Baby koningspythons verwacht!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-22 10:24

PineApple schreef:
Ik weet er niet zoveel van, lees hier graag mee om meer te leren. Maar onbevruchte eieren kunnen dus schadelijk zijn voor de slang?
Fijn dat ze nu in elk geval leeg is! En dat alles dus goedgekomen is. Ik weet dat je zelf niet zo blij was met het zicht, maar ik vind de foto erg mooi :)

Nee hoor, onbevruchte eieren zijn in principe niet schadelijk voor de slang. Alleen in dit geval ging het om een jong dier waar we het totaal niet van verwacht hadden. Normaliter worden alle eieren in een paar uur tijd gelegd. Het komt wel eens voor dat er een ei nog een dagje later komt, maar dit dier heeft er 4 dagen over gedaan om alle eieren te leggen. Hierdoor ontstond er een lichte angst dat ze legproblemen zou hebben en dat een operatieve ingreep mogelijk nodig zou zijn. Gelukkig heeft ze het allemaal zelf opgelost uiteindelijk, maar we hebben haar enorm nauw in de gaten gehouden.

Maanlicht

Re: Baby koningspythons verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 11:11

Wat een leuke update! Nu kunnen we aftellen. Ook heel interessant om dit allemaal te kunnen volgen

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 11:14

Weer 2 hele boeiende posts, dank je wel.

Wat gebeurt er dan met onbevruchte eieren die niet gelegd worden, of komt dat nooit voor? Ik stel me zo voor dat als ze in het lijf blijven zitten dat ze dan óf vanzelf afgebroken worden óf dat ze gaan rotten?

Je bent duidelijk trots op en blij met het broedsel van 10 eieren. Gefeliciteerd alvast. Nou maar hopen dat de uitkomst is wat je wilt.
Ik moet wel wennen aan de namen van de kleurstellingen. Straks heb je een banana clown of zoiets. Dat klinkt wel een beetje gek.

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-22 11:33

Maflinger_S schreef:
Weer 2 hele boeiende posts, dank je wel.

Wat gebeurt er dan met onbevruchte eieren die niet gelegd worden, of komt dat nooit voor? Ik stel me zo voor dat als ze in het lijf blijven zitten dat ze dan óf vanzelf afgebroken worden óf dat ze gaan rotten?

Je bent duidelijk trots op en blij met het broedsel van 10 eieren. Gefeliciteerd alvast. Nou maar hopen dat de uitkomst is wat je wilt.
Ik moet wel wennen aan de namen van de kleurstellingen. Straks heb je een banana clown of zoiets. Dat klinkt wel een beetje gek.

Jep.. Soms gaat dat ook wel een beetje mis als ik aan het googelen ben. Meestal kun je gewoon de kleurmorph intikken en dan kom je standaard uit bij wat je zoekt. Maar in het geval van Banana Spider krijg je natuurlijk iets heel anders te zien. Bij Clown komen er ook wel eens onverwachte dingen tevoorschijn inderdaad :D

Onbevruchte (of bevruchte) eieren die er niet uit kunnen komen, gaan inderdaad rotten en dat betekent een dode slang. Daarom moeten ze operatief verwijderd worden wanneer ze niet vanzelf (of met een beetje hulp) komen.

En qua baby's.. Ik vind ze toch wel leuk.. Al komen er allemaal wildkleurtjes (sowieso heterozygoot voor het recessieve clown gen) uit :P Die kans is per ei maar 3%, dus ik verwacht het niet. Het zou leuk zijn als mijn droombaby erbij zit en anders probeer ik het volgend jaar gewoon nog een keer. Verder ben ik gewoon blij met gezonde baby's en ben ik heel nieuwsgierig naar hoe ze eruit gaan zien. Dat kan wel eens heel divers gaan zijn :D

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 11:41

Wat een vreselijk leuk en interessant topic!! Hoe gaat dat in het "wild" als een slang eieren legt? Blijft ze er dan zelf op "liggen" of begraaft ze de eieren?

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-22 11:50

Captain schreef:
Wat een vreselijk leuk en interessant topic!! Hoe gaat dat in het "wild" als een slang eieren legt? Blijft ze er dan zelf op "liggen" of begraaft ze de eieren?

Dat verschilt per soort. Veruit de meeste slangensoorten leggen eieren die ze begraven en zo zelf uit laten komen. Er zijn ook eierlevendbarende soorten zoals bijvoorbeeld boa's, de meeste adders en de Nederlandse gladde slang. Eierlevendbarende soorten broeden hun eieren eigenlijk uit in hun lichaam als het ware. Pythons zijn eigenlijk de enige soort die aan broedzorg doen. Pythons leggen de eieren en wikkelen zichzelf er dan omheen. Door te trillen en nauw om de eieren heen te liggen maakt ze ze warmer en door wat ruimer te gaan liggen koelt ze ze een beetje. Zo houdt ze de eieren op de optimale temperatuur. Als de eieren wat vochtiger moeten, kruipt de moeder door een vochtig plekje en zo zorgt ze ook dat ze niet uitdrogen.

Ik heb ze nog nooit zelf de eieren laten uitbroeden. Heb er wel veel over ingelezen omdat het bijna noodzakelijk was om het bij dit nest ook te doen. Toch heb ik ervoor gekozen om ze in de stoof te leggen. Zo kan het moederdier sneller herstellen (die ziet er nu uit als een lekke fietsband) en bij zo'n gigantisch nest is het ook lastiger voor het moederdier om ze zelf uit te gaan broeden en ieder ei in de meest optimale condities te houden.

Als ik een keer een klein nestje heb van een dier wat nog een flinke conditie heeft, ga ik toch een keer een nestje onder de slang zelf laten om te kijken hoe dat gaat. Ik vind het wel een mooi idee :j

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 11:58

Reageren ze niet fel als je de eieren weg wilt halen? Zijn ze beschermend?

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-22 12:17

Suzanne F. schreef:
Reageren ze niet fel als je de eieren weg wilt halen? Zijn ze beschermend?

Ze zijn zeer beschermend over de eieren en erg boos inderdaad. Ik haal daarom nooit de eieren weg, maar juist de moeder. Ik haal de moeder weg van de eieren en plaats haar in een bak met een klein laagje water. De moeder begon zichzelf direct vol te drinken, dus ik heb haar even wat langer in die bak gelaten. Normaliter haal ik dan de eieren weg en ga deze klaarmaken voor de stoof. Ik ontsmet alle materialen die ik gebruik en haal een vochtig doekje met citopogeen (desinfectant specifiek voor de huid) over de eieren heen. Zo is alles zo schoon mogelijk. De eieren moeten tenslotte 2 maanden lang op 32 graden in een vochtige omgeving blijven. Dat zijn ook de ideale condities voor schimmels en bacteriën.

Wat ik en de meeste andere kwekers doen, is dan direct het verblijf van de moeder compleet reinigen en desinfecteren. Alle geur van de eieren moet er dan af zijn. Daarna haal ik ook nog een doekje met citopogeen over het moederdier heen. Zo gaat de geur van de eieren ook bij haar weg en vergeten ze als het ware dat ze net eieren gelegd hebben. Meestal eten ze 1 of 2 dagen later dan alweer en verdwijnt het defensieve gedrag ook heel erg snel.
Heb even gefilmd hoe ze net uit de bak met water kwam.

Best wel boos dus en ik begrijp haar heel erg goed. Vind het ook altijd erg sneu om de eieren weg te halen. Toch denk ik dat het in dit geval het beste is, zowel voor haar als voor de eieren. Maar ik zou toch wel heel graag een keer een dier zelf het nest laten uitbroeden.

De troep op tafel zijn trouwens stukjes vermiculiet en de plakrandjes van de labels die op de bak met eieren zittten. Schijnbaar heb ik lekker geknoeid :D De tafel zelf heb ik vanmorgen voordat ik met de eieren bezig ging ook helemaal gepoetst en er een laagje desinfectant op gelegd.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 12:28

Mooi filmpje.

Met "lekke fietsband" bedoel je dat de slang nu een hoge ribbel lijkt te hebben met daarnaast een "deuk"? In "normale" toestand zijn ze rond zonder ribbels en deuken en kan je daaruit afleiden dat het dus goed gaat met de slang?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 12:37

Waarom als ze zoveel eieren gelegd heeft niet haar een stuk of 3 laten uitbroeden en de stoof de rest laten doen? Dan weet je hoe ze is als moeder en je hebt ook redelijk grote zekerheid van jongen.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 12:38

Ik ga volgen, ik heb totaal niks met slangen maar ik vind de foto's mooi en het een interessant verhaal. Maar jeetje dat duurt lang voordat je echt mini slangen hebt!! Bij een kat en hond gaat het dan allemaal maar snel.

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-22 12:49

tamary schreef:
Waarom als ze zoveel eieren gelegd heeft niet haar een stuk of 3 laten uitbroeden en de stoof de rest laten doen? Dan weet je hoe ze is als moeder en je hebt ook redelijk grote zekerheid van jongen.

Juist omdat ze zo'n groot nest gelegd heeft, wil ik haar heel graag ontlasten. Ze heeft door het bouwen van de follikels en het produceren van de eieren ondertussen al 4,5 maand niks gegeten. Omdat het nest zo groot is, heeft het haar ook veel energie gekost om de eieren te ontwikkelen en te leggen. Als ik haar nu 3 eieren zou geven om uit te broeden, zal ze nog 2 maanden niet eten en daarnaast veel energie verbruiken om goed voor de eieren te kunnen zorgen. Vandaar dat ik het ook bij een kleiner nestje en een dier in wat stevigere conditie wil uitproberen.

De conditie van deze dame was voor de eieren enorm goed. Ze was wat aan de royale kant, maar niet te vet (want dan heb je meer kans op legnood). Ze was dus mooi rond en stevig. Nu na het leggen van de eieren is ze leeg en uitgelubberd. Dat is wat ik met de fietsband bedoelde. Ze had eerst de vorm van een mooie stevige fietsband en nu echt letterlijk de vorm van een lekke fietsband met de onderkant plat uitgelubberd op de bodem. Dat is niet heel erg gek met zo'n clutch die net gelegd is. Ook is ze nu wat aan de schrale kant en kun je haar ruggengraat erg goed zien. Met een maand of 2 is ze weer redelijk hersteld van het leggen en zie je het niet meer zo aan haar. Ze is normaliter een hele geweldige eter, dus ik verwacht ook dat ze dit snel weer gaat oppakken en aan haar herstel gaat werken.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 12:50

Maar is dit niet de natuur en kunnen ze daar wel tegen? Of ben ik dan te rationeel?

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-22 13:03

Zonnetje81 schreef:
Maar is dit niet de natuur en kunnen ze daar wel tegen? Of ben ik dan te rationeel?

In principe zouden ze daar tegen moeten kunnen en normaalgesproken ben ik daar ook heel nuchter in. Maar ik wil het bij voorkeur eerst proberen met een dier wat het minder zwaar gehad heeft en met minder eieren. Dan weet ik bijvoorbeeld ook zeker dat de eieren niet verstoten worden omdat ik er een aantal weghaal oid. Het natuurlijk laten uitbroeden wordt niet zo heel vaak gedaan en het is ook echt een test als ik dat hier ga doen. Maar ze zijn nu al weg en door het nu weer terug te gaan leggen speel ik gewoon met de gezondheid van ofwel de eieren ofwel het moederdier. Met de eieren speel ik in dit geval liever ook niet te veel. Als ik van normale kleurkansen uit ga, zullen de baby's gemiddeld minimaal €350,- tot €400,- per stuk kunnen opleveren. Dit is ook het beste nestje wat ik dit jaar verwacht. Voor dit nest is het gewoon te risicovol en ik heb de boel al verstoord omdat ik de moeder graag snel wil laten herstellen. Die heeft wel echt een klap gehad.

Mijn super enchi is nu ook flink bezig met follikels bouwen. Als die drachtig raakt en het valt haar niet te zwaar, ga ik het met haar proberen. Zij heeft 8 voelbare follikels, dus dat zouden 8 eieren kunnen worden. Ik wil bij het eerste dier wat ik probeer gewoon dat het voor het dier goed te behappen is.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 14:14

Hoe lang zorgen ze in het wild voor jonge slangen die zijn uitgekomen? Of moeten ze zichzelf dan zien te redden?

VenoSnorlax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 14:27

Wat heb jij een fijne stem op het filmpje ook!

Echt prachtige dieren heb je zitten. Heb gewerkt met pythons (en andere slangensoorten) maar door angst bij vriendlief en schoonmoeder komen ze hier helaas niet binnen. Wel mooi om zo bij te kunnen leren

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 14:35

Heel leuk TS, ben benieuwd naar de slangetjes als ze uitgekomen zijn!

Een vriend van me kweekt ook met pythons en ik verzorg ze als ze op vakantie zijn. Door omstandigheden had hij laatst een nest laten uitbroeden door de moederslang (zelfs in een rack systeem..) en dat was helemaal prima gegaan. Het was ook leuk om te zien hoe de kleintjes daarna nog bij de moeder zaten als kleine balletjes <3

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 14:38

Ik bedoel ook niet met deze slang nog maar in ‘het algemeen’. Hoe zien ze eruit als ze net uit het ei komen?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 14:41

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 14:44

Bolletje, bolletje ...

Ik kan de foto's zien. Wat gaaf!

Ik ben nog niet zo ver dat ik slangen wil gaan houden maar ik vind ze steeds interessanter en mooier worden door dit topic.

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 14:47

Och wat lief die baby's <3

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-22 14:50

Het zou zeker mogelijk moeten zijn. Ik vind het zelf ook een mooi idee, dus vandaar dat ik het in de toekomst wel zou willen doen. Omdat het nog niet zoveel gedaan wordt, wil ik daar wel rustig instappen, wat dingen proberen en kijken hoe het gaat :)

Als ze net uit het ei komen, zien ze er een beetje uit alsof er een laagje wax overheen zit. Daarna gaan ze vervellen en zijn de dieren op hun mooist. Als ze verveld zijn krijgen ze ook hun eerste prooi.
Onderstaande foto's zijn niet van mij, maar wel van een dier welke zeer binnenkort van ons gaat worden.
We hebben besloten om een nieuw project in te stappen met een relatief nieuw gen, dus we hebben een enorme investering gedaan in deze man (Saar Black Head Mojave Cinnamon):

Uit het ei:
Afbeelding

Na de eerste vervelling:
Afbeelding

Een half jaar oud:
Afbeelding

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-22 14:53

Captain schreef:
Hoe lang zorgen ze in het wild voor jonge slangen die zijn uitgekomen? Of moeten ze zichzelf dan zien te redden?

Jonge slangen die zijn uitgekomen moeten zichzelf zien te redden :j

Anke98 schreef:
Wat heb jij een fijne stem op het filmpje ook!

Echt prachtige dieren heb je zitten. Heb gewerkt met pythons (en andere slangensoorten) maar door angst bij vriendlief en schoonmoeder komen ze hier helaas niet binnen. Wel mooi om zo bij te kunnen leren

Wat jammer! Zeker koningspythons en bijvoorbeeld rode rattenslangen zijn zo vriendelijk! Alleen die dame die net gelegd heeft is sowieso altijd wat sikkeneurig, maar verder zijn ze echt heel lief!

Solleke_Noah schreef:
Kunnen jullie deze foto's zien? Dit is het nest dat zelf uitgebroed is door de moederslang, ik was toen dus aan het babysitten dus heb alles kunnen meemaken <3

https://scontent-bru2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=62AA15C6

https://scontent-bru2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=62AB7E72

https://scontent-bru2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=62AAD69C

Ik vind dat echt prachtig om te zien <3
Laat hij nu ook andere nesten door het moederdier uitbroeden? Of geeft hij nogsteeds de voorkeur aan de broedstoof?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 15:15

Nog steeds voorkeur voor de broedstoof. Ik denk omdat de omstandigheden dan toch beter te controleren zijn. Hij heeft ook best veel slangen zitten (stuk of 40? 50?) dus heel veel schoonmaakwerk enz. Toch makkelijker als de eieren niet bij de moeders liggen.

Zelf ben ik totaal geen fan van het racksysteem :o maar ik zie wel dat de dieren allemaal gezond zijn en zich prettig voelen.

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-22 15:26

Solleke_Noah schreef:
Nog steeds voorkeur voor de broedstoof. Ik denk omdat de omstandigheden dan toch beter te controleren zijn. Hij heeft ook best veel slangen zitten (stuk of 40? 50?) dus heel veel schoonmaakwerk enz. Toch makkelijker als de eieren niet bij de moeders liggen.

Zelf ben ik totaal geen fan van het racksysteem :o maar ik zie wel dat de dieren allemaal gezond zijn en zich prettig voelen.

Juist bij dragende en broedende slangen heb je eigenlijk amper werk :D
Die dieren hebben dan al een hele tijd niet gegeten, dus ontlasten in principe ook niet. Plus je hoeft ze ook niet te voeren als ze zelf broeden, want in principe pakken ze dat toch niet.
Daarnaast wil je deze dieren zoveel mogelijk met rust laten en eigenlijk zo min mogelijk aan de omgeving doen. Bij deze dame lag het velletje van de vervelling van 30 dagen terug ook nog gewoon in de bak. In de natuur ligt deze ook bij de dame als ze een nest maakt of aan het broeden is en je wilt bij voorkeur niet te veel met je handen de bak in gaan bij drachtige dieren.

Hier hebben we ook een stuk of 40-50 dieren liggen. Slangen en in het bijzonder pythons zijn best wel onderhoudsarm. De meeste houders verversen 1x per week water. Zelf doe ik dat om de dag omdat ik 1x per week niet zo fris vind. Hier ben ik met alle dieren in 45 minuten klaar. Dan heb ik ook alle knaagdieren, hagedissen, etc. ververst en de waterbakken omgespoeld. Poep en velletjes ruimen zit daar ook bij in, maar een koningspython poept eigenlijk maar maximaal 1x per week. Soms zelfs maar 1x per maand.

De knaagdieren zorgen hier denk ik wel voor 10x meer werk dan de reptielen zelf :')