen zagen we het verergeren, dat was logisch. Door lomp gedrag was 1 van zijn hoektanden ook halverwege afgebroken die is nu ook vervangen door zn big boy tand. Bloedonderzoek kwam niks bijzonders in, iets hogere leverwaarde maar niks om ons druk om te maken en kon samenvallen met stress gaven ze aan. Giardia testen hebben we gevraagd maar werd aangegeven dat ze het daar niet bij vonden passen en hebben we uiteindelijk niet gedaan. Koppijn durf ik zo niet te zeggen, maar weet ook niet of daar een specifieke test voor is.

EDIT (maar niet van toepassing voor bovenstaand): Meneer besloot net dat het bijzet tafeltje een goede landingsplaats was. Tafeltje is nog geen 15 bij 15 :') Kunnen bijdraaien uit de kerstboom maar een crashlanding op de bank was onvermijdelijk. Clown :=

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 13:45

Ben je bij een osteopaat of fysio geweest? Je hoort positieve verhalen daarover bij zgn “huilbaby’s” , wie weet moet je het bij Iroh in die hoek zoeken, mocht je dat al niet gedaan hebben.

Sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 15:52

Mooi om te zien dat je zoveel geprobeerd hebt, jullie gaan er vast samen uitkomen :) succes! Kan mij voorstellen dat dit allemaal erg frustrerend is..