Puppy Erbij 2022

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Briiet

Re: Puppy Erbij 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 20:46

Ik meld mij ook graag aan, denk dat ik meer een mee lezer word.
Vorig jaar hebben we onze 13,5 jarige labrador moeten inslapen en in oktober is onze 14 jarige herder overleden.
We hebben besloten om volgend jaar opzoek te gaan naar een puppy. We zijn nu eerst aan het oriënteren wat voor ras het beste bij ons past. En vanuit daar kijken we verder.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 20:53

Briiet schreef:
Vorig jaar hebben we onze 13,5 jarige labrador moeten inslapen en in oktober is onze 14 jarige herder overleden.
We hebben besloten om volgend jaar opzoek te gaan naar een puppy. We zijn nu eerst aan het oriënteren wat voor ras het beste bij ons past. En vanuit daar kijken we verder.

Wel zeer respectabele leeftijden! _O_

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 21:23

Jaaa, ik mag me hier ook melden *\%/* . Wij verwachten eind januari onze pup. Volgende week maandag gaan we naar het nest kijken, ik ben zo benieuwd! Wel kiest de fokster welke pup we krijgen, dit op basis van haar zicht op de karaktertjes, een gedragstest op 7 weken en onze wensen/doel/gezinssituatie. Dit is de eerste keer dat we niet zelf kiezen en de fokker ook zelf de stamboomnaam kiest. Maar dat het een teefje wordt en ze zwart ziet, dat is zeker (kan niet missen want alle pups zijn zwart :) ).

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 21:25

KimD schreef:
Briiet schreef:

Wel zeer respectabele leeftijden! _O_

Zekers , de herder zijn snoet was op den duur erg wit/grijs van ouderdom. Hebben vaak genoeg de vraag gekregen hoe oud ze waren en dan als reactie kregen jeetje wat zien ze er goed uit.
Ze waren dikke goedzakken. Als de kat in hun mand lagen gingen ze wel naast de mand liggen. De katten lagen vaak bij ze in de mand. Hoop dat ze dat met een volgende hond ook doen.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 21:34

KimD schreef:
candalisa schreef:
Ik heb ook geen aanbetaling gevraagd omdat je dan rechterlijk verplicht bent om de pup te overhandigen de pups bleven van mij tot de dag van ophalen zo kon niemand iets opeisen. Ik heb wel mensen gehad die wilde aanbetalen maar dat heb ik ook daarom geweigerd. Voordat er iets geboren is zou ik zeker niet aanbetalen. Als je al moet betalen om op een wachtlijst te komen zou ik verder zoeken maar dat is mijn persoonlijke mening.

Nee hoor, onzin. Als je maar duidelijk vermeld hoe het zit met de aanbetaling. De puppen staan op mijn naam tot één dag voor ze vertrekken. Dan schrijf ik RVB & NDG om.

En dat vermeld ik na het eerste mailcontact tijdens het videobellen en wordt ook besproken als de mensen op visite komen om kennis te maken vóór er überhaupt iemand op de wachtlijst geplaatst wordt. Als ze dus op de wachtlijst komen weten ze dat de aanbetalingen gaan plaatsvinden bij dekking, echo & geboorte.

Ik vind aanbetalen absoluut niet meer dan normaal, zeker gezien de coronajaren en de verhalen die ermee gepaard gaan. Mensen die toch 'lobbyen' en te pas en onpas afzeggen.

Één pupkoper heb ik uiteindelijk geannuleerd en netjes de aanbetaling terug gegeven hetzelfde uur nadat ze het nieuws kreeg.

Aanbetalen voor op de wachtlijst vind ik ook raar maar nogmaals, als je graag bij die fokker een pup wilt en er staat netjes zwart op wit dat je de aanbetaling terug krijgt lijkt me niks aan de hand.

Ik ben ontzettend blij dat mijn mensen er allemaal super positief op hebben gereageerd, inclusief diegene wat dus betaald had en geannuleerd heeft. Maar überhaupt heb ik geen moeilijk mensen erbij, ik heb een heerlijk 'Streamteam'. <3
Dat klinkt hartstikke leuk maar had die koper die je geannuleerd hebt dat niet geaccepteerd dan had jij een probleem gehad. Na een aanbetaling en dus een toezegging dien je ook te leveren.

Van mij mogen pup kopers lobbyen. Ze doen maar. Al zeggen ze af de dag voor ze de pup zouden halen. Prima dikke doei! Ik vind wel een nieuw huis voor de pup.

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 21:34

Ik kwam dit topic net tegen en wordt denk ik meer meelezer. Maar hier staat halverwege volgend jaar (juni/juli) hopelijk een pupje op de planning.
Voorkeur gaat uit naar een langharig chihuahua teefje.
Ik heb al 2 katten en dan kan pup door dezelfde kattenluiken in de deuren die ik al heb.
En vind het een leuk ras. Ouders hebben er altijd gehad en ben er mee opgegroeid.

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 21:53

Kiwiwitje en Kimd bedankt voor jullie uitgebreide antwoorden en tips, ik zal nog eens verder onderzoek gaan doen en vooral ook proberen ontspannen te blijven als er grote loslopende honden op ons afkomen :o

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 21:55

Limoen schreef:
Ahhh leuk een nieuw topic! Genoten van alle leuke & knappe honden/puppy's die voorbij kwamen <3 :D
Ik lees/klets ook weer mee. Al zijn die van mij al een heel aantal jaar geen puppy meer := _O-

Alhoewel 1 van de honden een eeuwige puppy lijkt met z'n fluffy oortjes. :D :))

Mag jij nu nog steeds geen pup? -O- :')

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 22:38

Van klopt idd ik ken een fokker die het ook allemaal “goed” beschreven had. Op het laatste moment had hij toch geen goed gevoel erover en wilde de pup niet verkopen maar deze mensen zijn naar een rechter gestapt en de fokker moest juridisch de pup afstaan omdat ze hadden aanbetaald. Op moment dat jij een betaling aanvaart ga jij een overeenkomst aan een hond wordt in NL gezien als product dus als er voor betaald wordt ben je verplicht te leveren. Juridisch zit je gewoon klem. Ik heb mijzelf een aantal jaar in het rechtssysteem verdiept dus ik weet dat je het fokker altijd ga verliezen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 22:52

Nouja, dat zien we dan wel weer. Mijn schoonfamilie heeft een advocatenkantoor en die zeiden dat het prima mogelijk was op deze manier.

Kan me er verder ook niet druk om maken. Ik doe het op die manier, punt. :+

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 22:56

Nayomie schreef:
Limoen schreef:
Ahhh leuk een nieuw topic! Genoten van alle leuke & knappe honden/puppy's die voorbij kwamen <3 :D
Ik lees/klets ook weer mee. Al zijn die van mij al een heel aantal jaar geen puppy meer := _O-

Alhoewel 1 van de honden een eeuwige puppy lijkt met z'n fluffy oortjes. :D :))

Mag jij nu nog steeds geen pup? -O- :')

Be-la-che-lijk he? :+ -O-

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-21 22:57

KimD schreef:
Nouja, dat zien we dan wel weer. Mijn schoonfamilie heeft een advocatenkantoor en die zeiden dat het prima mogelijk was op deze manier.

Kan me er verder ook niet druk om maken. Ik doe het op die manier, punt. :+

Kan inderdaad ook. Als je t maar goed omschrijft. :) zo ongeveer alles is rechtsgeldig als je t maar door een volwassen en bekwaam persoon(dus geen verstandelijke beperking oid) laat tekenen.

yvetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 23:09

candalisa schreef:
een hond wordt in NL gezien als product dus als er voor betaald wordt ben je verplicht te leveren..

Dit is gelukkig niet waar! Onze staat heeft dierenrechten erkend.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 23:14

Je moet doen waar jijje goed bij voelt. Ik brand me er de vingers niet aan. Hier wordt pas betaald en contract getekend als de pup wordt opgehaald. Uiteraard krijgen ze het contract wel al ver van te voren maar er wordt nog niks getekend.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 23:17

Ik snap ook het voordeel voor de fokker er niet van. Er zal minder snel worden afgezegd maar ben je dan zo bang om met de pups te blijven zitten?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 23:32

Van schreef:
Ik snap ook het voordeel voor de fokker er niet van. Er zal minder snel worden afgezegd maar ben je dan zo bang om met de pups te blijven zitten?

Nee hoor maar ik vind het niet prettig als ik tijd en energie nutteloos in mensen steek en dan toch afzeggen. Ik heb naast de honden nog een leven en de puppen kosten al genoeg energie, die wil ik liever nuttig besteden dan in mensen steken wat alleen maar lobbyen alsof ze in de IKEQ staan. Dan ontnemen ze een andere pupkoper ook de tijd die zij hadden kunnen spenderen met de pup tussen de 2 & 8 weken.

Door de aanbetaling moeten ze er toch serieuzer over nadenken. Ik ben er niet bang voor dat ze niet 'durven' afzeggen, want ook dat heb ik benoemd en zoals gezegd communiceer ik heel open, recht door zee en transparant.

De pupkoper die ik geannuleerd heb twijfelde en zag beren op de weg, daar heb ik me twee nachten over bedacht en haar geannuleerd. Als je twijfelt sta je er niet 100% achter en staat zo'n pup met 1-0 achter, dat wil ik voorkomen.

We kunnen er lang over blijven door discussiëren maar ik heb er niet meer over te zeggen, dit is dan ook het laatste wat ik erover post en dan is voor mij alles gezegd. Ik zie er wel de voordelen van in, andere niet.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 00:01

Het gaat me niet zo zeer om waarom jij het doet hoor. Jij hebt er blijkbaar goed over nagedacht maar ik zie ook veel beginnende fokkers aanbetaling vragen en vraag me dan af of ze daar nou echt goed over nagedacht hebben of dat ze het doen omdat het tegenwoordig de standaard lijkt te zijn.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 11:27

Onze fokker vroeg geen aanbetaling, maar wel een persoonlijk gesprek (op hun adres) voordat we op de wachtlijst mochten. Dat vond ik ook een beetje dubbel, want er was dus wel een dekking geweest, maar nog geen echo. Dus niet duidelijk of er pups zouden komen, en laatste poging met dit teefje (eerder een keer leeg gebleven) en ook verder geen honden waar mee gefokt zou worden op dit moment.

Ik had daarvoor op een paar wachtlijsten gestaan voor pups waar niets uitgekomen was voor ons (steeds net te weinig reutjes geboren), dus voelde al aankomen dat het ruim drie uur rijden voor niks zou zijn. Maar gelukkig: hele goede klik met de fokker, hoog op de lijst en genoeg reutjes :) .

Langskomen na de echo had ik trouwens weer geen bezwaar gevonden, dan weet je in ieder geval dat er pups zijn. Maar vanuit de fokker gezien: die wilde geen mensen hoop geven door ze op de lijst te plaatsen terwijl ze het later geen goede kandidaten vonden. Ook weer begrijpelijk natuurlijk.

De pup werd bij ons ook door de fokker toegewezen (op basis van wensen, gezinssamenstelling, hun inzicht in het karakter en een puppytest). Eerst vond ik dit lastig, maar later was ik erg blij mee. We zijn natuurlijk meerdere keren bij de pups langs geweest, maar het is zo lastig om ze in die tijd goed te beoordelen.

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 11:55

Grappig hoe iedereen er anders in staat.
Wij zijn ook persoonlijk langs geweest, ruim voor de dekking. Rit van ruim 2 uur. De fokker wilde graag persoonlijk kennismaken, voor ze mensen op de wachtlijst zet en wij wilden graag kennismaken met de honden en zien waar en hoe de pups straks hun eerste weken door gaan brengen. :j

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 11:58

Ik ben ruim van te voren naar België gereden. 3 uur enkele reis. Reu en teef gezien. Kennis gemaakt met zoe
.
Daarna gewacht tot Aelynn loops werd. Uit eindelijk dus die reu wisseling. Toen dus de keus gehad wel of niet doen en uit eindelijk gewoon gedaan.
Toen gewacht op de pupsels en toen bekend was dat er eentje voor mij bij zat heb ik een aanbetaling gedaan.
Vind het vrij normaal. Van beide kanten heb je dan zekerheid.

En nu is Jaxxie hier hihi

jestop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 12:01

bedankt allemaal voor jullie reacties op de vraag over de aanbetaling. ik heb besloten alleen een aanbetaling te doen als ik de pup heb gezien en dus persoonlijk contact heb gehad.

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 12:05

Ik heb de eerste keer de fokker ontmoet via videobellen, dit omdat het 630km enkele reis was en door corona de grenzen dicht waren.

Daarna nog steeds grenzen dicht en uiteindelijk soort van illegaal de grens over gegaan met 5 weken, 6 weken. Wel veel contact gehad en ook video bellen.

Wij moesten onze voorkeuren doorgeven zodat ze kon kijken of er niemand dubbel was. En uiteindelijk de week erop kijken of die keuze nog steeds hetzelfde was en aan t eind van het bezoek gesprek en akkoord dat onze voorkeur ook onze pup werd.

De pups in dit nest waren zelf ook heel duidelijk in wie 'hun' mensen zouden worden.

Aanbetaling gedaan met 5 weken en restant met ophalen.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 12:07

amy_leftover schreef:
Grappig hoe iedereen er anders in staat.
Wij zijn ook persoonlijk langs geweest, ruim voor de dekking. Rit van ruim 2 uur. De fokker wilde graag persoonlijk kennismaken, voor ze mensen op de wachtlijst zet en wij wilden graag kennismaken met de honden en zien waar en hoe de pups straks hun eerste weken door gaan brengen. :j

Achteraf vond ik het ook logisch hoor. En in 'normale' tijden had ik er waarschijnlijk ook veel minder bij nagedacht. Maar ik zat op dat moment al meer dan een jaar thuis te werken (policy vanuit mijn werkgever) en waren redelijk selectief met bezoek ontvangen/op bezoek gaan/naar winkels. Met de fokker ook contact gehad via videobellen etc, dus dit voelde een beetje als een raar 'uitje'. Wel volgens de regels op dat moment (max 2 personen op bezoek), dus helemaal niets aan de hand, was echt mijn kronkel :D .

punjab

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 12:28

Leuk weer een nieuw topic. Wij lezen wel altijd mee en springen soms weer eens mee er in. Jullie gaan soms gewoon veel te hard. :+

Dit is Senna, 3 jaar.
Afbeelding

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 13:12

Hier zijn mogelijke pup kopers welkom zodra er een nest gepland is maar dat hoeft dan nog niet. Langs komen hoeft pas als de pups er zijn en er een pup voor ze bij zit. Wel hebben we voor die tijd regelmatig contact via internet.
Sommige(buitenland) kunnen helemaal niet langs komen voor mij niet zo'n probleem via internet kun je zoveel achterhalen tegenwoordig en irl kunnen sommige mensen ook flink goed acteren dus dat zegt ook niet alles.

Als ik geen nest gepland hebt zit ik overigens niet op bezoek te wachten. Sommige vinden dat ook raar maar ben geen dierentuin waar je zomaar heen kan hondjes kijken. Ik heb ook nog een leven :Y)