Volgen jullie mee? Lammetjes op komst!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Re: Volgen jullie mee? Lammetjes op komst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 11:10

OH jammer dat koppelen niet gelukt is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 15:50

Afbeelding

Afbeelding

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 16:31

Wij hebben er ook eentje op klappen...

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 17:01

Dat wit toefje _O-

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 17:27

Het zijn wel knappe lammeren! Wij hebben met de Hampshire 's altijd maar zwarte lammeren, beetje kleurvariatie is wel leuk! Wat sprayen jullie op de lammeren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 17:57

Een gewone merkspray. Ik kan ze nog wel uit elkaar houden maar dat is vriend niet zijn beste kant. Heeft hij afgelopen weekend wel bewezen door de hele dag de verkeerde ooi in de gaten te houden :') Kwam er achter toen hij binnen kwam dat ze lag, terwijl ik haar op de camera zag recht staan en toen we samen gingen kijken nog een andere aan te duiden _O- Dus nu kan hij niet meer missen welke al is bevallen en wie bij wie hoort.

https://www.schippers.be/nl/ms-merkspray-M0301313.html

mino1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 23:13

Bij Suffolk zij de pas geboren lammeren ook zwart.
Gaat de pas gelamde ooi niet een paar dagen apart met de lammeren ?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 23:18

lizy29 schreef:
Wij hebben er ook eentje op klappen...

[ [url=m/lJ4sog.jpg]Afbeelding[/url] ]

Die is breder dan ze hoog is :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 23:49

mino1 schreef:
Bij Suffolk zij de pas geboren lammeren ook zwart.
Gaat de pas gelamde ooi niet een paar dagen apart met de lammeren ?

Niet altijd. Deze hebben vorig jaar hier ook gelammerd en die braken zowat alles af om toch niet achter een hekje te moeten. Het zijn topmoeders en die kunnen het eigenlijk prima af dus dit jaar hebben wij het niet gedaan. Hekjes staan wel klaar voor andere ooien :)

Volgende stap voor de lammertjes:

Afbeelding

En de plaats om uit te buiken

Afbeelding

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 11:32

Lammetjes rimpels <3

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 11:47

Dit is echt te schattig! <3 ik ga ook volgen!
Hopen dat de rest gezond eruit komt :D

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 15:01

Moestuin schreef:
Ik ben net wakker, zegt mijn vriend: Ga maar eens in de stal kijken naar u verrassing.

Dit dus. Een eenling.

[ [url=m/8wbRcF.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wij hebben om 00.00 gecontroleerd. Ik ben om 02.00 opgestaan, controle, lammetjes drinken etc. Om 3.00 nog de camera gecontroleerd en terug bed in. Vriend is om 4.00/4.15 gaan kijken, niets te zien, geen signalen. Om 6.00 lag het er droog naast toen hij ging kijken. Hebben de placenta nog gezocht om een lam te proberen koppelen maar ze reageerde flink agressief en beschermend. Wij waren helaas te laat en ze had het door -O- Poging mislukt.

.

Ik denk eerlijk gezegd dat je véél te snel opgeeft. Wij hebben er wel eens meerder dagen aan gewerkt een lam geaccepteerd te krijgen. Niet altijd succesvol, maar vaak wel.
Er zijn meer truuks dan met placenta inwrijven, bv eigen lam samen met de nieuwe nat maken en bv in een grote emmer (dicht op elkaar) een tijdje bij moeder verwijderen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 15:12

Ik heb zo'n "discussie" dik 6 weken volgehouden met ooi die er 1tje niet wenste (wel van 2-ling trouwens). Lam had leven en zuigreflex zat, gaf het enkel begrijpelijk na 3 kopstoten en 4 stampen op. Dus vast gezet aan ruif en binnen hekjes zodat alles veilig bij elkaar bleef (ik had echt geen zin om elke 2 uur alles weer bij elkaar te drijven en sorteren). En elke 2 uur ooi klem tegen hekje met knie net achter de schouder, als nodig 1e paar keer/dagen achterpoot vast houden als ze probeerde te stampen. Dat lam is nu als het goed is dragend voor 1e worp rond 2e verjaardag.

"Nadeel" lam had zo gegeneraliseerd : mens heeft schaap vast = drinken, dat ik een paar keer een heel verstoorde blik van haar kreeg met hier komt geen melk uit?! Nee meis dat is je vader _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 15:26

Kuggur schreef:
Moestuin schreef:
Ik ben net wakker, zegt mijn vriend: Ga maar eens in de stal kijken naar u verrassing.

Dit dus. Een eenling.

[ [url=m/8wbRcF.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wij hebben om 00.00 gecontroleerd. Ik ben om 02.00 opgestaan, controle, lammetjes drinken etc. Om 3.00 nog de camera gecontroleerd en terug bed in. Vriend is om 4.00/4.15 gaan kijken, niets te zien, geen signalen. Om 6.00 lag het er droog naast toen hij ging kijken. Hebben de placenta nog gezocht om een lam te proberen koppelen maar ze reageerde flink agressief en beschermend. Wij waren helaas te laat en ze had het door -O- Poging mislukt.

.

Ik denk eerlijk gezegd dat je véél te snel opgeeft. Wij hebben er wel eens meerder dagen aan gewerkt een lam geaccepteerd te krijgen. Niet altijd succesvol, maar vaak wel.
Er zijn meer truuks dan met placenta inwrijven, bv eigen lam samen met de nieuwe nat maken en bv in een grote emmer (dicht op elkaar) een tijdje bij moeder verwijderen.

Dat mag je denken van mij. Wij zijn vorig jaar ook meer dan 2 weken bezig geweest met een ooi. Als er iets is dat wij niet snel doen is het opgeven... Maar ik laat geen lam alle hoeken van een klein hokje zien omdat het zonodig gekoppeld moet worden. Ik laat al minder diezelfde ooi hetzelfde hok laten afbreken omdat ik opeens weg ben met haar lam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 15:55

Om het wat te nuanceren want mijn vorig bericht komt nogal bot over: Ik ken mijn schapen door en door. De moeder van de laatste drieling, die adopteert prima andere lammetjes. Vorig jaar had ze een dood lam, toen heeft ze nog een tweeling van 3 weken onder haar hoede genomen. Ik heb nog enkele ooien die daar heel makkelijk in zijn, bij anderen is het wat werken. Anderen is het erop of eronder en als het eronder is moet je het zelfs niet verder proberen. Die moeder is dus zo 1. Die breekt ook rustig alles af om bij haar lam te geraken. Ik geef het dan zeker een kans, maar ik weet dat nee nee is bij haar :)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 16:04

Goed dat je je antwoord wat verduidelijkt, vond je inderdaad wat geprikkeld uit de hoek komen. Uiteraard bedoelde ik niet dat je de ooi het lam moet laten mishandelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 16:35

Mijn excuses. De vermoeidheid begint wat toe te slaan. Vond het ook bot toen ik het nog eens bekeek :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 19:54

Bij onze suffolk ooi is er wat op til sinds gisterenavond. Veel slijm, onrustig. Deze ochtend werd ze wat rustiger. Nu heeft ze weer veel slijm en ze lijkt wat weeën te krijgen. Ben benieuwd.

Gisteren en vandaag. Ze weten toch zo goed dat ze bij elkaar horen <3

Afbeelding

Afbeelding

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 20:39

Dat vindt ik ook altijd zo mooi, dat ze in koppeltjes bij elkaar blijven. Lijken mooie dikkerds

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 21:08

Zijn ze ook! Heb dit jaar mijn voerplan drastisch aangepast nadat ik vorig jaar teleurstellende uiers had en ik ben echt meer dan tevreden! Er komt gewoon room uit en melk in overvloed :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 21:13

Wat lief, lekker samen chillen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 21:40

Deze ooi staat al de hele avond te schrapen dus zij maakt haar ook klaar :)

Afbeelding

Voor diegene van het lugubertopic die hier volgen, dit is haar zoon :)

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 04:43

Witte ooi is bevallen van een giga ramlam, de suffolk Lorelei is nu bezig *\o/* En ik lig ziek op de bank. Loop constant heen en weer tussen de stal en het toilet :') Je moet er wat voor over hebben :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 05:45

Bevallen! Ooi en ramlam voor Lorelei.

Afbeelding

En de andere, grote, stoere kerel die wat eerder op de avond werd geboren:

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 09:16

Beetje pech jaar hier... Dierenarts is onderweg. De lammetjes starten niet op.

Ondertussen is onze keuken stal :+

Afbeelding