OshaaAh nee, hopelijk kan de auto snel gemaakt worden! Ah wat rot zeg dat hij maar niet kan wennen aan de X-back. Als je de optie hebt, wat Kim voorstelt, zou dat wel een goed idee zijn denk ik; iemand laten mee kijken. Of misschien toch voor Beer een open back proberen? Grote kans dat hij gewoon enorm moet wennen aan de andere druk verdelen en druk wat dit soort tuigen zet bij ‘m. Misschien is het een kwestie van toch vaker blijven doen nog en veel belonen/gewenning, maar het kan idd geen kwaad om uit te zoeken of er niks anders is. Is hij toevallig al eens langs een osteopaat ofzo geweest? Misschien zit er ergens iets niet helemaal lekker, waardoor deze manier van bewegen belemmert bv. Je zou het tuig ook eens mee kunnen nemen naar een osteopaat en ‘m laten lopen erin en die eens laten meekijken en dan na laten voelen. De gordel heb ik ook vaker ruzie mee, lol. Verstellen ben ik een ramp in, maar hij zakt me vaak na een tijdje gebruiken van de kont af; heel onhandig. Terwijl hij voor m’n gevoel altijd goed en strak genoeg zit, maar ergens gaat er dan iets fout hihi. Maar kan me voorstellen dat met zo’n drukke periode nu dit allemaal even weer extra zwaar weegt mentaal en je dat er even niet bij wilt hebben. Kan je partner misschien helpen met afstellen van je gordel trouwens?
KimDEcht die foto’s van Maze hahahaha. Helemaal Haar, lol.
MeninoWelkom! Wat een gave hond heb je! Ik durf wel een gokje te wagen welke lijnen erin zitten bij ‘m, heb een vermoeden, dus ben wel benieuwd geworden of dat klopt, so tell me! Hihi. Ik hoop ook nog steeds wat meer nestgenoten van Arya tegen te komen. Een deel van de popkopers uit haar nest zijn geen social media mensen e.d. dus er is ook geen whatsapp groep of contact zo bv. Ik heb met 2 broertjes-eigenaren wel leuk contact, dus dat is wel iets xD
Denk dat Kim al heel veel fijne tips heeft gegeven hier. En ik zou haar misschien ook houden aan d'r aanbod van het filmpje maken. Denk dat dat heel leerzaam kan zijn ook - die wil ik ook meteen zien Kim, kan ik ook vast nog van leren
De Zero DC lijnen hebben ook een handvat/kortloper verwerkt in de lijnen overigens, mocht je naar meer opties willen kijken. Die vind ik zelf ook enorm fijn - die gebruik ik tegenwoordig eigenlijk het liefst ook. Heb ook een Black wolf & een Neewa, waar ik ook niks verkeerds over kan zeggen en die Black Wolf heeft idd ook dat handvat, wat handig kan zijn. Al heb ik persoonlijk het allerliefst een aparte kortloper mee - van Tube line - en die hang ik aan de halsband wanneer we iets tegenkomen waarbij ik haar kort wil hebben. Wat Kim zegt, aan de bungee lijn kortloper vast houden geeft je wel echt minder controle omdat je er achter hangt en zeker met grotere/zwaardere honden is dat vaak echt heel onhandig vind ik. Doe ik vaak wel gebruiken even snel als ik met meer ruimte iets moet passeren en d’r maar even kort hoef te houden, maar als je meer controle wilt is het gewoon niet handig als er bijna 40kg aan de andere kant zit. En met een uitvallende hond van dat kaliber is meer controle wel fijner. Dus ik zou eens kijken naar een niet al te zware/aanwezige halsband icm met zo’n lichtgewicht kortloper zoals die van Tube Line of eentje van biothane bv. eraan. Ik heb die tijdens het lopen aan m’n heupgordel hangen en klik ‘m dan even snel vast wanneer nodig - ik vind 'm aan de halsband laten hangen niet fijn omdat 't net een hoogte heeft waarbij Arya anders kan blijven hangen met een poot - Ik heb 'm dan wel vaak aan haar gewone wandel tuig hangen bv, maar is met een trek tuig weer niet handig/te doen. Wel wat meer handelingen om zo'n kortloper aan de halsband te klikken tussendoor, maar werkt an zich prima - want het meeste zie je toch wel van te voren aankomen. Kom je iets Echt plotseling tegen op regelmatige basis en maak je je hier zorgen over, dan zou je idd wat Kim zegt miss eraan kunnen denken om uit veiligheid een muilkorf te gaan gebruiken en van daaruit eens te kijken hoe het gaat in praktijk. Maar grote kans dat zijn uitval gedrag misschien wel afneemt ook als hij eenmaal wat vaker bezig is geweest met dit 'werk' waarmee je ze toch leert focussen op omgeving wat meer te negeren. Maar dat is denk ik ook een beetje afhankelijk van hoe snel zoiets gebeurd in de omgeving waar je loopt en op welke afstanden je anderen tegenkomt. Wij lopen bewust op een plek waar ik weet dat de paden heel fijn zijn om te lopen, met tegenliggers ook en waar het gewoon een stuk rustiger is op bepaalde dagen en tijden bv. Dus misschien dat je ook bewust een paar plekken kunt opzoeken waar je de kans al minimaliseert dat je veel tegemoet komt.
Het leren trekken aan dit tuig en andere niet is vooral een kwestie van herhalen en ook commando’s gaan koppelen en dan gaan ze dat linkje wel best snel leggen wanneer ze zien en voelen dat ze dit trek tuig aan krijgen. Links/Rechts aanleren kun je met wandelen bv ook al mee beginnen. Nu zit het er bij ons ook nog niet heel goed in omdat ik niet consequent en structureel genoeg bezig ben geweest, maar je merkt wel dat als je hier al een paar x achter elkaar mee bezig bent, ze dat linkje wel weer best snel gaan leggen. Bij Arya moet ik er even opnieuw wat aandacht aan gaan besteden, maar heb ook bar weinig gedaan de laatste tijd.
Ons arsenaal aan commando’s is ook niet perse heel groot, maar ‘Let op’ gebruik ik zodat ze weet dat er een ander commando volgt zoals bv. ‘Vooruit’. Bij de ‘Vooruit’ weet ze dat ze vanuit lopen moet gaan trekken in een draf tempo - je kunt dit bv in het begin aanleren door iemand met je mee te laten gaan, die dan naast de hond rent zodat de hond makkelijker vooruit leert gaan en je dat commando kunt koppelen. Mijn man is de eerste keer mee gegaan bv en vanaf de 2e keer had ik hem eigenlijk ook niet meer nodig en zat die ‘Vooruit’ er heel snel in. Maar dat komt denk ik ook omdat Arya heel erg enthousiast is met canitrail. Links/Rechts interesseert d’r geen reet, dus die kost me wat meer moeite hahaha. Maar het vooruit gaan vind ze wel helemaal prima, dus dat linkje legde ze snel, lol. Verder gebruik ik nog vaak ‘Door’ als ze afgeleid raakt/uit focus en eens te ver naar links of rechts uitwijkt - als ze bv water ziet ofzo waar ze eventueel naartoe wil of rustiger wil gaan of zelfs lopen om te snuffelen - of een ‘Rustig’ als we met tempo wisselingen bezig zijn en ze rustiger moet maar Niet moet gaan lopen. ‘Lopen’ gebruik ik ook wel als ik terug naar lopen ga, maar dat is meer toeval nog denk ik dat ze dat ook doet ipv dat dat commando er al lekker in zit. Het is denk ik vooral even uitzoeken wat jij zelf prettig vind erin te hebben; is ook afhankelijk van Hoe je hond alles oppakt en in de situatie is. De ene hond zal water bv al vanzelf negeren en hoef je niks mee te doen, waar je met de ander wel meer aan een negeer commando moet werken bv. Echt gassen zit hier nog niet erin met commando omdat ik daar nog weinig mee doe en zal doen; Arya’s tempo ligt sowieso met galop veel hoger als mij en ik moet echt sprinten en nog is het dan lastig bij houden, dat vind ik op sommige paden gewoon echt eng nog omdat ik niet altijd even stabiel mijn voeten neer zet en m’n enkels die klappen nog niet goed opvangen - maar ook is het ons doel niet om zsm te rennen, dus ik zal dit sowieso niet veel trainen. Maar ik laat haar af en toe wel in galop zodat ze even wat met tempo wisselingen bezig is en even extra energie eruit kan gooien, maar in basis werken wij vanuit een rustiger draf tempo - wat ook bij canitrail, waar wij naartoe werken ipv canicross, de bedoeling is. Ook een slappere lijn met lopen is hierbij toegestaan alsook mee draven Naast je ipv voor je. Als Arya soms wat meer moe word, draaft ze vaak met een slappere lijn en/of naast me stukken mee ook bv. en dat vind ik prima dan ook, want ze gaat wel Door en niet terug naar lopen - omdat ik dat niet vraag. Dus ik kijk dan even naar wat zij aan kan op dat moment, maar dan wel nog steeds iets vragend van d'r alleen minder intensief. Maar meestal zit mevrouw wel gewoon in trek-modus. Ze leeft voor het trekken geloof ik

Met de survival brak ik meermaals bijna m'n nek zo hard vloog ze - dan is bijna 37kg best behoorlijk wat er aan je vast zit als je bergje op en af gaat, lol.
Maar goed; mijn conditie is momenteel ook weer non existent dus de stukken die wij joggen zijn echt niet noemenswaardig voor de meesten haha. Echt meer opbouwen gaat hier helaas gewoon nog niet door m’n klachten momenteel - ik weet ook echt serieus niet of de survival zondag haalbaar gaat zijn. Baal ik echt van, zeker omdat ik zie hoe leuk Arya het werk vind.
--
Ik ga eens langzaam beginnen met prep-work voor de
survival a.s. zondag.
Aangezien ik me momenteel slechter voel als voor de vorige survival, maak ik me wel een beetje zorgen - zeker omdat deze survival ook langer is qua afstand. Maar ik heb voorgenomen om echt te Gaan en dan zien we wel hoe het zondag zelf gaat. Wil niet op voorhand niet gaan, want ik weiger gewoon te accepteren dat het niet gaat met m'n klachten

Ga ik erna denk ik enorm spijt van krijgen, want ik ken mezelf en push soms ook te veel omdat ik niet kan accepteren dat het niet gaat haha, maar so be it

Ik hoef in ieder geval niet zelf heen en terug te rijden, dus die energie kan ik me al besparen thank god. En dan word het sowieso maar meer lopen deze keer ook en onderdelen skippen wanneer het even niet gaat - heb ik in Hilvarenbeek de laatste keer ook bij een paar obstakels gedaan bv.
Vandaag ga ik even de auto weer eens opruimen en alle benodigde spullen eens uithalen + alles nog eens goed doorlezen van de organisatie, zodat ik zondag niet voor verrassingen sta - ik haat het om zoiets te moeten regelen hahaha. Ik ga Kim zondag heel erg missen denk ik om erbij te hebben

Zij is altijd erg ondernemend en zeker in dit soort situaties en dan vind ik het 'handje vasthouden' erg handig. De mensen die ik mee heb zondag kijken naar Mij, dus dat is echt niet handig