Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
_KimmeL schreef:kiwiwitje schreef:Oh dat is best ruim haha.
T lastige is dat er veel fokker inspelen op de gigantische vraag naar pups. Veel van dat soort fokkers wil je dan weer geen pup van. En die waar je dan uiteindelijk zegt; oh das een fijne!
Die heeft een wachtlijst en dan duurt t misschien wel een jaar.
Heel pittig. Ik zou zeggen bekijk een paar fokkers. Ga eens langs als ze geen pups hebben en geen drachtige teef en ga eens kennismaken met de honden en kijk of ze je nog aanspreken. En zo ja; zet je op de wachtlijst.
Ik vond juist dat er weinig overbleef.
Ja klopt, is ook absurd nu. De meeste fokkers via de rasverenigingen hebben roodgekleurd in koeienletters op de beginpagina staan dat ze geen mails/telefoontjes meer willen ontvangen.
Gelukkig hebben we dat laatste inderdaad al gedaan, persoonlijke ervaringen waren heel informatief naast de 'officiële' rasbeschrijving. Dus voor andere ook een hele goede tip! Ik heb me meer dan een jaar geleden (pre-corona) al op een lijst laten zetten met in het achterhoofd deze zomer een pupje te kunnen verwelkomen na de verhuizing, maar dat liep iets anders dan gepland, we wachten rustig verder.
dierenfan schreef:kyrkelover schreef:
Je zoekt mijn hondLekker knuffelig en trouw, maar oh zo blij als ze mag werken. Rennen, fietsen, apporteren, agility you name it en ze vind het geweldig.
Wij hebben 2 nestjes German Shepradors ( Herder X Labrador) gefokt en die zijn precies zoals je beschrijft.
We zijn nu overigens aan het kijken om haar te dekken met een bruine labrador uit jachtlijnen om een opvolger te fokken.
Als pup
[ [url=m/GsbMYx.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/XbcXQa.jpg]Afbeelding[/url] ]
Mijn hond en een broer uit hetzelfde nest.
[ [url=m/AaXJyH.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/n1Rnhj.jpg]Afbeelding[/url] ]
zoiets wil ik na mijn huidige herder ook. Dan wel uit geteste ouders wat HD en ED betreft sowieso. Geen idee of jullie het hebben laten testen uiteraard maar dat zou wel mijn eis zijn tzt
Maar hopelijk leeft mijn herder nog 8 jaar ofzo en ben nog steeds aan het twijfelen over paar jaar zelf kruising te fokken door mijn kruising reu te laten testen en passende teef hopelijk te vinden.
Gypsy schreef:Qua gezondheid is een vriendin van mij die jarenlang dierenartsassistente is geweest maar over 1 ras enthousiast, de border terrier. Dus voor de mensen die nog niet weten wat het word... Zij roept bij elk ras wel, oh nee die hebben altijd dit of dat.
Sem_ schreef:Ik kijk zelf weleens hier op wanneer ik benieuwd ben naar de gezondheid van een ras: https://www.dierenrecht.nl/rashondenwijzer, daar staat de border terriër trouwens ook niet heel goed aangeschreven qua gezondheid zie ik nu.
ChristaMoor schreef:Ik ben zo eens aan het meelezen. We hebben nu onze derde hond (mechelaar). Klinkt misschien raar, maar na de dood van de eerste (13 jaar), zijn we gelijk gaan zoeken naar een nieuwe hond. Dit is een herplaatser geworden via de rasvereniging (groenendaeler). Nadat deze is overleden (12 jaar) wilden we weer zo snel mogelijk een nieuwe hond. Op Marktplaats stond op dat moment een nest met prachtige mechelaars.
Maar nu....onze mechelaar is nu 11 jaar en ik hoop dat ze nog een paar jaar bij ons mag blijven. Toch denk ik nu al na over een volgende hond, want die komt er weer. Hoe vinden we een nieuwe hond, pup of herplaatser, in de gekte die ontstaan is. Er is bijna geen hond meer te vinden. Hoe weet je of het geen broodfok is, hoe weet je of een herplaatser gezond is. En sterker nog, hoe kom je aan een hond (pup of herplaatser) van een gewenst ras? Ik heb wel bij verenigingen en fokkers gegoogled, maar zie dat er een stop op de wachtlijsten zit.
Skippy01 schreef:Gypsy schreef:Qua gezondheid is een vriendin van mij die jarenlang dierenartsassistente is geweest maar over 1 ras enthousiast, de border terrier. Dus voor de mensen die nog niet weten wat het word... Zij roept bij elk ras wel, oh nee die hebben altijd dit of dat.
Moet je daar dan net wel van houden... Echt niet mijn ras.
Er zijn best een aantal niet populaire rassen die ook prima gezond zijn overigens. Maar ja, als je die in je praktijk nooit tegenkomt, weet je dat ook niet, of werk je op basis van aannames of rapporten. De rassen die nog op functionaliteit en gebruik worden gefokt in het land van oorsprong, zijn gemiddeld genomen aardig gezond. Rassen waar jouw vriendin wellicht nooit mee in aanraking komt en rassen die mogelijk helemaal niet in alle medische boekjes voorkomen(denk aan podencos, denk aan Catalaanse herders, denk aan puli's en ik denk dat je er zo nog genoeg treft)
Maar of dat rassen zijn waarmee de meeste mensen veilig en gezellig gaan samenleven, is weer iets heel anders...
LibertyLucky schreef:Ik heb sinds een aantal weken een Sarplaninac herder mix pup geadopteerd
Ik heb helaas geen idee hoe je foto's moet uploaden
LibertyLucky schreef:Ik heb sinds een aantal weken een Sarplaninac herder mix pup geadopteerd
Eelmo schreef:LibertyLucky schreef:Ik heb sinds een aantal weken een Sarplaninac herder mix pup geadopteerd
Die moest ik even opzoeken! Wat een beren. Mag ik (uit nieuwsgierigheid) vragen waarom je voor dit ras gaat?
--
Ons huisbezoek staat woensdag geplanned. Ben zo bang dat ze ons appartement te krap vinden ofzo en we toch niet de adoptie door mogen zettenHoe ging dat bij anderen? Ik zal er wel veel te veel van denken ofzo, maar we zijn nu al zo vaak afgewezen en we willen zo graag dat ik het echt in mijn broek doe
Eelmo schreef:LibertyLucky schreef:Ik heb sinds een aantal weken een Sarplaninac herder mix pup geadopteerd
Die moest ik even opzoeken! Wat een beren. Mag ik (uit nieuwsgierigheid) vragen waarom je voor dit ras gaat?
--
Ons huisbezoek staat woensdag geplanned. Ben zo bang dat ze ons appartement te krap vinden ofzo en we toch niet de adoptie door mogen zettenHoe ging dat bij anderen? Ik zal er wel veel te veel van denken ofzo, maar we zijn nu al zo vaak afgewezen en we willen zo graag dat ik het echt in mijn broek doe
KimD schreef:Mag ik vragen welke grootte je dan ongeveer geschikt vindt?Ik heb daar ook al diverse mensen op afgewezen tijdens huisbezoeken. Ik beoordeel wel uitsluitend voor Border Collies.
Sem_ schreef:KimD schreef:Mag ik vragen welke grootte je dan ongeveer geschikt vindt?Ik heb daar ook al diverse mensen op afgewezen tijdens huisbezoeken. Ik beoordeel wel uitsluitend voor Border Collies.Ben ik wel benieuwd naar.
Wij hebben straks best een aardige woning, maar wel met verdiepingen en het is niet de bedoeling dat de hond boven komt. We hebben wel een tuin.
Ik duim voor jullie Eelmo! Hopelijk is het gewoon prima.