Show je aquarium III!

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ann

Berichten: 13350
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 14:57

Mooi aquarium, nps! Zertab, je plantjes groeien al mooi. :-)
Ik ga kijken voor een 60 cm bakje voor plantjes die over zijn enz.

Zertab

Berichten: 12468
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 15:37

Het lijkt er dus op dat de rood-groene de lucht in gaat, maar de bladeren dus gaan hangen? Misschien gaat er meer energie nu naar het groeien dan naar de bladeren?

Ann

Berichten: 13350
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 15:48

Gewoon even laten gaan denk ik? Je bakje doet het prima zoals ik het zie.

Zertab

Berichten: 12468
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 15:51

Ja ik laat het sowieso gaan. Woensdag mag er weer plantenvoeding in, dan wil ik ook meteen even de buitenkant van de filter af doen (ik had stukjes rootsticks die bovenop het grind terecht kwamen en als ik die in het grind wilde drukken, losten ze op in het water. Dat zit dus op de filter nu :')). En ook even dat voorste plantje wat meer grind ter steun geven. Dus even alles tegelijk en niet elke dag aan de gang blijven.

Melyoramel

Berichten: 784
Geregistreerd: 13-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 16:23

Bumblebee en de garnalen: er lag een stick voor de garnalen op de grond, dus dat moest geinspecteerd worden door Bumblebee :Y) Om vervolgens teleurgesteld weg te zwemmen. En de garnalen eten vrolijk verder.
Afbeelding

En mijn favoriete visjes: de pygmy corydoras. Die gaan dus sowieso over naar de nieuwe bak als ie staat en is ingedraaid.
Afbeelding

x_Nadia

Berichten: 1380
Geregistreerd: 17-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 16:29

Ik kom mij ook melden *\o/*
Dit is die van mij!
De bak zelf is iets meer dan een meter en helemaal zelf gebouwd door de gene waarvan ik hem heb gekocht.
De achterwand is ook zelf ontworpen en de pomp zit hier achter verwerkt.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zertab

Berichten: 12468
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 16:30

Wauw wat gaaf gemaakt! :D

Zertab

Berichten: 12468
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 16:33

Ik heb trouwens een tijdschakelaar besteld. Vind ik toch fijner dan zelf aan/uit te zetten en hele tijd op de tijd te moeten letten.

DiscoDipp

Berichten: 2887
Geregistreerd: 29-09-14

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 18:58

Zertab, dat roodgroene plantje gaat naar boven groeien omdat die niet geheel in t water hoort. Het zijn moerasplanten die het het beste doen in een paludarium of terrarium.

Uiteindelijk ga je een steel met wortels onderwater krijgen en de rest van de plant gaan boven water proberen te groeien.

Vandaar daar die het hardst groeit en wat blaadjes laat hangen :)

L_Rivaldo

Berichten: 4717
Geregistreerd: 17-12-07
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 19:07

Knap gemaakt zeg! Mooi zo alles weggewerkt.


Mooie bèta. Ik heb die vroeger ooit gekweekt. Erg leuk hoe dat gaat.


Ik ga toch dat duurdere grind bestellen. Iets met als je het mooi vind dan maar ook gelijk goed doen.
Wilde eigenlijk naar de animal center, maar even gelaten omdat het dan meer funshoppen zou zijn.

Woensdag komt als het goed is mijn aquarium binnen. Kan niet wachten. <3

Zertab

Berichten: 12468
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 19:50

DiscoDipp schreef:
Zertab, dat roodgroene plantje gaat naar boven groeien omdat die niet geheel in t water hoort. Het zijn moerasplanten die het het beste doen in een paludarium of terrarium.

Uiteindelijk ga je een steel met wortels onderwater krijgen en de rest van de plant gaan boven water proberen te groeien.

Vandaar daar die het hardst groeit en wat blaadjes laat hangen :)


Ah zo! Kan ik hem dan door laten groeien boven water of is dat niet slim? Mijn aquarium is namelijk nog niet tot de rand gevuld.

Ann

Berichten: 13350
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 20:05

Voor de Betta liefhebbers, wat voor maat aquarium raden jullie aan? Mijn voorkeur gaat uit naar 40-50 cm breed, maar vroeg me af wat anderen hebben qua afmeting.

Peelie

Berichten: 13441
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 20:20

Afbeelding
Dit is mijn betta.

Mij heb vandaag het water weer ververst. Mn CO2 getest, die is idd veel te laag.

Nu heb ik vloeibare CO2 gehaald, want dat was even de makkelijkste oplossing. Nu staat er op het flesje dat er iedere dag van dat spul bij moet, maar dat lijkt me echt niet goed. Of zeg ik nou iets heel geks...

ellepel

Berichten: 47556
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 20:30

je hebt denk easy carbo?
elke dag zou ik ook niet doen, ik heb het ook en doe om de 2 dagen wat.
als ik het niet vergeet :')

Zertab

Berichten: 12468
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 20:33

Even domme vraag, hoe test je je zuurstof gehalte? Ik heb wel van die teststrips gekocht maar daarmee kan je geen zuurstof testen toch?

En nog een vraagje, zou ik nog meer plantjes moeten halen? Bijvoorbeeld meer waterpest omdat deze zuurstof maken?
Of kan ik nu beter niets doen en afwachten?

ellepel

Berichten: 47556
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 21:11

niks meer doen, je planten die je nu hebt worden echt nog wel groter en dan heb je straks je bak te vol.
echt een paar weken alleen maar kijken hoe het groeit :j .
ik test niks, en de planten zorgen wel voor zuurstof.

Melyoramel

Berichten: 784
Geregistreerd: 13-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 21:20

Ann schreef:
Voor de Betta liefhebbers, wat voor maat aquarium raden jullie aan? Mijn voorkeur gaat uit naar 40-50 cm breed, maar vroeg me af wat anderen hebben qua afmeting.


Verschilt een beetje. De ene zegt minimaal 10 liter, de andere minimaal 30 liter. Maar volgens mij is voor velen de leidraad: minimaal 20 liter en liever lang dan hoog.
Dus even een denkbeeldig voorbeeld van 24 liter, beter een aquarium van 40x30x20 dan 20x30x40 (lxbxh).
Dit omdat betta's labyrinth vissen zijn (ademen lucht) en ook makkelijk het wateroppervlak moeten kunnen bereiken.

Ligt er ook aan aan wat voor een type betta je denkt. Een langvinnige (halfmoon, dumbo ear, veiltail) raken sneller vermoeid doordat ze meer vin meedragen en meer moeite moeten doen om te zwemmen, dus die hebben vaak voorkeur voor een kleinere bak. Een kortvinnige (plakat man of een vrouwtje) heeft dat veel minder en doen het ook goed in grotere ruimtes.

Bumblebee is een plakat man, en ik heb ook gemerkt dat hij van baantjes trekken houdt. Hij zit in een 60x38x38 cm. Had van mij ook wat minder hoog gemogen, maar dit gaat goed zo.
Ik had een 20L paraat staan (25x25x30), voor het geval het niet goed ging met de andere vissen en garnalen in de bak, als noodoplossing. Gelukkig niet nodig gehad.
Maar als ik zie hoe actief hij is in de grote bak, dan had ik uiteindelijk voor hem toch een 45cm lange gehaald (ik had dan de Dennerle Scaper Tank 35L op het oog).

snorkel1986

Berichten: 3057
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 22:00

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hier mijn bakje

Zertab

Berichten: 12468
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 22:07

Molly's <3

DJZ

Berichten: 3161
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Zevenaar

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 22:28

Wat een leuk topic :D

Sinds enkele maanden overgestapt van een 60 liter bakje naar een meter bak :D

Afbeelding

snorkel1986

Berichten: 3057
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 22:44

Zertab schreef:
Molly's <3

Sorry de foto is paar weken oud.. en die zijn gaan hemelen |(

Peelie

Berichten: 13441
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 23:01

ellepel schreef:
je hebt denk easy carbo?
elke dag zou ik ook niet doen, ik heb het ook en doe om de 2 dagen wat.
als ik het niet vergeet :')

Ik heb floragrow carbo gehaald

Zertab

Berichten: 12468
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 23:13

Oké geloof het of niet maar rood-groene planten raakt met een blad al het wateroppervlak. Jeetje hij groeit hard!!

Maar wat moet ik ermee? Bovenwater laten groeien?

En zou het deze soort kunnen zijn: Ludwigia Repens ‘Rubin’

Maar zijn blaadjes hangen nog altijd zielig naar beneden.. -O-

L_Rivaldo

Berichten: 4717
Geregistreerd: 17-12-07
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 00:19

Mooie bakken en weer zo mooie betta man.

Ik had vroeger altijd ancistrus algeneters, maar liep vaak tegen het probleem aan dat ze mijn planten op aten. Hebben meer dit of voerde ik bijvoorbeeld te weinig?

Ik wil ze namelijk graag weer maar wil ook graag mooi inrichten met planten.

_Rianne_
Berichten: 5239
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Huisje weltevree :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 00:35

Melyoramel schreef:
_Rianne_ schreef:
Mag ik me hier ook melden en meteen een vraag stellen?

Wat een prachtige bakken komen hier voorbij zeg! Heel mooi!

Sinds vanavond hebben we Jack in huis... een Super Delta Betta man. Ik merk dat Jack de verwarming vaak opzoekt. Deze staat op 28graden, de temp.strip aan de buitenkant van het aquarium geeft 27 aan, de thermometer in het water geeft 24 aan, De verwarming gaat gewoon uit, dus ik denk dan dat het 28 is.. Schiet mij maar lek?
Ga ik de verwarming hoger zetten? Wordt het dan niet te warm? Hij is verder gewoon actief lekker aan het zwemmen.

Hij zit nu in een Superfish Aqua home 40, met een verarming tot 75l. dus dat zou genoeg moeten zijn.. er komt een ruimere bak, maar hij was niet helemaal gepland, dus dat moet heel even wachten.

__________

Ja, die heb ik inderdaad ook! Heb de verwarming iets omhoog gedraaid, moest er toch in zijn, hij had m losgehaald... >;)
Hij hangt nu niet meer zo bij dat ding, misschien had hij het gewoon wel koud. morgen overdag maar even kijken. THermo geeft nu 25/26 aan.. dat plakding zegt nog steeds 28.. gedoe. Ik ben er te lang uit geweest merk ik. :


Je hebt heb ook net pas begrijp ik. Het kan ook zijn dat hij dan graag op 1 plekje hangt vanwege de stress en het wennen, en welk plekje dan beter dan bij de verwarming? :D

Bumblebee zwemt gerust de hele bak door, maar als savonds en als hij overdag rust, dan is dat ook bij de thermostaat, lekker achterin de bak in een redelijk dicht beplant hoekje :P Daar maakt hij ook zijn bubbelnesten, dus hij zal dat wel het beste plekje van de bak vinden :o


Ja, zit ook wel weer wat in. komende week krijg ik een nieuwe thermometer binnen.. tot die tijd laat ik t even zo. Dan komt ook zijn nieuwe inrichting binnen.. ik ben nog niet zo blij met z'n interieur..:-)
Een paar fijne holletjes, een mooi stuk hout.. Mos.. hoop dat hij net zo enthousiast is als ik... :')

Hij doet het verder prima, hij eet goed en is actief.