Wie is er ook op zoek naar een hond?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sem_

Re: Wie is er ook op zoek naar een hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 22:05

Ik denk dat als mensen weer meer op kantoor gaan werken dat de vraag naar honden dan wel af zal nemen (en misschien ook wel veel honden weer herplaatst moeten worden).

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 22:17

_KimmeL schreef:
kiwiwitje schreef:
Oh dat is best ruim haha.

T lastige is dat er veel fokker inspelen op de gigantische vraag naar pups. Veel van dat soort fokkers wil je dan weer geen pup van. En die waar je dan uiteindelijk zegt; oh das een fijne!
Die heeft een wachtlijst en dan duurt t misschien wel een jaar.
Heel pittig. Ik zou zeggen bekijk een paar fokkers. Ga eens langs als ze geen pups hebben en geen drachtige teef en ga eens kennismaken met de honden en kijk of ze je nog aanspreken. En zo ja; zet je op de wachtlijst.

Ik vond juist dat er weinig overbleef _O-.

Ja klopt, is ook absurd nu. De meeste fokkers via de rasverenigingen hebben roodgekleurd in koeienletters op de beginpagina staan dat ze geen mails/telefoontjes meer willen ontvangen.

Gelukkig hebben we dat laatste inderdaad al gedaan, persoonlijke ervaringen waren heel informatief naast de 'officiële' rasbeschrijving. Dus voor andere ook een hele goede tip! Ik heb me meer dan een jaar geleden (pre-corona) al op een lijst laten zetten met in het achterhoofd deze zomer een pupje te kunnen verwelkomen na de verhuizing, maar dat liep iets anders dan gepland, we wachten rustig verder :P.

Haha als je goed kijkt is er echt veel te vinden.
Je hebt nog een hele groep aan terriers met alle diversiteit. maar ook dingen als waterhond, jagers etc.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 22:22

dierenfan schreef:
kyrkelover schreef:

Je zoekt mijn hond :+ Lekker knuffelig en trouw, maar oh zo blij als ze mag werken. Rennen, fietsen, apporteren, agility you name it en ze vind het geweldig.
Wij hebben 2 nestjes German Shepradors ( Herder X Labrador) gefokt en die zijn precies zoals je beschrijft.
We zijn nu overigens aan het kijken om haar te dekken met een bruine labrador uit jachtlijnen om een opvolger te fokken.
Als pup
[ [url=m/GsbMYx.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/XbcXQa.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mijn hond en een broer uit hetzelfde nest.

[ [url=m/AaXJyH.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/n1Rnhj.jpg]Afbeelding[/url] ]

<3 zoiets wil ik na mijn huidige herder ook. Dan wel uit geteste ouders wat HD en ED betreft sowieso. Geen idee of jullie het hebben laten testen uiteraard maar dat zou wel mijn eis zijn tzt

Maar hopelijk leeft mijn herder nog 8 jaar ofzo en ben nog steeds aan het twijfelen over paar jaar zelf kruising te fokken door mijn kruising reu te laten testen en passende teef hopelijk te vinden.

Reu die we gaan gebruiken is sowieso getest, zonder doen we niet.
Eigen teef hebben we zelf geröntgend bij eigen dierenarts aangezien wij geen stamboek fokken. Let wel haar moeder, oma, tante, neefjes, nichtjes etc zijn getest en meerdere familie loopt bij hulphond etc. Onze teef zelf heeft daarnaast ook agility wedstrijden gelopen en loopt nog dagelijks trappen etc. Kortom dit is niet een we grijpen maar iets bij elkaar nestje. Hoofddoel is een nakomeling van haar voor onszelf. Enfin eerst maar eens afwachten of ze dragend wordt etc etc.

Buiten dat gaat dit topic niet over mijn hond, maar wellicht een ras/kruising om eens naar te kijken voor sommige.

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 01:42

Castilja schreef:
Ahhhh Gowlan wat een bekkie... Gaan jullie haar een nieuwe naam geven of zo houden?

De stamboeknaam is Nanouck fra Kvitoya, wij hebben haar Vanya genoemd. :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-21 08:53

Qua gezondheid is een vriendin van mij die jarenlang dierenartsassistente is geweest maar over 1 ras enthousiast, de border terrier. Dus voor de mensen die nog niet weten wat het word... Zij roept bij elk ras wel, oh nee die hebben altijd dit of dat. :+

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 09:50

Gypsy schreef:
Qua gezondheid is een vriendin van mij die jarenlang dierenartsassistente is geweest maar over 1 ras enthousiast, de border terrier. Dus voor de mensen die nog niet weten wat het word... Zij roept bij elk ras wel, oh nee die hebben altijd dit of dat. :+

Moet je daar dan net wel van houden... Echt niet mijn ras.
Er zijn best een aantal niet populaire rassen die ook prima gezond zijn overigens. Maar ja, als je die in je praktijk nooit tegenkomt, weet je dat ook niet, of werk je op basis van aannames of rapporten. De rassen die nog op functionaliteit en gebruik worden gefokt in het land van oorsprong, zijn gemiddeld genomen aardig gezond. Rassen waar jouw vriendin wellicht nooit mee in aanraking komt en rassen die mogelijk helemaal niet in alle medische boekjes voorkomen ;) (denk aan podencos, denk aan Catalaanse herders, denk aan puli's en ik denk dat je er zo nog genoeg treft)
Maar of dat rassen zijn waarmee de meeste mensen veilig en gezellig gaan samenleven, is weer iets heel anders...

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 09:57

Ik kijk zelf weleens hier op wanneer ik benieuwd ben naar de gezondheid van een ras: https://www.dierenrecht.nl/rashondenwijzer, daar staat de border terriër trouwens ook niet heel goed aangeschreven qua gezondheid zie ik nu. :+

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 10:09

T is ook de vraag; wat is gezond.
De engelse stafford als voorbeeld is een best gezond ras.
Er zit vanuit de rasvereniging alleen 2 verplichte DNA testen waarvan de nederlandse populatie eigenlijk helemaal vrij van is.
Een aantal fokkers(gelukkig steeds meer) testen wel op PL, HD en ED. Waarom; omdat een gezond ras hebben deel 1 is maar t gezond houden een tweede. En dit zijn bewezen nuttige testen van dingen die je zo af en toe op ziet poppen. En dan zijn ze alle 3 nog multifactorieel. Dus ontstaan komt door een combi van erfelijkheid, belasting, voeding en trauma bijv.
Sommige fokkers testen dan nog ECVO omdat dat met name in engeland bij ons ras een “hype” is.
Tsja je hebt altijd onzorgvuldige fok. Ik ken een nest met allergieen waar bewust gefokt is met een reu met allergieen. Maar dat kan in ieder ras.
En de blauwfok laten we hier even buiten want daar zit heel veel ellende in in ons ras helaas.

Maar dit is een voorbeeld van mijn ras bijvoorbeeld.
Niet om iets aan te raden maar wat is een gezond ras en hoe noem je een ras gezond. Door de lading testen die wel of niet gedaan worden?

Indd wat skippy zegt; genoeg gezonde rassen maar niet direct voor iedereen geschikt.

De rashondenwijzer klopt bij de meeste rassen niet.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 10:10

Sem_ schreef:
Ik kijk zelf weleens hier op wanneer ik benieuwd ben naar de gezondheid van een ras: https://www.dierenrecht.nl/rashondenwijzer, daar staat de border terriër trouwens ook niet heel goed aangeschreven qua gezondheid zie ik nu. :+

Daar kijk ik dus juist niet op, want die noemen meestentijds dingen die door testen uitgesloten kunnen worden, en die goede fokkers ook gewoon uitsluiten. Als je die site gelooft, is er geen enkele gezonde hond meer te vinden ;) Neemt niet weg dat er inderdaad rassen zijn met een enorm risico en rassen met een verwaarloosbaar risico.

Edit: wat Kiwi zegt dus :j
Laatst bijgewerkt door Skippy01 op 13-03-21 10:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 10:11

Oké dat wist ik niet, goed om te weten. :)

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 11:19

ChristaMoor schreef:
Ik ben zo eens aan het meelezen. We hebben nu onze derde hond (mechelaar). Klinkt misschien raar, maar na de dood van de eerste (13 jaar), zijn we gelijk gaan zoeken naar een nieuwe hond. Dit is een herplaatser geworden via de rasvereniging (groenendaeler). Nadat deze is overleden (12 jaar) wilden we weer zo snel mogelijk een nieuwe hond. Op Marktplaats stond op dat moment een nest met prachtige mechelaars.

Maar nu....onze mechelaar is nu 11 jaar en ik hoop dat ze nog een paar jaar bij ons mag blijven. Toch denk ik nu al na over een volgende hond, want die komt er weer. Hoe vinden we een nieuwe hond, pup of herplaatser, in de gekte die ontstaan is. Er is bijna geen hond meer te vinden. Hoe weet je of het geen broodfok is, hoe weet je of een herplaatser gezond is. En sterker nog, hoe kom je aan een hond (pup of herplaatser) van een gewenst ras? Ik heb wel bij verenigingen en fokkers gegoogled, maar zie dat er een stop op de wachtlijsten zit.

In (Belgische) asiels vind je heel regelmatig mechelaars. Maar ik weet niet of je vanuit Nederland daar kan adopteren?

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 11:49

Dat is een optie. Ik hoop dat tegen de tijd dat wij gaan zoeken (mag nog wel wat jaren duren hoor) de gekte voorbij is en we dan een herplaatser gelukkig kunnen maken.

LibertyLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 11:58

Ik heb sinds een aantal weken een Sarplaninac herder mix pup geadopteerd
Ik heb helaas geen idee hoe je foto's moet uploaden

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-21 12:30

Skippy01 schreef:
Gypsy schreef:

Moet je daar dan net wel van houden... Echt niet mijn ras.
Er zijn best een aantal niet populaire rassen die ook prima gezond zijn overigens. Maar ja, als je die in je praktijk nooit tegenkomt, weet je dat ook niet, of werk je op basis van aannames of rapporten. De rassen die nog op functionaliteit en gebruik worden gefokt in het land van oorsprong, zijn gemiddeld genomen aardig gezond. Rassen waar jouw vriendin wellicht nooit mee in aanraking komt en rassen die mogelijk helemaal niet in alle medische boekjes voorkomen ;) (denk aan podencos, denk aan Catalaanse herders, denk aan puli's en ik denk dat je er zo nog genoeg treft)
Maar of dat rassen zijn waarmee de meeste mensen veilig en gezellig gaan samenleven, is weer iets heel anders...

Oh dat ben ik met je eens hoor, ik wil zelf bv ook persé weer een kooiker. :o

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 13:24

LibertyLucky schreef:

Oef, pittige kruising! Ik ben best benieuwd naar je foto.

Ik probeer het uit te leggen ...
Onder de kader waar je je tekst typt staat “voeg foto’s toe”. Dan krijg je een keuze. Ik kies daar voor “kies bestanden”. Wanneer je “fotobibliotheek” kiest, kom je bij je foto’s terecht. Daar selecteer je de foto die je wenst. Vervolgens klik je de button “save”. Wanneer het goed is, staat nu de foto zichtbaar. Om die in de tekst te krijgen, zorg je dat je cursor op de plek staat waar je de foto in de tekst wil, en dan klik je op de foto zelf.
Indien ik geen stap ben vergeten, zou het zo moeten lukken. Succes!

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 15:41

LibertyLucky schreef:

Die moest ik even opzoeken! Wat een beren. Mag ik (uit nieuwsgierigheid) vragen waarom je voor dit ras gaat? :)

--

Ons huisbezoek staat woensdag geplanned. Ben zo bang dat ze ons appartement te krap vinden ofzo en we toch niet de adoptie door mogen zetten -O- Hoe ging dat bij anderen? Ik zal er wel veel te veel van denken ofzo, maar we zijn nu al zo vaak afgewezen en we willen zo graag dat ik het echt in mijn broek doe :=

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 15:50

Eelmo schreef:
LibertyLucky schreef:

Die moest ik even opzoeken! Wat een beren. Mag ik (uit nieuwsgierigheid) vragen waarom je voor dit ras gaat? :)

--

Ons huisbezoek staat woensdag geplanned. Ben zo bang dat ze ons appartement te krap vinden ofzo en we toch niet de adoptie door mogen zetten -O- Hoe ging dat bij anderen? Ik zal er wel veel te veel van denken ofzo, maar we zijn nu al zo vaak afgewezen en we willen zo graag dat ik het echt in mijn broek doe :=

Liefde voor je hond is veel en veel belangrijker dan de grootte van je appartement.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 15:55

Eelmo schreef:
LibertyLucky schreef:

--

Ik heb daar ook al diverse mensen op afgewezen tijdens huisbezoeken. Ik beoordeel wel uitsluitend voor Border Collies.

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 15:57

Wij hebben ivm corona geen echte huisbezoek gehad. Wel hebben we uit eigen initiatief een filmpje gemaakt met ons eigen erop om ons voor te stellen en toen hebben we het appartement netjes op beeld gekregen zodat ze toch een idee hadden van hoe het bij ons eruit ziet. Ze waren heel blij met het beeldmateriaal want anders zouden we videobellen, maar dan ziet alles er heel klein uit natuurlijk.

Secretly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 17:30

Ik heb nu 2 honden. Een Bearded collie x golden retriever 6-jaar jong(als pup bij mij gekomen) en een Golden Retriever van 7/8jaar jong.

Beide gecastreerde reuen.

De Golden Retriever heb ik sinds Nov-2020 geadopteerd via de Stichting SIRA. Het was best een spannende tijd, de voor pret tot de adoptie dag(ontvangst) Het is mij erg goed bevallen, alle voorbereidingen en openheid/eerlijkheid van de stichting.

Voor elke pup of hond wat je in huis haalt betekend het investeren in t dier op allerlei vlakken, om tot een succes te komen.

Helaas zijn er mensen die er soms te makkelijk over denken bij adoptie van buitenlandse honden, het na 2/3 dagen al opgeven als of t een wegwerp product is. Ondanks alle screenings en voorbereiding van uit de stichtingen.

Mijn volgende hond wordt weer een herplaatsing en of adoptie-hond(van een goede stichting)

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 17:38

KimD schreef:
Ik heb daar ook al diverse mensen op afgewezen tijdens huisbezoeken. Ik beoordeel wel uitsluitend voor Border Collies.
Mag ik vragen welke grootte je dan ongeveer geschikt vindt? :) Ben ik wel benieuwd naar.

Wij hebben straks best een aardige woning, maar wel met verdiepingen en het is niet de bedoeling dat de hond boven komt. We hebben wel een tuin.

Ik duim voor jullie Eelmo! Hopelijk is het gewoon prima.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 19:15

Sem_ schreef:
KimD schreef:
Mag ik vragen welke grootte je dan ongeveer geschikt vindt? :) Ben ik wel benieuwd naar.

Wij hebben straks best een aardige woning, maar wel met verdiepingen en het is niet de bedoeling dat de hond boven komt. We hebben wel een tuin.

Ik duim voor jullie Eelmo! Hopelijk is het gewoon prima.

@KimD: Dan kun je toch beter al veel eerder,voordat een hond is uitgezocht of een huisbezoek gedaan,vermelden dat jullie op een klein appartement geen hond plaatsen?Lijkt me anders wel een teleurstelling voor de would-be adoptanten.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 11:30

Ik kreeg vanmorgen om 7.20 uur een mail van Stichting Verhuishonden dat ik weer een match had. Ik keek om 8.30 uur en toen dus al weer gereserveerd. Jammer want hij had echt goed gepast. Maar het klopt natuurlijk niet is nu al de 11 keer dat het zo gaat.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 11:35

Is het niet dat de hond er bijvoorbeeld gisteravond op is gezet, maar je krijgt 's ochtends op een vast moment altijd mailtjes over je matches (dat is bij mij iig zo). Dan staat hij er dus al een hele avond op. Er zijn veel mensen op zoek naar een hond, zeker een hond zonder (al te veel) gedragsproblemen. Ik denk dat veel mensen wel 10x op een dag op die site kijken en een standaard verhaal klaar hebben staan om zsm te versturen zodra er een leuke hond op staat. Zo zou ik het namelijk zelf ook doen.

Volgens mij is de vraag gewoon veel groter dan het aanbod. Het doet me een beetje denken aan huizen bezichtigen, als een huis op Funda staat en je belt pas na anderhalf uur, dan is de kans groot dat alle bezichtigingen al vol zitten.

Wel vervelend natuurlijk! Hopelijk vind je snel een hond die bij je past.

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 11:39

Wat vervelend! Ik denk dat Sem_ gelijk heeft. Toen wij op zoek waren, keek ik elk uur zowat op alle websites die er waren. Misschien dat hij nog niet echt gereserveerd is maar dat er al zo veel reacties op gekomen zijn oid?

Toen wij naar de stichting aan het kijken waar Maya vandaan komt, stond er bij Maya dat ze de inzendingen hebben gesloten. Toen hebben we op een ander gelijkaardig hondje gereageerd. Uiteindelijk via de telefoon te horen gekregen dat wij toch ideaal lijken voor Maya en die andere inzendingen het net niet waren. Dus toch op die manier een 'gereserveerde' hond gekregen.